X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אגרתו הגנוזה עד כה של דוד בן-גוריון שהתפרסמה לאחרונה, מעוררת געגועים לתופעה שהייתה ואיננה עוד: מדינאי ישראלי בכיר שהוא גם איש רעיון וספר מאיגרתו עולה הערצה עצומה לתנ"ך ולרוח הנבואה, כבסיס לקיום היהודי בארץ-ישראל ולמהותה של הרוח הישראלית האם נשכיל לחבור אל הדברים הללו?
▪  ▪  ▪
קשר בל ינותק בין העם למורשתו המוקדמת

אגרתו הגנוזה עד כה של דוד בן-גוריון, שהתפרסמה לאחרונה בגליון 172 של כתב-העת 'האומה' בעריכתו של יוסי אחימאיר, מעוררת געגועים לתופעה שהייתה ואיננה עוד: מדינאי ישראלי בכיר שהוא גם איש רעיון וספר. הדמות הזו נראית עכשיו כמו חלום: איש פוליטי קובע, נושא בעול עמו, קשה כצור ובר פלוגתא, שידע הצלחות מרקיעות כמו שגיאות גסות וגם, מעורב ומעורה עד לשד עצמותיו בשאלות המהות, מצוי בהן בכל לבו, ובעיקר מסור ובמוצהר לתובנה שעליהן מושתת כל קיומנו כאומה בכברת ארץ זו מאז ומעולם. אבל, הזמנים השתנו; וגם הסדנה האנושית והעממית הייחודית של זמן ומקום וחינוך יהודי מסורתי ותודעה ציונית בוערת כאש, עוד בטרם מהפכות וחורבן ושואה; הסדנה שבה נוצרו מנהיגים כמו בן-גוריון או מנחם בגין - חלפה מן העולם; והשאלה: כיצד ואיך לאחד בכפיפה נכונה אחת את הספר ואת הסיף, וכתפישת עולם מובילה ומחייבת בציבוריות הישראלית, נשארה בינתיים - ולנוכח החדשות לבקרים - ללא מענה.
יתר על כן, באגרתו זו של בן-גוריון, אשר נשלחה אל העיתונאי וחוקר תולדות ישראל בן-ציון כץ, ממשרד ראש הממשלה בקריה בתל אביב בתאריך י"ח ניסן תשי"א 24 באפריל 1951, מסומנת היטב (כמו בכתביו ובכתבי אבות ומייסדים האחרים) שאלת התשתית הרוחנית של החברה היהודית הישראלית, על מכאוביה ומשבריה, פולמוסיה וטלטלותיה. ועל כך הובאה לפרסום בכתב-העת 'האומה', שמהווה במה ייחודית לעיון ומחשבה, היסטוריה וספרות יהודית וישראלית, ורואה אור כבר 45 שנים בהוצאת מסדר ז'בוטינסקי. בן-גוריון משרטט בה בבהירות אופיינית את תפיסתו, בדומה לתפיסתם של רבים מבני דורו - חילונים ודתיים - כי מהותה של החברה היהודית המתחדשת בארץ-ישראל תבנה ותכונן מן התנ"ך, שיסודו כידוע הנבואה, עלילותיו ודמויותיו, שהילכו בארץ הקדומה. לאחר שפסקה הנבואה בישראל, הצטמחה תרבות וספרות יהודית רחבה, רובה בפזורה ובגלות, על גבי המצע הנבואי המילולי כפי שהועבר במסורת, ועיקרה הדיון המושכל, החכמה. על כן, שאר היצירה היהודית במשך הדורות היא בעלת חשיבות משנית לתנ"ך. תחייתה של האומה בארצה מחייבת חזרה אל התנ"ך, ואל רוחו ותרבותו.
בן-גוריון, איש הספר ומשפטן בהשכלתו, התדיין באגרת זו עם שני מלומדים חשובים: הרב יהודה לייב פישמן-מיימון אשר הקים את 'מוסד הרב קוק' בירושלים ועמד בראשו, והפרופסור יוסף גדליהו קלוזנר אשר חקר ולמד ספרות עברית והיסטוריה של בית שני באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא קובל על כך שכל אחד מהם בחר לכאורה בדרכו העיונית, להעדיף בחשיבותה את תקופת היצירה היהודית המאוחרת, מאז ימי החשמונאים ועד העת החדשה; ואילו "אני רואה תקופת הבית הראשון, או יותר נכון, התקופה מימי משה (שהיה לדעתי אישיות היסטורית ולא אגדה בלבד) ועד עזרא - כתקופה הגדולה והמקורית בתולדות ישראל שבה נוצרו כל הערכים הנצחיים של היהדות. אין יצירה יהודית גדולה מהתנ"ך, ומלבד פרקים מועטים בתהילים, ואולי שנים שלושה ספרים - נוצר התנ"ך בתקופה שבין משה ובין עזרא; ולדעתי התנ"ך הוא העם העברי". במילים אחרות, גולת הכותרת של יצירת עם ישראל הוא התנ"ך; עליונותו ברורה וקבועה על שלל הספרות היהודית העצומה שנוצרה במשך הדורות, שרובם פזורה וגלות; וכך, בן-גוריון: "אינני מזלזל בכתובים הגנוזים, במשנה, במדרשים ובתלמוד ובפוסקים ובפילוסופיה היהודית מימי הביניים. בייחוד אני מעריך מאוד המדרשים שצפונים בהם אוצרות רוח, שירה ומוסר. אבל כל אלה לא ישוו לספרי התנ"ך".
אמנם, קובלנתו של ראש המשלה בן-גוריון, מנהיג 'אחדות העבודה' ואחר מפא"י (מפלגת פועלי ארץ-ישראל) מאז הקמתה בתר"ץ 1930, וכידוע מפלגת השלטון במדינת ישראל בימים שנכתבה האגרת על שני המלומדים, ראוי לה שתיבחן בביקורת זהירה.
הרב מיימון היה מראשי מפלגת 'המזרחי' הדתית-לאומית כהגדרתה, שהילכה שנים רבות יחדיו עם מפא"י, ושימש כשר הדתות מטעמה בממשלת ישראל. הוא הטיף ודרש וכתב בעד חידושה של הסנהדרין, אותו מוסד משפטי ומדיני עליון של יהודי ארץ-ישראל בתקופת השלטון הרומאי עד שנת 425, שסמכויותיו ההלכתיות והדתיות בעבור האומה והיחיד רבות ומכריעות; בן-גוריון, בהתאם להשקפת עולמו, התרעם על עצם הרעיון, מלבד שלא היה "סבור שהדבר הוא בגדר מעשי בתקופה הקרובה (או גם הרחוקה אולי)". אך כמו בן-גוריון, גם הרב מיימון העלה על ראש שמחתו את הנבואה; כך למשל, בספרו המלבב: 'הציונות הדתית והתפתחותה' שיצא לאור בירושלים בשנת תרצ"ז 1937, התמוגג מן הנביא "אשר רוח ה' דבק בו ומלתו על לשונו", והתבטל אל פסוקי הנבואה בתנ"ך באשר הם, "הפסוקים הנצחיים והתהומיים, שיחיו כל עוד ימי האדם על הארץ" (עמ' כג).
פרופ' קלוזנר השתייך אל העילית המנהיגה של התנועה הרוויזיוניסטית בארץ, והיה מועמדה לכהונת נשיא המדינה בבחירות הנשיאותיות בתש"ט 1949. בן-גוריון טען באגרת כי במחקריו הרבים, בין השאר על ראשית הנצרות, הטה הוא את הכף להערכת יתר של היצירה היהודית בתקופה המאוחרת, הבתר-תנ"כית הלזו, בהשפעת זרים ונוכרים; כך כתב: "ואיני מקבל דעת התיאולוגים הנוצרים, אשר מתוך נטיות אנטישמיות או נוצריות, הם מנסים להוכיח שהיצירות העיקריות של התנ"ך נוצרו סמוך לתקופת ישו, וחבל שגם הפרופ. קלוזנר, שיש לו בלי ספק גישה יהודית עצמאית להיסטוריה שלנו, נגרר יותר מדי אחרי ההשקפות של התיאולוגיה הנוצרית". אך פרופ' קלוזנר היה משוחריה הנלהבים של הנבואה, ובהקדמה לספרו המפורט 'הנביאים' שראה אור בירושלים בשנת 1954, כתב בין השאר "ותפילתי היא, שירבו קוראיו ותגדל השפעתם של נביאינו הגדולים והקדושים על הדור. כי רק באישיותם המוסרית האדירה ובחזיונותיהם הלאומיים-האנושיים הנעלים תשועתנו הרוחנית בימי תעייה ותהייה קשים הללו" (עמ' 8).
כך או כך, העולה מדבריהם של שלושת המנהיגים ואנשי הרוח הללו: באגרתו של בן-גוריון, כמו במילותיו של מיימון, או בתפילתו של קלוזנר, הוא הערצה עצומה לתנ"ך ולרוח הנבואה, כבסיס לקיום היהודי בארץ-ישראל; ולא רק בעניין הימצאותנו בה וזכותנו ההיסטורית עליה, אלא בעניין מהותה וזהותה של הרוח הישראלית. לתפיסתם, שורשיה הם שירה נבואית, והחוק ומשפט הם רק ענפיה. עליה לשוות לנגד עיניה את הכלל - הפרטים הם רק פועל יוצא של הכלל. היא צריכה לשאת על גבה את עולו של העיקר, ולהניח את הטפל להשתרך מובל ומכתת רגליו מאחור...
האם נשכיל לחבור אל הדברים הללו?

האומה, רבעון בהוצאת מסדר ז'בוטינסקי, עורך: יוסי אחימאיר, 172, תל אביב קיץ תשס"ח, 144 עמ'.
תאריך:  29/08/2008   |   עודכן:  31/08/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בן-גוריון, האומה והתנ"ך
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
"האם נשכיל לחבור אל הדברים"?
הניה  |  29/08/08 15:31
2
ואלה
דודי ד  |  29/08/08 21:50
3
מנהיגים.......
י.ש  |  29/08/08 23:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי לא אוהב את החלטת הממשלה לשחרר 200 אסירים ביטחוניים כמחווה לאבו מאזן: "מחווה לאבו מאזן? אותי זה לא משכנע". וכשהפרקליטות מבקשת לשכנעו שהמדובר בהחלטה מדינית ואל לו לבג"צ להתערב בה, קובע השופט לוי: "אין חובה בדין שבג"צ לא יתערב בנושאים מדיניים. זהו סכר שבג"צ שם לעצמו"
עו"ד איריס פרחי
ה"עליהום" על אהוד יערי, אינו מוצדק ומי שהיה בנעליו יודע זאת. כשאבא שלי גסס, היו רגעים שכל כך כעסתי על הצוות הרפואי, האדיש, המתנשא, הזחוח והאטום שגם אני רציתי להחטיף כמה סטירות לרופאים ולאחיות
ראובן לייב
כל חייו היה אייבי נתן חייל בודד במערכה למען מה שכולנו עורגים לו    שלום אחרון ללוחם השלום
יוליה ויימן
ההשלכות הכלכליות של הסכסוך מורגשות כבר היום, הרבה לפני ההשלכות הפוליטיות והמדיניות. ברור כי היום גאורגיה נתפסת כהרבה יותר מסוכנת להשקעות ולעסקים, והדבר צפוי לפגוע בזרם הכספים הזורמים לתוכה - ודרכו בהוצאות הממשלה, בצריכה, ולבסוף בצמיחה
אפרי הלפרין
ביניש מונעת פרסומים    אל תאמר בג"צ - מעתה אמור יח"צ: יח"צ 1234/08 דורית ביניש נ' דרייפוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il