X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד ניתן לעצור את הדרדרותו של התלמיד הישראלי? האם שיטת הבעלות הממשלתית על מערכת החינוך טובה? די להתערבות הממשלה בחינוך ובבתי הספר! הגיע הזמן להעלות את רף המורים והרמה בבתי הספר!
▪  ▪  ▪
תלמידים. רוצים להצליח [צילום: פלאש 90]

ושוב כמידי שנה, "הישגי" מערכת החינוך מציבים אותנו בתחתית ליגת המדינות הנאורות. הכישלון אינו רק במתמטיקה והבנת הנקרא, אלא גם במטרות מוצהרות אחרות של המערכת. ה"פתרונות" המוצעים לא יעזרו: עוד החלפה של שר חינוך, "שינוי סדרי עדיפויות" או "תוספת תקציב". אפשר להעלות שכר ולהגדיל שעות - נקבל מורים גרועים שמרוויחים טוב... התוצר הסופי - התלמיד הישראלי ימשיך להתדרדר.
משרד החינוך אינו אשם, גם לא המנהלים והמורים. בשורש הבעיה איש לא נגע: הזכות המונופוליסטית שהמדינה נטלה לעצמה - לחנך, להכתיב תוכניות לימוד, להחליט מי ילמד, כמה, מתי והיכן - הכל. הכישלון אינו נובע מבחירה שגויה של שיטת הוראת המתמטיקה או הבנת הנקרא. הבעיה אינה במנהל רע, שר כושל או מחסור בתקציב. אשמה ה"שיטה": בעלות ממשלתית על מערכת החינוך. המונופול בולם התמודדות בין מגוון שיטות ותוכניות לימודים. אילו היו תחרות וחופש בחירה למנהלים ולהורים, אז טעות בשיטת הוראת מתמטיקה בבית ספר מסוים הייתה מתגלה בשלב מוקדם ומזיקה למעט תלמידים. בשיטה השלטת, כולם חייבים ליישר קו עם משרד החינוך. אם טעה - דור שלם נכשל. פוליטיקאים או "המדינה" אינם מסוגלים לחנך כפי שאינם מסוגלים לנהל מפעלי תעשיה. משרד החינוך אינו תורם לחינוך בדיוק כפי שמשרד התיירות אינו מביא תיירות. קשה להניח שדווקא בתחום החינוך יש לפוליטיקאים כישרון יוצא דופן מעבר למוכח בתחומים אחרים...
וכיצד פועלת המערכת...
המנהל פקיד. הרכב התלמידים לא נקבע על ידו, תוכנית הלימודים נקבעת על-ידי הקומיסרים במשרד החינוך. האם הוא יכול לגייס מורים כרצונו? האם עליו לשווק את בית הספר להורים על-ידי הצעת שירותים טובים? האם הוא יכול לפטר מורה? להרחיק תלמיד? מדוע שמנהל יתאמץ? האם יתוגמל על הצלחה? האם יפוטר בגלל כשלון?
המורים מוגנים. השכר אחיד והקידום אינו תלוי בהצלחה. מורה גרוע מרוויח כמו מורה טוב - הוותק עושה את שלו. מדוע להתאמץ? האם מנהל אחר יציע לו משרה מפתה?
ההורים מנוכרים. הם לא בחרו את בית הספר ואינם רשאים להחליפו. תוכן הלימודים מוכתב. אם במקרה, המנהל כושל או המורה אסון, אין דרך לגרום להחלפתם.
התלמידים לא נדרשים למאמץ כלשהו כדי להצטרף לבית הספר. הם לא מתלבטים יחד עם ההורים לאיזה בית ספר להירשם. הם לא חוששים שמא יידחו או חלילה יורחקו. התלמיד יודע שהוא ה"מלך". המורה בקושי יכול "להוציא אותו מהכיתה", לא נורא. הוא נוכח כיצד "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" - המורה "מתחשבת" בכל תלמיד מופרע וחריג. התלמיד מבין שבית הספר הוא "נמר של נייר". מערכת שאי אפשר לכבד. הנטייה הטבעית לתוהו ובוהו מנצחת.

את משרד החינוך צריך לסגור

תקציב החינוך כולו יחולק בין ההורים (יקבלו שוברים בערך של אלפי שקלים). ההורים יבחרו את בית הספר וישלמו באמצעות השוברים. בתי הספר יוכלו להמיר את התלושים לכסף. כיום כל משפחה בישראל משלמת כ-1,400 שקל בחודש מיסים למימון מערכת החינוך הכושלת. סכום עתק. הבעיות במערכת החינוך נובעות מהלאמתה, מעצם קיומו של משרד חינוך ומההשקפה השגויה שבכלל תיתכן "הנדסה חברתית" מטעם שלטון מרכזי-ריכוזי.

מערכת חינוך ללא מעורבות המדינה

הממשלה תפסיק להתערב בחינוך ובבתי ספר. כל בית ספר יהפוך לעמותה עצמאית בשליטת דירקטוריון של הורים שימנו את המנהל. יזמים והורים יוכלו להקים בתי ספר נוספים. התחרות בין בתי הספר על התלמידים ועל כוח ההוראה יעשו את שלהם - המנהלים, ההורים והשוק יתאימו את מספר המורים לנדרש. כך גם את תוכנית הלימודים. שכר העבודה יעלה ובמקביל גם איכות ההוראה. מורה טוב ירוויח, מורה "בלתי מספיק" - יעוף.
כיום אי אפשר להעלות את שכר המורים "הטובים". אין פקיד שיכול להחליט מיהו מורה "טוב". זיהוי מורים טובים יוכל להתבצע רק בעזרת אוסף ההחלטות של מאות ואלפי הורים לאן לרשום את הילד. המנהל שיעמוד בתחרות כבר ידאג שבבית ספרו יהיו מורים טובים, אותם יתגמל באמצעות שכר ותנאי עבודה. מורה טוב יועסק יותר שעות - תהליך טבעי שיגרום לפליטת מורים גרועים ללא מעורבות ממשלתית.
תוכנית הלימודים הנוכחית תהיה ברירת המחדל, נקודת המוצא. דירקטוריון בית ספר בשיתוף עם המנהל בסיוע יועצים, יוכל להחליט על שינויים בהרכב המקצועות. ההורים יחליטו לאיזה בית ספר לרשום את ילדם. בתי הספר יחליטו את מי לקבל ואת מי לדחות. יתגבשו בתי ספר ברמות שונות, אחדים ישימו דגש על מתמטיקה, אחרים על ביולוגיה או דת. אין יסוד להנחה שפקידי ממשלה מיטיבים לדעת מההורים (כציבור) מה טוב לילדים. אין יסוד להנחה ששם למעלה יושבים "מומחים" שיודעים לבשל את התמהיל הטוב ביותר בין מקצועות הלימוד.

מוטי היינריך הוא בעל האתר קו ישר - למה (כמעט) הכל עקום ואיך אפשר אחרת www.kav.org.il
* הכותב מהנדס בוגר הטכניון, בעל תואר MBA מאוניברסיטת תל אביב
תאריך:  15/09/2008   |   עודכן:  15/09/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך: איך מגיעים למקום הראשון בעולם?
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
הפתרון פשוט: תזרקו הטלויזיה ל"ת
מחנכת  |  15/09/08 17:45
 
- אכן נכון, וגם
מד' ליונה עיוורת  |  16/09/08 00:13
2
אתה צודק אבל...
vgdfgert   |  15/09/08 18:31
3
כל זמן שבייניש וארבל שולטות
במדינת ישראל...  |  15/09/08 22:11
 
- כל זמן שבייניש וארבל שומרות על
תיקון השקפת עולם  |  20/09/08 17:29
4
כתבה שגויה לחלוטין
אייל.ב  |  16/09/08 08:51
 
- שטויות
יוצמך  |  16/09/08 09:18
5
המחבר למד היסטוריה ציונית!
ההפרטה בחינוך  |  16/09/08 10:17
 
- ואתה למדת במערכת החינוך
אסף בן דור  |  16/09/08 13:22
 
- בכל הכבוד לך על מה ביסוסך ?
ל'מומחה'  |  17/09/08 00:46
6
כמה הערות
אסף בן דור  |  16/09/08 11:30
7
שבדייה ה'דוגמא' וחוסר הידע.
לבן דור  |  17/09/08 01:10
 
- נכשל בהבנת הנקרא
אסף בן דור  |  17/09/08 10:26
8
צודק בכל מלה!!!
דליתה2  |  17/09/08 06:01
9
אין לך שמץ של מושג למעט קישקוש
לבן דור החוצפן  |  17/09/08 14:00
 
- לא תלמיד שלך
אסף בן דור  |  18/09/08 15:04
 
- ניכר שלא למדת אצלי.לך ולמד!
לאינטלקטואל אסף!  |  18/09/08 17:59
 
- אכן כדאי שארחיב את שדה ראייתי
אסף בן דור  |  18/09/08 18:36
 
- לאסף. המילה המנחה שלך 'רקב'
טיפוס מעורר בחילה  |  20/09/08 00:26
10
החינוך בישראל הוא לא עסק
מורה צעירה בישראל  |  17/09/08 19:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
רון פונדק יודע שהוא אילן גמדי, ולכן הוא מנסה להיתלות באילן גבוה. שורות אלה נכתבות כתגובה למאמר שבו הוא עושה שימוש ציני ביצחק רבין. בניגוד למה שהוא כותב, הסכם אוסלו, לא כלל פינוי התנחלויות. רבין מעולם לא השתמש בצמד המילים "מדינה פלשתינית", ואמר לא פעם: "ירושלים איננה נושא למו"מ"
עידן סובול
דגל שחור גדול ובולט התנוסס וממשיך להתנוסס אי-שם בחשכת ההיסטוריה שלנו על מחדלים כה גדולים וכה רבים, ששום חייזר, אינטיליגנטי ככל שיהיה, לא יצליח כנראה להבין את הבדלי היחס האבסורדיים של המקומיים אליהם    על אדון פראנויה, גברת היפוכונדריה ובעלת המחדלים - מדינת ישראל
ד"ר נפתלי ברזניאק
שיניים עקומות או צפופות עלולות להוביל לשחיקה לא שווה של משטחי השן או לבעיות לסת שיכולות להביא לסיבוכים בשלב מאוחר יותר בחיים    כשאתם מרכיבים ברזלים, זכרו שהצלחת הטיפול מושפעת ממידת הרצינות שבה אתם שומרים על השיניים והחניכיים
גורי גרוסמן
הכול תלוי בנו האזרחים: עלינו לצאת בהפגנות ענק, ואם לא, במרי אזרחי, כדי לאנוס את הח"כים לחוקק את החוקים הנכונים שהם בנפשנו
ד"ר דניאל פלוטקין
גלי רדיו, לייזר, זריקות אפידורליות, משאבות שמושתלות בעור, דיקור סיני, ביופידבק, ואפילו לייזר רך לשימוש ביתי    כל האמצעים כשרים למלחמה בכאבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il