X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחוקק הגדיר "מכירה" כהענקתה של זכות במקרקעין, העברתה או ויתור עליה, בין בתמורה ובין שלא בתמורה
▪  ▪  ▪

המחוקק הגדיר "מכירה" כהענקתה של זכות במקרקעין, העברתה או ויתור עליה, בין בתמורה ובין שלא בתמורה.
כאשר מתבצעת מכירת זכות במקרקעין כאמור, נוצר אירוע מס המוביל לחבות במס, הן מצד הרוכש, מס רכישה (בהתאם לסעיף 9 לחור מיסוי מקרקעין) והן מצד המוכר, הוא מס השבח (סעיף 6 לחוק מיסוי מקרקעין).
לכאורה, דבר החוק מצביע על כך, כי כל העברת זכות במקרקעין גוררת חבות במס. המחוקק סייג מספר מקרים ופטר אותם מחבות במס. כך לדוגמא, העברת דירה מאב לבנו במתנה זכאית לפטור ממס בהתקיים תנאיה.
כמו-כן, בסעיף 4א לחוק, קבע המחוקק כי העברת זכויות בזכות במקרקעין הנעשית על-פי פסק דין שניתן אגב הליכי גירושין, לא יראוה כמכירה. בין אם היא העברה בין בני הזוג ובין אם היא העברה מהם לילדיהם. כאשר ירצה אותו אדם לו הועברו הזכויות (בן הזוג או הצאצא) למכור את אותה זכות, או אז יחושב המס של הזכות כאילו נמכרה הזכות על יד מי שהעביר את הזכויות בה.
המחוקק מכיר בהעברת זכויות במקרקעין כחלק בלתי נמנע מהליך הגירושין ולכן אינו מחשיב אותם כמכירה ופוטר את ההעברות אלו מחבות במס.
בהחלטת מיסוי 120/06, נידונה הסוגייה בדבר החלפת זכויות בין בני זוג שהתגרשו. באותו עניין נקבע בהסכם הגירושין, שקיבל תוקף על-ידי בית המשפט, שכאשר תימכר דירתם המשותפת של בני הזוג המתגרשים, תחולק התמורה בין בני הזוג בחלקים שווים. האישה אשר רכשה מכספה דירה נוספת לאחר הגירושין ששוויה הינו כמחצית מהדירה המשותפת, מבקשת להעביר את הזכויות בדירה החדשה לגרושה והוא מצידו הסכים לוותר על כל זכויותיו בדירה המשותפת מהסכם הגירושין.
נקבע, כי בהתאם לאמור בחוק, חלקו של הבעל אשר יועבר לגרושתו, לא ייחשב כמכירה ויהיה פטור ממס. לא כך הדבר באשר להעברת הזכויות מהאישה לגרושה בדירה הנוספת. הואיל והעברה זו אינה חלק מהסכם הגירושין, העברתה תיחשב כמכירה לכל דבר ועניין.
במצב שכזה נוצרת חבות מס מיותרת אשר הייתה יכולה להימנע בנקל. אילו הייתה הגברת מעבירה לגרושה את הזכויות בדירה הנוספת כחלק מהסכם הגירושין, לא הייתה מסווגת העיסקה כמכירה וההעברה הייתה פטורה ממס.
במצב הדברים שנוצר, עומדות בפני הזוג שתי אלנטרנטיבות. האחת, בקשה מבית המשפט שיאשר להכניס תוספת להסכם הגירושין לפיו החלפת הזכויות בדירה הנוספת הינו חלק בלתי נפרד מההסכם. בני הזוג יאלצו להסביר ולפרט מדוע יש להחשיב את ההעברה הנוספת כחלק מההסכם ולהסביר את המהות המסתתרת מאחורי העברה זו, הרי אין תכלית עסקית להעברה, אלא חילוף נכסים במסגרת גירושין גרידא.
האפשרות השניה, במידה ובית המשפט לא יעתר לבקשתם לכלול את ההעברה במסגרת הסכם הגירושין, הינה לבקש פטור ממס בגין מכירת דירת מגורים מזכה, לה זכאית הגברת על מכירת דירה נוספת בכל ארבע שנים. אפשרות זו מהווה חצי נחמה בלבד היות ובמצב שכזה תחסוך לעצמה הגברת את החבות במס שבח, אולם הגרוש עדיין יחוב במס רכישה בהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק.
מחשבה מוקדמת של בני זוג הבאים בפני הסכם גירושין, עשויה לחסוך במקרים רבים חבות מיותר במס. אנו ממליצים על היוועצות עם גורם מוסמך בתחום המס בטרם הגשת הסכם הגירושין והעברת הזכויות השונות.

מאמר זה אינו ממצה את הסוגיה שבנדון עד תום ומאמר זה אינו נועד לשמש תחליף לייעוץ משפטי ו/או חוות דעת משפטית. אנו ממליצים לכם להיוועץ בעו"ד הבקיא בתחום המיסים, כדי שיפרוש בפניכם את הסוגייה העולה על כל היבטיה.
הכותבים הינם שותפים במשרד דורון, טיקוצקי, עמיר, מזרחי - עורכי דין ונוטריון, המתמחה במשפט מסחרי ומיסויי. המשרד החל לפעול בחיפה, וכיום פועל בכל רחבי הארץ באמצעות משרדים ברמת גן ובטבריה. במשרד כ-40 משפטנים, בנוסף לצוות מומחים (רו"ח ויועץ-פנסיוני).
תאריך:  12/10/2008   |   עודכן:  31/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איזון נכסים כחלק מהסכם הגירושין איננו חייב במס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי נטע
מאמר זה הוא לא על שמן זית ולא על מעינות מים יפים, הנמצאים בגליל, אלא על המלחמה של הערבים והיהודים תושבי מדינת ישראל, מלחמה מתוחכמת וכוחנית כאחד. מלחמה שבשלב כלשהו תעלה מדרגה ותגיע לשפיכות דמים. הערבים כבר מתכוננים. היהודים, כרגיל, עוד לא!!
עו"ד חיים קליר
נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רם כהן, דן ביחסה של אחות בריאות הציבור, כלפי קשיש סיעודי, שפנה לביטוח הלאומי למימוש זכויותיו
ניר סיגלר
אדון בהלול היקר, אתה יודע את זה ואני יודע את זה ובעצם כל תושבי העיר יודעים שרווחת התושבים הערבים בעיר עכו לא גובלת במילה "עוני". יש ערבים עניים כמו שיש יהודים עניים
ד"ר יובל ברנדשטטר
בראיון שכולו רהב והבטחות חסרות כיסוי חסרה הבטחה אחת שאפשר לקיימה: פתיחת עתודת הקרקע היחידה המצויה בקרבת מקום למקומות העבודה להתיישבות
דודו אלהרר
אי אפשר לדחוק ציבור שלם לפינה, לסתום לו את הפה, לדרוש שייכנע ולא להבין את מעשיו ומניעיהם. אני בטוח שאי-שם יושבים ורוקחים מזימות נקם שרק אלהים יכול לעצור בעדן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il