X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביקורת על המחזמר החדש אוליבר
▪  ▪  ▪
אוליבר

כדאי להתחיל מהסוף: המחזמר אוליבר הוא מופע מושקע ואיכותי, צוות שחקנים וזמרים מוכשרים ביותר, ממש ווסט אנד בתל אביב.
תמיד יהיו כאלה שיחטטו בדקויות כדי למצוא מה לא טוב או לא מושלם. האמת, גם בלונדון ובברודווי, לא כל הפקה היא מושלמת. ההפקה הנוכחית התברכה במירב הסגולות ההופכות אותה למיוזיקל ששווה לצפות בו ולהרגיש באמת כאילו אנו נוכחים בהפקה אנגלית. נכון, לא הכל מושלם ומעולה, ישנן חריקות פה ושם, אבל מה כל זה חשוב לעומת המוזיקה והשירים הנפלאים שחיבר ליאונל בארט.
אוליבר מבוסס על ספרו הנודע של צ'רלס דיקנס "אוליבר טוויסט", אודות הנער שהעז לבקש עוד מנת דייסה בבית היתומים (העלון שאמור להיות תכניה בכלל מעלים פרט זה).
ליאונל בארט, לשעבר בגלייטר, יהודי שהוריו הגיעו מגליציה, נולד בלונדון ומת לפני 9 שנים. הוא למד בבית ספר לאמנויות, התחבר לטומי סטיל ולמייק פראט וכתב, עם פראט, מספר שירים לסטיל. בראט חיבר גם את השיר בובה חיה עבור קליף ריצ'ארד. בארט הודה בשעתו, כי אינו קורא או כותב תווים ולא ניגן על אף כלי מוזיקלי. ואכן, הוא חיבר מספר מחזות שנכשלו על הבמה וכמעט שאין זוכרים אותן. את אוליבר השלים ב-1960 והמיוזיקל הועלה אז בלונדון 2620 פעמים, הישג מדהים. רון מודי גילם את פייגין ונקרא להשתתף גם בסרט אוליבר שהופק ב-1968. הסרט זכה במספר אוסקרים וגם מודי זכה בפרס. יחד עימו זכה באוסקר המשנה, הנער ג'ק ויילד ששיחק את דודג'ר. ויילד היה אוליבר בהפקה הבימתית. מרק לסטר נבחר לגלם את אוליבר ואולם רק בשלב העריכה, החליט הבמאי שהקול שלו אינו מושלם מספיק והדביק את קולה של הנערה קייט גרין, בתה של המנהלת המוזיקלית, לשיר "היכן היא האהבה". יש הטוענים שהיא גם הקול בשירים נוספים, אולם כל העניין היה חשאי ופרטים עליו נחשפו רק לפני כ-20 שנה. בינתיים גם מת ג'ק ויילד ממחלה ממארת ואילו לסטר ואשתו עוסקים כיום ברפואה משלימה באנגליה.
רון מודי הוא כיום בן 84 ואת דמות פייגין גילם בהפקה החוזרת בלונדון ב-1994 כוכב המיוזיקלס האנגלי ג'ונתן פרייס. הפקה נוספת של המחזמר תועלה בדצמבר ואת פייגין יגלם לא אחר מאשר... "מיסטר בין", הלוא הוא רואן אטקינסון.
אוליבר עלה בארץ מספר פעמים. גם על-ידי גיורא גודיק וגם בהבימה וגם בהפקות שונות, חלקן לא מבוססות על המקור והשירים של בארט.
ההפקה הנוכחית בחסותו ובאישורו של בעל הזכויות, מפיק העל האנגלי, קמרון מקינטוש, היא מופע מושקע ותואם לספר המיוזיקל המקורי, עם שינויים קלים. הבמאי משה קפטן, מר מיוזיקל הישראלי, העלה מופע מהיר וקצבי שכמעט ואין בו רגע דל. הליהוק ברובו טוב ומקצועי, למרות שחלק מן השמות אינם מוכרים כלל לדור הצעיר. הכוריאוגרף הבריטי קן אולדפילד העלה קטעי מחול נפלאים, אם כי אני חושש שהן קוצרו במספר סצנות, ולא מיצו אותן כפי שראינו גם בסרט וגם בהפקה האנגלית הקודמת.
התרגום של אלי ביז'אווי הוא מוצלח מאוד, אם כי לעיתים רמת השיחה של שמש בית המחסה משובחת מידי.
כוכב המיוזיקל הוא פייגין, "מנהל האקדמיה לכייסים צעירים" שאותו מיטיב לגלם ששון גבאי. גבאי אינו זמר ואולם השירים של פייגין מיועדים לשחקן שיודע גם לשיר. התוצאה היא שגבאי עומד בנטל בצורה מבריקה. הוא פייגין מעולה ומגיש את השירים בצורה משובחת.
ביל סייקס, הפושע האכזרי, מגולם על-ידי גיל פרנק, שחקן מוכשר שמצליח להגיש הופעה משכנעת וגם נותן קולו בשיר, תואם בהחלט לציפיות.
אניה בוקשטיין, היא ננסי, אהובתו של ביל שנוטל את חייה כיוון שהצילה את אוליבר. אניה היא לא בדיוק זמרת. הופעתה נעימה מאוד, משחקה מוצלח וגם השירים שהיא משמיעה הם ברמה הולמת. לעיתים המוזיקה בולעת את קולה ולעיתים היא שרה עם הגב לקהל. קולה אינו הגוון המדוייק ואולם הוא בהחלט תואם ננסי והיא מספקת את הסחורה.
אלברט כהן, כמר במבל שמש בית היתומים הוא מצוין. כהן הוא מוותיקי השחקנים והמיוזיקלס בארץ. הוא שחקן וזמר נפלא, רהוט ומשכנע. בת זוגו על הבמה יעל עמית היא שחקנית קומית נעימה וכשרונית.
ישראל גוריון, זמר על, הוא החמצה. התפקיד אינו דורש שירה ויכולת המשחק שלו לא באה לידי ביטוי.
אסנת בן יהודה כקברנית ובעוד תפקידי קורוס היא מוצלחת ומשעשעת. אוסנת היא בוגרת בית צבי שזוהי לה הופעה ראשונה לאחר פסק זמן שלקחה מתפקידי משחק. יש לה פוטנציאל רב וכשרון שזולג ממנה כשהוא מדושן מעונג.
בכלל, רבים מהלהקה הם בוגרי בית צבי, המוסד שידוע בהפקות מחזמר איכותיות ביותר. בין היתר, השחקנית, הזמרת והמוזיקאית הילה זהרור, בעלת קול איכותי, משחק משכנע והופעה מרנינה, בתפקיד בת הקברן ובתפקידי קורוס. הילה היא זמרת מקצועית עם פוטנציאל אדיר.
גם עדי קוזלובסקי נעימה ומוכשרת. בית אחד שהיא שרה ליד אוליבר מתוך "מי יקנה" מוכיח מה ההבדל בין גון קולה הצלול לבין בעלי קולות אחרים. וכמובן ישנן גם לירז רחמין וניצן אשל (בוגרת טריה) שהן זמרות כשרוניות.
טל וייס, רועי חיים זינר (כוכב נולד), שרון צור, רבקה בכר, ליאור זוהר ועוד רבים מהלהקה מוצלחים בתפקיד. בתפקיד חברתה של ננסי משחקות אלה ארמוני ולני כהן, נערות עם פוטנציאל שראוי שיפתחו את כשרון הזימרה והמשחק שלהן.
אוליבר משוחק היטב על-ידי רועי רביב ועמית מוריס. דודג'ר מגולמים נפלא על-ידי שי חורש ואדי קוטלר. רביב הוא אכן חביב וגם שי הוא מוכשר. בדרך כלל, שחקנים בוגרים חוששים מילדי פלא המופיעים לצידם. ואכן, כל להקת הילדים עברה הכשרה רצינית והם מוצלחים וכשרוניים. יש בהם כמה כשרונות לעתיד ואין ספק שעוד נשמע מהם.
התפאורה והתלבושות טובים מאוד וכל הכבוד גם לתזמורת ולמנהל המוזיקלי יוסי בן נון שמפיק מהם צלילים ענוגים ואפילו רועמים במידת הצורך.
אוליבר מתויג כמחזמר לכל המשפחה. זהו בראש ובראשונה מחזמר לאוהבי הז'אנר והוא בהחלט מקצועי ומושקע והלוואי שיהיה סימן לעוד מיוזיקלס תואמי הווסט אנד וברודויי בארץ.

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, (לשעבר עורך ראשי סוכנות עתים), חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים, מבקר מופעים ומומחה למיוזיקלס.
תאריך:  17/10/2008   |   עודכן:  17/10/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר שניאורסון גרי
אחד האתרים של אש"ף אומר כי "היהודים טוענים שבאיזה תנ"ך הבטיחו להם את הארץ" -להלן ממצאים ארכיאולוגיים המצביעים שארץ ישראל מאז ומתמיד השתייכה ליהודים
נסים ישעיהו
אמנם יש נותן ויש מקבל, אבל הנותן צריך לעשות משהו שיהפוך את מה שניתן לו, לתמורה עבור מאמץ שלו. זה מה שהיה חסר בלוחות הראשונות, וזה מה שנוסף בלוחות השניות, השותפות שלנו
יהונתן דחוח-הלוי
בצלם: ישראל אשמה באי יציאת סטודנטים פלשתינים ללימודים בחו"ל ורק פלשתינים "בודדים" יוצאים דרך רפיח    העובדות: אלפי פלשתינים יצאו ובאו דרך מעבר רפיח בחודשים האחרונים בתיאום בין חמאס למצרים
עו"ד הרב יצחק גאגולה
חסד גדול עשה ה' איתנו בנתנו לנו את חודש האיתנים - חודש תשרי על כלל שרשרת חגיו, כאשר על האחרון שבהם - חג שמחת תורה אמר רבי ישראל סלנטר זצ"ל: "מה שהסכל (הטיפש) לא ניצל ברגעים הגדולים של יום הכיפורים, החכם יכול לנצלם ביום שמחת תורה". יום זה הוא הזדמנות אחרונה לאדם להתקרב לבורא ולצאת ממנו עם שנה מובטחת, אם ינצלו כראוי, מתוך שמחת התורה
צילה שיר-אל
תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il