X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
השופטת שפרה גליק קבעה, כי בהתאם לתנאי חוזה החכירה אין די בתצהירי ההעברה, ואין ללמוד דבר לעניין זה מחוק המתנה. ההעברה במשק חקלאי כפופה לחוזה החכירה ולתנאיו. לפיכך, העברת הזכויות של בר-רשות אינה מסתיימת בחתימת תצהירי ההעברה, אלא יש חובה לעמדו בתנאי הראשון שמכוחו הוענקו הזכויות.
▪  ▪  ▪

עניינו של פסק הדין, הוא הכרעה בסכסוך אחים, יורשיה של אימם המנוחה הניצים על חלוקת ירושתה. התביעה אומנם מכוונת אל המשק בו החזיקה המנוחה במושב תנובות, אולם המחלוקת בין הצדדים מתייחסת לאופן חלוקת מלוא ירושת אימם שכללה כנראה גם "מפעל" לשמלות כלה, נכסי מקרקעין וכספים.

עובדות המקרה

האם המנוחה של הצדדים לתביעה נפטרה באוקטובר 1996, בטרם נפטרה היא החזיקה כבת רשות משק במושב, על-פי הסכם משבצת המתחדש מפעם לפעם ושנערך בין מינהל מקרקעין ישראל לסוכנות. על-פי הנטען בתביעה, בשנת 1979, העבירה המנוחה את זכויותיה במושב לבנה - הנתבע כ"בן ממשיך". הנתבע בנה במשק את ביתו בשטח של 160 מ"ר.

טענות הצדדים

לטענת התובעים, הנתבע והמנוחה חתמו בחודש נובמבר 1980, על תצהירי ביטול ההעברה לפיהם העביר הנתבע את כל הזכויות שקיבל ללא תמורה חזרה למנוחה. התצהירים הועברו לסוכנות, והביטול האמור דווח לרשויות המס, אך לא נרשם במינהל. התובעים ביקשו כי יוצהר שהעברת הזכויות החוזרת מהנתבע למנוחה - תקפה.
מנגד טען הנתבע, כי העברה החוזרת הייתה רק ל"מראית עין", ונועדה למנוע מגרושתו לעקל שלא כדין נכסים השייכים לו לבדו. עוד טען הנתבע כי הוא ואמו המנוחה ביטלו בהסכמה ביניהם ובהתנהגותם העברה חוזרת זו.
בחודש דצמבר 1997 ניתן צו קיום צוואת המנוחה ובהתאם לצוואת המנוחה ירשו ילדיה התובעים והנתבע את נכסיה בחלקים שווים ובכלל זה המשק במושב תנובות. הנתבע טען, כי בעת עריכת הצוואות המשק לא היה חלק מנכסי המנוחה.

קביעות בית המשפט

בית המשפט בהחלטתו קבע, כי לפי הסכם המשבצת בו התקשרה המנוחה נקבע, כי זכויות המנוחה לא היו בנות הורשה. הפסיקה חזרה וקבעה כי זכות בר-רשות, היא זכות אישית ולא קניינית, וכיוון שכך - אינה בת הורשה. לפיכך, לאור סיווג טיב הזכויות המקוריות שהיו בידי המנוחה, צריך לבחון אילו זכויות נותרו בידי המנוחה בעת פטירתה, האם העבירה את הזכויות לנתבע כטענתו, או שמא חזרו אליה הזכויות ונותרו בידה עד ליום מותה, מכח "העברת חוזרת" מהנתבע אל המנוחה, כטענת התובעים.
בית המשפט החליט, לפי הראיות שהונחו בפניו, כי הנתבע ואימו ראו את הסכם ההעברה החוזרת ביניהם כבטל או לכל הפחות ביטלו אותו בהתנהגותם. במשך כל השנים מאז ההעברה החוזרת הוסיף הנתבע וישב בבית אותו בנה במשק, בית שלטענתו נבנה בהשקעה כספית של כ-400,000 דולר. אימו-המנוחה הוסיפה להתגורר בביתה הישן במשק ולא מחתה בידו. ולא רק האם המנוחה לא מחתה על ההשקעה הרבה של הנתבע, גם התובעים עצמם רואים ושותקים. עוד הוסיף בית המשפט וקבע, כי ביחס לביטול העברת הזכויות על-ידי הנתבע, זו נערכה למראית עין בלבד. העובדה שנחתמו תצהירי ההעברה, או אפילו דווח על ההעברה למס שבח אינה מספיקה: בהתאם לתנאי חוזה החכירה אין די בתצהירי ההעברה, ואין ללמוד דבר לעניין זה מחוק המתנה. ההעברה במשק חקלאי כפופה לחוזה החכירה ולתנאיו. לפיכך, העברת הזכויות של בר-רשות אינה מסתיימת בחתימת תצהירי ההעברה, אלא יש חובה לעמדו בתנאי הראשון שמכוחו הוענקו הזכויות, באופן זה, ממועד חתימת תצהירי ההעברה המקורית שבין המנוחה לנתבע בשנת 1980 ועד פטירת המנוחה בשנת 1996, ולמעשה גם עד הגשת התביעה ואף עד מתן פסק הדין, לא היו על שמה של המנוחה זכויות הרשומות במשק או במינהל או באגודה, ואף לא הייתה בפני המינהל כל בקשה להעברת הזכויות. כמו כן, המינהל ואף האגודה, לא נתנו הסכמתם להעברת הזכויות החוזרת למנוחה, כמתחייב מהוראת סעיף 19 ב' לחוזה החכירה הדו צדדי. לפיכך, נתקבלה טענת הנתבע לפיה, הזכויות במשק לא חזרו לאם ואה מוקנות לנתבע.

תוצאת ההליך

נוכח האמור דחה בית המשפט את התביעה וקבע, כי כשהמנוחה ציוותה בצוואתה כי רכושה יתחלק בין ילדה, לא כלל רכוש זה את הזכויות במשק במושב תנובות כיוון שבעת מותה (שנת 1996) היא כבר לא הייתה בעלת הזכויות במושב תנובות, זכויות אלה עברו אל בנה - הנתבע - עוד בשנת 1979 "כבן ממשיך", והן נשארו שלו.

פרטי ההליך

תמ"ש 50380/00 יורשי המנוחה מ.ש. ז"ל נ' י.מ. ואח'

תאריך:  10/11/2008   |   עודכן:  10/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכות בר-רשות במשק לא ניתנת להורשה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זאת איננה פסיקה סופית
אירית זליקובסקי  |  12/11/08 15:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליאת בכר-סגל
בית המשפט העליון קבע, כי הדיון בתביעות המשיבה במסגרת תיק גירושין בינה לבין המערער, שמתנהלות בבית המשפט לענייני משפחה, יועבר לשופט אחר, לאור העובדה שלפני 8 שנים, בתקופה בה טרם מונתה השופטת הדנה בתיק לכהונתה, וניהלה משרד עורכי דין, עבדה אצלה המשיבה למשך 3 חודשים כעורכת דין שכירה
עו"ד ליאת בכר-סגל
בית המשפט העליון קבע כי ההכרעה אם פלוני ביצע עבירה בצוותא עם אחרים איננה תלוית העמדת האחרים לדין, אם בכלל, ואם באותה העבירה
עו"ד ליאת בכר-סגל
למרות שכתב התביעה לא כלל פירוט בדבר מקור סמכותו המקומית של בית המשפט בקצרין, נפסק: עובדת קיומם של סניפי בנק במחוז הצפון כלולה במסגרת "הידיעה השיפוטית" של בית המשפט, מה גם שהדבר ניתן לברור באתר האינטרנט של הבנק
א. גולדברג, י. קדמי, י. זמיר
עו"ד אברהם סימון
פסק דין: המינהל הסכים כי העוררת תנצל את המגרש לבנייה גדולה יותר מזו שנזכרה במטרת ההקצאה. בהסכמה זו הוענקה לעוררת זכות לעשות שימוש רחב יותר במקרקעין; שינוי שיעור הניצול הגדיל במידה משמעותית את היקף הזכויות שהיו בידי העוררת; בהענקת זכויות בנייה נוספות אשר לא היו בידי העוררת קודם לכן, יש לראות עסקה נוספת הבאה בגדרו של המונח "זכות במקרקעין" שבסעיף 1 לחוק המיסוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il