X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עקידת יצחק משקפת בבהירות לאיזו מדרגה גבוהה היהודים יכולים לחתור במלחמת היֵצֶר ומשמשת אפוא מדד לסולם השאיפות והערכים הנדרש והאפשרי מבחינה אישית ולאומית כאחת
▪  ▪  ▪

פרשת ויֵרא מציגה את אברהם אבינו בִּפעולה כמנהיג בעל שיעור קומה לאומית. היא משרטטת את דיוקנו של אברהם כמודל וְכַאֲבִי הזהות היהודית, כדמות מנצחת בעלת מידות טובות; רחמנות, ביישנות וגמילות חסדים המאפיינים מבחינה גנטית את העם היהודי.
אברהם הזקן, כְּבֶן המאה, החולה בעקבות ברית המילה שעבר, בחום היום מפגין זריזות במצוות הכנסת אורחים, הפותחת את הפרשה, כשהוא טורח בגופו לכבד אותם ומכין עבורם את מיטב המעדנים. אותה זריזות מאפיינת את אברהם בעקידת יצחק בסיום הפרשה.
סמל העקידה
כמי שמגלם את העם היהודי לדורות אברהם אבינו עובר לקראת ייעודו מבחן חישול עצמי, הבא לידי ביטוי בסדרת ניסיונות שהקב"ה ניסה אותו, ואשר בהם עמד בכבוד והפגין נאמנות ואמונה בה' ללא סייג וגבול. כך למשל, לאחר שנצטווה על-ידי ה' לעזוב את ארץ מולדתו חרן, אל מסע נדודים בארץ ישראל, הוא נדרש לעזוב גם אותה, בעקבות רעב כבד השורר בה, ולרדת מצריימה. אך דומה ששיאה של סדרה זו הוא בניסיון העשירי של עקדת יצחק. אין ספק שעקידת בן לכאורה סותרת לא רק את הטבע האנושי בכלל, ויֵצֶר האבהות בפרט, אלא גם את הבטחת ה' המובהקת "כי ביצחק יקרא לך זרע", לכונן את העם היהודי מבנו יצחק. אין פלא אפוא שהפסוק האריך בתיאורו של יצחק "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת...", לא כְּסרט מתיחה אלא כדי לתת לאברהם שכר על כל דיבור ודיבור.
עקידת יצחק שהייתה אקט סמלי בלבד, אך לא אקט ממשי, הפכה לסמל של הקרָבָה יהודית, על מזבַּח שנאת העמים לאורך הדורות. אברהם אבינו לקח בידו את האש, המסמלת שריפת יהודים על קידוש השם בכוּר ההיסטוריה, העלאתם על מוקד האינקוויזיציה בספרד ושריפתם בכבשני הגז בשואה. המאכלת מסמלת את שחיטתם על-ידי אוייבינו, והשה (האַיִל) את עם ישראל שזאבֵי העמים מבקשים לטורפו תמיד.
מֵעֵבֶר לכך, הקב"ה שציווה להעלות את יצחק לעולה, אך לא לשחוט אותו, רָמז באקט העקידה על היכולת הרוחנית הגבוהה שיהודים כִּבְנֵי אברהם, הן כפרטים והן כציבור, מסוגלים להגיע אליה. העקידה משקפת בבהירות לאיזו מדרגה גבוהה הם יכולים לחתור במלחמת היֵצֶר ומשמשת אפוא מדד לסולם השאיפות והערכים הנדרש והאפשרי מבחינה אישית ולאומית כאחת.
מטרה נוספת של העקידה, החוזרת כמוטיב-מַנחה בתפילות ישראל, ובמיוחד בקטגוריית הזכרונות של תפילת מוסף בראש השנה, יום הדין, היא ללַמד זכות על עם ישראל בפרט ובכלל, ולשַמש בעֶמדת הסנֵגור המציל אותם מגזֵרות קשות.
אמונה ללא דופי
על-רקע אמונה צרופה זו, אשר ה' מעיד עליה שהיא ללא דופי "והאמין בה' ויחשבֶיה לו לצדקה", ראוי לתמוה על מספר התרסות הנראות לכאורה כפגם באמונה. בפרט שבמבחן ההשוואה עם משה רבנו, המתריס כלפי הקב"ה: "למה הרֵעותָ לעם הזה" משַמש אברהם, כפי שהוא מצטייר בעיני ה', מודל של אמונה תמימה.
כבר בפרשה הקודמת, לך-לך, תגובת אברהם להבטחת ה' כי יירש את הארץ "במָה אדע כי אירשֶנה", אומרת דרשני. האומנם אברהם אבינו, המאמין הנצחי, מפקפק בדברי ה' ומבקש ממנו אות כדי לאַמת את ההבטחה? בוודאי שלא. זהו דפוס תגובה האופייני לצדיקים בכלל, ולאבות בפרט, החושבים בסטנדרטים רוחניים גבוהים. ברוב ענוותם סבורים הם כי אינם ראויים לחסדי ה' בגלל חטאיהם.
ואם הם בכל זאת מקבלים שכר משָמיִם, הם חוששים מפני מיעוט זכויותיהם. אף אברהם בעקבות הבטחַת הצאצאים, למרות השתתפותו הקטלנית במלחמת ארבעת המלכים, כדי להציל את לוט משוביו, סבור היה כי השכר עלול למַעט את זכויותיו, וכי אינו ראוי אפוא לרשת את הארץ. לפיכך הקב"ה כרת עימו את ברית בין הבתרים, המסַמלת את הצורך בהקרבה אישית של רצונות ומאוויים פסולים כדי להתגבר על חטאים ולהגיע לרמה מוסרית גבוהה בקיוּם המצוות. חשש דומה ליווה את יעקב האִם הוא ראוי להינצל מעֵשיו,כפי שהתבטא בכלל מאוחר יותר מרוב ענווה "קטונתי מכל החסדים אשר עשית עִמדי", מוטיב אופייני כאמור לכל הצדיקים.
גם בפרשתנו מהדהדת שאלתו הרועמת של אברהם לה', העומד להשמיד את סדום המושחתת: "האף תספה צדיק עם רשע?!". אין ספק שאברהם אבינו, הצַדיק האולטימטיבי, אינו מערער על דרכי ההשגחה העליונה. נהפוך הוא. בעוד שנוח חי בדל"ת אמותיו הפרטיות, ומתבצר בתאו המשפחתי בתיבה שבָּנָה, מפגין אברהם המנהיג אחריות ציבורית ומבקש, תוך התבטלות אישית "ואנוכי עפר ואפר", ללַמד זכות עליהם, כדי למנוע חילול ה' בעקבות השמָדת הצדיקים שבהם, כשהתברר בסופו של דבר כי "הצדיק" היחיד בסדום היה לא אחֵר מאשר לוט שניצַל.
מעניין לבחון את אִזכור המילה צדיק בתורה, הנאמרת בהֶקשר ספציפי מאוד, לגבי נוח, יוסף ובסדום. המכנה המשותף ביניהם הוא שלא הושפעו מסביבתם הרעה ועמדו בניסיונם הקריטי בכבוד. כך נוח בדור המבול, יוסף הצדיק במצרים, בעיקר בפרשת אשת פוטיפר, ובדיעבד לוט שלא הושפע ממעשי סדום. אך לא האבות, לא משה רבנו ואהרן, לא דוִד המלך ולא הנביאים זכו לתואר כבוד זה שהיה ככל הנראה במקרא בעל משמעות מיוחדת.

תאריך:  14/11/2008   |   עודכן:  14/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
דומה כי אם נבקש למצוא תכונה המשותפת לכל הילדים באשר הם - כמובן, לפני שקילקלנו אותם - נמצא את התמימות, וספק אם יש מי שיחלוק על כך. אבל מהי התמימות?
מנחם רבוי
המשבר הכלכלי צובר תנופה. הממשלה מדברת ואינה פועלת וראש הממשלה איננו בזירה הכלכלית. אם תימשך מדיניות אי ההתערבות יסיים אולמרט את כהונתו כשעל גבו שני דוחות של ועדות חקירה: דוח חמור של כשלון כלכלי בנוסף לדוח על מלחמת לבנון
אופיר פלק
קשה לכמת את חשיבות הרפורמות הכלכליות שהוביל בנימין נתניהו, אך הייתכן כי הרפורמה החשובה ביותר היא דווקא שיקום הליכוד?
אל"מ (דימ.) יואש צידון-צ'אטו
אולמרט בחר להתוודות בפני ציבור בוחריו על מעשה גנבת הדעת האולטימטיבית, היא מכירת מצע קדימה המקורי ודרישה להצביע על מצע אחר לחלוטין, דמוי מר"צ, בנימוק כי "אחרת לא ילך"    אילו דובר ברמאות מסחרית, דומני שחוק הגנת הצרכן היה אומר: "תחזיר את המנדט"    אבל אולמרט מעל החוק. אחריו המבול
תמר פוספלד-דראל
פעמים רבות מדי פרויקטים לא נשפטים באמת על-פי קריטריונים של נוף    הליקוי טמון בעיקרו בהיעדר הכרה כי לנושאים אלו משמעות כלכלית, ובמתן הערכה נמוכה מלכתחילה לצרכים הנובעים מהמרכיבים הנופיים של הפרויקט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il