X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הפֶּשֶׁר של אותו אנטגוניזם חרדי, האופייני לציונים הדתיים לא פחות מאשר לציבור החילוני - שני קהלי היעד שהכריעו את המרוץ לראשות העירייה לטובת ניר ברקת? תתעוררו! התפיסה הגטואית היא כבר נחלת העבר, והגישה המזַהה את החרדים עם סגירוּת והסתגרות אינה משקפת עוד את המציאות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
מדוע התפיסה הסטראוטיפית מנצחת, והחרדים, כפי שהם מצטיירים בדעת הקהל ובכלי התקשורת, לעולם יהיו חשוכים, טאליבנים ונֶעֶדְרֵי קידמה? מדוע הדעות הקדומות מסרבות לרדת מסדר היום?

האם ברקת טוב לירושלים? ימים יגידו. לא סוד הוא כי המועמד החילוני נבחר לראשות העירייה לא על-פי ניסיונו המוניציפלי, השואף לאפס, אלא כברירת מחדל חילונית. הבחירה מהווה הצהרת מחאה מובהקת נגד החרדים ונגד נציגם הנבחר מאיר פרוש, עֲתִיר הפעילות הפוליטית והציבורית רַבַּת השנים.
השאלה היא מה הפֶּשֶׁר של אותו אנטגוניזם חרדי, האופייני לציונים הדתיים לא פחות מאשר לציבור החילוני - שני קהלי היעד שהכריעו את המרוץ לראשות העירייה לטובת ניר ברקת? האצבע המאשימה, כמיטב המסורת הישראלית, מופנית גם הפעם אל החברה החרדית. נטען כלפיה שהיא בדלנית, פטרנליסטית ומרוחקת מהחברה החילונית. האומנם?!
אולי מר ישראלי לא שמע על כך, אבל המהפכה החרדית כבר כאן. צעירה ודינמית, חיה ונושמת למעלה מעשור שנים ומספקת את הסחורה היטב. התפיסה הגטואית היא כבר נחלת העבר, והגישה המזַהה את החרדים עם סגירוּת והסתגרות אינה משקפת עוד את המציאות. אלפי חרדים משתלבים בתקשורת, בהייטק ובטכנולוגיה - בעיקר הודות לפתיחת המכללות החרדיות. כל זאת תוך שמירה נחושה על עקרונות היהדות ומצוותיה. שילובם בשוק העבודה צובר תאוצה, וזוכה לשבחים רבים.
חשוכים, טאליבנים ונֶעֶדְרֵי קידמה
מדוע אפוא התפיסה הסטראוטיפית מנצחת, והחרדים, כפי שהם מצטיירים בדעת הקהל ובכלי התקשורת, לעולם יהיו חשוכים, טאליבנים ונֶעֶדְרֵי קידמה? מדוע הדעות הקדומות מסרבות לרדת מסדר היום? מדוע השנאה האי-רציונלית עדיין שלטת כלפי החרדים, גם בקרב ציבור המגדיר את עצמו כמתקדם ונאור? התשובה דומני טמונה במילה אחת - דוספוביה.
זו לא מילת קסם. המפתח להתנהגות הציבור החילוני הוא הפחד המתמיד מפני אורח החיים החרדי המאיים עליו ועל אורח חייו החילוני. הוא חרד להידבק ב"חיידק" המצוות והמסורת היהודית. הגישה האפולוגטית - שקיבלה חיזוק במידה רבה מהספרות האנטי-חרדית מתקופת ההשכלה ועד ימינו - מסייעת לו לראות בחרדי אדם מיושן ובלתי רלוונטי, המנוגד להשקפת עולמו הליברלית. החילונים לא יתנו לעוּבדות לבלבל אותם, והחרדים ישָארו תמיד עבורם יצור או מפלצת מכוכב אחר.
אך מתברר שהחילונים לא לבד. בן בריתם הנאמן, כמה מפתיע, הוא לא אחֵר מאשר הציבור הדתי-לאומי. הניסיון המתמיד להידמות לחילונים בחיי החברה והתרבות, בהשכלה ובסגנון הלבוש והדיבור, גרם לרבים מבני הציונות הדתית לוותר על קיום חלק מהמצוות. מכאן טשטוש התשתית האמונית וההלכתית לכאורה המשותפת בינם לחרדים.
הדתי המצוי קרוב לדמות הצבר המיתולוגי, שניהם מאותו כפר גלובאלי משרתים בצבא, אוהדי כדורגל, צהובים או אדומים, צופים באותן סדרות טלוויזיה - דוגמת סדרות הריאליטי הפופלריות 'הישרדות' ו'האח הגדול' - גם אם אינם עומדים תמיד בסטנדרטים הלכתיים, וקוראים אותם עיתונים וספרים רבי מכר. הוא רואה את עצמו ישראלי לא פחות מיהודי, המונחֶה בהתנהגותו על-ידי מודל התרבות המערבית. כמו החילוני, החזות החרדית המזכירה לו את היהדות המקורית לדורותיה, מבית סבותיו, מרתיעה אותו.
ירושלים מוכרעת
בהתאם לכך אך טבעי הדבר כי כִּלְשׁוֹן המאזניים בבירה עשו הציונים הדתיים יד אחת עם אחיהם החילונים כדי להכריע עבור ירושלים חילונית. הם העדיפו את ההליכה על-טוטו ועל הימור מוניציפלי, בבחירה כה גורלית לעיר, על פני המועמד בעל הניסיון בגלל חזותו החרדית. סוף הסרט כבר ידוע. בגזענות ה'שחורה' ירושלים מודל 2008, על שני פלגיה אלה, הוכיחה בעליל כי לא עמדה במבחן הנאוֹרוּת, המתנערת מדעות קדומות, כפי שעשתה אמריקה הגדולה והמשוחררת.
לסיכום, ירושלים מייחלת להצלחת ראש העיר הנבחר, ניר ברקת, שהצלחתו היא הצלחת העיר. ראוי שיידע כי ירושלים היא לא עסק פרטי שאפשר להרוס ולבנות בִּמְחִי הצהרה אומללה, כפי שהצהיר לגבי הריסת פרויקט הדגל של הרכבת הקלה וגשר המיתרים. אי אפשר להוריד לטמיון מפעל של שנים, שהושקעו בו מיליונים, אשר נמצא בשלב מתקדם. צריך לזרז את בנייתו לרווחת תושבי העיר.
לשם כך יש לחסוך בדיבורים יומרניים, ולהרבות במעשים. אף לא תמיד יש לשמוע ליועצי אחיתופל, אשר אולי הם פרסומאים טובים אך לא בהכרח יודעים לנהל עיר, ובוודאי לא עיר מורכבת ומאתגרת כירושלים.

תאריך:  18/11/2008   |   עודכן:  18/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוספוביה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא נכון, נכון ולא נכון ועוד
ברוך-שדה יעקב  |  18/11/08 17:49
2
נכון מאד ועוד
דרור יקרא  |  18/11/08 18:49
3
למנוע בריחת החילונים
אבי קרן  |  18/11/08 18:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר' יובל ברנדשטטר
נתניהו אומנם מתפאר באיסוף אנשים ששמם הולך לפניהם, אך אם נרכז את כולם יחד - אסף חפץ, עוזי דיין, סילבן שלום בני בגין ודן מרידור, מה שנקבל הוא קדימה בתחפושת ליכוד
רות פורסטר
שש שנות מאסר נגזרו על האברך שרצח את תינוקו חסר הישע. קשה לתאר כיצד מרגיש אזרח שפוי במדינת ישראל כאשר הוא קורא את הנימוקים לעונש המגוחך הזה
אלי וינוקור
ועידת ה-G20 נועדה מראש לכישלון, מפני שכמו תמיד, המשתתף החשוב ביותר, ה-G ה-21, לא הוזמן לפגישה. ואין כוונתי למדינה או למנהיג כזה או אחר. מנהיגי העולם שכחו להזמין את "העולם" עצמו, או ליתר דיוק - את הסדר העולמי החדש, לפגישתם
איתמר לוין
בנקאי מנוסה הוחלף בדירקטוריון בנק הפועלים בידי מקורבת לאריסון, חסרת כל הכשרה וניסיון בפיננסים    להיות ראשון זה מחייב?
ד"ר אברהם בן עזרא
ישנן סיסמאות בסטיקרים מהן עולות משמעויות לשני העמים
רשימות נוספות
מינויים ראשונים בלשכת ניר ברקת  /  עידן יוסף
חבר הכנסת ליצמן הותקף בבית כנסת  /  עידן יוסף
רדיו לא אזורי  /  עידן יוסף
Tנופת  /  חנה בית הלחמי
שלמה לחיאני בנוק אאוט - ניצחון סוחף בבת-ים  /  דוד ברק
הפספוס בירושלים  /  רפי פרידמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il