X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה

בית המשפט העליון דחה ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי, שדחה את בקשת המערער להכריז עליו כפושט רגל וגם ביטל צו כינוס נכסים שהוצא נגדו, משנקבע כי היה חסר תום לב.
נקבע שמתן אפשרות לפשיטת רגל הוא מטבעו חסד, שכן מדובר בהשתחררות מחובות כלפי הזולת, במהלכה הנושים עומדים לאבד את כספם או חלק גדול הימנו; לפיכך אין לאפשר לחייבים להפוך זאת לעיר מקלט מפני הנושים, ויש לבחון, האם החייב הגיע בידיים נקיות, או שמא נהג בחוסר הגינות ובחוסר יושר; משמעותו של תום הלב הנדרש מהחייב היא דקדקנות בעניין חובות הגילוי כלפי הכונס; במקרה דנן הצטברות מחדליו של המערער בנידון דידן מגבשת את חוסר תום הלב, ומטה את הכף נגד הכרזתו כפושט רגל.

עובדות המקרה

המערער עתר לכינוס נכסיו ולהכרזתו כפושט רגל.
בבית המשפט המחוזי התנגד כונס הנכסים הרשמי לבקשת פשיטת הרגל, בנימוק כי חקירה העלתה ממצאים שאינם מתיישבים עם חובת תום הלב של המערער.
בית המשפט המחוזי ציין בפסיקתו, כי בהיעדר תום לב, אין חייב זכאי לחסות תחת מטרייתה של פקודת פשיטת הרגל, וכי במקרה דנן המערער לא הרים את הנטל להוכיח את תום לבו: הן באשר לגילוי נכסיו, הן באשר לחברות של בניו שלא הומצאו דו"חותיהן ושבית המשפט התרשם שהוא היה הרוח החיה מאחוריהן, הן באשר לחברות בהן היה מעורב ודוחו"תיהן הכספיים, והן באשר לערבות עליה חתם (למרות שידע כי לא יוכל לעמוד בה) אך הצהיר בעל פה כי לא חתם עליה.
לפיכך נדחתה הבקשה ובוטל הכינוס. מכאן הערעור.

טענות הצדדים

טענות המערער
- לעניין תום הלב ואי המצאת נתונים נטען, כי החומר שלא הומצא על ידו – חלקו לא היה רלבנטי לתיק, וחלקו היה קשור לאירועי העבר הרחוק, ולכן לא היה סביר לדרוש ממנו להמציא החומרים. לפיכך, טען כי נפלו פגמים בחוות דעתו של כונס הנכסים הרשמי.
טענות הכונס
- המערער העלים מידע ופרטים מהותיים מבית המשפט ומן הכונס ולכן הינו חסר תום לב.

קביעות בית המשפט

השופט א' רובינשטיין:
• בית המשפט מתייחס לתכליות הליכי פשיטת רגל: מחד, לסייע לנושים שדרכם בהוצאה לפועל לא צלחה, ולרכז את נכסי החייב כדי להביא למכירתם ולתשלום החובות; מאידך, לשרת את האינטרסים של החייב חדל הפירעון, וקיומו של אינטרס חברתי לאפשר לחייב, בנסיבות מתאימות, לחזור לפעילות כלכלית נורמאלית, תוך שמיטת חובותיו, במלואם או בחלקם, בתנאים או ללא תנאי.
• צוין כי מתן אפשרות לפשיטת רגל הוא מטבעו חסד, בעל היבטים חברתיים ואנושיים, שכן פשיטת רגל משמעה השתחררות מחובות כלפי הזולת, והנושים עומדים לאבד את כספם או חלק גדול הימנו, ולכן הדבר מטיל אחריות רבה על כונס הנכסים הרשמי בקביעת עמדתו ועל בית המשפט בהכרעתו, שכן אין להשלים עם מצב שבו ינצלו החייבים אפשרות חסד זו ויהפכוה, עיר מקלט מפני הנושים.
• על כן אך טבעי הוא שבבואו לבחון את התמונה בכללותה יידרש בית המשפט כדבעי לעניין תום הלב.
• בפרשת גרינברג נקבע כי "אין כל הצדקה לתת 'קרש הצלה' לחייב אשר בא לבית המשפט בידיים שאינן נקיות, ואין כל הצדקה לפגוע בנושים כדי לסייע למי שנהג בחוסר הגינות ובחוסר יושר".
• בהיות הליך פשיטת הרגל הליך של "חסד המחוקק", יש לדקדק בעניין חובות הגילוי ככל משפטן וחוקתן: התמונה הניתנת לכונס צריכה להיות מלאה, ובמקרה שמסופק החייב באשר לחומר פלוני – יכריע לכיוון מסירתו. זו משמעותו של תום הלב.

תוצאת ההליך

במקרה דנן - למערער היו הזדמנויות שונות להשלים את החסר בדיווחיו; אלא שהצטברות מחדליו של המערער בנידון דידן מגבשת את חוסר תום הלב ומטה את הכף. הצטברות הנושאים, שהועלו על-ידי כונס הנכסים הרשמי לעניין תום הלב אומרת דרשני: כך לעניין אי המצאת מסמכים חשובים, כך לעניין מתן הערבות שידע כי לא יוכל לעמוד בה, כך לעניין אי ציון העובדה שבניו היו הבעלים של החברה בה הועסק, וכך גם בעניין הסיפור התמוה של הדירות הרשומות בשמו. כל אלה אינם מעידים על תום לב המצדיק את חסד ההכרזה על פשיטת רגל.

פרטי ההליך

- ע"א 7113/06 אביגדור ג'נח נ' כונס הנכסים הרשמי
- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
- בפני כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין, כבוד השופט א' רובינשטיין, כבוד השופט י' דנציגר
- פסק דין מיום 20.11.2008
- בשם המערער-עו"ד יניב ערבה
- בשם המשיב-עו"ד הילה שלום

קישור לפסק הדין:
[קישור]
תאריך:  24/11/2008   |   עודכן:  24/11/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חייב חסר תום לב לא יוכרז כפושט רגל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה קורה עם חוסר תום לב של הנאמ ל"ת
שמילב  |  25/11/08 00:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
השופטת שריזלי דניאלה קבעה בהחלטתה, כי על בית המשפט להתייחס למי ששולח ידו לקופה הציבורית כאל מי שגוזל ושודד כספים לא לו    על כן, יש לנקוט בענישה מרתיעה וכואבת    מדיניות הענישה אמורה לשקף, כך נפסק, את הסכנה הגדולה הטמונה בעבריינות הכלכלית לפרט ולציבור כאחד, ואת יסוד ההרתעה הנדרש ביחס לביצועה
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
השופטת חנה קיציס קבעה, כי פסק דין בעניין מזונות אינו יוצר מחסום בפני התדיינות חוזרת, וניתן לפנות שוב לבית המשפט בבקשה לשינוי גובה המזונות    התנאי לשינוי סכום המזונות שנפסק, הינו הוכחת שינוי נסיבות מהותי (להבדיל משינוי של מה בכך), שהתרחש לאחר מתן פסק הדין המקורי    מעבר ילד למשמורת האב הוא שינוי מהותי שהצדדים לא צפו    גם אם הצדדים צפו בהסכם כי הילד יתארח מפעם הפעם אצל האב, צפיות זו אינה מכסה תרחיש של מעבר למשמורת האב
מחלקה ראשונה
מחלקה ראשונה
אלי דורון, עו"ד - יפעת גוטמן, משפטנית
השופט טננבוים אברהם קבע כי סוכן הנסיעות אינו יכול להסתתר תחת כובע המתווך    הוא אינו יכול להתנער מתוצאותיה של חופשה גרועה, ואינו יכול להטיל את האשם על הספק המקומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il