בית הדין הארצי לעבודה צפוי לדון הערב (ב') בעתירה של איגוד לשכות המסחר שדורש להוציא צווי מניעה נגד השביתה בנמלי חיפה ואשדוד, שעשויה להיפתח רשמית החל ממחר (ג'). על-פי הערכות, גם אם ביה"ד יפסוק על-פי התרחיש הצפוי ויאפשר את השביתה, ההסתדרות לא תממש את האיום לפני יום רביעי או חמישי וזאת לצורכי היערכות והסברה.
ובינתיים, מאות עובדי נמל חיפה מפגינים בשעות אלה מול בית הדין לעבודה במחאה על הרפורמה. המפגינים לבושים בחולצות עם הכיתוב "הנמל זה הבית שלי", והם קוראים נגד שר התחבורה: "בדם ואש את כץ נגרש". המשטרה חסמה לתנועה חלק מהרחובות הצדדיים הסמוכים. ההפגנה של עובדי הנמל מעכבת את פתיחת הדיון בבית הדין, אך הסדר נשמר.
הדיון מתנהל ע"י סגן נשיאת ביה"ד הארצי,
יגאל פליטמן, כשלצדו השופטים
עמירם רבינוביץ' ו
רונית רוזנפלד. נציג הציבור מטעם המעסיקים הוא
יצחק קאול, לשעבר מנכ"ל בזק, והנציג מטעם העובדים הוא שלום חבשוש, לשעבר ראש אגף בהסתדרות הכללית.
כבר אתמול זימן אליו פליטמן את נציגי הצדדים לדיון סגור בלשכתו, שם ניסה לכוון אותם לפשרה שתכלול ניהול מו"מ
בתום לב תוך הימנעות מצעדים חד-צדדיים: ההסתדרות תימנע משביתות ואילו המדינה תקפיא את המכרזים להקמת נמלים פרטיים. נציגי המדינה הבהירו כי הם מתנגדים למתווה הזה בטענה כי ה
ממשלה רשאית לקבל החלטה ריבונית להקמת נמלים חדשים מבלי שהדבר יחייב מו"מ עם העובדים, וכך הסתיים הדיון הסגור ללא תוצאות.
על-פי הערכות, בין היתר של מומחים לדיני עבודה המזוהים דווקא עם המעסיקים, ביה"ד יקבע כי הקמת נמלים חדשים היא אומנם בסמכותה של הממשלה, אולם יש במהלך הזה משום חשש סביר לפגיעה בעובדים הקיימים ועל כן המדינה מחויבת לנהל עימם מו"מ. ביה"ד צפוי לקבוע שלא מדובר במה שמכונה "שביתה פוליטית" שנחשבת לאסורה על-פי דין, אלא בשביתה על-רקע כלכלי או לכל היותר "שביתה מעורבת". במקרה של שביתה מעורבת, העובדים יורשו לשבות תוך מגבלות מסוימות.
לפני כשנתיים, קבע השופט פליטמן בעניין סכסוך העבודה ברכבת כי אף שהתקבלה החלטת ממשלה להוציא למיקור חוץ את תחזוקת הקרונות, אין הדבר אומר שלעובדים לא שמורה זכות השביתה. פליטמן קבע אף כי עילת השביתה היא כלכלית, ועל כן לא הוטלו עליה מגבלות מיוחדות למעט חובת מידתיות.
גורמים בהסתדרות מזכירים היום כי גם לפני הסכסוך ברכבת, עוד בעידן של סטיב אדלר כנשיא ביה"ד הארצי לעבודה, הקפיא ביה"ד את כוונת המדינה להוביל רפורמות חד-צדדיות בנמלים. הכוונה היא בעיקר למה שמכונה מודל ה"לנד-לורד", שרואה בחברת נמלי ישראל (חנ"י) סמכות בלעדית להחכיר חלק מהרציפים בנמלים לזכיינים פרטיים. על-פי אותם גורמים, התעלמות הממשלה מאותן פסיקות קודמות מהווה חוסר תום לב, ויש בה כדי לחזק את הרושם שממשלת נתניהו השלישית מתסיסה במכוון את יחסי העבודה בנמלים משיקולים פופוליסטיים.
אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמר היום ל"
גלובס" כי בכירי ההתאחדות מנהלים בימים האחרונים שיחות עם כל הצדדים בניסיון להביא לפתרון שימנע את השביתה. "אנו רוצים שתהיה הידברות ולא שליפות ואיומים, כי בסופו של דבר התעשיה היא היחידה או לפחות העיקרית שתשלם את המחיר". לדבריו, "יבואן שייפגע מהשביתה בגלל ירידה בהיקף המכירות ימשיך לרכוש סחורה בחו"ל וימשיך למכור לשוק המקומי. אבל, אם הסחורה של היצואן לא תגיע בזמן, בכלל לא בטוח שהלקוח בשוק היעד יחכה לו. זה נזק בלתי הפיך במיוחד עבור היצואנים הקטנים והבינוניים".