X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקרא החמור אינו סמל לטפשות, אלא סמל לחומריות נראֶה כי למשמעות זו כיוון הרב עובדיה בדרשתו המשווה את המורים לחמורים
▪  ▪  ▪
במקרא מופיע כחיה נבונה ואצילית. החמור

דומה כי עוד לא נדַּמוּ הֵדֵי האמירה הבלתי פופוליסטית ששיחרר הרב עובדיה, המשווה את המורים לחמורים, אשר עוררה גל תגובות נזעמות בציבור. משום מה הדביקו לחמור תדמית של טיפש, אולי בגלל מראהו הלא חביב, אוזניו הארוכות או נעירתו הרועמת. אולם עם כל הכבוד לתדמית, דמות החמור במקורותינו, בניגוד לפולקלור היהודי, לרוב שונה לחלוטין.
במקרא החמור אינו סמל לטפשות, אלא סמל לחומריות. מבחינה זו הוא אינו שונה מן הבהמה החיה על-פי דחפים ביולוגיים. ואכן, הפסוקים מצביעים על יהודי נְטוּל מצוות, אשר "נמשל כבהמות נִדְמוּ" ו"מוֹתר האדם מן הבהמה אַיִן". אך החמור נהנה גם מן הערך המוּסף של מקצועו כְּסַבָּל של משאות חומריים, ומן המימד הלשוני המייחד לו, על-פי שורש המילה ומצלולה החֹמֶר, את שמו הספציפי. לא פלא שעמים אחרים, דוגמת מצריים הנהנתנית שטופת היצרים, זכו לכינוי זה. לעומתם המשיח, הרוכב על החומריות, ושולט ביצריו ובחייו הגשמיים, סוסו לבן מרוב הזדככות רוחנית. נראֶה כי למשמעות זו כיוון הרב עובדיה בדרשתו.
מעַניין כי בברכת יעקב אבינו לבנו יששכר מעמדו של החמור משתדרג, והוא מקבל משמעות חיובית. אִם לניב הידוע "חמור נושא ספרים" מתלווה קונוטציה שלילית, בְּשֶׁל אי ההֲלִימָה בין מהותו של החמור למטען התרבותי שהוא נושא, הרי בברכה זו 'חמור נושא גרם' החמור הוא מטאפורה מובהקת לעצם הנשיאה ללא הפסקה בעול תורה, וההתמדה בלימוד שאיפיינה את שבט יששכר.
החמור החכם
בעימות דורנו לדור המדבר, החמור עולה מדרגה נוספת וראוי לשמש מודל חיקוי לנו במעלתו הרוחנית. כך אומר המדרש, המצביע בבהירות על פער הדורות: "אִם הם (דהיינו בני דור המדבר) כמלאכים, אנו כבני אדם; ואם הם כבני אדם - אנו כחמורים, ולא כחמורו של פנחס בן יאיר". מדוע? מפני שלמרות מהותו החייתית מעצם בריאתו, זכה למדרגת הַאֲנָשָׁה, והושפע מרבו התנא הצדיק ובדומה לו, כבש את יצריו ולא אכל אלא מזון מעוּשָׂר בלבד. חמור זה הוא אפוא בדרגה דתית גבוהה משלנו.
מתברר, למרבה ההפתעה, שהחמור לא לבד. קרוב משפחה, השור, נהג אף הוא בדרך דומה ואימץ את אורחות חייו של אדונו התנא לשמור שבת. הגדיל לעשות, וכשנמכר לגוי עמד בסרובו לחלל שבת, עד שהרבי לחש לו כי לגוי אסור לשמור שבת. רק אז הֵפֵר את מנהגו והחל לעבוד בשבת. הגוי התפעל כל כך ממעלתו הגבוהה של השור, עד שהתגייר והפך לגדול בתורה. מאז כינויו הוא, על שם השור בארמית, רבי יוחנן תורתא.
לא די בכך, בת זוגו של החמור, האתון, בפרשת בלעם מסתבר אף חכמה מאדונה הטיפש. היא זכתה לדרגת האנשה כה גבוהה, עד שאימצה את כוח הדיבור לשעה קלה וראתה את המלאך הניצב בדרך, בניגוד לאדונה. בתוכחה דרמתית, תוך הפגנת אסרטיביות ראויה למופת, היא פתחה פֶּה גדול על בלעם, על שהיכה אותה שלוש פעמים.
חמור נשאר חמור
בפולקלור היהודי, לעומת זאת, יש שהחמור מזוהה עם תכונת הטפשות, אך מציג גם פנים אחרות. כך למשל, מסופר על החמור החוצפן, מורד במלכות, שהֵעֵז לגבות מכס מאדונו האריה על שפת הנהר, וזה שיסע אותו לגזרים. השועל המלווה גנב את לבו, בתירוץ הנצחי כי מעשהו מעיד שהיה חסר לב חכם.
החמור המחופש בבגדי מלכות, כשכתר זהב מתנוסס לראשו, הוא גיבורו של סיפור עממי אחר. האריה כינס את מועצת החיות כדי להמליך את המלך החדש. אולם כשזה התבקש לנאום את נאום ההכתרה המלכותית, נאום מלהיב וחוצב להבות, פתח את פיו ומתוכו יצאה הנעירה המפורסמת שהסגירה את זהותו האמיתית. למוֹתר לציין את סופו המר, כשהיה לטֶרֶף בפי האריה המכריז: חמור נשאר חמור גם בשינוי אדרת...
אך יש שהחמור חובש את כובעו של השועל הפיקח והערמומי. כך היה כשלטש את עיניו למאכלו של השור באורווה, והציע לו על תֶּקֶן של יועץ נאמן, לא לאכול את התבן ולהעמיד פני חולה, וכך יקבל יום חופשה מעבודתו המפרכת. אלא שהאדון, ידיד שלמה המלך שהאזין לשיחתם, חשב אחרת וציווה לרתום את החמור לעבודה במקום את השור. זה סופה של עצת אחיתופל.
ויש גם חמור על-רקע אנטישמי.
פעם אחת ביקש תושב תוניס להאיץ בחמורו את הדרך, וכינה אותו בשם 'יהודי'. שמעו זאת עוברי אורח מוסלמים, והתלוננו בפני השולטן כי הלה העליב את חמורו, כשכינה אותו בכינוי גנאי 'יהודי'. ביקש השולטן הטוב את עצת יועצו ואיש סודו, חכם באשי. הציע החכם לתושבים המוסלמים לצעוד בראש תהלוכה ברחובות העיר ולהכריז ברמה: יא חמור מוסלמי, יא חמור מוסלמי. וכך יוּשב כבודו האבוד של החמור.
אכן, הפטיר, עַם הדומה לחמורים אתם!

תאריך:  01/12/2008   |   עודכן:  01/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על אנשים ועל חמורים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הסקירה מעניינת ומאירת עיניים
שלוי  |  1/12/08 20:36
2
כשהצברים יהיו יותר יהודים מישר
קורן נאוה,טבריה  |  2/12/08 06:48
3
תודה
ציפי לידר  |  3/12/08 19:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
אולמרט צודק כשהוא דוחה את הדרישה לצאת עכשיו לחופשה ו/או לנבצרות, וזאת על-אף מעשיו ופשעיו    והוא צודק כשהוא פועל בעצמו לגיבוש תוכנית כלכלית    אין לתת בידי לבני יתרון על-פני ברק-נתניהו
שושי פולטין
בדבריה לחברי מפלגתה לקראת הפריימריז, יולי תמיר מציינת בגאווה את הפעלת "אופק חדש" כהישג המשמעותי שלה, אך תהליך קבלת ההחלטות מראה שלא "אני מאמין חינוכי" ולא תוכנית סדורה מראש, אלא הצורך לנצל את הרגע והכסף שהציעו פקידי האוצר, הם שהיו הכוחות המניעים להפעלתה החפוזה של הרפורמה
שושנה ויג
שיחה עם ד"ר אורה עשהאל, יוצרת הכתיבה הנשית המוכשרת ונכדתה של הסופרת הארצישראלית נחמה פוחצ'בסקי
ד"ר עמיר סולד
מהי תופעת הצרבת? מהם גורמיה? איך מאבחנים, מהם דרכי הטיפול, מי זקוק לניתוח, ומהו ניתוח לפרסקופי לטיפול בצרבת?
ד"ר מלומד
התופעה מתחילה בדרך-כלל בגיל ההתבגרות ועשויה להימשך במשך כל החיים הבוגרים במידה ולא מטפלים בה    נפוצה יותר בסתיו ובמיוחד בחורף    חבישת כובע מחמירה את בעיית הקשקשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il