ג'ורג' אורוול פרסם בשנת 1949 את ספרו "1984" - הספר מתאר מצב בו אין לאדם חופש חשיבה, הוא מוכרח לפעול כפי שהאח הגדול רוצה, וזאת על-מנת לרצות את המפלגה. ישנו מסך הקיים בכל פינה והאח הגדול - עינו תמיד פקוחה. כל סטייה ולו הקטנה ביותר - חיוך בלתי צפוי, הליכה לכיוון שונה מהרגיל, מחשבה המביעה ביקורת על השלטונות - תגרור אחריה את תגובת המפלגה.
מהות הספר הנו חשש גדול בציבור מפני מעורבות יתר של השלטון בחיי האזרח הפשוט. המונח "האח הגדול" מוזכר לעתים תכופות, ובימינו אף מככב בטבלת הרייטינג כתוכנית הריאלטי המצליחה בישראל.
מדובר אפוא במצב בו הפרט מפוקח על-ידי השלטונות, זהו מצב שחזה אורוול בדמיונו, אך כיום יש למדינות ולגופים את מלוא האמצעים הטכנולוגיים ליישם אותו וכפי שנראה להלן הם אכן עושים זאת.
האח הגדול, גרסת המס
אם בפיקוח שלטוני עסקינן, הרי שרשויות המס אינן טומנות ידן בצלחת. סעיף 135 לפקודת מס הכנסה קובע מפורשות כי פקיד השומה רשאי לדרוש מאדם למסור לו "כל דוח שיצויין בהודעה, ובכלל זה דוח על הונם ונכסיהם של אותו אדם, או של בן זוגו..." מדובר בסמכות מאוד נרחבת של פקיד השומה לדרוש דוחות, ידיעות ופנקסים, להיכנס לחצרים ולתפוס ספרים, חשבונות, מסמכים וכיו"ב.
כידוע, ישראל חתומה כיום על כ - 40 אמנות למניעת כפל מס, אשר מטרתן העיקרית הנה למנוע מנישום לשלם כפל מס בשתי מדינות נפרדות ובדי להקנות וודאות למשקיעים.
אמנות המס אשר ישראל חתומה עליהן, רובן ככולן, כוללות בסעיף 26 סעיף של "חילופי מידע", הנועד להעביר מידע בין המדינות המתקשרות, קרי, קיימת למדינות המתקשרות האפשרות להחליף ביניהן מידע על-מנת ליישם את הוראות האמנה, או לשם ניהול או אכיפת חוקים מדינתיים הנוגעים למסים מכל סוג המוטלים מטעם המדינות המתקשרות, שלוחותיהן הפוליטיות או רשויות מקומיות שלהן וזאת בתנאי כי המיסוי המדינתי כאמור אינו נוגד את האמנה.
טלקסטרין פיסקלי- הלכה למעשה
איך מיישמים סעיף זה? ככל שמידע כאמור מתבקש על-ידי מדינה מתקשרת אחת, על המדינה המתקשרת האחרת להשתמש באמצעי איסוף המידע שברשותה על-מנת להשיג את המידע המבוקש, וזאת על אף שיתכן כי היא איננה צריכה מידע זה למטרותיה הפיסקליות. ויודגש, המדינה המתקשרת איננה יכולה לסרב לספק מידע אך ורק מהטעם שהמידע מוחזק בידי בנק, גוף פיננסי, נציג, סוכן או אפוטרופוס, או מן הטעם שהמידע קשור לזכויות בעלות.
האח הגדול-לא חוקתי ולא מידתי
סעיף זה הנו סעיף פולשני, אשר אינו עומד בקנה אחד עם מטרת האמנות למניעת כפל מס, שהיא מניעת כפל מס. סעיף חילופי המידע מאפשר למדינה מתקשרת לשום ואף להעמיד לדין פלילי נישום, אשר האמין כי אמנת המס אשר עליה סמך, מטרתה אחרת לחלוטין.
יקומו המדינות המתקשרות ויאמרו שמדובר בסעיף אשר מטרתו הינה למנוע העלמות מס וכיו"ב, וזו מטרה ראויה ונעלה, אך האם זו הדרך לטפל במעלימי המסים, האם באמצעות החלפת מידע בין מדינות, באמצעות מסמך יקר ערך שמשרת מטרה של מניעת כפל מס.
נקבע מפורשות על-ידי בית המשפט העליון כי "המדינה באמצעות הפועלים בשמה היא נאמן של הציבור, ובידיה הופקד האינטרס הציבורי והנכסים הציבוריים לשם שימוש בהם לטובת הכלל....מעמד מיוחד זה הוא המטיל על המדינה את החובה לפעול בסבירות, ביושר, בטוהר לב ובתום לב. אסור למדינה להפלות, לפעול מתוך שרירות או חוסר תום לב או להמצא במצב של ניגוד עניינים. קיצורו של דבר, עליה לפעול בהגינות." (בג"צ 840/79 מרכז הקבלנים והבונים בישראל נ' ממשלת ישראל, פ"ד לד (3)729).
האח הגדול צופה בך- בסייגים
לא בהינף יד חתמו מדינות על סעיף זה במסגרת האמנות למניעת כפל מס עליהן חתומות, וקבעו סייגים לסעיף זה באופן ספציפי כלהלן :
יפן - קבעה באמנות עליהן חתומה כי החלפת מידע תעשה רק עם מדינה אשר יש לה חוקים פנימיים זהים לשלה.
פורטוגל - שמרה לעצמה את הזכות לפנות לגרסת האמנה של שנת 1963 באשר לסעיף זה.
מקסיקו וארה"ב - שמרו לעצמן את האופציה להרחיב את בקשות שהוגשו מכוח סעיף זה לכל המסים שהוטלו על-ידי המדינה המתקשרת.
ויודגש, סעיף 25 לאמנה, נוהל הסכמה הדדית, מאפשר למדינות המתקשרות, במסגרת הליך דיפלומטי, לדון במקרים ספציפיים, בענייני מיסוי שבניגוד להוראות האמנה ולפתור בעיות של כפל מס. במסגרת נוהל ההסכמה ההדדית יתכן ויוחלף מידע בין המדינות המתקשרות. עם זאת המידע במסגרת סעיף זה הינו קונקרטי לסוגיה. סעיף חילופי המידע הרחיב זאת לקיצון שגובל בחדירה בלתי סבירה לתיקי הנישומים.