X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההיסטוריה הוכיחה שמשברים כלכליים עולמיים לא רק שאינם מונעים או מגבילים הגשת בקשות פטנטים, אלא ההיפך - הם גורמים לגידול במספר הבקשות! למה זה קורה? תזכורת: הדרך העיקרית להשיג הון ליוזמות חדשות הייתה ונשארה באמצעות בקשות פטנטים בארץ ובעולם
▪  ▪  ▪
יש לך פטנט? זה הזמן [צילום: AP]

כלכלנים ומגדי עתידות עוסקים לאחרונה בתחזיות על העתיד בצל המשבר הכלכלי העולמי. מוסדות פיננסיים התקפלו, שוקי הון התפוררו ויוקר המחיה רק עולה ועולה. כולם מפחדים, וזה הגיוני, ממיתון כלכלי. לעוסקים בתחומי הפטנטים וההתקדמות הטכנולוגית וההמצאתית, לעומת זאת, ניתן כבר עכשיו לקבוע כי צפוי עתיד הרבה יותר ורוד ובהיר - לחברות גדולות וקטנות, וגם לממציא הפרטי.
חברות גדולות נוטות בדרך כלל להסתכל על התמונה הגדולה, כלומר מעבר לשנת הכספים הנוכחית, כשהן מתכננות להתקדם ולהתחרות בשוק מסוים. אם התקדמות טכנולוגית, המצאות ופטנטים הם העיסוק המרכזי של חברה כזו, אזי קיצוצים בתקציב על-רקע החשש ממיתון לא יגיעו למחלקות המחקר והפיתוח (R&D) שלה. אולי מחלקת משאבי אנוש של אותה חברה תנצל את העיתוי כדי להיפטר מעובדים בעייתיים או מיותרים, ולהשתמש במצב הכלכלי כתירוץ לצעדים אלה, אבל לתועלת החברה לטווח הארוך, עליה לדאוג שבמחלקת ה-R&D שלה, כמו גם בתחום הגשת בקשות פטנטים, העסקים יימשכו כרגיל.
בנוסף, החברות הגדולות אשר נאלצות להאט את הייצור בגלל המצב הכלכלי המעורפל בשוק, יכולות לנצל את ההזדמנות כדי לארגן מחדש את תפקידי העובדים. לדוגמא, מהנדסים אשר לא התמקדו בעבר באיתור וטיפול בבעיות בשלב הייצור, ניתן להסיט לתחומי המחקר והפיתוח הטכנולוגיים השונים. החלטה כזו בהווה תתורגם בעתיד להגשת יותר בקשות לפטנטים.
מאידך, ישנן חברות גדולות אשר במסגרת הידוק החגורה מפטרות מהנדסים ואנשי מקצוע העוזרים בפיתוח טכנולוגיות חדשות. התוצאה: הרבה עובדים כאלה שעוזבים חברות גדולות מוצאים עבודה בחברות קטנות יותר, או שהם מנצלים את הידע והמומחיות שצברו כדי להקים חברות סטרט-אפ. הסיבה לכך היא שגם הם יודעים שאפילו במשבר הכלכלי הנוכחי, כשמשקיעים מעדיפים להגביל את ההשקעות שלהם עד שהמצב יתבהר, הדרך העיקרית להשיג הון ליוזמות חדשות הייתה ונשארה באמצעות בקשות פטנטים. המסקנה: גם לחברות קטנות בענף הפטנטים וההתקדמות הטכנולוגית יש סיבה להמשיך לחייך.
זאת ועוד: עבור ממציא פרטי מהמעמד הבינוני, עכשיו זה הזמן הכי מתאים לנסות להרוויח בגדול עם הרעיון המהפכני שנמצא במוחו. במידה והוא יפוטר מהעבודה, או אפילו כשיש רק חשש לפיטורין, הפוטנציאל של הכסף שהוא עשוי להרוויח מהפטנט שלו הוא גדול מספיק כדי לגרום לאותו ממציא פרטי ליצור קשר עם עורך פטנטים שיעזור לו לנסח ולהגיש את בקשת הפטנט עבורו. זאת בתקווה כי אחרי הגשת הבקשה, הוא יוכל למכור את הרעיון למשקיע או לחברה בהרבה מאוד כסף.
בלי קשר למצבם של החברות ושל הממציאים, תהליך רישום פטנטים בארץ ובעולם חסין נגד כל משבר כלכלי. הסיבה העקרונית לכך היא ההמתנה הארוכה עד מתן הפטנט. הענקת פטנט אורכת בדרך כלל 4-2 שנים בארצות הברית, 5-3 שנים בישראל ו-4 עד 7 שנים במדינות אירופה. ברוב המקרים, הזמנים האלה ארוכים יותר מהמשבר החזוי. בנוסף לכך, הפטנט ימשיך "לחיות" עוד שנים רבות לאחר סיום המשבר הכלכלי. לכן, עצירת תהליכים להשגת קניינים רוחניים בהווה, תגרום לאותה חברה תוצאות חמורות בעתיד.
אני אומנם עורך פטנטים ולא כלכלן, אבל ההיסטוריה הוכיחה שמשברים כלכליים לא רק שאינם מונעים או מגבילים הגשת בקשות פטנטים, אלא ההיפך - הם גורמים לגידול במספר הבקשות! לפי נתוני לשכת הפטנטים האמריקנית אודות תקופות המיתון הגדולות בתחילת שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים של המאה הקודמת, היה מספר בקשות הפטנטים שהוגשו גבוה יותר ב-10-5% בהשוואה לשנים שקדמו למשבר. לדוגמה, בשנת 1990, הנחשבת לשנת התחלת המשבר הגדול האחרון, הוגשו ללשכת הפטנטים בארה"ב 174,711 בקשות פטנטים - כ-10,000 בקשות יותר מאשר בשנה הקודמת - 1989.
המסקנה המתבקשת: איך שלא תסתכלו על זה, אם אתם בעלים ועובדים של לשכה או משרד שעוסקים בקידום פטנטים בתקופה של משבר כלכלי עולמי, יש לכם הרבה סיבות טובות לחייך!

תאריך:  10/12/2008   |   עודכן:  11/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחזית: עתיד ורוד לרושמי הפטנטים בצל המשבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יושבים בבית באים רעיונות!
יש מוצא  |  11/12/08 16:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
העיר הצפונית הזו מלאה בנוף, תרבות, אוכלוסיה מגוונת ועוד, אך הפוטנציאל שלה לא ממומש. מדוע היא נשארה מאחור? מדוע תושביה נואשו עד כדי כך ש-77% מכלל תושביה לא טרחו כלל ללכת לקלפי?
עמוס שריג
חובה לנקוט בכל האמצעים כדי ל"מתן" את השד המסתובב בבתי התפילה
עו"ד משה גולדבלט
הציבוריות הישראלית סבורה בטעות כי מי שדופק את הראש כמה שיותר פעמים באותו קיר הוא בעל "אידיאולוגיה" שאינה משתנה בהתאם לרוח הזמן    אבל אולי נסיבות שונות דורשות יציאה מן התבנית החשיבתית המוכרת?
גורי גרוסמן
אבי קרעין, זאב הרשקוביץ
מזה כעשור, תפישת האאוטסורסינג תופסת תאוצה בתחומים שונים - בעיקר בחברות בינוניות וגדולות    אחד הטיעונים המשכנעים לביצוע אאוטסורסינג, הינו מתן האפשרות לחברה להתמקד בליבת העסקים שלה, אלם, מה לגבי אאוטסורסינג של רו"ח, חשבים וכלכלנים לחברות בינוניות וגדולות שיש בהן תחום כספים וסמנכ"ל כספים? האם יש לכך הצדקה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il