X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סירובו של בג"צ להורות על הפסקת המו"מ עם סוריה, הוא המשך לקו עקבי של התערבות סלקטיבית מצד בג"צ בשאלות פוליטיות, ערכיות ודתיות, על-פי רוח תפישותיו
▪  ▪  ▪
התערבות פוליטית גסה. ביניש [פלאש 90]
אם ממשלת מעבר אינה זכאית למנות שופטים, כיצד ייתכן שהיא זכאית לנהל משא-ומתן על גבולות המדינה, גם אם הוא "מאופק ומרוסן"? דומה שכל סטודנט שנה א' במשפטים מבין שאת ההסבר ללוליינות המשפטית הזו ראוי לחפש מחוץ לכותלי המשפט

מבין שלל התייחסויותיו של אהרן ברק, לשעבר נשיא בית המשפט העליון, לשאלת סמכותו של המוסד שהוא ניצב בראשו, בולטת הידרשותו האנלוגית לאגדה התלמודית "תנורו של עכנאי". האגדה, כידוע, מתארת פולמוס על מעמדם של מופתים אלוהיים ובשאלה למי הבכורה בפרשנותו של הטקסט: האם ליוצרו, או שמא למפרשיו? לדידו של ברק, כשם שהיושב במרומים מאבד את מרותו על הטקסט מרגע שהורד ארצה, כך מאבד המחוקק (הכנסת) את סמכותו לטובת מפרשי החוק (בית המשפט).
אצל ברק, כידוע, הייתה לפרשנות נטייה מוזרה להתרחב ולהתפשט הרבה מעבר למעשי ידיה החקיקתיים של הכנסת, תוך ראייתו את עצמו ואת הכפופים לו כבעלי זכות וחובה להידחק אל לב ליבן של הסוגיות הערכיות והאידיאולוגיות הנוגעות למהותה ולאופיה של המדינה, ולהפליא בהן את קביעותיו ופסיקותיו. כל זאת כמובן מתוך שכנוע פנימי עמוק שאבי הפרדת הרשויות, מונטסקייה, כשל בהפרדותיו ושיש "מקרים קשים שבהם השופט הוסמך ליצור את הדין על-פי שיקול דעתו ולא רק לגלותו" וש"מלוא הארץ משפט".
וברק אכן "יצר את הדין", "על-פי שיקול דעתו של השופט", אך לא פחות - על-פי השקפותיו הפוליטיות והערכיות של העוסק במלאכת השיפוט. ולא רק שאיש מלבדו מעולם לא העניק לו וליושבים לצידו בבית המשפט העליון את הסמכות הזו, אלא שכל ניסיון להצר ולמחות על כך זכה באחת לקיתונות של זעם והתנגדות מפיו ומפיהם של שלוּחיו ושל רבים מהחפצים ביקרו ובמעמדו. המחוקק הישראלי מעולם לא העניק לבית המשפט העליון את הסמכות לדון ולפסוק בעניינים הנוגעים ל"מעשי המדינה", כגון מדיניות כלכלית-חברתית, התנהלות מדינית-ביטחונית, הסכמים קואליציוניים או סדרי עדיפויות ערכיים. לא הייתה זו אלא גניבת סמכויות (אוזורפציה) מכוח אותה "פרשנות משפטית", שנסמכה לא מעט על שני חוקי יסוד משנת 1992, שגם בהם נהגו ונוהגים ברק ושות' מכוח העדפותיהם החוץ-משפטיות.
דחף לאו-בר-כיבוש לדון ולפסוק
דחיית עתירתה של ח"כ לימור לבנת על-ידי הרכב בג"צ שבראשו ישבה השופטת דורית ביניש - עתירה שבה ביקשה מבית המשפט כי יורה לאהוד אולמרט, כראש ממשלת המעבר, להפסיק את המו"מ המדיני עם הפלשתינים ועם סוריה - אינה צריכה להפתיע איש. אין בפסיקה זו אלא המשך לקו עקבי וברור של התערבות סלקטיבית מצד בג"צ בשאלות פוליטיות, ערכיות ודתיות, כשמידת המעורבות כמעט תמיד עולה בקנה אחד עם רוח תפיסותיהם הערכיות והאידיאולוגיות של הפוסקים.
דחיית שלל העתירות בנוגע להינתקות; החלטתה של השופטת דליה דורנר להוציא צו מניעה זמני נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשו להפסיק את הפעילות הפוליטית באוריינט האוס; ביטול ההחלטה להעניק את פרס ישראל לעיתונאי שמואל שניצר בשל מאמר שנוי במחלוקת אחד שכתב על העדה האתיופית, לעומת אישור מתן הפרס לפסל יגאל תומרקין, חרף שורה ארוכה של אמירות בעלות נופך גזעני חמור בהרבה - הם רק מקצת שבמקצת משלל המקרים שבהם שימש האקטיביזם השיפוטי ככלי הגזור על-פי מידותיהם והעדפותיהם של היושבים בדין העליון. ברצותם - החליטו אהרן ברק ועמיתיו להסיר את ידיהם מסוגייה פוליטית, מדינית או ערכית שהונחה לפתחם, וברצותם - בחשו בה ככל שלאל ידם לעשות, ובמיוחד לפסול.
ביניש אומנם קבעה שעל ראש ממשלה שהתפטר לנהוג איפוק וריסון, ושעל הממשלה וראשה להימנע ככל הניתן מקבלת החלטות בלתי הפיכות. אך קביעה זו לא הגיעה כמובן לכדי צו או הוראה מחייבים, דוגמת אלה שביניש עצמה הייתה נותנת אילו הונחה לפתחה עתירה בנוגע לשאלת מינוי שופטים בעת כהונתה של ממשלת מעבר. כך, בטרם מלאו חודשיים לקביעתה כי "אין למנות שופטים בזמן ממשלת מעבר ולאחר שהכנסת החליטה על פיזורה", לא ראתה הנשיאה ביניש כל בעייתיות בדחיית עתירה הנוגעת למעשה עקרוני ומהותי לאין ערוך ממינוי שופטים. אם ממשלת מעבר אינה זכאית למנות שופטים, כיצד ייתכן שהיא זכאית לנהל משא-ומתן על גבולות המדינה, גם אם הוא "מאופק ומרוסן"? דומה שכל סטודנט שנה א' במשפטים מבין שאת ההסבר ללוליינות המשפטית הזו ראוי לחפש מחוץ לכותלי המשפט, במקום בו שוכנות להן לבטח עמדותיו הערכיות והאידיאולוגיות של הפוסק... או הפוסקת.
לא מלוא הארץ משפט ולא הכל שפיט, אף אם הדברים הורדו אל הארץ בידי אדמו"ר משפטי רם מעלה כברק וקיבלו משנה חיזוק מיורשתו בתפקיד. גם אילו היו קודקס החוקים והפסיקה מלאים לעייפה ועשירים בהרבה מכפי שהם כיום ונטולים לָקונות משפטיות - עדיין גזירת ערכים מהם לא הייתה אפשרית. ערכים פשוט אינם נגזרים מעובדות או מחוקים, ומי שפועל כך שלא מכוח סעיף או תקנה מפורשים בחוק - חזקה עליו שהוא עושה זאת מכוח העדפותיו הערכיות והאידיאולוגיות.
ואם בכל זאת נכפה על המערכת המשפטית דחף לאו-בר-כיבוש לדון ולפסוק בסוגיות אלו, שתואיל זו ברוב טובה לשקף את דעת העם בבחירת נציגיה, כפי שנעשה הדבר, למשל, בארה"ב. אלא שכל תביעה מעין זו נתקלת באותה התנגדות נחרצת של ברק, ביניש, חשין ושוחריהם - התנגדות הנסמכת על כל ק"ן הטעמים, המבהירים ליושבים בציון כי "ציון וכל סוגיה ערכית רק במשפט תיפדה", וכי מי שאינו מבין זאת ממיט, במזיד או בזדון, אסון על היכל המשפט הישראלי והדמוקרטיה הישראלית. כך הוקע פרידמן, וכך יוקע כל מי שיעז לדרוש במופלא (המשפטי) ממנו.

ד"ר שאול רוזנפלד הוא מרצה לפילוסופיה.
תאריך:  13/12/2008   |   עודכן:  13/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי שהופתע מביניש - שיקום
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
שאול רוזנפלד סותר את עצמו
מניה וביה  |  13/12/08 13:58
 
- לא הבנת את המאמר
לייטר  |  13/12/08 14:41
2
הכס הלא-קדוש
ע. סובול  |  13/12/08 14:37
3
מרוב הודכבודו לא רואים חוקוצדק
אלכסנדר  |  13/12/08 14:47
 
- מחמת הוד כבוד מאודו ומעמדו
אלכסנדר  |  13/12/08 20:39
4
מערכת המשפט שלנו הטובה בעולם
גריפס השמן  |  13/12/08 15:32
 
- מי גאה במערכת המשפט שלנו?
שרימפס הרזה  |  13/12/08 18:48
 
- העולם הוא לא רק סוריה ואירן
ע. סובול  |  13/12/08 19:16
5
פרלמנט פושעים מול בג"ץ נוכלים
מטאטא  |  14/12/08 14:32
6
מדכא ומדאיג, מי ישמור מבפנים
פרוסט  |  18/01/09 03:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
הידידות האישית בין ביניש ומרידור - לרבות בין בני משפחותיהם - היא מן המפורסמות ממש    וכשזו תמונת המצב, נשאלת השאלה אם רצוי הדבר שמרידור יכהן כשר המשפטים מול הנשיאה ביניש    האם נקבל ששר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון יהיו בני זוג? ברור שלא. מה ההבדל בין קירבה משפחתית לבין ידידות אמיצה? אין הבדל
עו"ד יעל גיל
הבעל שקע בחובות עקב כניסה לפעילות עבריינית    האם הוא יכול 'להשליך' על האישה את חובותיו?    לא מכוח חזקת השיתוף    ומקל וחומר לא מכוח חוק יחסי ממון
אריה אבנרי
איציק לא מעריכה במיוחד את כישוריה של לבני לשמש כראש ממשלה, ואם תבחר – במהרה תתחיל לחתור תחת מעמדה בתקווה שביום מן הימים תירש אותה    הערת אזהרה (14)
רות פורסטר
כך נראו הבחירות בתוך הליכוד השבוע    ביבי, מעריץ נלהב של ארצות הברית, לא השכיל לנהל בחירות בסגנון הנערץ עליו, ונאלץ לעטות על עצמו גלבייה    אמריקה נוסח ביבי 2008
ראובן לייב
יום מתארך של קיץ עם שמש מלטפת    דירה מושכרת במקום מלון    טיסות פנימיות ואוטובוסים בינעירוניים בתעריפי מציאה    קולינריה משובחת וזולה להפליא, ובידור מסביב לשעון - מה עוד צריך תייר כמונו בימים טרופים שכאלה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il