X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חידוש המשא-ומתן עם בריטיש גז, מבעלי מאגר עזה מארין - בעקבות בקשה של נתניהו חברת חשמל מעדיפה לרכוש את הגז ממאגר תמר של דלק ונובל אנרג'י, משום שמחירו צפוי להיות נמוך יותר ממאגר הגז הפלשתיני
▪  ▪  ▪
נעשה לבקשת ראש הממשלה [צילום: AP]

חברת החשמל מחדשת את המו"מ לרכישת גז טבעי ממאגר עזה מארין של בריטיש גז, CCC והרשות הפלשתינית. צוות המו"מ של חברת החשמל ייפגש בתחילת החודש הבא עם נציגי בריטיש גז במטרה לדון עמם בתנאי הסכם רכישה אפשרי מהמאגר, הנמצא כ-36 ק"מ ממערב לחופי עזה.
ל"גלובס" נודע שחידוש המו"מ לרכישת הגז הפלשתיני נעשה לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, באמצעות שליחו למו"מ עם הפלשתינים עו"ד יצחק מולכו. בחברת החשמל אין התלהבות רבה מהאפשרות לרכוש גז מהמאגר, משום שמחירו צפוי להיות גבוה יותר באופן משמעותי ממחיר הגז שחברת החשמל רוכשת ממאגר הגז הישראלי תמר. ל"גלובס" נודע שבחברת החשמל דחו בעבר גישושים מצד בריטיש גז אך "פעילות שכנוע נמרצת" מצד מולכו הצליחה לגרום לחברה לשנות את עמדתה.
גורמים מדיניים בירושלים אמרו ל"גלובס" שהיוזמה היא חלק מהניסיונות ליצור שיתוף פעולה ישראלי-פלשתיני בתחום שעשוי להביא תועלת לשני הצדדים. אותם גורמים הדגישו שההחלטה הסופית אם לרכוש את הגז היא בסמכות חברת החשמל ותתקבל על-פי שיקולים כלכליים ומקצועיים. בחברת החשמל סירבו להגיב לידיעה.
עסקה טובה? תלוי את מי שואלים
נוסף על הנימוקים המדיניים אמרו ל"גלובס" גורמים המעורבים במגעים כי פיתוח המאגר הפלשתיני יאפשר לישראל לגוון את מקורות אספקת הגז שלה ולהפחית את תלותה במאגרי הגז הישראלים שנשלטים על-ידי קבוצת דלק של יצחק תשובה ושותפתו נובל אנרג'י. הדברים נאמרו גם על-רקע הודעתה של נובל אנרג'י על כוונתה לדחות בשנה את פיתוח מאגר הגז לוויתן בשל עיכובים בקבלת ההיתרים והאישורים הדרושים לכך מהממשלה.
יצוין כי המשק עתיד לסבול ממחסור בגז מקיץ 2015, אך מצד אחר יידרשו שלוש שנים וחצי כדי לפתח את מאגר הגז הפלשתיני.
מבחינה כלכלית מעדיפה חברת החשמל לרכוש את כמות הגז החסרה לה ממאגר תמר של דלק ונובל. בחברה מעריכים שהגז הישראלי יהיה זול מהגז הפלשתיני בכ-25%, כ-1.5 דולרים ליחידת חום (mmbtu).
שיקול נוסף לרעת עסקה עם בריטיש גז ושותפיה היא העובדה שהשליטה באזור המאגר נמצאת כיום בידי חמאס, שאינו שותף למגעים. השלטונות בעזה לא יתקשו לסכל את פיתוח המאגר והצדדים ייאלצו לשלם לחמאס מחיר תמורת הימנעותו מכך או לפעול בדרכים אחרות שייקרו את הפרויקט.
מאגר עזה מארין, שהתגלה בשנת 2000, מכיל כ-33 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי - כמות שעשויה לספק את צורכי האוכלוסייה הפלשתינית בעזה וביהודה ושומרון ל-25 שנה, ואת צורכי המשק הישראלי ל-4-5 שנים (לפי קצב הצריכה הנוכחי). בריטיש גז, החברה שגילתה את המאגר, מחזיקה ב-60% ממניות המאגר. שני השותפים האחרים במאגר הם חברת CCC היוונית, שבבעלות משפחת ח'ורי הנוצרית-לבנונית, וקרן ההשקעות של הרשות הפלשתינית (PIF).
מאז גילוי המאגר ניסתה בריטיש גז כמה פעמים למכור את הגז לחברת החשמל הישראלית, בתוך תחרות עם ים תטיס של קבוצת דלק ונובל ו-EMG, יבואנית הגז המצרי שבה שותף יוסי מימן.
המאבק הגיע לשיאו בשנים 2005-2006, כשראש הממשלה אריאל שרון צידד ברכישת גז מהמצרים בעוד שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי תמך באופציה הפלשתינית. שרון טען בזמנו כי שותפותם של הפלשתינים במאגר תביא להזרמת תקבולי מכירת הגז לארגוני טרור. המו"מ שידע עליות וירידות הופסק סופית ב-2008 על-ידי בריטיש גז, שהחליטה לחסל את עסקיה בישראל. ואולם ב-2011 יזם נתניהו את חידוש המגעים סביב פיתוח המאגר ומינה לשם כך את מולכו כנציגו הבלעדי למו"מ.
ההחלטה על חידוש המגעים באה על-רקע לחץ בינלאומי מצד אישים כמו ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שטענו כי פיתוח המאגר יחזק את הקשרים הכלכליים בין ישראל לרשות. יצוין שמולכו מקפיד לנהל את מגעיו אך ורק מול בריטיש גז ואינו מקיים מגעים עם שותפיה של החברה הבריטית CCC והרשות הפלשתינית.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  28/11/2013   |   עודכן:  28/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חח"י תחדש המו"מ על הגז הפלשתיני נגד רצונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הולך בעקבות קודמו?
מגיב  |  28/11/13 13:01
2
מסירת הגז לערבים פשע
אברהם שלום  |  29/11/13 03:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אריאל י. לוין
האמת על ההסכם בין המעצמות לאירן מתחילה לצאת לאור, והיא עוד פחות נעימה ממה שפורסם עד כה    בינתיים צה"ל מתכונן לעימותים אפשריים עם הפלשתינים    וגם תזכורת היסטורית לימי המכבים, בלי אף מילה נוספת
איציק וולף
מידע ממוקד על התארגנות סלפית ג'יהאדיסטית חדשה הוביל כוח של השב"כ ושל ימ"מ לכתר רכב ובו שני מבוקשים    המחבלים ניסו לירות על השוטרים ונורו למוות    בחיפוש ברכבם נמצאו אקדחים וחומרי נפץ    מאוחר יותר חוסל גם מחבל שלישי
יוסף אליעז
על משקל "כמו פיל בחנות חרסינה", אובמה מתנהג כעכבר בחדר מלא מלכודות, והוא כמעט ואינו פוסח על אחת מהן
יפעת גדות
הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה מברכת את יוצרי הסרט הדוקומנטרי "5 מצלמות שבורות" על זכייתם בפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר בטקס פרסי האמי שהתקיים הלילה בניו-יורק
מאיר אלקרייאף
האם ראשים לנאום רוצחים ומכחישי שואה שאינם מאמינים בקיום העם היהודי? אלו יעלו על בימת הכנסת?
רשימות נוספות
אישום נגד בלדר הכספים למשפחות מחבלים  /  איציק וולף
בג"ץ: לנמק אי העמדה לדין ב"תורת המלך"  /  איתמר לוין
שימוע למפיצי עלוני הימין "הקול היהודי"  /  איתמר לוין
לא לבלר של הממשלה   /  אורי שטרוזמן
אפשר להביס את השנאה  /  איתן קלינסקי
מורשת רבין האמיתית  /  יגאל מיכאל מימון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il