X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוסף מאשים את אחיו בריגול כנגד האומה המצרית. מדוע? האם יצר הנקמנות מפעפע ובוער ב"עצמותיו? יוסף הכיר את גודל חטאם של האחים כלפיו וכלפי אביהם - חטא שאין עליו מחילה וסליחה מן השמיים ועל כן יוסף העדיף שהוא ישמש מעין "מקל העונשין" לאחיו עוד בחייהם ושלא יקבלו את עונשם מידי הקב"ה, עונש שיכל להיגרר גם לעולם הבא
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "מקץ" המונה קמ"ו פסוקים, מתייחדת בכך שלעולם היא תחול בימי החנוכה וכבר "דורשי רמזים" מבעלי המדרש נתנו דעתם על הקשר הזה באומרם: "חנוכה – מן התורה, מניין?" – מן המילה "שנתיים" שבפסוק הראשון של הפרשה. שנתיים, בראשי תיבות: שמאל – נר תדליק. ימין – מזוזה".
קשר זה איננו טכני בלבד, אלא אוצר בחובו לימוד גדול ועצום, לימוד שמתקבל לאחר "חשבון הנפש" שנדרש המעיין והלומד לבצע ולערוך מקריאת אחת מן הסיטואציות "הלא נעימות" שמתרחשת במפגש הראשון בין יוסף ואחיו. מפגש טעון, עתיר באמוציות בין שני הצדדים, בין יוסף הצדיק מצד אחד, ובין שאר אחיו (מלבד בנימין שנשאר בכנען עם אביו יעקב) – מאידך-גיסא. לטענתנו, גם עניין זה של "חשבון הנפש" רמוז בראשי התיבות של המילה חנוכה, כהאיי לישנא: חשבון נפש וכך הדבר.
ובמה דברים אמורים? – פרק מ"ב בפרשתנו, מתאר בעיקר את מפגשם הראשוני והקשה של אחי יוסף אשר ירדו למצרים במצוות אביהם כדי "לשבור אוכל" עם יוסף אחיהם, "האח האבוד" במשך 22 שנים (ואשר בהמשך הסיפורת המקראית, יהפוך יוסף לדמות "האח הגדול" שלהם, ולאו דווקא בהקשר של תוכנית ריאלטי טלוויזיונית, אלא כמציאות "מהלכת על שתיים"). בעת המפגש יוסף כבר משמש בתפקיד האיש החזק ביותר באימפריה המצרית עצומת ואדירת המימדים של העולם העתיק, כי יוסף הוא "המשנה למלך מצרים", הוא "השליט על כל מצרים". ויתרה מכך, יוסף הוא "המשביר לכל עם הארץ" כעדותה של התורה: "וכל (אנשי) הארץ באו מצריימה לשבור אל יוסף".
מפגשם הראשון והקשה של האחים עם יוסף "עולה על שרטון". התורה מספרת שבפגישה זו יוסף מתנהג ומתייחס אל אחיו בצורה הקשה ביותר. על פסוקי המקרא מוסיף המדרש ואומר שיוסף דאג מראש שלא ייכנסו אנשים למצרים אלא "עד שיכתבו שמם, שם אביהם ושם זקנם" וכאשר הגיעו "אל משרדו של יוסף" רשימות שמיות של כל הנכנסים למציים, בשעות הלילה המאוחרות, יוסף זיהה בתוך הרישומים את שמותם של אחיו ואת סיבת כניסתם למצרים. מיידית, ללא כל שהות נוספת, יוסף מזמן אותם לארמון ב"צו מלכותי" כדי לבדוק באופן אישי מה מעשיהם במצרים. לאחר דו-שיח שעיקרו היכרות עם "קבוצת האחים הגדולה שהגיעה אי פעם למצרים" קוראים אנו על פסוק לא קל ולא פשוט כלל וכלל: "וירא יוסף את אחיו, ויתנכר אליהם וידבר איתם קשות" [פרק מ"ב פסוק ]. "אחיו" – כי הם עדיין בחזקת אחים. "ויתנכר אליהם" – "נעשה להם כנוכרי" (=כזר). "וידבר איתם קשות" – הוא מאשים אותם בדברים ובמעשים שמעולם לא עשו או/ו ביצעו.
ומה יוסף עשה? – על-פי דברי המדרש: "יוסף נטל את הגביע והיה מקיש עליו ואומר להם: מרגלים אתם!". כלומר: יוסף מאשים את אחיו בריגול כנגד האומה המצרית. האשמה שתוצאתה היחידה – מוות! יתרה מכך. יוסף אינו נענה להפצרותיהם, תחנוניהם והסבריהם ואוסף אותם "אל משמר (=בית כלא) שלושת ימים". מאוחר יותר, האחים נשלחים ליעקב אביהם ומשפחותיהם עם אוכל וכסף (?) כשאחד מן האחים, שמעון, נשאר ב"מעצר בית" במצרים ומשמש כ"בן ערובה" עד לחזרתם למצרים עם אחיהם הקטון, בנימין. וזאת, כדי לאמת ולאשש את טענתם הנגדית: אין ולא היינו מרגלים, מעולם!.
מדוע יוסף עושה זאת?! האם, ח"ו, יצר הנקמנות מפעפע ובוער ב"עצמותיו של יוסף" משום שאחיו "שנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום"? ולא זו בלבד, אלא – אף מכרהו לעבד ככלי אין חפץ בו ועפ"י הסברו של הנביא עמוס הם עשו זאת "בעבור נעליים"?! והרמב"ן בפירושו על אתר מוסיף מדיליה ותוהה: "ויש לתמוה. אחר שיוסף עמד במצרים ימים רבים, והיה שר גדול, פקיד ונגיד... איך לא שלח כתב אחד לאביו (כדי) להודיעו ולנחמו..."?! "האם זה הרגע לקטנוניות ולשילום חשבונות"?! מקשה ר' שמעון אביכזר בספרו: "רעיונות במקרא".
ונראה לנו לתרץ שחס לנו מלחשוב רעות על "יוסף הצדיק". ליוסף הצדיק אשר "לא נחשד על (ה)עבירה" [כפי שחז"ל קבעו במסכת ע"ז, דף ג.] ואשר זכה למציאות שבה רוח הקודש שורה עליו "והייתה מנהגת אותו בכל דבר חוכמה" [פרקי דר' אלעזר ל"ט] להציל את אחיו מן "העונש בידי השמיים", ובמילים אחרות: יוסף הכיר את גודל חטאם של האחים כלפיו – בצורה ישירה ואת גודל חטאם כלפי אביהם יעקב בצורה עקיפה. יוסף ידע שזהו חטא שאין עליו מחילה וסליחה מן השמיים. ועל כן יוסף העדיף שהוא ישמש מעין "מקל העונשין" לאחיו עוד בחייהם ושלא יקבלו את עונשם מידי הקב"ה, עונש שיכל להיגרר גם לעולם הבא. ועל כן, הוא עושה זאת באופן של "מידה כנגד מידה". קרי: האחים חשדו בו והוא "חושד" בהם. האחים זרקוהו לבור והוא "זורק" אותם למשמר, לבית כלא שגם מכונה "בור". האחים מכרוהו כעבד והוא גורם להם לומר "הננו עבדים לאדוני". האחים לא נענו להפצרותיו ולתחינותיו והוא לא נענה להפצרותיהם ולתחינותיהם.
זאת ועוד. באמצעות התנהגותו ויחסו הקשה של יוסף כלפיהם הוא גורם להם ומעוררם לעריכת ולעשיית "חשבון נפש" על מעשיהם והתנהגותם. זהו חשבון נפש נוקב, כן ואמיתי, ללא כחל וסרק, שמוביל אותם ל"צידוק הדין", כלומר: להכיר בחטאם ולהצדיק עליהם "דין שמיים", "לפשפש במעשיהם" ולהביע צער וחרטה על "מחדלי העבר" הלא נאותים (בלשון המעטה), כמו גם, רצון להשתפר, לתקן ולשפר את ההתנהגות והמעשים בעתיד על-ידי הדגשת האחווה והערבות ההדדית ביניהם, ופסוקי המקרא הבאים מוכיחים זאת בעליל, כמו למשל: "אבל, אשמים אנחנו על אחינו..." או: "על כן, באה אלינו הצרה הזאת..." ועוד. ורק כאשר יוסף משוכנע לחלוטין שכל מה שעשה היה דבר נחוץ וכדאי, או אז, התוודע אליהם והזמינם להתגורר עימו במצרים כאחים אוהבים ו"כאילו לא היה נתק ביניהם במשך שנים ארוכות" [עפ"י "מדרש גם" לפרשת מקץ].
העולה מפרשתנו, שאל לו למעיין וללומד להסתכל על סיפורי המקרא – בפרט ועל אירועים שקורים בעולמינו – בכלל, במבט "חיצוני" בלבד. אדרבא! איפכא מסתברא. ראיית הדברים הנ"ל במבט מעמיק, במבט פנימי ואמוני יכול לשפוך "אור חדש" ותובנות נוספות על כל שמתרחש ובכך מתחזק הרצון (החיצוני והפנימי) לא רק ללמוד את הדברים אלא בעיקר ליישמם בצורה נכונה ואמיתית, בכל מקום ואתר ובכל זמן נתון. בבחינת: "מעשי אבות (ואמהות) סימן לבנים (ולבנות)".
הבה נתפלל ונייחל כולנו, שבעזר האל, יחדיו, נזכה כולנו עוד בחג החנוכה הנוכחי של שנת תשס"ט [ראשי תיבות: תהא שנת סימנא טבא] לנס גדול שמהותו תהיה "אור אין סופי", אורו של משיח ולהדלקת נרות "מנורת הזהב" בבית מקדשנו ותפארתנו, כמו גם, להגיע למדרגתו הגבוה של אדם האומר: "מתי יגיעו מעשיי למעשי אבותיי" וזאת מתוך שמחה של מצווה, אחדות אחים, שלווה ונחת. ובעיקר, מתוך פשפוש במעשינו, צער וחרטה על העבר, קבלה טובה ורצון לתיקון המעשים והמידות בעתיד. שהרי כפי שציינו לעיל, בפתיחת מאמרנו: במילה חנוכה ישנו רמז נוסף, והוא: חשבון נפש וכן הדבר". שבת שלום וחג אורים שמח!

תאריך:  24/12/2008   |   עודכן:  24/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היבט נוסף במשמעות הביטוי "ויתנכר יוסף"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
וכמו תמיד, תמיד ד"ר גולן מתעלה
תלמידה מעריצה  |  25/12/08 12:40
 
- תודה על הפירגון לאבא
מרווה   |  28/12/08 14:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עדי קליין
רק החלו סימנים ראשונים של חורף וכבר נתקלים רופאי הילדים בהלל יפה במספר הולך ועולה של ילדים המאושפזים כתוצאה מווירוס נפוץ מסוג רוטה (Rota) הגורם להופעתם של שלשולים והקאות תכופים ומלווה בחום גבוה
אביתר בן-צדף
הציות להוראה בלתי-חוקית טבוע בכולנו, והממסד מטפחו. ג'רי בורגר חזר על המחקר הקלאסי של מילגראם, ואוששו. אין הבדל בין נשים לגברים – כולם יצייתו, ויתקרנפו. על סִפה של מלחמה מיותרת על טיהור רצועת עזה – צריך לא למחול לרשעים, שעשו את ההינתקות, ולטיפשים, שצייתו להם. אלוף גרשון הכהן, שהיה מפקד אוגדת הגירוש מקטיף, קרא להינתקות, פשע נגד העם היהודי. לדברי הרב זלמן מלמד, הגירוש היה חטא חמור
עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי
מ' פגש באתר סקס את ד', שהצהירה כי התגרשה בגלל עקרותה, אולם לאחר ליל אהבים גילה שהיא בהריון וכי הוא עומד בפני חיוב כספי שעלול להגיע למאות אלפי שקלים. האם העקרות שלה טענה ד' תספק פטור ממזונות?
אברהם שרון
צילה שיר-אל
מזל גדי - והתאמתו לשאר המזלות האסטרולוגיים    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il