X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש רגליים לסברה, שכסאו של שר התחבורה משפיע על האופן שבו הוא חושב לשר הגאון, ירום הודו, לא היה צורך בשטויות ובקשקושים כמו חקירה או עדויות. הוא כבר ידע, כנראה מפי הגבורה או מפי המלאך גבריאל, כי הגורם לתאונה הוא בריונות של נהגים מן הראוי שהמועמד לתפקיד ילמד וישנן כי עליו להתמקד בתחומים שבסמכותו, ולא יותר מכך
▪  ▪  ▪
אולי הכיסא אשם בתאונה. מופז [צילום: AP]

רוח רעה מנשבת, כך נראה, בלשכתו של שר התחבורה. אלה המאמינים בכשפים, בידעונים, במים קדושים ובעין הרע, עלולים גם להאמין שהוטל כישוף כלשהו על לשכת השר.
וכל כך למה? משום שמתעורר הרושם שכסאו של השר, שמדרך הטבע בא במגע עם הצד היושב של עמוד השדרה המיניסטריאלי, מצליח לאחרונה להשפיע דווקא על החלק החושב.
וכי מדוע נאמר כך? ובכן, השר העכשווי, שאול מופז, הוא השר השני שצלחה עליו רוח נבואה וראיית הנסתר ממנו, וכולנו יודעים למי ניתנה הנבואה לאחר חורבן הבית.
לפני כשבועיים אירעה תאונת האוטובוס הקשה מצפון לאילת, שבה קיפחו חייהם כמעט 30 בני-אדם, ומי יודע כמה אנשים נוספים ישארו נכים עד יום מותם. בתקשורת פורסמו גרסאות שונות בדבר אופן אירוע התאונה, אך כל בר-דעת מבין כי יש הבדל גדול בין הגרסאות המוקדמות, הנשענות על קטעי מידע וגם על יצר הסנסציה של עיתונאים, ובין המסקנות הסופיות המהוות תוצאה של חקירה מקצועית שקדני, ולפעמים ארוכה מאוד.
לא חלפה יממה מקרות התאונה, ושר התחבורה, שאול מופז, כינס מסיבת עיתונאים שבה הכריז כי סיבת התאונה היא "בריונות של נהגים". נהג האוטובוס טרם נחקר, הנוסעים שנותרו בחיים תושאלו רק במקצת, בשל מצבם, חוקרי המשטרה טרם סיימו לאסוף ראיות בשטח, האוטובוס טרם נבדק בידי מומחים, לברר שמא סטה מנתיבו לא בשל השתוללות הנהג אלא מחמת תקלה טכנית או אפילו עקב חבלה מכוונת. אבל לשר הגאון, ירום הודו, לא היה צורך בשטויות ובקשקושים כאלה. הוא כבר ידע, כנראה מפי הגבורה או מפי המלאך גבריאל, כי הגורם לתאונה הוא בריונות של נהגים.
ורק במוחותיהם של רשעים יכלה לחלוף המחשבה, שלשר התחבורה היה אינטרס מובהק להרשיע את הנהגים ובכך לנער כל אשמה ממעילו-הוא, במיוחד בימים קשים אלה של בחירות. מישהו עוד עלול לחשוב, שהשר ומשרדו נושאים באחריות למצב הדרך, לסדרי התחבורה, לתמרור ולשילוט במקום, ולשאר נושאים שמשרד התחבורה ממונה על הסדרתם.
בתקשורת פורסם, שבאותה מסיבת עיתונאים ניסה מנהל חברת הסעות כלשהי, הקשורה לפרשה זו בדרך שאינה ברורה לי, להשמיע טענות נגד השר ומשרדו, אך השר האציל סירב להגיב עניינית, למרות שהשואל לא השתולל ולא איים עליו. סתם אדם, למרות שהיה לו עניין ממשי בתאונה, אינו זכאי לתשובה מנומסת ועניינית מאת השר, שמסתבר כי הוא יודע-כל ומסוגל לקבוע מסמרות ולסמרר עובדות - עד שהוא נדרש להמציא מידע מוסמך ובדוק.
כאשר ראש מחלקת התנועה במטה הארצי של המשטרה נשאל בראיון בטלוויזיה, עד כמה נכונה גרסתו של השר, השיב הקצין הנבון בדרך דיפלומטית, בנוסח שהבהיר כי לדעתו השר דיבר דברי הבל אך, בהיותו קצין-משטרה, אין הוא האיש הרשאי להתווכח בפומבי עם שר.
בשבוע שעבר פרסם ראש צוות החקירה הודעה, שבה הבהיר כי בידי המשטרה אין ראיה לכך שהייתה זו בריונות של נהגים. נהפוך הוא: לדבריו, הנהג שנעקף כלל לא חש בעקיפה, ויש ראיות לכך שהנהג העוקף, זה שרכבו התהפך, איבד את השליטה משום שמשהו, חפץ או אדם, נפל עליו.
לנו אין צורך לעסוק בניתוח הראיות, משום שאיננו יודעים ומכירים אותן ומשום שזהו עניינם של המשטרה ושל בית המשפט. אבל שר התחבורה, מי הסמיכו לחרוץ ולקבוע מסקנות בנושא כה רגיש וחמור?. למרות תוארו, חקירת תאונות דרכים אינה בתחום סמכותו יותר משהיא בסמכות שר החקלאות. ראוי להזכיר שפורסם בתקשורת, כי מע"צ (או השד יודע מה שמה כיום) מיהרה מאוד להחליף את גדר הבטיחות, דבר המהווה לכאורה העלמת ראיות ושיבוש מהלכי חקירה, במובן הפלילי של מושג זה. בתקשורת ידעו לצטט קבלנים העובדים בשירות מע"צ, שטענו כי באופן רגיל מוחלפת גדר בטיחות כזו, לאחר תאונה שלא הותירה רושם תקשורתי כה כבד, רק כעבור שבועות ואף חודשים. את זה לא הסביר השר במסיבת העיתונאים, למיטב ידיעתי.
אתמול קראנו שהשר מופז מינה ועדת חקירה, לחקר התאונה. ואני שואל: האומנם יש לנו עודפי כסף לבזבז על פעולתה של ועדה כזו, שלבטח תוציא מיליוני שקלים על שכר לחבריה, על צרכי משרד ואירוח, על שכירת מקום לישיבותיה, על אבטחה, על רכב, על העסקת מנגנון מנהלי ועל עוללות נוספות? לשם מה זקוק השר מופז לוועדה, לאחר שהוא-עצמו כבר גילה לנו את הסוד הכמוס – כיצד התרחשה התאונה?.
ראוי להזכיר כי השר מופז הוא חסר-אחריות ותיק ודגול, פוליטיקאי חדל-אישים שלא היה כמוהו לחוסר אחריות ולחדלון-אישים בתולדותיה הסוערות של מדינת ישראל. בהיותו רמטכ"ל ושר הביטחון, במשך חמש וחצי שנים, טען בלהט כי יציאה חד-צדדית מרצועת עזה תסכן באופן חמור את ביטחון ישראל. או-אז יצא אריאל שרון בהכרזת ה"הינתקות" שלו, והשר הדגול, "מר ביטחון" בפי חסידיו, עשה סאלטה פליק-פלאק לאחור והחל מיד להלל ולשבח את הטוב והיקר שיצמחו לנו מיציאה חד-צדדית מעזה. את עלילותיו, כלומר את מחדליו, במלחמת לבנון השנייה, שבה כיהן לכאורה כבעל הניסיון הביטחוני הרב ביותר בממשלה, אפשר לקרוא בדוח ועדת וינוגרד ובספרי המלחמה ההיא.
לשאול מופז קדם שר-תחבורה גאון אחר, הלא הוא מאיר שטרית. גם הוא ינק כנראה את חוכמתו מישיבתו על כס השר. בזמן כהונתו אירעה בקרבת קיבוץ רבדים התנגשות בין רכבת נוסעים ובין משאית, שבה נהרגו ונפצעו בני-אדם ונגרם נזק כבד לרכוש.
זמן קצר לאחר התאונה מונתה – אינני זוכר בידי מי, כנראה בידי שר התחבורה דאז, מאיר שטרית – ועדה לחקירת התאונה ונסיבותיה. אבל זהותו של ממנה הוועדה אינה חשובה לענייננו, והעיקר הוא שהוועדה מונתה.
כפי שאירע בפרשת האוטובוס, כן גם בפרשת התאונה ברבדים חזינו בגאונותו של שר התחבורה. השר מאיר שטרית, מהיר-דיבור אך אולי לא-כל-כך מהיר-מחשבה, הופיע בתקשורת והכריז בביטחון רב, כי הוא יספר לנו כיצד התאונה אירעה, שכן המשאית היא שהתנגשה ברכבת ולא ההיפך.
השמעתם שיא כזה של יכולת לקבוע מסקנות מקצועיות? אין עוד צורך במהנדסי תחבורה, במומחים לחקירת תאונות, במז"פ, במהנדסי רכבת, בעדים, בראיות חפציות וכדומה. התברר כי יש לנו שר-תחבורה, המסוגל לקבוע על-פי האינטואיציה שלו מי ומה אשם. כמעט במהירות הפנטסטית שבה מאיר שטרית מדבר ובולע את המילים.
לא, אין זו המזוזה בלשכת השר הטעונה החלפה. אולי זה הכיסא, המכשף את שכלם ואת שיקול דעתם של היושבים עליו – אם כי יש הסבורים שיש צורך דחוף להחליף לא את הכיסא, אלא את הישבן המיניסטריאלי, כלומר את המיניסטר. ובטרם ימונה שר חדש, מן הראוי שהמועמד לתפקיד ילמד וישנן כי עליו להתמקד בתחומים שבסמכותו, ולא יותר מכך. תחומים אלה כה רבים ונרחבים, עד כי גם אם יעבוד בלשכתו ללא הרף – לא יספיק לו הזמן.
ורק דבר אחד נעלה מכל ספק כי אינו בסמכות השר: הקביעה כיצד אירעה תאונה, ומיהם האשמים בה. אם יש להטיל על מישהו חלק כלשהו של האשמה בתאונות רבות, יש לתפקיד זה מועמד מצוין: שר התחבורה.

תאריך:  24/12/2008   |   עודכן:  24/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להחליף את כס שר התחבורה
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
אני מבין למה נפסל לקורס קצינים
חץ  |  24/12/08 20:51
 
- איציק מרדכי העדיף את מופז
..רותי.......  |  25/12/08 00:20
 
- שימו לב איזה שם מכוער יש ל....
נעימה ברזני  |  25/12/08 08:16
 
- אפליה עדתית
אלטע ,הפלצן הגזען  |  25/12/08 11:39
2
תחבורה ציבורית !
בס''ד  |  24/12/08 21:28
3
מופז אינו מתאים להיות מנהיג
שושפרי   |  25/12/08 00:05
 
- מסכים אתך לחלוטין
אלון ה  |  25/12/08 09:07
4
והתאונה אווירית הבאה תקרה
גולדלבט משה  |  25/12/08 05:33
5
שר אידיוט
אליפז העיראקי  |  25/12/08 05:59
6
כתבה מושלמת,עונג לקרוא.
אמנון לביא-לוי  |  25/12/08 08:10
7
זה השר היחיד בממשלת אולמרט....
י.ש  |  25/12/08 09:26
8
"כבוד השר"
אהרון בן-יעקב  |  25/12/08 09:50
9
דמיון פרוע
פרידמניסט  |  25/12/08 11:28
10
הסבר רציני אמיתי לגבי תאונות.
מטאטא  |  25/12/08 16:24
11
שטרית הוא 'הגאון' בהרבה משרדים
המחבר שכח הניסיון  |  27/12/08 02:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה שהרבני
מה חסר לכדורגל הישראלי כדי שיהיה יותר טוב?    עונש!!! - זה מה שחסר!!!
אלתר עורכי דין
לעיתים, כאשר חל שינוי בתנאי העסקה, אף אם הינו בעל השלכות כלכליות מהותיות, לא יחול שינוי באופן המיסוי
אלתר עורכי דין
עסקת נדל"ן היא מטבעה מתמשכת, ומשתנה לפי הנסיבות    מהן השלכות השתנות העסקה על מיסויה?
ד"ר מוטי גולן
יוסף מאשים את אחיו בריגול כנגד האומה המצרית. מדוע? האם יצר הנקמנות מפעפע ובוער ב"עצמותיו?    יוסף הכיר את גודל חטאם של האחים כלפיו וכלפי אביהם - חטא שאין עליו מחילה וסליחה מן השמיים    ועל כן יוסף העדיף שהוא ישמש מעין "מקל העונשין" לאחיו עוד בחייהם ושלא יקבלו את עונשם מידי הקב"ה, עונש שיכל להיגרר גם לעולם הבא
ד"ר עדי קליין
רק החלו סימנים ראשונים של חורף וכבר נתקלים רופאי הילדים בהלל יפה במספר הולך ועולה של ילדים המאושפזים כתוצאה מווירוס נפוץ מסוג רוטה (Rota) הגורם להופעתם של שלשולים והקאות תכופים ומלווה בחום גבוה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il