X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הארכיטקטורה של בית המשפט העליון נועדה לטעת בעדים ובמתדיינים פחד, מורא ואימה האם כך ראוי שבית המשפט העליון ירכוש את אמון וכבוד הציבור?
▪  ▪  ▪

"ודבורה אישה נביאה אשת לפידות היא, שופטה את ישראל בעת ההיא. והיא יושבת תחת תומר דבורה בין הרמה ובין בית-אל בהר אפרים, ויעלו אליה בני ישראל למשפט" [שופטים, ד', ד-ה]
בביקור בבית המשפט העליון, מתלווה אל קבוצות מבקרים מדריך מקצועי המסביר מטעם הנהלת בית המשפט את האדריכלות של המבנה.
מחוסר ידע, או מפאת כבודם של המתכננים, ההסבר אינו כולל סקירה על אודות ליקויי בנייה חמורים שישנם במבנה, אשר הם בבחינת אי התאמה לחוק התכנון והבנייה ותקנותיו, כגון - מדרגות ללא מעקים בהתאם לתקנות ולתקן ובמידות לא תקינות, גובה אדני חלונות לא תקני, מרפסת רחבת ידיים עם קירות זכוכית בינה לבין האולם הפנימי, אשר הגישה אליה חסומה באמצעות דלת נעולה - כי אין בה מעקה להגן על מי שמשתמש בה, חלונות הסגורים דרך קבע בגלל שתכנונם מנוגד להוראות התקנות והתקן מבחינה בטיחותית, ועוד.
המדריך כן מסביר כי האדריכלים תכננו בכוונה תחילה את המבנה בגובה רב כדי להדגיש את אפסותו של האדם וליצור מורא בפני חבר השופטים, וזו גם הסיבה להגבהת הבמה והרחקתה מהציבור, מהטוענים ומהעדים, שאלה כולם נמוכים ורחוקים במטרה שיישמר מרחק וייווצר מורא.
הרעיון הזה הוא חדש - אך עקבי, וכך גם בבית המשפט המחוזי בחיפה שנבנה לאחרונה, נשמר העיקרון של מרחבים האמורים להגביר את אימת בית המשפט, היא האימה של הבא בשערי היכל הצדק אל מול שופטיו המורמים מעם.
ושוב, ליקויי הבנייה בפרטים "הקטנים" הם צועקים: מעקים לאורך מאות מטרים הבנויים בניגוד לתקן הישראלי 1142 מבחינת חוזק ומבחינת המהנה דמוי הסולם, מהלכי מדרגות עם רומים פתוחים - דבר המהווה אי התאמה לפרק 8 בתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל - 1970, התוספת השנייה, הכשרת מרחב מוגן כאולם בית המשפט ללא הסדרי אוורור כחוק, ועוד ועוד.
כאילו לא די בפחד של כל מי שצריך לשאת דברים בפני ציבור, קל וחומר של עד העלול להיות מופתע וגם נחקר בצורה בוטה, כאילו לא די בפחד ופיק הברכיים הפוקד עדים רבים אף ללא עידוד בדרך מלאכותית-תכנונית. כאילו באמצעות יצירת המורא הזה, וגרימת רתיעה של העדים עד כדי כך שחלקם מחרישים ונאלמים דום - מושג הצדק.
התכנון הראוי למבנה בית המשפט היה צריך לקרב את המתדיינים בבית המשפט אל השופטים וליצור אווירה נאותה ומזמינה בה לא יעצור העד את מלותיו, ולא יחסום הטוען את מחשבותיו.
כדבורה הנביאה, ששפטה את העם תחת תומר דבורה, וכבית המשפט בתימן.
כבודם של השופטים צריך להתקיים על בסיס אחר.
כבוד בית המשפט צריך להינתן בעקבות פסקי הדין המוצאים מתחת ידו, ובהתאם למשפטיו הצודקים ולא על סמך בנייניו המפוארים, בין אם הם נגועים בפגמי תכנון ובנייה ובין אם לא.
הרב יוסף קאפח מתאר את בתי המשפט בתימן בספרו "הליכות תימן" בהוצאת מכון בן צבי - האוניברסיטה העברית, ירושלים 1987, וכה נכתב בעמוד 71:
"בכל הערים והכפרים גם המארי וגם חברי בית הדין עוסקים כל אחד במלאכתו, שממנה פרנסת בני ביתו, בין שהוא צורף, נפח, סנדלר, תפר או חנווני. ובהזדמן דין ודברים לפניו, באים המתדיינים למקום עבודתו והוא מפסיק לשעה קלה ודן ביניהם בלי שום תשלום. במקרה שיש צורך לכתוב שטר או הסכם ביניהם, מקבל הדיין שכר סופרים קטן בעד הכתיבה בלבד".
לאמור, בית הדין מגיע לנפחיה.
או יושב בשער העיר.
או תחת תומר דבורה.
בלי מורא, בלי משוא פנים, ועם כבוד.

תאריך:  28/12/2008   |   עודכן:  28/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מורא בית המשפט
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האינטרסנטים מגיני העליון.כל הכ ל"ת
הכבוד לכותב  |  28/12/08 22:30
2
כרגיל - תענוג לקרוא ל"ת
כנניהו המיסר  |  28/12/08 23:45
3
חזרת?
kori  |  29/12/08 06:32
 
- קורי המתלהם/ת
תגובה לקורי   |  31/12/08 10:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי
ארתור פרידמן משיקגו תבע את המאהב של אשתו על הרס הנישואין וזכה בפיצוי כספי של אלפי דולרים    האם תקדים כזה יכול לקרות גם בישראל?
אורי מילשטיין
ללא השקת אינטרסים בין ארבע צלעות אלה: אולמרט, ברק, לבני ומטכ"ל, המבצע לא יכול היה לצאת לדרך, שהרי הצדקה אסטרטגית הייתה לו כבר לפני שמונה שנים כשהחלה מלחמת ארץ עוטף עזה    כישלון מבצעי יבטיח את ראשות הממשלה לנתניהו ואת משרד הביטחון לבוגי יעלון - מנהיגות עם הרבה סיכויים והרבה סיכונים    ההיבטים התת-קרקעיים של מבצע 'עופרת יצוקה'
יוני בן-מנחם
לפני כל פעולה צבאית נגד מוקדי הטרור ברצועת עזה צריכה ישראל לצאת בקמפיין הסברתי גדול ברחבי העולם שיסביר ויכשיר את דעת הקהל לפעולותיה    ארגון החמאס מנהל מערכת תעמולה בעולם המכפישה את ישראל והגיע הזמן לאזן את התמונה ולהבהיר את צדקת מדיניותה של ישראל
עבד א-סלאם נג'אר
על-סמך הניסיון, גם אם החמאס יוכרע, הסכסוך לא ייגמר    הניסיון לצמצם את הסכסוך הישראלי-פלשתיני רק לבעיית המצור על עזה ותגובת הקסאמים - הוא הטעייה ושקר    הסכסוך נסוב סביב פליטי 1948 וכל עוד אין הסכם בעניינם - הסכסוך יטופל באמצעים אלימים
נפתלי רז
גם איש שמאל חייב להודות, שמכה צבאית לחמאס הפכה לכורח מצער של המציאות    בנסיבות הנוכחיות הפעולה מוצדקת. אבל במידתיות, מוגבלת, במינימום פגיעה באזרחים, ועם "אסטרטגיית יציאה" ברורה, גם אם לא מוצהרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il