רשות ההגבלים העסקיים פתחה בחקירה נגד החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), בחשד כי ניצלה את כוחה המונופוליסטי בתחום המשקאות והפרה את המגבלות החלות עליה כמונופול - כך נודע ל"
גלובס".
בשבועות האחרונים ניהלה רשות ההגבלים חקירה סמויה נגד קוקה-קולה ישראל. החקירה הפכה לגלויה ביום שני השבוע, וככל הידוע זומנו לחקירה שורה של בכירים בחברה.
על-פי החשד, קוקה-קולה ישראל ביצעה התניות צולבות. במסגרת זו קידמה החברה את מכירת מוצרי טרה באמצעות התנאים המסחריים על מותגי המונופול של החברה ובראשם המותג קוקה-קולה.
החשדות לכאורה מיוחסים לפעילותה של קוקה-קולה ישראל הן בקרב רשתות השיווק והן בקרב השוק המוסדי, כמו למשל ברשתות הקפה.
כך למשל, על-פי החשד, החברה התנתה את מתן ההנחות על מותגי קוקה-קולה ברכישת מוצרי טרה. לחלופין, החברה איימה לכאורה על גורמים בשוק המוסדי כי אם לא ירכשו את מוצרי טרה, לא יקבלו הנחות על קוקה-קולה.
איציק תמיר משמש כמנכ"ל קבוצת קוקה-קולה ישראל, ו
רוני קוברובסקי הוא נשיא הקבוצה.
"מונופול שהתוצאות הכספיות שלו לא ידועות הוא מרשם בדוק לעליית יוקר המחיה", מסר ח"כ
אראל מרגלית (העבודה). "הצירוף של מונופול שיש לו גם ערוץ טלוויזיה, זו סכנה לדמוקרטיה". ח"כ מרגלית הגיש הצעת חוק לפיה מובילי שוק בתחומם יחויבו לפרסם את הדוחות הכספיים לציבור: "לא יכול להיות שהציבור יודע כמה מרוויח בנק פועלי אגודת ישראל ולא יודע כמה מרוויח קונגלומרט כקוקה קולה או טרה".
קבוצת קוקה-קולה ישראל היא חברה פרטית הנמצאת בבעלותו של מוזי ורטהיים. הקבוצה מחזיקה בבעלות מלאה על החברות טרה, פריגת, נביעות ומבשלות בירה ישראל המשווקת את מותגי הבירה קרלסברג, טובורג, סטלה ארטואה, גינס ועוד. בנוסף, לקבוצה יש פעילות ברומניה הן בתחום המשקאות והן בתחום מוצרי החלב עם המותג מולר.
קוקה-קולה היא השחקנית הגדולה ביותר בשוק המשקאות, ובקטגוריית משקה הקולה השחור יש לחברה מונופול מובהק.
לפי נתוני סטורנקסט, בשנת 2013 החזיקה קוקה-קולה ישראל בנתח כספי של 6.8% בכלל שוק המזון והמשקאות, אחרי שרשמה היחלשות של 1.2% במכירות לצרכן. באותה תקופה כלל מכירות השוק עלו ב-3.9%. מי שגרר את הקבוצה להיחלשות היא חברת טרה, שלפי סטורנקסט חתמה את אשתקד עם ירידה של 5.1% במכירות, במחירים לצרכן.
אין זו הפעם הראשונה שרשות ההגבלים מנהלת חקירה נגד החברה המרכזית למשקאות. בחודש אוקטובר 2000 פתחה רשות ההגבלים בחקירה נגד קוקה-קולה ישראל בחשד שניצלה את כוחה המונופוליסטי לצורך שיווק המים המינרליים של נביעות.
החקירה נפתחה אז בעקבות תלונות שהגישו לרשות ההגבלים החברות טמפו ומי עדן. בתלונות נטען כי קוקה-קולה ישראל העניקה ארגז נביעות מתנה ברכישה של כמות מסוימת של קוקה-קולה, ובכך החדירה את המותג נביעות לרשתות השיווק. בנוסף טענו המתלוננים כי החברה המרכזית הציעה לרשתות השיווק לקחת מהן את המים המינרליים של המותג המתחרה מי עדן ולהחליפם בנביעות.
רשות ההגבלים העסקיים סירבה להגיב להגיב לידיעה.
מקוקה-קולה ישראל נמסר בתגובה: "הטענות הנזכרות בידיעה לא מוכרות לנו. החברה מקדמת בברכה כל בדיקה של רשות ההגבלים העסקיים, איתה החברה נמצאת בקשר שוטף. החברה מקפידה על קיום כל הוראות חוק ההגבלים העסקיים הקפדה יתרה, ולא ידוע לחברה כי נפל איזשהו פגם במעשיה".