X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין מלחמות נקיות, ללא טעויות או מוסריות. מלחמה - מעצם טבעה היא אכזרית, קשה, גורמת סבל, נפגעים, ומעוררת שאלות מוסריות ואתיות רבות
▪  ▪  ▪
במלחמות אחרות לא היתה התנגדות כמו במלחמה זו [AP]

המציאות בה אנו חיים - מחייבת את ישראל וצה"ל כזרוע המבצעית שתפקידה להגן על בטחון המדינה, למעשים תוקפניים שנפגעים בצידם

שכחה הגב' אלוני את דם אזרחי ישראל משך 8 שנים, של ירי קסאמים, את הנזק הממשי, הגופני והנפשי של תושבי עוטף עזה - את הנזק לילדים - המיידי והעתידי - וזאת מתוך הנחה, כנראה, שדם אזרחינו אינו אדום דיו - בעיני אויבי ישראל מבחוץ ומבפנים וביניהם ישראלים מן האליטות האקדמאיות - המגלגלים עיניים למרומי האולימפוס הצבוע של אזרחי כל העולם

כשמדובר באמנות בינלאומיות, שישראל חתומה עליהן ונדרשת להתנהג על פיהן - יש להדגיש, כי הן מיושנות ומאובנות ולא נותנות מענה ופתרון לסוגיות שהתגלו תוך ההתפתחויות הפוליטיות ביטחוניות, שקרו בעולם מאז חתימתן.
כך לדוגמא, אין האמנות נותנות מענה - לסוגיית הטרור המדינתי והבינלאומי, ליישות טרור דוגמת חיזבאללה וחמאס - השולטות למעשה פיזית על שטחים מוגדרים ואוכלוסיה, ומבחינה זו - מהווים איום או שמורות של טרור - שלא חלות עליהן לא אמנות בינלאומיות ולא כללי מלחמה או חוקים והסדרים בין מדינתיים.
אם ניקח לדוגמא את מלחמת לבנון השנייה, המעצמות, לא מצאו אומץ זמן ומקום להעביר ביקורת או לאיים בסנקציות על נסראללה - שירה אלפי רקטות על ישובים אזרחיים, לרבות פגיעה בשני בתי חולים (צפת, נהריה), פגיעה באזור כנסיית המולד בנצרת ומאות בתים ועסקים של אזרחים שלווים.
ברור לכולי עלמא, שמלחמה בלי נפגעים, הרוגים ופצועים, גם מבין האזרחים, היא בלתי נמנעת ולפעמים גם בלתי נסלחת. כללי המלחמה, האמנות הבינלאומיות, המשפט הבינלאומי - גיבש משך שנים רבות של סכסוכים מזויינים - כללים מנחים הן על-ידי אמנות, הן על-ידי פסיקה של בתי דין בינלאומיים, נוסח בית הדין הבינלאומי בהאג, ובמיוחד אחרי מלחמת העולם הראשונה והשנייה - ספרות מקצועית ענפה בתחום המותר והאסור בזמן מלחמה וההתייחסות והטיפול באוכלוסיה אזרחית בשטחי מלחמה.
כשמדובר במשפט הבינלאומי - מתכוונים בעיקר ל-4 אמנות ג'נבה - שהפכו לתנ"ך של המשפט הבינלאומי ובמספר אמנות נוספות, כמו אמנת האג המכסות נושאים נוספים. ובכן, האמנות הנ"ל לא חוקקו ביחד או בצורה רצופה אלא משך זמן ממושך תוך צבירת ניסיון מעשי בשטח. האמנות עוסקות בהתנהגות הראויה בין צבאות בזמן מלחמה. ישראל חתומה על האמנות ולכן מצפים ממנה להתנהגות הולמת בהתאם, למרות שהמלחמה מבוצעת בפועל, נגד ארגון טרור או סמי טרור (לפי ההגדרה האירופית), נתמכת על-ידי מדינות טרור - ולמעשה נהנית מיד חופשית, אי כפיפות לכללים ולקבלת מרות של ארגונים טריבונלים בינלאומיים, כנ"ל לגבי חמאס וחיזבאללה - כאחד.
מה הן אותן אמנות ובמה הן עוסקות
אמנת ג'נבה ה-I, טיפול בפצועים בשדה הקרב, אמנת ג'נבה ה-II, החלת האמנה מס' I על לוחמה ימית, אמנת ג'נבה ה-III, טיפול בשבויי מלחמה (משנת 1929), אמנת ג'נבה ה-IV, טיפול באזרחים בזמן מלחמה. הפרת האמנות וסעיפיהן מובאות לדיון בפני בית הדין הבינלאומי בהאג (על-פי אמנת האג משנת 1899 נקבע כי כדורי דו"ם דו"ם הם נשק מסוכן שגורם סבל מיותר ולכן אסור השימוש בו).
לאחרונה, הובאה בפני בית הדין בהאג סוגיית בניית גדר הביטחון או ההפרדה, כאשר הנושא העיקרי בדיון היה, בניית הגדר בתוך השטח הפלשתיני ופגיעה באוכלוסיה המקומית, הן על-ידי הפקעת אדמות, מניעת תנועה חופשית ועיבוד קרקעות חקלאיות.
בית הדין קבע כי לישראל זכות לגיטימית לבנות גדר ביטחון, אבל רק בתוך ולאורך הגבול הבינלאומי של ישראל שנקבע ב-67.
לציין, כי בג"צ גדר הביטחון - שדן בסוגייה זו קבע על-ידי רוב שופטי העליון, כי לישראל זכות חוקית להקים גדר ביטחון, ובאותם מקרים שהגדיר מטעמים ביטחוניים מובהקים, חייבת להיכנס לשטח פלשתיני, יש למנוע את הפגיעה באוכלוסיה המקומית בצורה מינימלית ומידתית. בכך, סטתה הפסיקה הישראלית, מהחלטת האג, ומאפשרת קו ביטחוני גם מעבר לגבול הבינלאומי, במקרים חריגים על בסיס צורכי ביטחון מובהקים וממשיים.
מבחינה משפטית, ישראל נמצאת במצב אנומלי. היא מותקפת משני צדדים (צפון - דרום) על-ידי גופים לא מוכרים בינלאומית, לא על-ידי מדינות ולא על-ידי צבא סדיר. כלומר: אנו נלחמים נגד גופים, ללא מעצורים כלשהם, ללא כפיפות למדינות מתוכן פועלים, ולחוקי המשפט וכללי המלחמה.
לעומת זאת, דורשות מדינות העולם מישראל איפוק, מידתיות, פרופורציות - ולמעשה לחיצה עם יד אחת קשורה לאחור. ישראל, למרות כל הקשיים, ולמרות אי קבלת המגבלות כפשוטן, מנסה להישאר בגבולות המותר והכללים. וזאת משימה לא פשוטה ומסובכת.
כאשר החיזבאללה, או במקרה הספציפי - החמאס יורה מתוך אוכלוסיה אזרחית ומסתתר בתוכה, כפי שמוכיחים תצלומי האוויר, יש לצה"ל זכות מלאה לתגובה הולמת.
אוכלוסיה אזרחית שמסתירה, עוזרת, מסייעת לאויב במלחמה, לוקחת על עצמה סיכונים של פגיעה, הרס והרג.
יתרה מכך, לפי האמנות יש מקומות שיש להם חסינות מפני פגיעה, כגון: כנסיות, מסגדים, בתי כנסת, בתי חולים, בתי קברות, אתרים ארכיאולוגיים וכל אתר אחר הנחשב כקדוש ומוכר ככזה.
אבל החריגים לכך ברורים - אם מתוך המקומות המוגנים הנ"ל, מתבצעת פעולה צבאית, מלחמתית, כמו ירי, הפיכת המקומות למפקדות צבאיות, מחסני תחמושת - מותר לצד השני לפגוע במקומות אלה וביורים או המסתתרים בתוכם - וכך פגע צה"ל לאחרונה בכמה מסגדים בעזה שהפכו למצבורי תחמושת, כינוס והתארגנות טרור.
במלחמת העולם השנייה, היו מקרים רבים של פגיעה במקומות קדושים, כנסיות ובתי חולים שהגרמנים הפכו למפקדות, או נקודות תצפית ארטילריות או התמקמו בכוונה, בבתים ליד כנסיות ובתי חולים, כדי לזכות בהגנה של המקומות המוגנים.
לפעמים זה הצליח, ולפעמים לא הייתה ברירה אלא לפגוע בהם או בסביבה הקרובה כדי לנטרל את הסכנה.
המציאות בה אנו חיים - מחייבת את ישראל וצה"ל כזרוע המבצעית שתפקידה להגן על בטחון המדינה, למעשים תוקפניים שנפגעים בצידם.
בתקופה שצה"ל החזיק ב"ציר פילדלפי" - בג"צ אישר להרוס בתים לאורך הציר לצרכים צבאיים - על חשבון פגיעה ברכוש פרטי בתנאי שמדובר בהכרח מבצעי והדבר נעשה בצורה מידתית. המציאות הבינלאומית - הוכיחה שוב ושוב, שכאשר מדובר במעצמות על, הכללים לפתע משתנים, מתגמשים או נעלמים.
המלחמה בעירק, יוגוסלביה / קוסובו, צצ'ניה גרוזיה ולבנון - הוכיחו שיש איפה ואיפה בין המדינות לבין ישראל, וכן הוכיחה המציאות שהאמנות הבינלאומיות - מאובנות, ישנות ולא נותנות מענה למציאות המשתנה בעולם.
כאשר במבצע "עופרת יצוקה" - במטח הפתיחה נהרגו מעל 200 איש ברובם אנשי חמאס במדים או בלי ולצידם גם אזרחים חפים, קמה מהומה בעולם וכן בארץ מפי מתנגדי המבצע כאילו שהדבר היה בשליטה צה"לית / צבאית במי לפגוע במדוייק ולמנוע פגיעה באזרחים.
הגיעו הדברים לידי כך, שהיו אנשי ציבור כמו הגב' שולמית אלוני שטענה כי דם 300 ההרוגים בעזה על ידינו. שכחה הגב' אלוני, תומכיה ותומכי החמאס את דם אזרחי ישראל משך 8 שנים, של ירי קסאמים, את הנזק הממשי, הגופני והנפשי של תושבי עוטף עזה - את הנזק לילדים - המיידי והעתידי - וזאת מתוך הנחה, כנראה, שדם אזרחינו אינו אדום דיו - בעיני אויבי ישראל מבחוץ ומבפנים וביניהם ישראלים מן האליטות האקדמאיות - המגלגלים עיניים למרומי האולימפוס הצבוע של אזרחי כל העולם.
כאשר נאט"ו - הפציצו מן האוויר, משך שבועיים בקוסובו - פגעו בנפש וברכוש, (כולל שגרירויות זרות) ומניין ההרוגים הגיע ל-2,000 איש, אזרחים ברובם, העולם לא מחה, האקדמאים לא יצאו בהפגנות חוצות תבל - שהרי כשמעצמות על מבצעות פעולות חיוניות ונדרשות - יש לכך ביסוס פוליטי בינלאומי - ואילו ישראל שהיא "גמד פוליטי" - מתייחסים אליה אחרת ובכללים מחמירים.
המבצע בעזה
המבצע בעזה שייך למלחמות שנכפו עלינו. אי אפשר לדרוש ממדינה ריבונית - לספוג משך שנים, ותוקפנות מלאה בקרבנות ולשמור על איפוק, איזון ומידתיות ראויה.
כמו במלחמת לבנון - גם עכשיו, כבר יש קולות הקוראים להפסקה, לרגיעה, לחשבון נפש, לדיאלוג ולהסדר ביניים.
זאת תהיה טעות פוליטית וביטחונית - להסתבך במכת פתע ואחר כך לנוח, על זרי דפנה מדומים - הסדר ארוך טווח - עם ביטחונות לשקט, בלי ירי נקיטות, החזרת גלעד שליט, פיקוח על ציר פילדלפי הוא בסיס לדיוני על הסכמים - בלי זה להמשך, ללחוץ, לפגוע במנהיגי חמאס, בסמלי שלטון, בתשתיות עד שיגידו רוצה אני.
המבצע בעזה מזכיר לי בצורה ציורית קרב איגרוף של 15 סיבובים. כשנכנסים לזירה ומתחיל הקרב - לא מפסיקים בסיבוב שני או שלישי, אלא אם יש נוקאאוט וזורקים את המגבת או ששופט המשחק - מחליט להפסיק את הקרב בשל פציעה חמורה וסכנה פיזית לאחד הצדדים.
ח"כ לעתיד מרידור התראיין בגלי צה"ל ואמר שסיום המבצע / מלחמה בעזה בניקוד של תיקו - תהיה אכזבה ושגיאה. ההיסוסים לכניסה קרקעית לעזה - על-ידי צה"ל הם במקומם - אבל אי כניסה כדי להגיע הסדר קבוע, חזק ומבוסס שמבטיח ביטחון לעוטף עזה אשדוד, אשקלון, באר-שבע, היא שגיאה גדולה יותר עם השלכות עתידיות מרחיקות לכת.
הפעילות הקרקעית שנתבקשה בנסיבות המצב הייתה הכרחית במקומה ובעיקר מוצדקת.
מטרות המלחמה:
המטרות הספציפיות לא הוגדרו במפורש, ויש לכך סיבות. שינוי המצב הביטחוני היא הגדרה כללית ואמורפית, לכן נראה לי כי הגדרת המטרות יכולה להיות כדלהלן:
א. הפסקת הירי מכל סוג שהוא מרצועת עזה לעבר ישראל.
ב. ביטחונות להסכמים לגיבוי הפסקת הירי ישירות ובגיבוי בינלאומי.
ג. אי התחמשות, הברחות, ושינוי הגישה מעויינות להסדר של חיים תקינים.
ד. אם תרצו גם זה שינוי המצב הביטחוני.
ולכן למרות דעות שונות, מחלוקות, תפיסות והערכות, זה הזמן לחזק, לעודד ולהצדיע לצה"ל על כל לוחמיו ולכל גופי הביטחון הנלחמים למען המדינה וביטחונה בעת הזאת.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  05/01/2009   |   עודכן:  05/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין מלחמות יפות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עו"ד פכטר.....
י.ש  |  6/01/09 10:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן פז
ילדים להורים המתעמתים ביניהם הופכים לתפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רוצה להתקרב אליו. כל הוועדות שמונו בכדי לדון בטובתם נמנעו לתת המלצות בנושא והעדיפו להשאיר ילדים בעימות מחוץ לגדר
יעל חורי
נמצאים במסלול של דיאטה אבל מוזמנים למסעדה? חוששים מלחרוג השבוע מהתפריט? כיצד תשמרו על הדיאטה וגם, תיהנו מארוחה מפנקת במסעדה
גרשון אקשטיין
הבחירות לכנסת ה-18 כבר בפתח ומצב אחוזי ההצבעה הנמוכים מדאיג את רשויות הממשל והאזרחים כאחד, ונשאלת השאלה האם יש לחייב בחוק את ההצבעה, או שמא, להשאיר זאת כזכות והתוצאות תהיינה אשר תהיינה    הצעה לפתרון: "המקל והגזר"
ד''ר אברהם שלום
המלחמה מחייבת אותנו למצוא דרך דחופה לחיזוק הממשלה, לכן עלינו לתבוע מאולמרט כי יפקיד את נתניהו לניהול ענייני החוץ של המדינה ויצרפו לדיוני הקבינט הביטחוני
דני לוסקי
תרופות הוליסטיות הן כלים למניעת תקלות ומחלות, וכן תרופות לריפוי ברפואה המשולבת    כמו-כן, הן תוצר של האינטליגנציות והן ניתנות לצורך אימון אינטליגנציות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il