על-רקע מבול ההנפקות הישראליות בשוק ההון האמריקני, מגיע מבול של הנפקות של חברות ישראליות בשוק ההון הבריטי, ואפילו הוא - שחלש יותר ממקבילו האמריקני - הוא תוצר נלווה של הגאות הבלתי פוסקת בשוקי ההון ושל חלון ההזדמנויות הענק שנפתח בשוק הראשוני.
כפי שזה נראה כרגע, ההנפקה הראשונית הישראלית הראשונה של 2014 תהיה זו של XLMedia, משווקת אתרי ההימורים המקוונים (ובנטרול הנפקת סאמיט גרמניה שכבר הייתה ציבורית בעברה), ומיד אחריה יגיע תורן של Matomy ושל SafeCharge של
טדי שגיא (ראו ידיעה נפרדת).
כפי שנחשף בעבר ב"
גלובס", הבוקר (ב') הפכו ההערכות על הנפקת Matomy לרשמיות, כשהחברה הודיעה על כך לבורסה הראשית של לונדון.
Matomy, מבית היוצר של הפרסומאי אילן שילוח, יו"ר קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון ישראל, מתכננת לגייס 60 מיליון ליש"ט (100 מיליון דולר), אך מספר המניות שיונפקו והמחיר למניה עדיין לא נקבעו. כמו-כן, ההנפקה תכלול הצעת מכר של חלק מבעלי המניות בחברה, שהיקפה לא צוין, אך ההערכות הן כי היא תעמוד על עשרות מיליוני דולרים.
לפי ההערכות, שווי החברה "לפני הכסף" יעמוד על 400-500 מיליון דולר בקירוב, דהיינו 500-600 מיליון דולר "אחרי הכסף".
Matomy, דרך אגב, תונפק בבורסה הראשית של לונדון (Main Market) ולא בבורסת המשנה (AIM). שיעור ההון הצף אמור להיות לפחות 35%. ההנפקה צפויה לצאת לפועל בתחילת אפריל.
לשילוח (57), אחד הפרסומאים המצליחים בארץ, יש 28.5% מההון של Matomy לפני ההנפקה (שווי מוערך של 128 מיליון דולר); לקרן ויולה, שאחד ממייסדיה הוא הראל בית-און (מכהן כדירקטור ב-Matomy) יש 20.5% מההון (92 מיליון דולר); לעופר דרוקר (48), מנכ"ל וממייסדי החברה, יש 8.8% מההון (40 מיליון דולר); לניר טרלובסקי, עמו ייסד שילוח את החממה הטכנולוגית The Time, יש 7.3% (33 מיליון דולר); ואילו יתר המניות, 34.8%, מוחזקות בידי עובדים בכירים ובעלי מניות קטנים יותר.
דרוקר, דרך אגב, היה מנכ"ל ומייסד Xtend Media אותה רכשה Matomy במהלך 2008 - רק שנה לאחר הקמתה שלה.
למעשה, הנפקת Matomy מבססת את עושרו של שילוח, אפילו שזה כרגע "על הנייר". שילוח, נזכיר, מכר את מניותיו במקאן-אריקסון ישראל (18%) למקאן העולמית תמורת 13 מיליון דולר במהלך 2012.
אז מי זו Matomy, ומה בדיוק היא עושה? ובכן, שילוח למעשה לקח את כל הניסיון שצבר כפרסומאי במדיה הלא דיגיטלית, וניקז אותו לתוך Matomy שמוגדרת כמערכת הפצה דיגיטלית לכל מי שרוצה לשווק את המוצר/הפתרון שלו בזירת האינטרנט הגועשת.
להבדיל מהמדיה המסורתית כמו הטלוויזיה, העיתון או הרדיו, באינטרנט ניתן לבחון עד כמה הפרסומת שקופצת לנו באמצע גלישה באתר כזה או אחר או כזו שמופיעה ברשת חברתית או כזו שמופיעה באיזושהי אפליקציה
סלולרית - אכן אפקטיבית, וזה אומר אכן יצרה הכנסה לאותו לקוח.
לכן, Matomy מגדירה את עצמה כפלטפורמה מבוססת ביצוע (Matomy Performance Platform), שיוצרת מצב של WIN-WIN לה וללקוחותיה. Matomy פועלת דרך 8 ערוצי מדיה, החל מסלולר ורשתות חברתיות, דרך וידאו ודואר אלקטרוני וכלה במנועי חיפוש ומונטיזציה של דומיין.
למרות גילה הצעיר, Matomy כבר צברה 1,557 לקוחות, והיא פעילה במעל 85 מדינות. החברה מעסיקה 388 איש. בין לקוחותיה המוכרים ניתן לציין את חברת כרטיסי האשראי אמריקן אקספרס וזינגה, מפתחת המשחקים לרשתות חברתיות.
ההצלחה של Matomy נובעת מהמעבר העקבי של פרסום באמצעי המדיה המסורתית (טלוויזיה, רדיו ועיתונות מודפסת) לאינטרנט. שוק הפרסום הדיגיטלי העולמי גלגל בשנת 2012 מחזור של 88.8 מיליארד דולר, והוא אמור לגדול ל-156.2 מיליארד דולר עד 2016. הסלולר, באופן די לא מפתיע (כי מי מאתנו לא מכור לסמארטפון שלו) אמור להציג את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מבין כל ערוצי המדיה, 54%, בין 2012-2016, וזאת לעומת "רק" 30% במקרה של הרשתות החברתיות.
עיקר הצמיחה של Matomy היא אורגנית, אך חלקה נובעת מרכישות שביצעה בעבר. עד כה רכשה החברה 3 חברות: MediaWhiz, סוכנות דיגיטלית אמריקנית, תמורת 10 מיליון דולר; adperio האמריקנית; ו-Ergos Media ממקסיקו.
את ההון שתגייס בהנפקה מתכננת החברה להשקיע, בין היתר, בהגדלת החזקתה ב-Team Internet מ-20% ל-70% (סך השקעה של 19.3 מיליון דולר); ברכישת יתרת המניות שלא ברשותה בחברה המקסיקנית לעיל (20% תמורת 0.7 מיליון דולר); ולפרוע חלק מחובותיה (7 מיליון דולר). Team Internet מרכזת את פעילות החברה במונטיזציה של דומיין.