X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חמאס הוכה קשות בשבועות האחרונים, אך המורל שלו מתחיל להשתקם. צה"ל ממשיך לחסל מחבלים, אך כל עוד לא נפתחת חזית חדשה בדרום הרצועה, לא מדובר בשינוי משמעותי במצב
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
היעד צריך להיות נישול האוייב מנשקו, ולהשגתו ולשם התמדה בו נחוצים לאו דווקא הוירטואוזיות הטקטית שצה"ל הפגין בשבועות האחרונים, אלא רצון פוליטי איתן

   רשימות קודמות
  לייבש את הבִּצָה במקום לשקוע בבוץ
  צעד ראשון בכיוון הנכון
  נוכחים נפקדים בכיכר
  נגע "קדימה" מתפשט בליכוד

מבצע "עופרת יצוקה" מתחיל להסתמן כמערכה צבאית ישראלית קלאסית: מנצחים בקרב, מפסידים במלחמה. דברים אלה נכתבים ביום שבו מבשרות הכותרות כי "הפסקת האש קרובה" ו"בטח שניצחנו". כמה אירוני. דברי ההבל האחרונים מעידים עד כמה הצמרת הישראלית - עיתונאים, פרשנים, ומעל הכל הדרג המדיני - אינה מבינה את האויב שמולו אנו מתמודדים, את משמעות הניצחון או את נחיצותו.
היעד הישראלי המרכזי במערכה הנוכחית הוא יצירת מנגנון פיקוח אפקטיבי בגבולות הרצועה שימנע התחמשות מחודשת של חמאס. מטרה זאת לא תושג, כי אין מי שמעוניין להשיג אותה - גם לא ישראל. מניעת התחמשותו של חמאס דורשת שליטה קבועה בדרום הרצועה, כולל בציר פילדלפי. אם אין לישראל הרצון לעשות זאת, אין להתפלא על כך שלא תימָצֵא מדינה אחרת המוכנה לשכב על הגדר עבורנו. כולם מוכנים כעת להבטיח את הכל וגם לצרף את חתימתם על פיסת נייר: המצרים או הטורקים - למנוע הברחות, חמאס - לאשר "תהדייה" חדשה, ובלבד שישראל תתחייב לנצור את האש ולסגת. מרגע שישראל תסכים לכך, היא כמובן תנצור את האש, ואילו כל יתר מרכיבי החבילה שעליה תחתום באותה פיסת נייר - יתחילו להתפרק.
הכל יחזור לקדמותו
חמאס הוכה קשות בשבועות האחרונים, אך שרד את המערכה. המורל שלו מתחיל להשתקם, כפי שמעיד מטח הרקטות המאורגן ביום חמישי. חיילי צה"ל ממשיכים לפעול בעזה ולחסל מחבלים, אך כל עוד לא נפתחת חזית חדשה בדרום הרצועה, לא מדובר בשינוי משמעותי במצב. הנהגת חמאס מודעת היטב לאיתותים מישראל: למחלוקות בהנהגה הישראלית, המאוחדת בדבר אחד בלבד - הרצון לסיים את המערכה ולסגת, לחשש הישראלי מפני הממשל האמריקני החדש. עכשיו מטרתו של חמאס היא לשרוד, למשוך זמן, ולתת לזמן לעשות את שלו. הרי מבחינתו, זוהי מלחמת אין ברירה.
לכן, התרחיש הבא אינו דמיוני כלל: בעוד המשא-והמתן על הקמת מנגנון פיקוח אפקטיבי מתנהל, ייצאו הדחפורים ומכונות החפירה מרפיח ויתחילו לשקם את פיות המנהרות שהופצצו. המצרים שונאים את חמאס, אך ברגע שיווכחו לדעת כי שרד את המערכה, שוב יאבדו עניין באכיפה אפקטיבית של המצור על עזה. הרי חמאס ובעלי בריתו במצרים יכולים לפגוע במשטר המצרי יותר מאשר ישראל. כוחות צה"ל המוצבים ברצועה יהפכו בהדרגה למטרה לזינוב של חמושים, למרות הפסקת האש. הציבור בישראל יראה כי מערכת ההברחה משתקמת מבלי שצה"ל יכול לעשות דבר - חוץ מחידוש הלחימה וההפצצות מהאוויר. הנוכחות הצבאית הישראלית בצפון הרצועה תאבד את משמעותה והלחץ הציבורי להיחלץ מהבִּיצה העזתית יגבר. דעת הקהל בישראל תהפוך בעלת ברית של האויב, כפי שקרה בשנים שקדמו לבריחה מלבנון בשנת 2000. במוקדם או מאוחר, הכל יחזור לקדמותו.
התיאורטיקן הצבאי קארל פון קלאוזביץ כותב בספרו "על המלחמה", בין השאר, כי "מטרתה של מלחמה היא לנשל את האויב מנשקו... אם היעד הוא להכריח אותו להשלים עם רצונך, עליך להכניס אותו למצב שהוא קשה יותר מן הוויתור שאתה דורש ממנו לעשות. על קשיי המצב להיות קבועים ולא חולפים. אחרת האויב לא ייכנע, אלא ימתין עד יעבור זעם".
נישול האויב מנשקו במלחמה הזאת פירושו, למצער, נוכחות ישראלית קבועה בדרום הרצועה והידוק טבעת חנק על משטר המחבלים. הכרעה פירושה חסימה פיסית של נתיבי ההברחה לעזה, ומניעת כניסה של כל דבר העלול לשמש למטרות לחימה, מלבד מזון, תרופות ודלק. לשם השגת יעד זה ולשם התמדה בו נחוצים לאו דווקא הוירטואוזיות הטקטית שצה"ל הפגין בשבועות האחרונים, אלא רצון פוליטי איתן.
שורש הבעיה הוא חוסר הרצון של ההנהגה הישראלית לנצח. שהרי יצאנו למערכה הזאת כדי "להשיג הרתעה", ולא כדי למנוע פיסית מהאויב, בעל כורחו, עכשיו ולתמיד, את היכולת לעשות לנו מה שהוא מבקש לעשות. עצם החשיבה במונחים של הרתעה מצביעה על פער הנחישות בינו לבינינו. אם חמאס איתן ברצונו, אם אינו נרתע, אין חשיבות לכך שיכולת הלחימה שלו נפגעה זמנית. הוא צריך רק להמתין, ואנו נובס.

ד"ר יצחק קליין הוא ראש המרכז המדיני לישראל.
תאריך:  18/01/2009   |   עודכן:  18/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ככה לא מנצחים במלחמה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לא אחיזה נחוצה
shikeh  |  18/01/09 15:35
2
כמה שאתה צודק - הפסדנו שוב
צביקה מת"א   |  18/01/09 15:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
הגענו אל הנקודה שבה הלחצים הבינלאומיים כופפו את ידי הקברניטים מבלי יכולת למקסם את ההישגים של המלחמה כולה. ניתן עדיין להגיע לתוצאות טובות יותר אלא שהכל תלוי במנהיגים
דודו אלהרר
בסוף הלחימה, עם הכרזת הפסקת אש חד-צדדית מצידנו, נשארנו עם נתיבי הברחות הנשק שישימו ללעג את כל הוועדות, הוועידות, המסמכים וההחלטות. לא למדנו כלום!
ד"ר אברהם בן-עזרא
מדינת ישראל מונהגת בידי מנהיגים עייפים ורודפי שלום, אפילו שלום-מעט, אפילו שלום חד-צדדי, כמו ההינתקות...
ראובן לייב
כמו בפיצול האישיות של ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד, היה חצוי במלחמה הזאת גם ד"ר אזאלדין אבו אל-עייש בין ביתו שבבית לאחיה לבין מקום-עבודתו בתל-השומר, כשהוא משלם את מחיר הטרגדיה של עמו הפלשתיני. עכשיו צריכה ישראל לבוא לקראתו ולעשות עימו חסד
ד"ר רון בריימן
לקראת סיומה של המלחמה בעזה, מן הראוי לשפוך אור על כמה היבטים שלה, היבטים, אך לא הישגים. יש להציג את הדברים בבהירות, בלי לפחד כלל
רשימות נוספות
פצוע קל מפגיעה ישירה באשדוד  /  איציק וולף
ארון קודש ממוגן מקסאם  /  מחלקה ראשונה
האופוזיציה: "הפסקת האש - תרגיל ביחסי ציבור"  /  עידן יוסף
בהוקרה למנהיגינו הנפלאים  /  אריה גל
עופרת יצוקה 11  /  אביתר בן-צדף
האמנם מבצעת ישראל פשעי מלחמה?  /  ד"ר אפרים כהנא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il