X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניגוד לשיר הילדים הנודע, היא כבר מזמן לא טסה. היא פשוט זוחלת
▪  ▪  ▪
בכייה לתיירות [צילום: רכבת ישראל]

"בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת" - אומרות מילותיו של שיר-ילדים ידוע, שהפך ללהיט בראשית שנותיה של המדינה. בבתי הספר של אותם הימים לא היה ילד שלא שר אותו בשיעורי הזימרה, או שלא האזין לו בתוכנית השירים העבריים שהושמעו אז ברדיו.
אלא שהיום נשמעות מילות השיר הזה כלא יותר ממשהו אנכרוניסטי, של שגיאה בזמן, שאיננה מתיישבת עם המציאות הקיימת. על מילות השיר התמים הזה, שכאילו לקוחות מעולם הדמיון, פשוט אבד הכלח.
רכבת ישראל של היום לא רק שלא טסה - במקרה הטוב היא, פשוט, זוחלת ובמקרה הרע משותקת.
הדברים אינם אמורים, חלילה, ברכבת המהירה, שהיא, פחות או יותר, חזון אחרית הימים. גם לא ברכבת-פרברים, שחוץ מדיבורים מפליגים על אודותיה, היא מעולם לא פעלה. בסך-הכל מדובר ברכבת-נוסעים שיגרתית, כפי שהיא פועלת בכל מדינה מתוקנת הטורחת לדאוג לרווחת אזרחיה.
רחוקה מלטוס
במושגים של ראשית שנות המדינה נשמעות מילות השיר הנאיבי הזה כמבטאות את המציאות של אותם ימים רחוקים. מטוסי-נוסעים עדיין לא טסו אז מלוד, ולעומת האוטובוסים האיטיים, שנעו בחולות, אם לא על תשתית-כבישים רעועה, הרכבת אולי, באמת, טסה.
אבל, היום, אחרי 60 שנות-מדינה, הרכבת רחוקה מאוד מלטוס. היא, פשוט, זוחלת. והשיר, שמלפני 60 שנה, פרי-עטו של לוין קיפניס, פשוט נשמע כאילו נלקח מעולם הדמיון.
רכבת ישראל היא סיפור-כישלון, של נסיגה מוחלטת לאחור. קווים מרכזיים, כמו הקו מתל אביב לירושלים, או לשדה התעופה בן-גוריון, פשוט בוטלו וחדלו מלהתקיים. ישראלי מצוי, הנזקק לתחבורה ציבורית יעילה, נאלץ, בלית ברירה, לסמוך על צי האוטובוסים האיטי, ואילו תייר, הנכסף להגיע לעיר הקודש או לשדה התעופה, מוצא עצמו מכתת את זמנו בריצה אחר אוטובוס או מונית. ובמדינה שוחרת תיירות, כפי שישראל מתיימרת להיות, זהו מחדל של ממש. שום מדינה מתקדמת לא מרשה לעצמה זלזול שכזה בתייריה.
מחדל המחדלים
מלבד קו הרכבת לחיפה, המהיר יחסית, אין כיום בארץ שום קו המצדיק את קיומו. אלא שאפילו הקו הזה איננו כליל השלמות. תחנת היעד שלו בעיר הכרמל ממוקמת הרחק מהתחנה המרכזית לאוטובוסים וההגעה אליה כרוכה בבזבוז רב של זמן. ואילו הקו מתל אביב לבאר-שבע צולע למדי, באשר הנסיעה בו כרוכה בזמן רב, הרבה מעבר לזה של האוטובוס.
אבל מחדל המחדלים הוא אי קיומו של קו רכבת לאילת, העיר התיירותית ביותר בארץ. מי שרוצה להגיע אליה נאלץ לנסוע באוטובוס עייף, או להזדקק למטוס. ישראלי, לא כל שכן תייר, מתקשה להבין זאת.
בארגנטינה, להבדיל אלף אלפי הבדלות, בוטלו, אומנם, מזה שנים, הרכבות. אבל, באותה מדינה, שהמרחק בה, מעיר אחת לרעותה, הוא של אלפי קילומטרים, דאגו הרשויות המוסמכות ל"במקום" הולם: אוטובוסים בינעירוניים. תדירותם גבוהה ומהירותם רבה. גם עלות הנסיעה בהם אפסית. הלוואי עלינו!
רכבת ישראל, שהוקמה בכספי השילומים מגרמניה, עם קרונות חדישים ומרווחים, לא השכילה לנצל כראוי את המשאבים הכספיים הניכרים שהושקעו בה. וזהו כבר סיפור של בכייה לדורות.

תאריך:  30/01/2009   |   עודכן:  30/01/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכבת של מחדלים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
השמצה
יהוידע  |  30/01/09 14:54
2
20 מיליון נוסעים ויש מה לתקן ל"ת
ד"ש  |  30/01/09 16:11
3
דעה חסרת בסיס עובדתי
חיים ו.  |  30/01/09 16:22
4
לכותב היה חסר אייטם אז החליט ל"ת
סתם לשקר  |  30/01/09 17:28
5
הרכבת בזמן התורכים היתה טובה..
כרמיאלי  |  30/01/09 21:51
6
חיבור חבל ארץ למרכז
רכבת לעמק  |  1/02/09 22:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רובי שטיינברג
לחברת החדשות יש ערוץ    ממש כמו שלקרציה יש כלב    הנה, על רגל אחת, כל הבעיה של ערוץ 10
יואל ג-א
המועמד הראוי הוא זה שמצביע ומחפש הצד הגבוה של המכנה המשותף הרחב ביותר של הבוחרים    המכנה המשותף הרחב ביותר, אינו הבסיס הנמוך ביותר
אביתר בן-צדף
למה הארץ יוצא נגד הרב הראשי לצה"ל?    כי תא"ל הרב רונצקי עירב, ר"ל, יידישקייט ורוח לחימה    לציבור יש נכונות לשלם את מחיר המלחמה (אבדות!), אם המלחמה נראית צודקת    הייתה לנו הזדמנות (ב"עופרת יצוקה"), והנהגתנו הכושלת חששה לנצלה    הוכח, שצה"ל יכול לפעול, וארבעת העשורים האחרונים - ששיאם בלבנון 2 ובדוח וינוגרד - אינם משקפים את יכולתו
ד"ר רון בריימן
15 המנדטים הצפויים לישראל ביתנו יכולים להוות לשון המאזניים שתאפשר לציפורת החוץ להקים ממשלה למרות שהימין צפוי לנצח בבחירות. בנסיבות אלה, במקום ממשלת נתניהו עלולה לקום ממשלת לילי, כלומר ממשלת לבני-ליברמן. האם ליברמן הוא האתרוג הבא?
עודד וגים
אם פוקס הצליחה גם ערוץ 10 מסוגל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il