X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
האם מקלטים לנשים מוכות צריכים ואף יכולים להוות פתרון ארוך טווח? תפיסה הרואה בהפרדה, גידור, וכליאה בתוך חומות של הקורבן הזקוק להגנה היא תפיסה שגויה מיסודה
▪  ▪  ▪
[צילום: יעל כרם]

בשירה של נעמי שמר "ולס להגנת הטבע" מתארת הדוברת את הנרקיסים והכרכומים המוגנים מקטיף. בהשוואה לפרחים מצבה עגום, כיוון ש"רק עליי אין החוק משגיח, רק עליי איש אינו שומר". בהמשך עורכת הדוברת השוואה נוספת בין האיילות המוגנות על-ידי איסור על צייד בעוד שהיא חשופה - "רק עליי עוד לא שמו שלט מסביב אין לי כל גדר". בשיר זה מבטאת הדוברת קנאה בטבע השמור ותחושה של חוסר ביטחון ורצון להיות אף היא מוקפת גדרות מגן.
במציאות שבה הטבע אינו מוגן ואף לא הנשים, אשתמש בחשיבה אקופמיניסטית לבחינת השיח המשמש בתהליך ההבניה החברתית של האישה ושל הטבע כחסרי ישע וזקוקים להגנה (Warren 2000). אמשיך בחשיפת השיח הביטחוני שנוצר בהקשר כפול זה - הצורך בבניית חומות על-מנת להגן מפני איומים הבאים מן החוץ.
גדרות אינן פתרון לטווח ארוך. באמצעות חומות מבוצרות ההפרדות בין טבע ותרבות, בין נשים וגברים. לטעמי, הפתרון של שמורות טבע מוקפות גדר דומה להקמת מקלטים לנשים מוכות. במקום לטפל בבעיה, במקום להבחין בדמיון ובהקשרים של השליטה הפטריארכלית, של האלימות ושל התוקפנות כלפי נשים וכלפי הטבע, יוצרים מקלטים מגודרים, המהווים למעשה מכלאות לנשים ולטבע, תוך התמקדות בקרבנות ולא באלימים. המקלטים חיוניים בטווח הקצר, אך החשש הוא שהפתרון הזמני הפך למטרה בפני עצמה. בהקשר הסביבתי נוצר דגם המכונה "שימור הטבע", שלפיו קיימת היררכיה של מקומות שכדאי לשמור עליהם, ואילו בשאר האזורים ניתן לעשות הכול כי הם ממילא אבודים (שוורץ, 2001). כך נוצרת תחושה שמשהו נעשה, בעוד שבפועל מחוץ לגדרות נמשכת האלימות, נמשך הניצול ואין ביטחון.
חוסר ביטחון חברתי וכלכלי כרוך בחוסר ביטחון סביבתי ולהפך. אוכלוסיות מוחלשות סובלות יותר הן מחוסר נגישות למשאבים והן מחשיפה למפגעים סביבתיים (דה-שליט, 2004). בשל כל ההקשרים האלה לא ניתן יהיה לשנות את היחס אל הטבע ללא מוּדעוּת פמיניסטית, ולא ניתן יהיה לשנות את היחס אל נשים, ללא מוּדעוּת סביבתית (Plumwood, 1993). לטווח הארוך יש צורך בשיח חדש שיבדוק את הקשרים בין אלימות כלפי נשים וכלפי הטבע. רק אז נוכל להרוס את החומות ואת הגדרות ולהרגיש בטוחות.

מקורות

  • דה-שליט, אבנר (2004). אדום-ירוק: דמוקרטיה, צדק ואיכות הסביבה. תל אביב: בבל.
  • שוורץ, אילון (2001). פרדיגמות משתנות בחינוך הסביבתי הישראלי. בתוך: ג'רמי בנשטיין (עורך). מקום למחשבה: מקראה בחשיבה והגות סביבתית בת זמננו. מרכז השל, עמ' 18-5.
  • Warren, Karen (2000). Ecofeminist Philosophy: A Western Perspective on What It Is and Why It Matters. New York and Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Plumwood, Val (1993). Feminism and the Mastery of Nature. London and New York: Routledge.

אוניברסיטת בר-אילן והאגודה הישראלית לחקר שפה וחברה;
תקציר - הוכן עבור הכנס הבין-תחומי השני בנושא שיח ומגדר בישראל (03.02.09)
תאריך:  03/02/2009   |   עודכן:  03/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השיח על הקמת שמורות טבע ומקלטים לנשים מוכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורית גודקאר
השיח בקהילה הוירטואלית חושף את מערך יחסי הכוח המצוי מחוצה לה, ואשר קדם לשיח זה    בקהילת האמהות חושף שיח זה משטור של נורמות בדבר "אמהות טובה"
ד"ר דליה גבריאלי נורי
השיר 'ירושלים של זהב' במקורו הוא שיר נשי    בולטים בו הרוך, הערגה, החולמנות    כיצד זה הפך השיר לסמל לאומני גברי של כיבוש ירושלים?
סיגל ברק ברנדס
על דימויי נשיות בפרסומות טלוויזיה    המחקר אומנם בחן כיצד סטראוטיפים מגדריים באים לידי ביטוי בפרסומות    אולם מעולם לא בחן כיצד נשים מגיבות לסטראוטיפיזציה זו..
רוני בר-און
בתחזית פסימית מבשר שר האוצר כי אין בכוחו של משרד האוצר לפתור את המשבר הכלכלי אלא רק לפעול לצמצום נזקיו, ומזהיר כי הגרעון הצפוי בתקציב 2009 עוד עלול להחמיר את המצב    נאום שר האוצר, רוני בר-און, בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי [2.2.09]
ד"ר לאה ברץ, ד"ר רוני ריינגולד
האם פמיניזם עולה בקנה אחד עם רב-תרבותיות או שמא מנוגד לה? פרשנות ליברלית דמוקרטית של עיקרון הרב-תרבותיות מובילה לזהות מטרות ועקרונות בין הפמיניזם לבין הרב-תרבותיות
רשימות נוספות
נשים ישראליות ערביות כותבות שירה  /  ד"ר לאה ברץ
דמות האם בספרות הילדים של שנות המדינה  /  פרופ' מירי ברוך, פרופ' מאיה פרוכטמן
הבלוג שלו / הבלוג שלה  /  ד"ר תיקי בלס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il