X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השלטון המצרי חש שהאינטרס שלו מחייב את המשך דימומה של ישראל באזור. מצרים מפיקה תועלת מהסכסוך שבין ישראל לשכנותיה. לכן מצרים לא תפעל לעצירת הברחות אמצעי הלחימה
▪  ▪  ▪
ישמור על שלום עם ישראל אך לא ידאג לביטחונה. חוסני מובארק [צילום: AP]
מגדילים לעשות גורמים בינלאומיים הרוצים להקים יחידה בינלאומית למניעת הברחות, עם מיכון וציוד טכני והנדסי שיסייעו למצרים להפסיק את ההברחות לרצועה. מה קורה כאן, מישהו באמת מאמין שמצרים אינה מסוגלת לעצור את ההברחות?

קברניטי מלחמת עזה הבטיחו לנו בביטחון גמור של מבינים את נפש משגרי הקסאמים, שרגע אחרי שישראל תודיע על הפסקת אש, חמאס יוריד עלינו מטר אחרון של קסאמים. הם ידעו לחזות בביטחון מלא שאז תגיע השלווה, פרי המבצע רב הרושם. ואכן החלק הראשון בדבריהם התקיים. מיד לאחר ההכרזה על הפסקת האש נחת על ישראל מטר מביך של טילים. המבינים הסבירו שמדובר במלאי אחרון של תחמושת, שנשמרה במיוחד לרגע זה כדי ליצור תמונת ניצחון. ושוב אנשי מערכת הביטחון התעקשו לנסות להבין את הפסיכולוגיה של האויב במקום להתרכז בתפקידם - מלחמה באויב וחיסולו. הסבירו לנו שחמאס חייב את תמונת הניצחון הזו כדי לשרוד.
הציבור הישראלי, שביקש להאמין למומחי הנפש הללו, יכול היה להתבשם מתחושת הניצחון שעות ספורות בלבד. כצפוי, הירי התחדש. בהתחלה קסאם בודד; אחר כך באה התקפה על כוח צבאי שעבר בסמוך לגבול; ובהמשך הומטר ועדיין מומטר עלינו ירי מרגמות וטילי קסאם בקצב מעורר השתאות. עכשיו הפרשנים והמבינים, שהבטיחו שקט, שותקים. בכירי המערכת הצבאית ואנשי משרד הביטחון, שהבטיחו הגנה מצרית ממשית ורצינית על הגבול בין עזה למצרים, מגרגרים ככל הנראה את מי הים של עזה. עכשיו כבר לא שומעים אותם. ושוב מתחזקת ההכרה שלא יהיה מנוס מכניסה מחודשת לרצועה כדי לפעול לחיסול שלטון חמאס שם.
ומה קורה בינתיים במצרים? מה אומרת ההנהגה ששידלה את ישראל להכריז על הפסקת אש? מה אומר הנשיא חוסני מובארק, שזכה לדברי חנופה מפי ראש ממשלת ישראל, שר הביטחון שלה ושורה של מנהיגים בעולם? מובארק שותק. מי שמבינים את האינטרס המצרי ואת הלך המחשבה של הנשיא לא מתקשים לדמיין את החיוך שמרוח כעת על שפתיו. הנשיא המצרי שוב הוכיח שהוא השחקן המתוחכם והערמומי באזורנו.
מצרים איפשרה, מאפשרת ותמשיך לאפשר הברחת אמצעי לחימה באופן חופשי לתחומי הרצועה. כל אלה הטוענים שמצרים אינה יכולה לעצור את ההברחות בגלל מקרי שוחד או שיתוף פעולה של התושבים משני צדי הגבול, פוגעים ומזלזלים באינטליגנציה של אזרחי ישראל. מגדילים לעשות גורמים בינלאומיים הרוצים להקים יחידה בינלאומית למניעת הברחות, עם מיכון וציוד טכני והנדסי שיסייעו למצרים להפסיק את ההברחות לרצועה. מה קורה כאן, מישהו באמת מאמין שמצרים אינה מסוגלת לעצור את ההברחות?
כאשר מצרים מאפשרת את הברחת אמצעי הלחימה לעזה היא מחלישה את מדינת ישראל. מצרים רוצה את ישראל בפרופורציה הנכונה - מדינה קטנה במזרח התיכון, ואם אפשר אז במצב של דימום תמידי. מצרים רוצה את ישראל פצועה מסוכסכת עם הפלשתינים ושאר ארצות ערב. מצרים, שמבקשת להיוותר לעולם מנהיגת האזור, לא יכולה להרשות לעצמה ישראל שקטה, מתבססת ומקדמת בנחת אינטרסים משותפים לה ולשאר מדינות האזור. מבחינת ההנהגה המצרית המצב האידיאלי הוא הימשכות ירי במינון נמוך על שדרות. ירי שלא מגיע לרמה קריטית, שמחייבת את ישראל לפעולה אך כזה שמחליש את החברה הישראלית ואת ביטחונה העצמי.
מי שחושב שמצרים תסייע לישראל למנוע טרור, טועה ומטעה. זה לא התבצע בעבר, זה לא מתבצע בהווה וזה לא יתבצע בעתיד. הדיפלומטיה המצרית מתוחכמת הרבה יותר מזו של מדינת ישראל והיא מצליחה להביא להישגים טקטיים פעם אחר פעם. אכן, הניצחונות הם טקטיים ולא אסטרטגיים, אך חשוב לזכור שמובארק, בשונה מקודמיו, חושב בצורה טקטית. יש לו מדינה מסובכת לנהל והוא לא עוסק בחזון האחדות הערבית כנאצר, או בשינוי פני המזרח התיכון כסאדאת. מובארק ישמור על השלום עם ישראל, אך אין זה אומר שהוא ידאג לביטחונה. ההפך הוא הנכון.
אז איך ישראל צריכה לנהוג כעת? בלית ברירה צריך להמשיך לפתח מחויבות אצל המצרים כלפי חסימת ההברחות. צריך להמשיך להפעיל כל לחץ אפשרי כדי שייעצרו ההברחות של הנשק לסיני. צריך לדרוש מהקהילה הבינלאומית להחזיק כוח פיקוח ימי יעיל ומיומן לאורך זמן. מהר מאוד כוח כזה ימלא את המצרים בתחושה ממשית שהם נתונים במצור ואסור יהיה לוותר על המשך הפעלת הכוחות הללו, למרות קולות הזעם שישמיע ארמון הנשיאות בקהיר.
ומה מעבר לכך? למרבה הכאב, בסופו של דבר לא יהיה מנוס מכניסה מחודשת לרצועה כדי להשלים את מה שאפשר וצריך היה לבצע במבצע "עופרת יצוקה": להביא לסוף שלטון חמאס.

הכותב הנו יו"ר הפורום למזרח תיכון חכם.
תאריך:  12/02/2009   |   עודכן:  12/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענת טימין
לשוקולד מריר תכונות היכולות לשמור על כלי הדם והלב    כמות קטנה של שוקולד מריר ביום יכולה להפחית לחץ דם ואת הכולסטרול ה"רע" (LDL) עד 10%
עדי שטרנברג
זו העת ליישום המלצות ועדת נשיא המדינה לבחינת מבנה הממשל - משטר נשיאותי או בחירות אזוריות
ד"ר אברהם בן-עזרא
ת"א עדיפה על פריז, אילת היא ללא תחליף, ואין כמו ירושלים. בעידן האינטרנט - הקשרים אינם מותנים בנוכחות פיזית במדינה הזרה והעברת המידע היא קלה ומהירה. אין שום מצב בו חשיבות הנוכחות עולה על הדאגה לביטחון האישי
מוטי היינריך
ההמונים דורשים "פתרון עכשיו" וברור לכל שפוליטיקאי שיבטיח "פתרון", גם אם זו הבטחת סרק, קרוב לוודאי שיזכה בבחירות כי "עדיף לעשות 'משהו' על פני ישיבה בחיבוק ידיים"
ד"ר אברהם בן-עזרא
כדי להרחיק את ציפורה לבני מראשות הממשלה, צריך להעמיד בפניה עובדה מוגמרת ולא לנהל איתה בשלבים המוקדמים מו"מ. המו"מ עם לבני יתחיל רק לאחר הודעתה והסכמתה הברורה כי היא לא תכהן כראש ממשלה. כך נוהג נתניהו תוך דאגה למדינת ישראל שבמקרה גם חופפת לאינטרסים שלו
רשימות נוספות
אבו מאזן: לא דואג מעליית הימין  /  מחלקה ראשונה
הסכם רגיעה בתוך 48 שעות  /  מחלקה ראשונה
נתניהו: הגולן יישאר עם הליכוד  /  איציק וולף
מ-ברוך (גולדשטין) עד ברוך (מרזל)  /  רחמים יפת
שלום עכשיו? התפכחות עכשיו!  /  מתי דוד
מצעד האיוולת  /  דוד הקסנר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il