X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הרכבת תפעיל בקרוב מוקד להשכרת אופניים בתחנת ארלוזורוב בתל אביב, תחרות ישירה למיזם השכרת האופניים של העירייה במקביל, שיתוף פעולה שנרקם בין הרכבת לתל אופן התל אביבי נדחה ביוזמת הרכבת "בגלל מזג האוויר"
▪  ▪  ▪
תחרות ישירה?

נוסעים ברכבת בתחנת סבידור ברחוב ארלוזורוב בת"א יגלו בעוד שבועות אחדים כי בפתח התחנה הוקם מוקד להשכרת אופניים, שישכיר בעיקר אופניים חשמליים. התעריף לשעה יהיה 20 שקל, תמורת ארבע שעות ייגבו 50 שקל, ו-90 שקל יהיה המחיר להשכרת זוג אופניים ליום שלם.
את המוקד יפעיל זכיין שנבחר במכרז שפרסמה הרכבת, ואשר שמורה לו הזכות לפתוח מוקדי השכרה בכל תחנות הרכבת בארץ. הזכיין, דורון אמיץ, אלוף הארץ ברכיבת שטח, אמר ל"גלובס" כי בשלב זה יסתפק בפתיחת תחנה אחת, וכשזו תתבסס ישקול פתיחת מוקדי השכרה נוספים בתחנת השלום בת"א ואולי גם בתחנת הרצליה. "ברור שיש תחנות שאין טעם לפתוח בהם מוקד כזה", הוא אומר.
מודל לא שיתופי
על גובה התעריפים וההתמקדות באופניים חשמליים החליט אמיץ בעקבות סקר שערך, שבו נמצא שאופניים הפועלים בכוח השריר אינם אפשרות אטרקטיבית לנוסעים הבאים מחוץ לעיר. מכיוון שהעלויות הכרוכות בהקמת מוקד ההשכרה גבוהות, אמיץ מתכוון למכור בו גם ציוד, ואף להציע שירות ליסינג והשכרה ארוכת טווח של אופניים.
התחנה להשכרת אופניים בסבידור היא מופע תחרות מובהק וראשון למיזם השכרת האופניים הציבורי תל אופן, שאותו מפעילה מזה ארבע שנים עיריית ת"א, ואשר הרכבת דחתה באחרונה את שיתוף הפעולה איתו למועד מעורפל (ראו מסגרת). תל אופן, בדומה למיזמי השכרת כלי רכב ציבוריים בעולם, פועל במודל תחבורה שיתופית: נסיעות קצרות והעברת הרכב מיד ליד, דרך נקודות רבות בשטח. המודל השיתופי מיועד לניצול מקסימלי של כלי הרכב מבחינת זמן ומספר משתמשים. השכרת האופניים המתוכננת בתחנות הרכבת היא במודל השכרה קלאסי, שבו הרכב נלקח ומוחזר בנקודה אחת, ונמצא בידי השוכר גם בזמן שאינו משמש לתכליתו - הסעת השוכר.
האופניים יושכרו עם מנעול וקסדה, והאחריות על השבתם בשלום מרחובות ת"א שפושה בהם מכת גניבות, תהיה על הרוכב. כדי להתגבר על המגבלה מתכוון אמיץ לגוון את צי ההשכרה באופניים מתקפלים, "שאפשר להיכנס איתם למשרד", ובטווח הארוך הוא מתכנן תחנות החזרה והשכרה באזור העסקים בשד' רוטשילד ובמוקדים אחרים שאליהם זורמת תנועת יוממים המגיעים מחוץ לעיר ברכבת.
הפסדים ואתגרים
תל אופן הוא הצלחה גדולה מבחינת התרומה לדחיפת השימוש באופניים ככלי תחבורה שכיח בתל אביב. התחרות מצד הרכבת, באחת מתחנות ההשכרה הפופולריות והעמוסות ביותר של המיזם הציבורי, היא אתגר שהגיע לתל אופן בשלב רגיש. באחרונה פורסם כי המיזם סובל מהפסד תפעולי (דבר שכיח בענף - בשנה החולפת דווח על קשיים של "סיטי בייק" בניו-יורק ושל "ברקליס בייק" בלונדון, שדמי המנוי והשימוש בהם גבוהים פי שניים ויותר מבתל אופן), אך אפשר שתדחוף אותו לשפר את השירות ואף להציע הנחות והורדת תעריפים בדרכים יצירתיות.
מוצר משלים ומושלם
לפני פחות משנה אמר לנו מנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, כי אינו נחוש למצוא פתרונות לרוכבי אופניים, משום שהשימוש בהם ככלי תחבורה הוא "שולי". בינתיים מסרה הרכבת ל"גלובס" כי תוסיף בתוך חצי שנה קרוב ל-500 מקומות חניה לאופניים סמוך לתחנותיה, ותשקיע בכך 400 אלף שקל.
הקמת מוקד ההשכרה בסבידור היא מהלך המרמז על כך שברכבת מתקרבים להבנה כי אופניים הם כלי תחבורה משלים ומושלם לאמצעי ההסעה הציבורי שעליו הם מופקדים, ואשר סובל מקשיי צמיחה. מדד התחבורה של "גלובס נדל"ן", המונה את מספר הנסיעות הנעשות באמצעי תחבורה שונים, מגלה תמונה עגומה הן על הרכבת והן על תל אופן. הרכבת לא מצליחה לעלות ליותר מ-4 מיליון נוסעים בחודש (ובדרך כלל פחות מכך), חרף השקעת הכספים הציבורית העצומה, הקמפיינים והוספת הקווים והתחנות. תל אופן גם הוא בירידה מתמדת, שדרדרה אותו בתוך שנה וחצי ב-25% במספר ההשכרות. הידוק הקשר בין שירות הרכבת לרוכבי אופניים, עשוי להתגלות כדרך לעודד נוסעים להשתמש בה, ואם גם תל אופן יצטרפו לחגיגה - כולם ייהנו.
"נעבור את החורף ואחר כך נראה"
לפני יותר משנה נולדה יוזמה של הרכבת לשת"פ עם מיזם השכרת האופניים של ת"א. מנכ"ל הרכבת סיפר לנו על תוכניות להשתמש במנגנון הסליקה של כרטיס רב-קו, כדי לעודד שילוב של אופניים ורכבת, הנפוץ ברשתות תחבורה בכל העולם.
בקיץ החולף הבשילה יוזמת הרכבת לתוכנית ולפיה מי שייסע ברכבת בכרטיס הרב קו יוכל לרכוש מנוי יומי בתל אופן בהנחה משמעותית. הרכבת הייתה אמורה לקנות את המנוי ב-12 שקלים, לספוג על חשבונה שני שקלים למנוי ולהציע מנוי יומי בתעריף 10 שקלים (לעומת 17 שקלים). התוכנית הייתה לערוך פיילוט שיימשך חודשיים, תוך שהרכבת מקדמת את המבצע בתחנותיה.
התכתבות בין שני הגופים, שהגיעה לידי "גלובס", מגלה כי שיתוף הפעולה סוכם ועבר אישור של המחלקות המשפטיות. ביולי, עם פרוץ מלחמת צוק איתן, הוחלט לדחות את הפיילוט לאוקטובר, "אחרי המלחמה והחגים", והרכבת אף פרסמה את שיתוף הפעולה באתר האינטרנט שלה. כשהגיע ספטמבר ביקשה הרכבת לדחות את הפיילוט לאביב. השבוע נמסר מדובריה כי "כדי לקבל תמונת מצב מיטבית הוחלט לדחות את השת"פ לפסח 2015, כך שמזג האוויר יהיה יותר טוב והסיכוי שישתמשו בשירות יהיה גבוה יותר", החלטה שעומדת בסתירה מסוימת לכוונה להקים בקרוב דוכן להשכרת אופניים בסבידור. אבל אולי האופניים שמתכננת הרכבת להשכיר עמידים יותר לחורף התל אביבי האכזר.
מנכ"ל תל אופן: "אנחנו רואים בשת"פ עם הרכבת יעד אסטרטגי שישרת את שני הגופים, ובעיקר את הנוסעים והמשתמשים. מה יותר טבעי מהשלמת ההגעה ליעד בכלי תחבורה זמין, שאינו תופס חניה, אינו מכביד על התנועה בכבישים, אינו מזהם ועל אחת כמה וכמה כשהוא שיתופי ומאפשר לרבים להשתמש באותו כלי במשך כל היום".

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  01/12/2014   |   עודכן:  01/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרכבת מקימה מתחרה לתל אופן בלב תל אביב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השכרת אופנים חשמליים
אברהםממן  |  8/09/15 10:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
השלמת קטע ג' מפרויקט A1 תתעכב בכמה חודשים בשל מה שהוגדר "הגדלת היקף העבודה מצד הרכבת"    רכבת ישראל: סיבת העיכוב - פער בין קצב הכרייה בפועל לקצב המתוכנן. הסטייה שהתגלתה בכרייה לא האריכה את לוחות הזמנים"
עידן יוסף
בעדה החרדית שוקלים לקיים הפגנות בירושלים נגד אגד בשל חילולי השבת בעיר    כ-30 קווים "גלשו" לתוך שבת בניגוד לחוק, בהם קווים פנימיים    סיעת הבית היהודי שוקלת לקיים דיון סיעתי בעניין
יצחק דנון
טוענת שהרכבת מסרבת לשלם לה את יתרת המגיע לה תמורת העבודות שביצעה להכפלת המסילה בין נען לבאר שבע
דורון שפר
המטרונית בחיפה אמורה הייתה לייעל ולקצר את הנסיעות בעיר, אולם למעלה משנה אחרי שהחלה לפעול טרם ניתן לה תעדוף ברמזורים, הקווים המזינים אינם מתחברים כנדרש למערכת, משך הנסיעה בה ארוך מן המתוכנן אבל מספר המשתתפים במערכת גדול מההערכות המוקדמות
עידן יוסף
תל אביב יפו פועלת יחד עם ערים נוספות בגוש-דן להקמת קואליציה מטרופולינית לקידום התחבורה הציבורית לאחר שמשרד התחבורה משתהה ביישום החלטת הממשלה להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il