X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגישה לפיה יוכל הגבר להצהיר בפני בת זוגו כי הוא אינו מסכים לכך שיחסי המין יהפכו אותו לאב, והצהרה זו - תבטיח אותו מראש למקרה עתידי בו הוא ירצה להתנער מאחריותו לזון את צאצאו - אינה סבירה מאמר שני בסדרה
▪  ▪  ▪

סיפורן של בנות לוט מוצג בספרות המשפטית כסיפור "גניבת הזרע" הראשון בהיסטוריה. על-פי הסיפור המקראי, בנותיו של לוט יזמו את התעברותן מאביהן, מכיוון שחשבו כי "איש אין בארץ לבוא עלינו כדרך כל הארץ" (בראשית, יט, לא). לשם כך הן הישקו אותו ובאו עליו בשנתו.
סיפור זה אינו הסיפור המקראי היחיד המתאר "גנבת זרע" לשם התעברות; גם בסיפורה של תמר אשת יהודה פורשת העלילה את מעשה "התרמית" של תמר, אשר יזמה הבאת ילד לעולם שלא בידיעת חמיה יהודה, ולשם כך הסתירה את זהותה והציגה את עצמה בפניו כקדשה (בראשית, לט, כו).
הספרות המשפטית מתייחסת אל שני סיפורים מקראיים אלה כאל מעשה ערמה שתוצאתו הייתה לידת ילדים אשר לימים עמדו בראש האומה, (מואב ועמון אשר נולדו לבנות לוט, ודוד המלך שהוא צאצא של אחד מהתאומים שילדה תמר).
אוסיף ואשאל האם אין לראות בכך מסר חיובי לנשים, המורה להן כי אל להן לחשוש מלנקוט במעשה ערמה כדי להתעבר מגבר שלא בידיעתו, וכי אין שום פסול בכך. נהפוך הוא - הילד גדל כברכה לאומה כולה?!
להבהיר, היהדות לא פוסלת אמצעי זה, ודנה אותו לגופו בהתאם לזכויות הצדדים ולנסיבות המיוחדות.
זאת ועוד, הגברים בסיפורי התנ"ך לא ראו עצמם כלל כקרבן ל"מעשה התרמית", ויהודה כמנהיג - אף לקח מיד אחריות על מעשהו משנודע לו הדבר.
האם אין לראות בשני סיפורים אלה אמירה על אודות עליונותו של ערך ההולדה על פני ערכים אחרים, כגון ערך האמון בין בני זוג? או ערך היושר?!
להבהיר, מסר זה לנשים - הוא מסר זהה גם לגברים.
הפסיקה הישראלית אינה משיבה באופן ישיר לשאלות אלה, אלא באופן עקיף, דרך מסר ערכי העובר לציבור בסוגיית "גניבת הזרע".
ואולם המסר העובר - מטריד הוא;
מצד אחד, עוברת כחוט השני בפסיקה הישראלית אמירה משפטית ומוסרית בדבר אחריותו של הגבר כלפי ילדו, וזאת ללא קשר לרצונו או לאי רצונו בהולדתו.
מן הצד השני, פתח בית המשפט את שעריו בפני תביעות נזקיות של גברים כנגד נשים אשר הפכו אותם לאבות בניגוד לרצונם. גברים אלה טוענים כי חובה על הנשים לפצותם בכסף על הנזקים הממוניים שנגרמו להם, לכאורה, עקב תשלום מזונות לילד.
במאמרי הקודם, דנתי ב"עוולת התקיפה" על פיה פונים הגברים בתביעות לפיצוי כספי מהאישה בגין "הנזק" שהיא גרמה, קרי: לידת ילד שאותו יש לזון, היינו; דאגה לפרנסת ילד היא - נזק.
במאמר זה, תיבדק התאמתה של "עוולת התרמית" - המהווה אף היא קונסטרוקציה משפטית על פיה גברים תובעים נשים, כדי שישיבו להם את נזקם הממוני, הווה אומר, החזר הוצאותיהם בגין תשלום מזונות ילדם הלא רצוי.
להזכיר, ארבעת העילות המשפטיות המאפשרות תביעת פיצוי על הפרת אמון בין שותפים ליחסי-מין הן: הפרת חוזה, תקיפה, רשלנות, תרמית.

עוולת התרמית

על-פי סעיף 56 של פקודת הנזיקין [נוסח חדש] , "תרמית היא הצג כוזב של עובדה, בידיעה שהיא כוזבת או באין אמונה באמיתותה או מתוך קלות ראש, כשלא איכפת למציג אם אמת היא או כזב, ובכוונה שהמוטעה על-ידי ההיצג יפעל על פיו; אולם אין להגיש תובענה על היצג כאמור, אלא אם היה מכוון להטעות את התובע, אף הטעה אותו, והתובע פעל על פיו וסבל על-ידי כך נזק ממון" .
על-פי עוולה זו הגישו גברים תביעות נזיקין לבית המשפט כנגד נשים אשר לטענתם הצהירו בפניהם כי הן משתמשות באמצעי-מניעה, או שהן עקרות, וכל זאת בידען כי הצהרה זו אינה נכונה. זאת - בלבד שהצהרה זו תגרום לגבר לקיים אתן יחסי מין אשר תוצאתם תהיה הריון, שיהפוך את אותם הגברים לאבות בעל כרחם.
טענת הגברים התובעים היא, כי על-פי עוולת התרמית, אם הצד האחר אומנם קיים יחסי-מין על-יסוד ההצהרה הכוזבת, הוא רשאי לתבוע פיצוי, ובתנאי שסבל נזק ממון כתוצאה מהתרמית.
אחת ממטרותיו הראשיות של המשפט, היא הכוונה והסדרה של התנהגות הפרטים בחברה.
מטרה זו מוגשמת בעיקר על-ידי דיני העונשין ודיני הנזיקין. מערכות דינים אלה מחזקות את התפיסות והערכים שהחברה מעונינת להחיל על פרטיה. הציבור לומד את החוק ומכלכל את צעדיו על פיו. בנוסף, לומד הציבור גם את התייחסות בית המשפט לחוק, היינו את האופן בו מיישם בית המשפט את החוק הכתוב, את הפרשנות שנותן בית המשפט לסעיפי החוק, את ההלכות והתקדימים - ולא רק את החוק היבש.
כך לדוגמה לומד הציבור מהו "חיזור" ומה ההבדל בין "חיזור" לבין הטרדה.
בדרך זו תורמות הלכותיו והחלטותיו של בית המשפט לחינוך הציבור, הן משפיעות על דעותיו, על תפיסותיו ועל דרכי התנהגותו.
לענייננו, הלכה משפטית תקדימית אשר תחייב אישה לשלם פיצויים לגבר עקב תרמית– תהיה הלכה שגברים ישמחו לאמץ. מצב זה עלול ליצור ליצור אבסורד בו יש לגברים עליונות משפטית ברורה ביחס לאישה – בכל מצב ובכל עת;
אימוץ הגישה לפיה יוכל הגבר להצהיר בפני בת זוגו ליחסים המיניים, כי הוא אינו מעוניין ואינו מסכים לכך שיחסי המין יהפכו אותו לאב, והצהרה זו, בין אם הגבר מתכוון לה, ובין אם הוא לא מתכוון לה - תבטיח אותו מראש למקרה עתידי בו הוא ירצה להתנער מאחריותו לזון את צאצאו ותהווה איום כלכלי על האישה.
דבר זה הוא לא מוצדק ואינו סביר.
מסקנה מתבקשת וישירה של הלכה משפטית שכזו תיצור מצב בלתי מאוזן בין גברים ונשים על פיו כל גבר יוכל להבטיח מראש את עצמו מבחינה כלכלית על-ידי הכרזה בטרם קיום יחסי מין עם אישה כי אין הוא מעוניין בהריונה של האישה כתוצאה מקיום יחסי המין.
הוא יוכל להצהיר על כך בפני האישה בכתב או בעל פה, או בכל דרך אחרת אותה יוכל להוכיח בקלות רבה מאוחר יותר בבית המשפט. הצהרת כוונות שכזו - תגן עליו מאוחר יותר בכל עת ובכל זמן שיתאים לו, גם אם לא ממש התכוון לכך מלכתחילה.
הלכה משפטית שכזו תיתן בידי הגבר כלי משפטי בפוטנציה לתבוע ולהזיק לאישה – לכשיירצה.
האם לכך יכוון המחוקק?!
האם לכך יכוון בית המשפט?!
האבסורד המשפטי יומחש להלן על-ידי תיאור מקרה היפותטי של בני זוג נשואים;
נניח כי זוג נשוי ואוהב הביא לעולם שני ילדים והגבר מבקש מאשתו שלא להביא עוד ילדים לעולם בעוד האישה מעונינת בעוד לידה ולפיכך "מסדרת" את בעלה ונכנסת להריון. הבעל האוהב את אשתו וילדיו מקבל את הבשורה ברגשות מעורבים ולמרות כי מכונן בו החשד שאשתו תכננה את ההיריון והוליכה אותו שולל, הוא מסתגל לרעיון ואף מצפה ללידה.
בתום תשעה חודשים נולד למשפחה תינוק שלישי וזוכה לאהבת שני ההורים ואף הופך לבן הזקונים של האב הגאה והמסור.
לימים, מגלה לו האישה כי ההיריון השלישי הוא פרי תחבולה וכי למרות הצהרתה היא כלל לא השתמשה בגלולות. הבעל האוהב משיב לה כי טוב עשתה, משבח אותה על "חכמתה הנשית", על שלא נכנעה ללחציו ועל שהביאה לו את האושר הגדול מכל – בנו שהוא לו בן הזקונים.
עוברות שנתיים ימים והגבר מתאהב בבחורה צעירה ומבקש להיפרד מאשתו. בני הזוג מחליטים על פירוק הנישואין והאישה הפגועה, הנבגדת והכועסת, מתעקשת על הבטחת מזונות ילדיה. הסכסוך מחריף סביב מחלוקת הקשורה בחלוקת הרכוש או במשמורת ואז נזכר הגבר לתבוע את האישה על "תרמית" ולפתור את עצמו מתשלום מזונות לילד השלישי, שכן יש בידו הוכחות חותכות על קיומם של כל יסודות עוולת התרמית.
האם דבר שכזה יכול לעלות על הדעת?!
האם עתה יהיה פטור הגבר מלזון את בנו השלישי?!
האם על האישה לשפות אותו בגין אותן השנים בהן פרנס וזן את ילדו השלישי?!
לעומת מקרה זה להלן מקרה אחר שבו בחורה רווקה הכירה גבר וניהלה אתו רומן קצר במטרה להרות ממנו בהיותו גבר בעל ממון רב ונתונים גנטיים משובחים הקשורים לשכלו ולמראהו.
מעשה התרמית עולה בידה והיא יולדת ילד בניגוד לרצון הגבר. האישה חושפת את תרמיתה בפניו, דורשת ממנו מזונות עבור הילד, לועגת לו על כי הולך שולל, מתפארת באזני חברתה על הכיס העמוק שמצאה לבנה ואילו הגבר מצליח להשיג הוכחות חותכות וחד-משמעיות לכך שהאישה רימתה אותו.
על-פי מקרה זה, חיוב האישה בפיצוי לגבר נשמע לכאורה צודק וסביר, לעומת המקרה הקודם בו היה קשר של אהבה, בו היו ילדים נוספים במשפחה, בו שמח הגבר על התרמית ורק בדיעבד נזכר לשלוף אותה כנגד אשתו.
בית המשפט יכול באופן עקרוני להחליט כי נסיבות מקרה א' אינן מקימות החלטה בדבר הטלת פיצויים לטובת הגבר, בעוד שנסיבות מקרה ב' מצדיקות הטלת פיצויים על האישה.
ואולם, לו יסבור כך בית המשפט, ולמעשה ישמוט את הקרקע תחת עקרון "ייזהר השוכב" – על-פי נסיבות שניתן להוכיחן, הרי שבכך יתערער עד היסוד הסטטוס-קוו הקיים והדבר ינחה את הגברים להבטיח לעצמם מראש את הוכחת התרמית של האישה, לכל מקרה וליתר ביטחון, כך שתמיד תהיה ידם המשפטית על העליונה בעניין פטור מהחובה לזון את צאצאיהם, וזאת בעקיפין, על-ידי חיוב האישה בפיצויים על "הנזק" הכלכלי שנגרם להם עם לידת ילדם.
תרחיש שכזה אינו סביר, אינו הגיוני, נוגד את "טובת הילד" ואת “טובת החברה” שמעתה תתמודד עם מצב בו הגבר יכול בנקל להתנער מאחריותו לזון את ילדיו ואחריות זו תהיה וולונטרית בלבד.
היעדר ההיגיון שבדבר נעוץ לא רק מטעמים של מוסר או של מדיניות כלכלית, אלא גם מטעמים של אבולוציה. האדם בנוי בצורה בה טבוע בו הצורך והאינטרס להגן על צאצאו המהווה את המשכיותו שלו ושל החיים בכלל.
הלכה הפותרת את הגבר מהאחריות לזון את צאצאו היא בניגוד לאינסטינקט אנושי זה ולטבע האדם.
אי אפשר לחייב אב לאהוב את בנו אבל ניתן וצריך לחייב אותו לזון אותו, משל לדיבר "כבד את אביך ואת אמך", לעומת אפשרות הציווי על הבנים לאהוב את הוריהם.
כיבוד ההורים מתבטא במעשים ולא ברגשות וכך גם על ההורה להבטיח במעשים את אחריותו על צאצאיו.

טל רבינוביץ', משפטנית, היא מחברת הספר "עורך הדין לשירותך" והרומן האוטוביוגראפי "כלה ונחרצה" הוצאת ספריית פועלים הקיבוץ המאוחד
תאריך:  21/02/2009   |   עודכן:  21/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על גניבת זרע כתרמית
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
גם במאמרך אין איזון בין המינים
uu  |  21/02/09 19:37
2
לנשים החוק מרשה את הכל
סטניסלב  |  21/02/09 20:01
3
ומה בדבר הלכה הפוכה?של
איתי  |  21/02/09 21:39
 
- ומה אם הנשואים שמעברים....
ירון זכאי  |  22/02/09 11:50
4
חוסר הגיון ואיזון בכתבה
א מ רול  |  21/02/09 23:05
5
תרמתי זרע והפכתי לאב
תרמן חרמן  |  22/02/09 01:22
6
דווקא כן יעלה על הדעת!
ברברה  |  22/02/09 04:32
7
הופכים דבר פשוט למסובך
אורי פ  |  22/02/09 11:57
8
המשיכו כך לנסר את הענף שלכן
ירון זכאי  |  22/02/09 12:24
 
- גזירתך קשה מגזירת פרעה
מסקנות שגויות  |  22/02/09 19:41
 
- אכן...אבל
ירון זכאי  |  23/02/09 10:06
9
לקחת מקרה קיצוני ולבנות ממנו
דמגוגיה בגרוש  |  22/02/09 15:08
10
לא ניתן לאכול העוגה ולהשאירה
סתם עוד אדם דעתני  |  22/02/09 16:01
11
הרצחתן וגם ירשתן??
מזועזע מנשים כמוך  |  22/02/09 21:09
12
תעברו לנוכריות זה בדוק ל"ת
גרשום  |  25/02/09 00:54
13
כוונת המקרא ואחריות הגבר
אורנה רב-הון  |  9/03/09 08:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן לוי
"אובדן להלכה", ההמצאה הישראלית המקורית לצימצום עלויות נזקי תאונות הדרכים נובע מאחד משבעת החטאים החמורים במסורת הנוצרית: חמדנות    תוצאותיה נוסעות על כבישי הארץ ומאיימות על כולנו
ד"ר אברהם בן-עזרא
פיזור אינו בהכרח מעיד על יציבות, ורוב גדול שהוא בעל מגוון רחב יריעה של דעות ועמדות    הוא רוב מתפורר, שהוא גרוע מרוב של 65 בלבד אשר מצויה בתוכו אחידות בדעות ובדרך
עמי דור-און
אילו הייתה ציפי לבני מנהיגה אמיתית, ולא רק מעין בובה על חוט המופעלת על-פי עמדותיהם ותאוות ליבם של אלה שהריצו אותה לכס ראש הממשלה, הייתה פונה לאחדות
עו"ד יוסי דר
כאשר מזוז אינו מצהיר כי תיקה של השופטת הורנצי'ק נסגר מחוסר ראיות, הוא מודה במשתמע כי היו ראיות    כאשר הוא טוען שהיא 'נוטלת אחריות על מעשיה' הוא מודה במשתמע בכך שהמעשים אכן נעשו
ד"ר רון בריימן
כשאבשלום וילן הציע להשתמש באש חיה כדי לגרש יהודים, אף אחד לא כינה אותו טרנספריסט    כשרבין ז"ל כונן קואליציה עם מר"צ אף אחד לא כינה זאת "ממשלת שמאל קיצוני"    על השפה של הפוליטיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il