X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם כשחללינו - חס וחלילה - ייפלו שוב באוטובוסים ובמסעדות, ייזכרו לחזור ולומר כאן שמחיר שחרורו של גלעד היה גבוה מדי, כפי שאמרו לאחר שחרור קונטאר, עובייד ודיראני?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
קטאר מאוכזבת
אחרי שנסיכויות המפרץ ביססו את תקציבן לשנת 2009 על מחיר של כ-100 דולר לחבית נפט, עומד עתה מחירה על כשליש מסכום זה. עסקים זרים שפעלו בדובאי נסגרו, עובדיהם פוטרו, והזרים שבו לארצותיהם, נוטשים במגרש החנייה של נמל התעופה אלפי מכוניות פאר עם המפתחות בפנים.

הסכנה
שחרור הרוצחים יעמיד את ישראל באור שלילי בעולם, ייצור לה תדמית של מדינה שאינה נלחמת בטרור בנחרצות מספקת וימשוך את השטיח מתחת לדרישת ישראל ממדינות אחרות לעצור, לשפוט ולכלוא טרוריסטים ורוצחי יהודים מעבר לים.

החטא ופרסו
אז מה הפלא שאירן מגבירה את קצב פיתוחה של הפצצה הגרעינית? ראשיה למדו לאורך השנים האחרונות, שככל שהם סוררים יותר, כך כורעות בפניהם מדינות העולם ברך ומדברות על ליבם עוד ועוד ומאפשרות להם לעשות ככל העולה על רוחם, רק שלא ירגזו. גם הם למדו שהעקשנות משתלמת, בפרט כשהעולם הופך להיות רכרוכי ופריך תחת אי-הנהגתו של נשיא ארה"ב החדש.

שוב חמאס "עושה בית-ספר" למדינת ישראל, בעיקר באמצעות התקשורת הישראלית, אשר התגייסה פעם נוספת כדי ללחוץ על הממשלה להיכנע ולשחרר כ-1,000 רוצחים, ובהם ראשי ארגוני טרור כמו אחמד סעדאת, מרואן ברגות'י ומתכנני הפיגועים במלון "פארק" ובמסעדות "סבארו", "מקסים" ו"מצא". שוב מתברר לכל שעיקשותו של חמאס, שמעולם לא הפחית מדרישותיו אלא רק הוסיף להן שוב ושוב, היא אשר ניצחה את מדינת ישראל אחוזת הפאניקה, שמא יהפוך גלעד שליט לרון ארד שני.
אין במדינת ישראל אחד שאינו יודע כי מרבית המשוחררים יחזרו מיד עם שחרורם לשורות הטרוריסטים הפעילים. כך היה בעבר וכך יהיה בעתיד. הם ישאפו לנקום בישראל על השנים שבהן בילו מאחורי סורגים ועל הביזיונות שספגו בכלא, וכדי להשלים את הרציחות שהחסירו במהלך שנים אלו, שבהן הם לא יכלו לרצוח יהודים. שחרורם יהיה שמן על מדורת הטרור, הן בשל הצטרפותם לשורות הרוצחים, והן בשל הסימן שנותן שחרורם לרוצחים האחרים: גם אם ייתפסו - יחטפו חבריהם ישראלי ו"בעזרתו" ישחררו גם אותם. המוזר הוא שיש ידיעות על דרישה ישראלית שהרוצחים "הכבדים" יישלחו לגלות בחו"ל ולא ישובו לבתיהם, כאילו ששהותו בחו"ל של ח'אלד משעל, יליד עזה, הקהתה את התלהבותו להילחם בישראל. אדרבה: שהותו בדמשק מקנה לו ביטחון (גם אם לא מלא), אפשרות לטייל בעולם ולהיות נוכח בוועידות פסגה ערביות. ייתכן שעדיף היה לשמור אותו בעזה.
שחרור הרוצחים יעמיד את ישראל באור שלילי בעולם, ייצור לה תדמית של מדינה שאינה נלחמת בטרור בנחרצות מספקת וימשוך את השטיח מתחת לדרישת ישראל ממדינות אחרות לעצור, לשפוט ולכלוא טרוריסטים ורוצחי יהודים מעבר לים.
ישראלים רבים, ובהם בני משפחות שכולות, הצטרפו למסע הלחצים על ממשלה שימיה ספורים, תוך ניצול שאיפתם של שריה שלא להירשם בספר ההיסטוריה כמי שהשאירו את שליט בשביו. צעקותיו של ראש הממשלה בכנס המנהיגות היהודית בירושלים אין בכוחן לחפות על כישלונו להוביל את מסע הלחצים על חמאס עד לשחרורו של גלעד שליט. היום הוא נזכר להכריז שהמעברים לא ייפתחו עד שישוחרר; איפה הוא היה בשנים האחרונות, כשרבים - ובהם כותב שורות אלה - קראו במפורש לעשות כבר אז את המעשה הכל כך נכון, הצודק והמתבקש הזה?
צחוק הגורל יהיה כאשר - חס וחלילה - יירשם דמם של אלו שיירצחו בעתיד על שמם הפרטי ועל חשבונם הציבורי של מי שהחליטו בימים אלה לשחרר את אלף הרוצחים. אז, כשחללינו ייפלו שוב באוטובוסים ובמסעדות, ייזכרו כולם לומר שמחיר שחרורו של גלעד היה גבוה מדי, בדיוק כפי שאמרו לאחר שחרור קונטאר, עובייד ודיראני תמורת טננבאום וגופותיהם של רגב וגולדווסר, והלוואי שאתבדה.

העקשנות הסורית משתלמת

המלך הסעודי פוחד מאוד מהקשר ההדוק והמסוכן בין סוריה ואירן, והוא החליט לטפל בו באופן אישי. בפסגה הכלכלית שהתכנסה בכווית לפני שלושה שבועות הוא נפגש לשיחה ארוכה ומפורטת עם נשיא סוריה, בשאר אסד, והשבוע שלח את ראש המודיעין שלו לביקור רשמי בסוריה. נראה כי מלך סעודיה החליט להטיל את כל כובד משקלו כדי להפריד את סוריה מאירן, ובכך למנוע ממדינת ההאייתוללות את המשך חדירתה לעולם הערבי – לאחר שלבנון כבר הפכה למדינת לוויין של אירן, בזכות חיזבאללה ועוצמתו הצבאית, הכלכלית והארגונית.
שוב מתברר שעקשנותו של אסד השתלמה: הוא עדיין לא עזב את אירן, וכבר מחזרים אחריו ראשי מדינות, מישראל ועד צרפת, מארה"ב ועד סעודיה. הוא – ראש משטר מצורע שהיה מעורב בחיסול חרירי לפני ארבע שנים, ושעודד את ניפוחו של חיזבאללה לדרגת כמעט מדינה שיעית בהשראה אירנית – זוכה כיום לחיבוקים ממדינות העולם, אשר התייאשו מאילוף הילד הסורר של המערכת הבינלאומית והחליטו לתת לו פרס על התנהגותו הנלוזה.
אז מה הפלא שאירן מגבירה את קצב פיתוחה של הפצצה הגרעינית? ראשיה למדו לאורך השנים האחרונות, שככל שהם סוררים יותר, כך כורעות בפניהם מדינות העולם ברך ומדברות על ליבם עוד ועוד ומאפשרות להם לעשות ככל העולה על רוחם, רק שלא ירגזו. גם הם למדו שהעקשנות משתלמת, בפרט כשהעולם הופך להיות רכרוכי ופריך תחת אי-הנהגתו של נשיא ארה"ב החדש.

לא להרגיז את אירן

עד לפני חצי שנה הייתה דובאי מעצמה פיננסית ועסקית, שבה פתחו אלפי עסקים זרים נציגויות שעסקו בכל שטח כלכלי אפשרי: נדל"ן, בניה, תעשיה, פיתוח, יהלומים, תכשיטים, מסחר, בנקאות, בידור ומלונאות. אלפי דירות יוקרה ובתים מפוארים נבנו בדובאי – כמו גם בקטר, בבחריין ובמדינות אחרות במפרץ הפרסי, ורבים מעשירי העולם רכשו בהן נכסי יוקרה. דובאי הקימה איים מלאכותיים במימי המפרץ, כדי ליצור עוד חופים שבהם הוקמו מאות וילות, בתי דירות ומלונות יוקרה, וההדר והפאר ניקרו את עיני רבים.
אלא שהמשבר הכלכלי העולמי טרף את הקלפים: נסיכויות המפרץ ביססו את תקציבן לשנת 2009 על מחיר של כ-100 דולר לחבית נפט, והנה זה כמה חודשים עומד מחירה על כשליש מסכום זה. עסקים זרים שפעלו מדובאי נסגרו, עובדיהם פוטרו, והזרים שבו לארצותיהם, לאחר שנטשו במגרש החנייה של נמל התעופה בדובאי אלפי מכוניות פאר עם המפתחות בפנים – רובן מכוניות שבעליהן טרם סיימו לשלם את מחירן.
מאות מגדלי דירות ומאות וילות פאר המצויים בשלבי בנייה שונים עומדים ללא דורש, מכיוון שהרוכשים הזרים איבדו את השקעותיהם בבורסה, משכו אותן או שאינם יכולים או רוצים לשלם את מחיר הנדל"ן הגבוה. הממשלים במפרץ בדיכאון עמוק, הנובע מתחושה שכל המבנה הכלכלי שבנו בעשרים השנים האחרונות קורס כמגדל קלפים, כשמעבר למפרץ הולך ומתגבר צילה של אירן, המאתגרת את הסדר הפוליטי בעולם.
רק כך אפשר להסביר את העובדה שקטר – אחת מנסיכויות המפרץ המובילות, בעיקר בזכות ערוץ "אלג'זירה" המשדר ממנה – הצטרפה לאחרונה לגוש האירני, כשאירחה בוועידת הפיסגה שערכה את נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, יחד עם ח'אלד משעל ונשיא סוריה. שליט קטר החליט, בעיקר על-רקע המשבר הכלכלי והמנהיגותי במערב, שהסוס המערבי הוא סוס מפסיד ואילו הסוס האירני הוא המנצח, ולכן החליט להמר עליו.
אלא שאין מה לדאוג לנסיכויות המפרץ: הנפט האצור באדמתן מספיק עוד לשנים ארוכות, וכאשר ייצא העולם מן המשבר הכלכלי, תהיינה הן הראשונות לחוש את הפריחה החדשה. לא צריך לרחם עליהן, והן אינן זקוקות למגבית חירום: הבנקים בשווייץ מלאים וגדושים בפטרו-דולרים, שיאפשרו לנסיכויות לחיות היטב עד יעבור הצונאמי הכלכלי. הבדווים שהפכו לעשירי עולם בזכות הזהב השחור, הנוסעים במכוניות מכסף ומזהב בין ארמונות פאר מוקפי חומות גבוהות ושומרים חמושים, לא יחזרו לכבשים, לגמלים ולאוהלים. הם למדו היטב מהם חיים טובים ונוחים, והמדבר עבורם הוא זיכרון היסטורי, עבר שחלף, ולא אופציה לעתיד.
בינתיים מעמידים מנהיגי המפרץ פנים של "עסקים כרגיל": בימים אלה מתקיים בדובאי טורניר טניס בינלאומי, אך משתתפת ישראלית – שחר פאר – לא הורשתה להיכנס למדינה כדי להשתתף בו, בניגוד למצב ששרר בה לפני חצי שנה, עת שהו בה באופן קבוע מאות אנשי עסקים ישראלים. נראה שהממשל במדינה זו חושש שמא הופעתם הפומבית של הטניסאים הישראלים תרגיז את האירנים.
ערוצי הלוויין המשדרים מהמפרץ עדיין מסיתים נגד ישראל, נגד שליטי ערב ונגד המערב, אך בחצר האחורית שלהם בוערת האש, שאותה הם מנסים להסתיר מבלי לדווח עליה. הבושה על התפוצצות הבועה של כלכלת המפרץ גדולה מכל מכה כלכלית.

ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  22/02/2009   |   עודכן:  22/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שולחים טרוריסטים לטייל בחו"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דברים נכונים
אבל אין מקשיב  |  24/02/09 03:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידו שטרנברג
הייתכן שלבני המשפטנית נכשלת בהבנת הנקרא, או שמא היא מיתממת בטענה כי "לא היה פתק בקלפי שנקרא 'גוש'"? האם זו "הפוליטיקה האחרת" שהיא הבטיחה לנו או אותה פוליטיקה ישנה של אדלר, ארד ופורום החווה?
עידן חיים
טיפים לקראת הבחינה הפסיכומטרית
שרון דידי
בעת משבר כלכלי עולמי האם שווה ונכון להשקיע בקידום אתר החברה? אם כן, כיצד תבחר בחוכמה בחברה שתעשה את העבודה בשבילך?
איריס פרחי
עורכי דין שמתנהגים בברבריות, שמשקרים, שמתלהמים, שגונבים, שמתרשלים, שמקיימים יחסי מין עם נערים, שלוקחים סמים, שכותבים עם שגיאות כתיב, שלא יודעים להתבטא ולא נותנים כבוד - שלא יצפו לקבל כבוד    ישראל 2009: יותר ויותר עורכי דין לא ראויים, בלשון המעטה, עוטים גלימה שחורה. במקרים רבים, מתחת לגלימה מסתתרת תיבת פנדורה
ד"ר קנט קזלו
האם אכילת גזר טובה לעיניים? האם בעיות במערכת הראיה גורמות לליקוי למידה? והאם קרינה ממסך המחשב יכולה להזיק לעיניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il