X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק אתר "מחלקה ראשונה" מוכיח עצמו, שוב ושוב, כמי שאינו מהסס להוציא מן החושך אל האור את מה שכל האחרים מבקשים לגנוז
▪  ▪  ▪
מהססים
ברבות השנים גדל בארץ דור חדש של תחקירנים במדיה הכתובה והאלקטרונית. בסופו של דבר נאלצו רובם להרים ידיים: במקרה הרע פשוט לפרוש מתחקיריהם ובמקרה הטוב לעבור לאמצעי-תקשורת אחר

התחקירנות כמוה כבומרנג: היא מפרסמת, אומנם, ברבים את התחקירן על חשיפת שחיתויות למיניהן, אבל בה בעת היא גם כפויית-טובה כלפיו. הוותיקים שבינינו זוכרים, מן הסתם, את "שורת המתנדבים" - קבוצה של אזרחים בעלי מודעות חברתית ופוליטית, שפעלה בישראל בשנות החמישים של המאה החולפת. "השורה" הציבה לה מטרה ברורה: לחשוף ברבים, לראשונה בתולדות המדינה, את השחיתות הציבורית. עם חבריה נמנו אליקים העצני, אמנון רובינשטיין, אפרים קציר, ישעיהו לייבוביץ' ושלמה סימונסון. לאחר שנים ספורות נפסקה פעילותה וכוחה לא עמד לה עוד, משפסק זרם התרומות אליה.
את ממשיכת דרכה של "השורה" ניתן לראות בתנועת "אומ"ץ" העכשווית, בראשותו של העיתונאי אריה אבנרי, הפועלת מזה שנים, ללא לאות, בחשיפת עוולות ציבוריות. העמותה הזו עושה עבודת-קודש, בהוציאה מן החושך אל האור רבים ממעללי השחיתות. אלה מובאים, לא אחת, לתשומת-ליבו של מבקר המדינה, המתייחס אליהם בכל כובד הראש הראוי. אלא שיש גם מי שטורח להניח מקלות בגלגליה המשומנים של "אומ"ץ", להצר את צעדיה ולהתעלם מהם בטרם עת. למרבה הצער, אחד מהם הוא היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.
לפני כ-40 שנה התפרסמו בידיעות אחרונות תחקיריו של ברוך נאדל, חבר המערכת דאז, רובם בתחום הצרכנות. היו בהם שהביאו לסתימת הגולל על גופים ומוסדות שכשלו, אבל, לעומתם, היו גם כאלה שהביאו לתוצאה ההפוכה: בעלי אותם גופים מבוקרים איימו בסנקציות על מי שיעז לפרסם את מעלליהם. צעדיו של נאדל הוצרו בתחום התחקירנות, עד שנאלץ, בלית ברירה, לפרוש מממנה.
צדיק בסדום
אבל, נאדל לא היה קורבן יחיד. בשנות ה-70 של המאה החולפת נאלץ לנטוש את המערכה, בבושת פנים ממש, עיתונאי הארץ דאז, אבי ולנטין. היה זה לאחר שחשף, לראשונה, מעל דפי העיתון, את קיומו של פשע מאורגן בישראל, כפי שהתגלה ב"רשימת ה-11" שלו. אלא שהמוסדות הרשמיים, ובהם המשטרה דאז, ראו משום מה צורך להכחיש, מכל וכל, את קיומו של פשע מאורגן, אותו תיארו כ"עורבא פרח" וכ"תלוש מהמציאות". הארץ געשה, תרתי משמע, ובסופו של דבר הפך אבי ולנטין רק לשעיר לעזאזל.
ברבות השנים גדל בארץ דור חדש של תחקירנים במדיה הכתובה והאלקטרונית. בסופו של דבר נאלצו רובם להרים ידיים: במקרה הרע פשוט לפרוש מתחקיריהם ובמקרה הטוב לעבור לאמצעי-תקשורת אחר שהיה מוכן לקלוט אותם.
סוד גלוי הוא שהאינטרסים הכלכליים של הון-שלטון-עיתון הם שמנחים את המו"לים בעיתונות הכתובה ואת האחראים על אמצעי השידור האלקטרוניים. אלה אינם רואים בעין יפה את התחקירים המתפרסמים בהם ועושים כל שלאל ידם כדי להצר את צעדיהם, אם לא לגנזם בכלל.
רק צדיק אחד נותר, בינתיים, בסדום-סיטי הרשעה. יותר מכל מישהו אחר במדיה התקשורתית מוכיח עצמו, שוב ושוב, אתר "מחלקה ראשונה" כמי שאינו מהסס להוציא מן החושך אל האור את מה שכל האחרים מבקשים לגנוז.

תאריך:  27/02/2009   |   עודכן:  27/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צדיק אחד בסדום התקשורת
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אבנרי ויואב יצחק נגד עוולות
שושפרי   |  27/02/09 11:53
2
טעותך : מבקר המדינה לא מתפקד.
לכותב המכובד.  |  27/02/09 18:00
3
מחלקה ראשונה- אכן צדיק בסדום. ל"ת
קורא נאמן  |  27/02/09 19:43
4
אבנרי הוא כל דבר פרט לצדיק...
י.ש  |  28/02/09 11:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
סיפור עצוב על טרטור של חולה ממחלקה למחלקה בבית חולים בצפון הארץ, על מחסור במיטות    ועל צוות אמבולנס שהצליח להשיג נס רפואי עגום
יעקב בר-און
בראשון-לציון מתקיים כינוס השפה העברית השנתי. לקראתו, שוחח מקור ראשון עם הבלשנית ואשת החינוך צביה ולדן, ובאופן אולי קצת מפתיע שמע ממנה בעיקר שבחים על האופן שבו הישראלים עושים בעברית כבתוך שלהם
יוסי עבדי
ראש מטה החברים למען החטופים מביע חשש שגלעד שליט יישבר בשביו ומפנה אצבע מאשימה לעבר ראש הממשלה ושר הביטחון העסוקים ב"משחקי אגו וכוח"
ד"ר יובל ברנדשטטר
הילודה במגזר הדתי-חרדי הולכת וגדלה ודיור לכל הנולדים - אין ומאין ובמימון מי?
אודי אסולין
לבני "לא רוצה" לשבת ליד ביבי - ככה זה כשמנהלים משא-ומתן פוליטי עם רגשות. כל הסיבות החשובות באמת נדחקות הצידה ואת מקומן תופסות התסכול ותחושת הנקם מצופות שלל הסברים אידיאולוגיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il