X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה רבנו מלמדנו לקח חינוכי גדול: כשבאים לדבר בזכות אדם, יש להציג את הדברים כהוויתם מתוך כנות, יושרה אישית וציבורית, דאגה ואהבה צרופה ועצומה, ו"ללא חשבונות" כדי להגיע לרמה מוסרית שכזו על אדם ללמוד במקום של תורה ויראת שמיים
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע, פרשת "כי תשא", היא אחת מחמש הפרשיות האחרונות שבספר שמות ואשר בעיקר עוסקות בציווי האלוהי של הקמת המשכן, מקום הקודש ועבודת הקרבנות. הפרשה מכילה קל"ט פסוקים וסימנך: "עגל הזהב טוב", לדעת מאן דאמר ש"עגל הזהב לכבוד ה' נעשה" [ה"אבן עזרא"] או, כפי שר' יהודה הלוי בספרו "הכוזרי" טוען, כי עם ישראל רצו "לבקש להם נעבד מורגש" כי "בושש משה לרדת מן ההר... לא ידענו מה היה לו". [ודו"ק]. כמו-כן, הפרשה מכילה תשע מצוות שאין זה המקום והזמן לדון ולהרחיב.
מאמרנו ידון ב"מעשה עגל הזהב", מעשה שנצרב בתודעה היהודית כאחד מן האירועים הקשים ביותר שאירעו לעם ישראל, לדעתם של רוב פרשני התורה. זהו גם המקום לציין ובקצרה שחלק מחכמי ישראל סוברים ש"מעשה העגל" היה לאחר הציווי של הקמת המשכן מפני "שכך הוא סדר הפרשיות". לעומתם, חלק מחכמי ישראל סוברים ש"מעשה העגל" קדם לציווי של הקמת המשכן שהרי "אין מוקדם ומאוחר בתורה".
מכל מקום, לפי רוב הדעות בחז"ל ובפרשני התורה "מעשה עגל הזהב" היה מן המעשים והחטאים החמורים ביותר שעם ישראל - "בתיווכו" הישיר של אהרון הכהן - עשה מאז היותו לעם ה'. ו"חומרתו" של המעשה היא בעצם עשייתו לאחר יציאת עם ישראל מארץ מצרים "באותות ובמופתים". מעשה זה הותיר "צלקת" מכוערת ב"דברי ימי עם ישראל", עד כדי קביעתם הנחרצת של חז"ל בכמה דוכתי. למשל [בבלי, מסכת סנהדרין ק"ב.]: "אין לך פורענות שבאה לעולם, שאין בה אחד מ-24 ליטרא (=משקל קל) של (מעשה) העגל". או, כפי שכתב הרב משה צבי נריה זצ"ל במאמרו "אש של עצמות" [בספרו: "נר למאור"]: "החטא היה כל עמוק ומושרש בעם ישראל שאינו רק לשעתו, אלא – אף לדורות". אי לכך, ניתן להבין מדוע ענישתם של עם ישראל לא הייתה רק לשעתה, אלא - גם לדורות, שנאמר: "וביום פוקדי (=כל אימת שאפקוד) ופקדתי עליהם חטאתם" [במדבר ל"ב, ל"ד].
וגם אמנה, מעשה קשה זה תופס את תשומת ליבו של המעיין בתורתנו, בשמות פרק ל"ב, כמו גם בדבריהם של חז"ל, פרשני המקרא והוגי המחשבה, מפני ומשום שהרקע ועצם עשיית "מעשה העגל" מעוררים תמיהות ושאלות נוקבות, כמו למשל: מה גרם לעם לבצע את המעשה המחפיר והמבייש הזה ובכך להגיע למצב של: "וימירו את כבודם (=אמונתם, דתם) בתבנית שור אוכל עשב" [תהילים ק"ו, כ'] ובמיוחד, לאחר שראו במוחש את הניסים הגדולים שנעשו ביציאתם ממצרים, כמו גם, לאחר יציאתם ממצרים? ואולי שאלת השאלות היא: כיצד משה רבנו ע"ה לאחר "שבירת הלוחות" ואשר "מעשה העגל" גרם במישרין לשבירתם, מבקש סליחה ומחילה עבור העם החוטא? מהם טיעוניו של משה בבואו לבקש סליחה ומחילה עבור העם?!
עיון מעמיק בסוגיית "חטא העגל" מלמדנו על תירוצים והיבטים רבים ו"נהרא נהרא ופשטיה". אולם, בגלל "קוצר היריעה והזמן" לא נוכל להרחיב. אולם, ננסה להתמקד ולתרץ את הקושיא האחרונה הנ"ל, כדלקמן: בעצם עשיית "מעשה העגל" מתגלה לעין ערעור "היסוד האמוני" בקב"ה ובמהותו כ"אלוהי ישראל". מתברר שהפגאניות ועבודת האלילים שבה וחזרה, וחדרה עמוק לגוף ולנפש הישראלית, כפי שהייתה מושרשת בהם במצרים. ערעור האמונה והחזרה לאליליות יוצרים מציאות ומצב שחס ושלום, אולי "אין תקווה להירפא ממנו". וכל זה קורה כאשר העם נמצא בתהליך של "התהוות והיווצרות כעם נבחר". את זאת ראה ה"רעיא המהימנא" (=הרועה הנאמן), הלא הוא מיודענו משה רבנו ע"ה.
ועל כן, בתפילתו לבקשת הסליחה והמחילה בעבור העם מהקב"ה, משה מפעיל את "התרגיל הידוע", והוא: "זכות האבות", שהוא, בעיקר "חשיפת" הנקודה היהודית הראשונית והבסיסית. או אז, ישנו סיכוי גדול "שאין הקלקול יכול להגיע עד השורשים העמוקים ביותר", וזאת, מפני שקיימת זכות אבותינו הקדושים.
כמו-כן, נראה לנו להוסיף ולומר שעצם העובדה שמשה רבנו מזכיר בדבריו את המשפט "אשר הוצאת בכוחך הגדול ממצרים", כביכול, יש כאן מעין "האשמה עקיפה" של הקב"ה במה שקרה, בבחינת: "אתה הוא שגרמת להם שיבואו לידי העוון הזה" ["המדרש הגדול"]. ויתרה מכך, כביכול, משה טוען כלפי הקב"ה ואומר: מה רצונך מעם ישראל? העם לא יצא "מהכשרה רוחנית" מתאימה ומסודרת. עם ישראל צמח, גדל, חי והתהווה במצרים האלילית במשך מאות בשנים. זו הייתה הכשרתם היחידה, ומה לך כי תלין עליהם?!
בטיעונים אלה, משה רבנו מלמדנו לקח חינוכי גדול, והוא: כשבאים לדבר בזכות ולזכות אדם, יש להציג את הדברים כהוויתם מתוך כנות, יושרה אישית וציבורית, דאגה ואהבה צרופה ועצומה, ו"ללא חשבונות". כדי להגיע לרמה מוסרית שכזו על אדם ללמוד במקום של תורה ויראת שמיים. או אז, יקבל הוא את ההכשרה הרוחנית האמיתית והנכונה ואולי, אולי, זאת תהיה הערובה שימנעו בעליל מקרים כמו "מעשה העגל".

המאמר מוקדש להצלחתו בגו"ר של תינוק החמד אברהם פתחיה הי"ו, בנם של הרב זמיר פולק (ארה"ב) ורעייתו הרבנית אביטל לבית הרמן (אוסטרליה), אשר זכה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו בחג השמחה של עם ישראל, הוא חג הפורים תשס"ט.
תאריך:  13/03/2009   |   עודכן:  13/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעשה העגל ובקשת הסליחה של משה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חבל שמשה קצב לא מבקש סליחה ל"ת
דן ה  |  13/03/09 19:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלן ז'ורנו
המדיניות הפייסנית של אובמה מגלמת מחדש את המדיניות האסונית של העבר    אנשי המדיניות של ארה"ב התעלמו מאופיה של אירן כאויב, ועל-ידי תיגמול תוקפנותה עם שוחד וסלחנות, הם עודדו את הטיפוס הספיראלי של ההתקפות הבאות
דודו אלהרר
בחסות החוק הישראלי תוענק ככל הנראה לתושבי ישראל הפלשתינים "זכות היסוד לחיי משפחה, לצד בני זוג אשר מגיעים מהשטחים הכבושים וממדינות שהוגדרו כמדינות אויב"    הם מצהירים תחת כל עץ רענן כי אזרחותם הישראלית כפויה עליהם, ובכל זאת רק אזרחותם מאפשרת להם את קיומה של חזית מלחמה כבדת משקל נגד מדינת-ישראל בהיכלי משפטיה
אברהם (פריצי) פריד
נפעל - או שנשלם מחיר נוראי    שר אוצר חשוב משר משפטים    לבנות תשתית זה לפטר עובדי ציבור    המצב לא מעודד, אבל המנהיגות היא הבעיה    שורת אזהרות ללא רחמים, לפני שנזדקק להם
אורי גנני
איך קורה שתחקיר על טיב החומוס במסעדות מעורר כזה עניין בציבור, בשעה שאחד המחדלים הגדולים בתולדות המדינה מושתק?!    מערכת הביטחון בעצם זרקה לפח מערכת וטכנולוגיה עתידניות שיכלו לתת תשובה לאיומים על תושבי עוטף עזה, צפון הארץ ובעצם כל מדינת ישראל
צבי גיל
חברי הכנסת הערביים מייצגים את הציבור שלהם אך לא בהכרח את האינטרסים של "שולחיהם", ואילו הציבור הערבי עצמו לא נותן את דעתו לקיים מערכת של "יחסי ציבור" נרחבת עם הרוב כדי לשכנעו שגם לערביי ישראל "ישראל היא ביתנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il