X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממשלת אולמרט נכשלה במאמציה לשחרר את שליט ממשלת נתניהו חייבת לגבש מדיניות ביטחונית חדשה שתביא להפסקה או לצמצום תופעת החטיפות של אזרחים ישראלים המדיניות הזו חייבת להתבסס על פגיעה אישית במנהיגי ארגוני הטרור
▪  ▪  ▪
שמנהיגיהם ישלמו את המחיר [צילום: AP]
סחיטה
מדיניות החטיפות של ארגוני הטרור לא תיפסק גם אם תיענה ישראל לדרישות החמאס ותשחרר את עשרות רבי המחבלים בתמורה לגלעד שליט. החמאס והחיזבאללה החליטו לאמץ את המדיניות הזו כאסטרטגיה למלחמה בישראל כדי להכניעה ולהשפילה. בחטיפות הבאות שהם מתכננים עלולים ארגוני הטרור לדרוש גם "מחיר מדיני" תמורת שחרור החטופים

מקורות פלשתינים שעימם שוחחתי מדווחים על אכזבה גדולה בקרב התושבים בשטחים מכך שעסקת שחרורו של גלעד שליט לא יצאה אל הפועל. הציפיות לעסקה היו גדולות, אמצעי התקשורת בישראל עסקו בנושא בהרחבה ונוצרה התחושה בציבור הישראלי וגם בציבור הפלשתיני כי יש התקדמות גדולה בדרך לעסקת חלופי אסירים. ארגון החמאס שמר על שתיקה ועל עמימות ותרם לתחושות כי ההסכם קרוב. האופטימיות במחנה הפלשתיני הייתה רבה עד כדי כך שבבתי הכלא בישראל התחילו אסירים ביטחוניים להכין תיקים וחפצים לקראת שחרור. החשש ברחוב הפלשתיני כעת הוא רב, שהאכזבה הגדולה תביא לירידה במורל ותגביר את תחושת הדיכאון של האסירים הביטחוניים מהמצב.
בשטחים הפלשתינים מייחסים לנושא האסירים הביטחוניים חשיבות רבה, הם נחשבים ל"לוחמי חופש" ו"גיבורים" שצריך לעשות הכול כדי לשחררם מן הכלא.
מול משרדי הצלב האדום בעזה יש שביתת שבת קבועה של משפחות האסירים הפלשתינים.
ארגון החזית העממית לשחרור פלשתין מיסודו של ג'ורג' חבש, ארגן בימים האחרונים פעילות מחאה נרחבת בדרישה לשחרר את מנהיג הארגון אחמד סעדאת ששפוט למאסר של שלושים שנה בשל מעורבותו ברצח רחבעם זאבי (גנדי). ארגון החמאס לא ויתר בשיחות שקיים עם עופר דקל ויובל דיסקין בקהיר על הדרישה לשחררו ולשחרר גם את חברי חוליית הרוצחים שביצעה את הרצח.
מכה לחמאס?
גורם בכיר ברשות הפלשתינית אמר לי שזה הזמן שישראל צריכה לשחרר במחווה חד-צדדית את מרוואן ברגותי מנהיג הפת"ח השפוט לחמישה מאסרי עולם על רצח ישראלים. המחווה הזו לנשיא הפלשתיני אבו מאזן תהייה מכה קשה לארגון חמאס ותחזק את מעמד הרשות הפלשתינית. כך מרוואן ברגותי ישוחרר במחווה ישראלית והחמאס לא "ירויח נקודות" כי הוא זה שגרם לשחרורו.
אני מטיל בכך ספק רב. ברגותי הוא טרוריסט שצריך להמשיך ולשלם על פשעיו בכלא הישראלי. המסר הזה חייב להיות ברור, אסור לתת פרס לטרור.
קלפי מיקוח
האופן שבו ניהל ראש הממשלה אהוד אולמרט את הטיפול בסוגיית גלעד שליט מהיום הראשון היה מחפיר. שיא הביזיון היה במבצע "עופרת יצוקה". באפשרותו של צה"ל היה לקחת בשבי מאות ואפילו אלפי אנשי חמאס כדי להחזיק ביד קלפי מיקוח חדשים במשא-ומתן לשחרור גלעד שליט. אולם בפועל לא ניתנה שום הוראה כזו לכוחות צה"ל. מכלאת השבויים שהקים צה"ל סמוך לרצועת עזה כמה ימים לפני המבצע נותרה כמעט ריקה. בסך-הכל נעצרו ברצועת עזה במהלך המלחמה כמאה חשודים, רובם כאלה הנחשבים לדגי רקק.
הטיפול בסוגיית שליט יעבור כנראה לממשלה החדשה בראשותו של בנימין נתניהו. בינתיים הודיע אולמרט על הקמת ועדה שתפעיל לחץ על החמאס ותגביל את תנאי המאסר הטובים של מחבלי החמאס העצורים בישראל ותשווה אותם לתנאי מעצרו של גלעד שליט.
מדובר בהחלטה טיפשית אשר באה מאוחר מידי ואשר תמלכד את הממשלה הבאה בראשותו של נתניהו. ישראל עלולה להיכנס למאבק עם האסירים הביטחוניים שלא יעמוד במבחן בג"צ ובלחצים הבינלאומיים שיופעלו על ישראל. קרוב לודאי שאלפי האסירים העצורים בישראל יפתחו בשביתות רעב ופעולות מחאה בתוך הכלא דבר שרק יחזק את מעמדו של ארגון החמאס. די במקרה מוות אחד בלבד של אסיר ביטחוני בכלא כתוצאה משביתת הרעב לגרום לגל של מחאות בשטחים ובעולם. לא צריך להיות רק צודק צריך להיות גם חכם.
הצהרות לחוד והישגים לחוד
ההצהרות המתלהמות של ראש הממשלה היוצא אולמרט והתפארותו כי "לישראל יש קוים אדומים והיא לא תחצה אותם" נועדה לחפות על כישלונו האישי וכישלונות ממשלתו.
ממשלת אולמרט לא עשתה במשך שלוש השנים האחרונות שום פעולה רצינית להילחם בטרור של החמאס מרצועת עזה. היא נכנעה לחמאס בנושא שחרורו של גלעד שליט וגם הצליחה לשחוק בטיפשותה את ההישגים המעטים שהיו למבצע "עופרת יצוקה". כוח ההרתעה החדש שהושג בעקבות המבצע הולך ונעלם מכיוון שישראל לא מתחזקת אותו.
מיטוט החמאס?
ומה באשר לגורלו של גלעד שליט?
ממשלתו החדשה של בנימין נתניהו חייבת לבצע הערכה מחדש של מדיניותה הביטחונית במיוחד כלפי החמאס. אין די בחתימה על הסכם קואליציוני עם מפלגת "ישראל ביתנו" שבו כלול סעיף על "מיטוט שלטון החמאס".
משיחות עם פלשתינים והיכרותי את השטח נראה לי שאמצעי ההרתעה האפקטיבי ביותר כלפי ארגון החמאס הוא פגיעה בראשיו וחיסול מנהיגיו.
אין להבדיל בין הנהגה הפוליטית של הארגון לבין ההנהגה הצבאית. ההפרדה הזו היא מלאכותית ונעשתה על-ידי מנהיגי הארגון כדי לנסות ולייצר סוג של חסינות למנהיגים הפוליטיים.
כל מי שעוסק בטרור, באופן ישיר או עקיף, צריך לדעת שאין לו חסינות. הממשלה החדשה של בנימין נתניהו איננה צריכה להודיע על המדיניות הזו באופן פומבי אלא לגלוש בטבעיות למישור המעשי ולפגוע באופן שיטתי במנהיגי הארגון ולחסלם.
לכל אלה הטוענים כי המשימה קשה וכי הנהגת החמאס תרד למחתרת ותסתתר בבונקרים ברצוני לומר כי הטענה הזו היא מגוחכת. לישראל יש ארגוני מודיעין מעולים ויד מבצעית ארוכה ויעילה אשר על-פי פרסומים זרים חיסלה את רב המחבלים של החיזבאללה עמאד מורנייה בלב העיר דמשק.
בנימין נתניהו כבר קיבל בעבר את ההחלטה הנכונה לחסל את ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית של החמאס, רק הביצוע השלומיאלי של סוכני המוסד בירדן הוא שהכשיל את המבצע וסיבך את ישראל.
היום המוסד מנוהל על-ידי מאיר דגן, לוחם מהולל ומומחה במלחמה בטרור שהביא הישגים רבים למדינת ישראל בתחום זה. גם ראש השב"כ יובל דיסקין הינו לוחם רב פעלים, בעל יוזמה ודימיון יצירתי בכל הקשור במלחמה בטרור.
ראש הממשלה המיועד נתניהו צריך לקבל את ההחלטה המדינית הנכונה ולעבור למלחמה ממוקדת בטרור ובראשיו. ההנחייה הזו חייבת לעבור ממנו לראשי השירותים החשאיים. אסור שימשיך במדיניות השגויה של ממשלת אולמרט וברק שקיבלה את הכינוי "בעל הבית השתגע" אשר הביאה לפגיעה באזרחים פלשתינים חפים מפשע, השניאה את ישראל בעולם, הגבירה את האנטישמיות והחמור מכול לא השיגה שום הישג משמעותי במלחמה בטרור של החמאס.
אני משוכנע שמנהיגי החמאס יבינו מהר מאוד את המסר הישראלי ויחפשו את הפשרה בעניינו של גלעד שליט. לא מדובר בגיבורים גדולים ואמיצים,הם חוששים באופן טבעי לחייהם ואינם ששים להיהפך ל"שהידים". הם מעדיפים שאחרים בארגונם ישלמו את המחיר בעוד הם ממשיכים בהנאות חיי העולם הזה.
פגיעה בראשי הטרור פירושה גם חטיפתם והעמדתם למשפט פומבי בישראל. מדינת ישראל כבר חטפה בעבר את השיח' עובייד ומצטפא דיראני בניסיון להביא לשחרורו של הנווט הנעדר רון ארד.
חטיפתם של ראשי החמאס כמו איסמעיל הניה, ד"ר מחמוד א-זהאר ואחרים תבהיר למנהיגי החמאס כי אין להם שום חסינות ואם ימשיכו להנחות את פעילי ארגונם לחטוף חיילים ואזרחים ישראלים הם עלולים לשלם מחיר אישי זהה להנחייה שנתנו.
זה לא יסתיים ב-450 מרצחים
מדיניות החטיפות של ארגוני הטרור לא תיפסק גם אם תיענה ישראל לדרישות החמאס ותשחרר את עשרות רבי המחבלים בתמורה לגלעד שליט. החמאס והחיזבאללה החליטו לאמץ את המדיניות הזו כאסטרטגיה למלחמה בישראל כדי להכניעה ולהשפילה. בחטיפות הבאות שהם מתכננים עלולים ארגוני הטרור לדרוש גם "מחיר מדיני" תמורת שחרור החטופים. בחיזבאללה משתעשעים, מזה זמן רב, ברעיון לחטוף ישראלים נוספים כדי לאלץ את ישראל לסגת מחוות שבעא שבלבנון. לא בכדי טען באחרונה השיח' חסן נצראללה בכמה נאומים שנשא כי "ישראל מחזיקה בארבעה דיפלומטים אירנים שחטפה בלבנון". נצראללה יודע היטב כי מדובר בשקר גס אך הוא רוצה להכין את דעת הקהל העולמית לקראת מעשי חטיפה נוספים שהוא מתכנן כדי להצדיק את מעשיו הנפשעים.
לכן, ממשלתו החדשה של בנימין נתניהו חייבת לגבש מדיניות ביטחונית חדשה שתביא להפסקה או לצמצום המוטיבציה של ארגוני החבלה לחטוף אזרחים וחיילים ישראלים. המדיניות הזו חייבת להתבסס, בראש ובראשונה, על הרתעה אישית של מנהיגי ארגוני הטרור.
המשימה היא קשה מאוד אך ניתנת להשגה. עכשיו השלטון בידיו של בנימין נתניהו והוא צריך לאמץ את עקרונות המדיניות הזו.

פורסם במקור
תאריך:  22/03/2009   |   עודכן:  22/03/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חגי הדס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה על נתניהו לעשות בעניין שליט?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אם זה כ"כ פשוט, למה שאולמרט ל"ת
לא יבצע זאת??  |  22/03/09 14:03
2
שאפו ענק ליוני בן מנחם
רונן גולדשטיין  |  22/03/09 18:46
3
רק כך וביתר שאת
יש מיש  |  22/03/09 20:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בעקבות פרשת "ויקהל-פקודי"    המשכן במהדורה חוזרת    אדריכלי המשכן בצלאל ואהליאב    ההופעה הסדרתית של השבת. פני השבת והנשמה היתרה    משה הממונה על הקופה הציבורית
בעז העצני
המעורבות החמורה של כלי תקשורת עיקריים, כאיש אחד, בקמפיין רווי כסף מתוזמר ומתואם, הכופה על מדינה שלמה מדיניות מסויימת מאוד, עבר מזמן את שלב הרמת הגבה
מנחם רבוי
ברגע שעיתונים/עיתונאים מתחילים "להתחשבן" אחד עם השני בעיתון או על גבם של המקורות, הם פוגעים בעצמם
ד"ר אברהם בן-עזרא
"משוואות הזיקנה" שבספר קהלת - החיובית הזיקנה אם שלילית?
ד"ר צ'לו רוזנברג
על ממשלת ישראל לשקול לא רק שיקולים ביטחוניים בפרשת שליט אלא גם שיקולים מוסריים    אך כאשר מותירים את המו"מ על שחרורו לדרג הצבאי, יש בכך אמירה כי רק שיקולים ביטחוניים ילקחו בחשבון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il