X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יו"ר ועדת הכלכלה מאשים את משרד התחבורה כי אינו מספק נתונים על גלישות נסיעות תחבורה ציבורית לשבת הממ"מ: המשרד מטשטש נתונים ועדי העובדים של הנהגים: לא רוצים לעבוד בשבת
▪  ▪  ▪
אגד. "רק 11 נסיעות גלשו" [צילום: שמואל וולף]
הוכפל מספר ההיתרים לתחבורה ציבורית בשבת
עידן יוסף
מאז 2012 ועד היום עלה מספר קווי האוטובוס המורשים לנוע בשבת מ-164 ל-387 * 15% מהנסיעות מתבצעות ללא היתר ברישיון הקו * משרד התחבורה אינו מוסר פרטים לכנסת
לרשימה המלאה

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה (יום ג', 16.2.16) בגלישת קווי התחבורה הציבורית לתוך השבת בעונות בהן שבת נכנסת מוקדם ויוצאת מאוחר. את הדיון פתח ח"כ יואב בן-צור (ש"ס), שעמד על הגידול החד בהיתרים שנתן משרד התחבורה להפעלת קווים בשבת. "לא באנו לכפות דבר על איש", הבהיר, "אלא לשמור על הסטטוס-קוו באופן שהשבת תישמר ככתבה וכלשונה".
בן-צור תהה על השימוש הנפוץ (103 היתרים) שעושה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בנימוק "חיוני, לדעת המפקח על התעבורה, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית" ושאל מה פתאום נהיה חיוני בשנים האחרונות. הוא דרש ממשרד התחבורה לבוא ולהגדיר ולמקד את המושג "חיוני".
חוקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אהוד בקר, הציג בדיון את המחקר שערך לפיו מיוני 2012 ועד ינואר 2016 עלה מספר הקווים המורשים לנוע בשבת בערך פי 2. כמחציתם קווים לאוכלוסייה היהודית. מ-164 קווים עם היתר בשנת 2012 הגיע מספרם ל-387 היום.
הממ"מ: "משרד התחבורה מטשטש את הנתונים"
מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דרור גנון, התכחש לרשימה שהגיש למרכז המחקר והמידע של הכנסת קודמו בתפקיד, יהודה אלבז, וטען שאינו מכיר אותה ושמספר רשיונות הקווים שהיו באותה עת מורשים לפעול בשבת גבוה יותר. לטענתו, גילה שקווים למגזר הערבי לא הופיעו ברשימה אולם נציג הממ"מ הדגיש כי מדובר גם במגזר היהודי. "אנחנו לא מנהלים את השבת באמצעות רשיונות", אמר גנון, "אלא באמצעות רשיונות קווים, וב-2012 היו יותר קווים מורשים שנשמטו מהרשימה".
גנון אמר כי מערכת הרישוי הממוחשבת אינה מאפשרת חריגה לתוך השבת בקווים שלא קיבלו רישיון לנסוע בשבת. עם זאת, הוא הודה כי ייתכן מצב בו קווים 'יגלשו' לשבת במקרים מסוימים, וכאשר משרד התחבורה מזהה קווים שיש בהם חריגה מזמני ההגדרות של משך הנסיעה הוא מבצע את ההתאמות הנדרשות. יושב-ראש הוועדה, ח"כ איתן כבל, דרש מגנון למסור לוועדה את רשימת כל הקווים שחרגו מלוח-הזמנים ולפרט מדוע אירעה החריגה.
ראש צוות המחקר במרכז המחקר והמידע של הכנסת, יובל וורגן, האשים את גנון בכך שהוא מטשטש את הנתונים. הוא הבהיר כי המחקר כלל לא רק את הרשיונות אלא גם את זמני ההגעה בפועל. הוא הציג את תשובת גנון למרכז כאילו אין ברשות המשרד נתונים זמינים על זמני ההגעה של האוטובוסים. גנון השיב כי משרד התחבורה יכול לקבוע את שעת ההגעה של הקו אך לא את שעת ההגעה וציין כי יוכל לבקש את הנתונים ממפעילי התחבורה הציבורית - אם תבקש זאת הוועדה. יו"ר הוועדה השיב כי זה מה שמבקשת הוועדה.
כבל הלין על כך שמשרד התחבורה, ולא בפעם הראשונה, אינו משיב לשאלות אותן הוא נשאל. כבל: "אתה שואל אותו מה השעה, והוא עונה לך: השעון הוא כזה...קנינו אותו כך וכך...למה אי-אפשר לקבל תשובות?!". הוא הבהיר
"צל הרים כהרים"
ראש חטיבת התנועה בחברת דן, יעקב בבילה, אמר כי החברה מקפידה על כך שכל הקווים יגיעו לחניון לפני שבת. מהנדס התנועה הארצי של אגד, פיני גרשון, אמר לוועדה כי בבדיקה שנערכה הופתע לגלות כי מתוך מאות נסיעות רק 11 'גלשו' לשבת בדקות ספורות. לדבריו, זה לא בסדר, אך אין זה נכון להראות צל הרים כהרים.
ועדי העובדים של נהגי התחבורה הציבורית והארגונים היציגים דחו את הדברים. עו"ד איל ממיה, מזכיר האיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, אמר כי גם אם הסטייה אינה גדולה, סמיכות הזמנים בין השבת לבין סיום השירות בערב שבת ולבין התחלתו במוצ"ש גורמת לעובד לעבוד בשבת, ופוגעת בכלל ציבור הנהגים כולל בנהגים חילוניים. יו"ר ועד עובדי חברת אפיקים, יוני קריספין, טען כי הנתונים שהוצגו לוועדה ע"י משרד התחבורה והממ"מ אינם נכונים. "מדי יום ראשון אני מקבל עשרות פניות של עובדים שאומרים לי 'הגעתי הביתה שעתיים אחרי כניסת שבת'. אני פונה למתכנן, שמפנה אותי למשרד התחבורה". כבל ביקש ממנו שיעביר לוועדה דוח מפורט בנושא וקריספין הודיע שיעשה זאת.
עשרות ומאות עובדי הרכבת נאלצים לעבוד בשבת
ערן בן-דוד, יו"ר ועד עובדים של רכבת ישראל, אמר כי הרכבות אינן פועלות בשבתות, אך בשל סמיכות הפעלתן לשבת נאלצים עשרות ומאות מעובדי הרכבת לעבוד בשבת ולהגיע הביתה אחרי כניסת השבת. הוא הוסיף כי איש מיושבי הדיון לא נהג על אוטובוס או רכבת ואינו מבין את מידת השחיקה של הנהגים. "אם ביום חול הם שחוקים, איך הם יכולים בכלל לעבוד בשבת?", שאל. נציג ועד העובדים באגד תעבורה, יניב זעפרני, אמר כי אי-אפשר לדרוש מעובדי התחבורה הציבורית לעבוד בשבת כפי שמבקש משרד התחבורה לעשות. החרה-החזיק אחריו יו"ר ועד העובדים באגד תעבורה, איציק קשקש, שדיבר בשם כלל ועדי העובדים של הנהגים, אמר: נהגים לא רוצים לעבוד בשבת, חד-משמעית. כולם רוצים לנוח ולא לקבל את אחוזי השכר הגבוהים על עבודה בשבת. אנחנו עובדים שבעה ימים בשבוע ורוצים לראות יום בשבוע את המשפחה. אנו דורשים שישקללו את זמן הגעת העובדים הביתה אחרי העבודה". עו"ד נועה נאמן מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, אמרה כי הנציבות תבחן כל פנייה של עובד שיטען כי הוא מופלה בעבודה על-רקע דת.
חבר הכנסת רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) אמר כי דרוש שינוי בסטטוס-קוו, וכבל העיר בחיוך שלשם כך על ישראל ביתנו לקבל יותר מנדטים. לדבריו, הוא מתנגד להפרת החוק האוסר תחבורה ציבורית בשבת, אותו יש לדעתו לשנות. אילטוב ציין כי צריך למצוא פתרון לסוגיית העובדים באמצעות העסקת לא-יהודים בדומה לענף המוניות. הוא קרא למשרד התחבורה להמשיך לפרש את המונח "חיוני" במובן הרחב של המילה ולא הצר, כי "מגיע לציבור הרחב תחבורה ציבורית".
מעגל רחב של עובדים בשבת
רועי לחמנוביץ', מנכ"ל קואליציית "שבת שוויון", אמר כי השינוי שחל בענף התחבורה יגרום למה שקרה בענף המסחר שבו עובדים נאלצי להגיע למקום עבודתם בשבת עצמה כדי לסדר מדפים לקראת תחילת המכירות במוצאי שבת. לדבריו, מלבד הנהג קיימת מעטפת של עובדים סביבו להפעלת המערכת, בהם סדרנים, עובדי ניקיון ואחרים שנאלצים לעבוד בשבת.
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר שהנושא נוגע לנהגים ולתומכיהם, ולמעשה משליך על תנאי העבודה שלהם תוך פגיעה בעובדים מסורתיים ודתיים, שאינם יכולים לעבוד במקומות האלה. הוא ציין כי מכלל הנהגים החרדיים באגד לא נשאר אפילו אחד, וגנון הגיב כי אגד מכשיר בימים אלה 280 נהגים חרדים. מקלב השיב שמדובר עדיין בשלב ההכשרה.
הוא דחה את דבריה של חברת הכנסת נאוה בוקר (ליכוד), שלא התייחסה ישירות לנושא הדיון, וציינה כי בשבת צריכה להיות תחבורה ציבורית בנקודות מרכזיות, וכמי שהגיעה במקור ממשפחה דתית היא כואבת על אי-ההסכמה בנושא. לדבריו, נושא הדיון אינו בעד או נגד תחבורה ציבורית בשבת, אלא בחובת הוועדה לוודא שמשרד התחבורה יעמוד בנהלים ובתקנות.
מקלב הזכיר תחקירים בעיתונות, בהם של עידן יוסף (הח"מ, ע.י.), מהם עלה שהמשרד מפר את הכללים. לדבריו, האחוז הנמוך של הגלישות לשבת עליו מצביעים אינו אמור לקרות, וכמוהו כלומר שאלף איש שהמתינו בתחנה לאוטובוס שלא הגיע הם עשירית האחוז מכלל הנוסעים. לדבריו, המערכת אינה מכינה את עצמה נכון ואינה מתאימה את עצמה לזמני השבת.
חברת מועצת מרצ בעיריית ירושלים, וממייסדי "שבוס", לנסיעות שיתופיות בשבת, לורה ורטון, אמרה כי חריגה של 4.9% בקווים הגולשים לשבת היא הישג אדיר למשרד התחבורה, והלוואי שיתר משרדי הממשלה יצליחו לאכוף את החקיקה והנהלים ב-96% [הטעות במקור, ע.י.]".
החריג מכשיר את היתר
עו"ד אורי ישראל פז, בא-כוח קואליציית שבת שוויון, אמר כי בניגוד לטענות משרד התחבורה, מספר הקווים הפועלים בשבת גדל. לדבריו, קווים המוגדרים ככאלה המיועדים לציבור הערבי חולפים בדרכם גם בישובים יהודיים, כגון הקו מעראמשה לנהריה הנכנס לתוך הישוב שלומי. הוא הסביר כי דרך החריג נעשה ניסיון להכשיר את העניין.
ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) אמר כי נושא התחבורה והעסקים בשבת הם שגרמו למצב. "נהגים רוצים לנוח בשבת. בכל העולם יש יום מנוחה. צריך לכבד גם את הרצון של חילוני לא לעבוד בשבת".
ח"כ אורן חזן (ליכוד) התייחס באופן כללי לסוגיה: "העמדה שלי, בניגוד להרבה חברים בליכוד, כאדם שלא חובש כיפה ולא שומר תורה ומצוות, היא נגד תחבורה ציבורית בשבת, כדי לתת פתרונות הגעה למקומות עבודה או למקומות בילוי. אנחנו מאבדים לאט-לאט את הזיקה היהודית. זה בבחינת להבעיר את האסם כדי להגניב החוצה את הסוסים. דבר אחד המאחד אותנו הוא היותנו יהודים, וצריך לתת פתרונות למיעוט הלא-יהודי". חזן הציע לתקן תקנות כך שעבור נסיעה הביתה בשבת יקבלו מי שעובדים בשבת כחוק תגמולים של 200-150 אחוזים שיאפשרו להם לנסוע הביתה במונית.
מנכ"ל ארגון הגג של נהגי המוניות ויו"ר ארגון נהגי מוניות השירות, פריד אברהם, בירך את ח"כ בן-צור על כך שיזם את הדיון ואמר כי האלטרנטיבה היחידה שנשארה לנסוע בשבת היא מוניות השירות, אך משרד התחבורה מנסה להביא לכך שגם זה לא יקרה ומקשה על פעילות המוניות. הוא קרא לסבסד את השירות, מהלך אליו מתנגד משרד התחבורה בין היתר בשל היותו שובר את הסטטוס-קוו.
אין נתונים שיאפשרו בחינת הנושא
סיכם את הדיון יו"ר הוועדה, שאמר כי חלומו הגדול הוא ששבת תהיה שבת, ולא רק מהמקום הדתי אלא גם בהיבט הסוציאלי. הוא סיפר כי היה בווינה שם ראה שביום ראשון, בניגוד לשבת בישראל, הכל שובת שם פרט לחנויות אוכל, לתיירות, למוסדות תרבות ולתחבורה ציבורית. "אנחנו לא שם. בעזרת השם נמצא מקום שיום ראשון פה יהיה שבתון. כל עוד זה לא כך - שני עניינים על סדר-היום: חבר הכנסת בן-צור ביקש לנהוג במסגרת מה שקבוע בחוק. האם יש עלייה במספר ההיתרים, האם היא משמעותית, האם היא מקרית או שיש מגמה להתיר קווים בשבת? אם היינו מקבלים ממשרד התחבורה נתונים אולי היינו יכולים לדעת את התשובות. הנושא השני - הפער בין הנתונים של ועדי העובדים וההנהלות אינו מקובל עלי. צריך להתנהל לפי כללי המשחק, בלי עניין של דתי או לא-דתי. אנחנו רואים את אותו הדבר בנושא נהיגת נהגי משאיות ואוטובוסים מעבר למספר השעות הקבוע בתקנות התעבורה, כי האכיפה בעניין היא אפסית".
כבל הורה להגיש למשרד התחבורה את כל הנתונים ובן-צור דרש קיום של דיון מעקב בנושא.

משמעות תיקון נוהל משרד התחבורה לגבי מדיניות תחבורה ציבורית בשבת / מסמך רקע
מסמך זה מפרט את הפרות משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית בעניין קווים שאינם מורשים לנוע בשבת לפני תיקון הנוהל בעניין ולאחריו ואת השפעת תיקון הנוהל על מדיניות הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. (11 עמ')
פעילות קווי אוטובוס המגיעים ליעדם לאחר כניסת השבת / מחקר
מסמך זה נכתב לבקשת ח"כ יואב בן-צור בנושא פעילות קווי אוטובוס המגיעים ליעדם לאחר כניסת השבת. המסמך סוקר את ההנחיות הקיימות בנוגע לתחבורה ציבורית וימי מנוחה בישראל (ובכלל זאת השבת) ומציג נתונים על שעות הגעת אוטובוסים שנאספו ממפעילות תחבורה ציבורית שונות בשעת כניסת השבת בשני ימי שישי נבחרים. לבסוף יוצגו התייחסויות המפעילות השונות לנושא. יודגש כי המסמך אינו עוסק בפעילות תחבורה ציבורית במהלך שבת או בקווים המתחילים לפעול טרם יציאת השבת, אלא רק בנסיעות קווים שהחלו לפני כניסת השבת והסתיימו לאחר מכן. (21 עמ')
תאריך:  16/02/2016   |   עודכן:  16/02/2016
+רפורמת המטרופולינים תורחב לכל הארץ
15:25 16/02/16  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

האפשרות למינויים יומיים, שבועיים וחודשיים תכלול גם את 30% מהנוסעים שנשארו בחוץ, אך לא את התעריפים הבין-עירוניים  ▪  ייכללו ברפורמה: הגליל והגולן, עפולה, בית שאן, חבל עירון, השומרון, גוש שילה וקרית גת  ▪  אילת תהיה מטרופולין חמישי

התחנה המרכזית טבריה. תת-אזור חדש

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לא מנהלים את השבת באמצעות רשיונות"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דווקא אורן חזן הבין הכי טוב
הג'וקר  |  16/02/16 15:00
2
גם מכוניות שרד הן תחבורה צבורת
הגלשנית  |  16/02/16 21:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
אחרי סופרבוס ודן בדרום: החל השלב הגלוי של התארגנות העובדים במפעילת התחבורה הציבורית מטרופולין    עשרות נהגי החברה כבר הצטרפו להסתדרות
עידן יוסף
עם בניית שלושת קווי הרכבת הקלה - האדום, הירוק והכחול - מחצית מתושבי העיר יגורו במרחק של כ-500 מ' מתחנת רכבת קלה    הקו הכחול יעבור משכונת גילה דרך מרכז העיר עד לשכונת רמות    זרוע שנייה שלו תנוע בין מלחה, עמק רפאים החאן ועד רמות    אורך הקו כ-20 ק"מ והוא ישרת כ-250 אלף נוסעים מדי יום
עידן יוסף
שרי התחבורה והאוצר צפויים לסכם על העברת כ-27 מיליון שקלים לצורך הוזלת תעריפים באזורים מחוץ למטרופולינים    כ"ץ על הרפורמה הבין-עירונית: גם לפיתון לוקח זמן לעכל
עידן יוסף
הראשונות ליהנות מהשינוי: קריית מלאכי, קריית גת, שדרות, נתיבות ואופקים    תשומות התחבורה הציבורית באשכול יעלו באופן חסר תקדים בכ-70%
עידן יוסף
תקלה במכונת כרטוס של אוטובוס רב-קיבולת בדן גרמה לעשרות נוסעים לשלם תעריף לפני הנחה    לאחר זיהוי התקלה קוראת דן לנוסעים ששילמו ביתר להגיע עם קבלה ולקבל את ההפרש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il