X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המאבק של שר החינוך נגד הקיצוץ במשרדו מזכה אותו בכותרות פופוליסטיות, אך בפועל לא זה מה שנחוץ למשרד החינוך. דווקא קיצוץ עשוי להבריא את המערכת. כן, לקצץ - איכות במקום כמות
▪  ▪  ▪

כשעוסקים בחינוך בארץ מייד מועלות הצעות פופוליסטיות בסגנון של "גם וגם וגם" - גם להקטין את מספר התלמידים בכיתה, שמשמעו בין היתר בניית עוד כיתות; גם להוסיף שעות לימוד; גם להוסיף חומר לימוד; גם להוסיף מורים; גם להעלות את שכר המורים; וגם כמובן להגדיל את תקציב החינוך. אף אחד כמובן לא מעלה הצעה מאיפה ניקח כסף כדי לממן את השפע הזה, ואף אחד גם לא מנסה לבדוק במה זה יועיל. האמת היא שבפועל זה עלול אף להזיק. כפי שהזיקה תוספת התקציב שניתנה לחינוך בישראל בעבר. עובדה, מ-13,475 שקל לתלמיד ב-1990 עלתה ההוצאה ל-17,477 שקל לתלמיד בישראל ב-2002, והתוצאה - תוצאות בחינות הקריאה בצה"ל ירדו מ-60% הצלחה ב-1985 ל-32% בלבד ב-2002.
באופן מפתיע, תוספת תקציב לחינוך לא שיפרה את התוצאה גם במדינות אחרות בעולם. באוסטרליה, על פני 24 שנים העלו את תקציב החינוך לכל תלמיד באופן ריאלי פי 4, אך הישגי התלמידים באותה תקופה ירדו ב-2%. בצרפת ובניו-זילנד, הגדילו את תקציב החינוך לכל תלמיד באותה תקופה ביותר מפי 3 באופן ריאלי, וגם שם הישגי התלמידים ירדו.
נודה על האמת, אנחנו לא אחת המדינות העשירות ביותר בעולם, ואם שרי חינוך וביטחון ימשיכו לשים אבני ריחיים על צווארם של שר האוצר וראש הממשלה, מצבנו אף יחמיר. הדרך הנכונה למדוד את ההשקעה בחינוך היא באופן יחסי לתוצר המקומי - בישראל 28 מיליארד שקל מופנים לחינוך, שהם 8.5% מהתוצר. הרבה יותר מרוב מדינות המערב לרבות פינלנד, שוויץ ושבדיה. גם אם נבחן את ההוצאה לתלמיד בישראל ביחס לכוח הקנייה המקומי נגלה כי היא גבוהה מזו של ארה"ב, יפן וגרמניה.
תאמרו בוודאי כי הגידול בתקציב החינוך הזיק, ובמקרה הטוב לא הועיל, משום שהוא בוזבז על ביורוקרטיה שרק מעיקה על מערכת החינוך במקום לסייע לה. אכן, מערכת החינוך עתירה בוועדות מיותרות, והמבנה הארגוני שלה מסובך ומכיל כפילויות רבות. יותר מדי גורמים עוסקים בבדיקה ובמתן אישורים, ומעט מדי נותר לטיפול בתלמיד עצמו. אין ספק כי טוב יעשה שר החינוך אם ינצל את הקיצוץ בתקציב החינוך כתירוץ לייעול המבנה הארגוני של משרדו ולצמצום הצורך בהענקת אישורים שמעסיק אלפי אנשים בדיונים בלתי מועילים בוועדות. בקיצור - פחות ביורוקרטיה. אך זו לא כל התמונה. גם בהוראה עצמה יש עודפים בלתי יעילים. בישראל כמות שעות הלימוד השנתית לתלמיד היא בממוצע 1,000 שעות לעומת 800 שעות בלבד בממוצע במדינות המפותחות. התוצאות לעומת זאת, בהחלט לא ביחס ישיר לכמות השעות. על-פי מבחני PISA אנו במקום ה-39 במדעים וה-40 במתמטיקה. בתחום יכולת הקריאה אנו במקום ה-27 מבין 35 מדינות שנבדקות על-ידי PIRLS.
כמי שהיה בעצמו תלמיד, וכאב לילדים במערכת החינוך אני יכול להעיד כי שעות רבות מדי רק מעייפות את התלמיד, מגדילות את הסיכוי לבעיות משמעת, ומורידות את יכולת הריכוז של התלמיד. מה עושים במערכת החינוך עם כמות כה רבה של שעות? על כך ניתן ללמוד מהנתון הבא: בישראל רק 56.6% משעות ההוראה לגילאי 11-9 מוקדשות למקצועות הליבה (קריאה, כתיבה, ספרות, מתמטיקה, מדע, אזרחות ושפה זרה) לעומת 93.2% במדינות ה-OECD. המסקנה המתבקשת היא שדווקא קיצוץ במקצועות לימוד מיותרים יביא לשיפור הישגי התלמידים. אם שר החינוך מתלבט מה להתחיל לקצץ אני מזמין אותו לעיין בידיעה שבקישורית שלהלן: [קישור], וימצא דוגמה מובהקת כיצד אג'נדות של שרי חינוך הופכות לעומס מיותר על התלמידים. אני ממליץ בחום לבטל מייד כל מה שמוזכר בידיעה זו (לרבות לימוד ערבית, שבלאו הכי אינו מביא לידיעת השפה הנוספת, אך מוריד את המיקוד מלימוד האנגלית שלוקה בחסר).
בשורה התחתונה, לא כמות שעות הלימוד ולא כמות מקצועות הלימוד ולא כמות המורים יכולה לשפר את תוצאות התלמידים. רק איכות ההוראה יכולה לעשות זאת. איכות במקום כמות. זה הפתרון למערכת החינוך. אז, איך מעלים את האיכות של ההוראה, או אם להיות יותר מדויקים - האיכות של המורים? אפשר כמובן לשפר את ההכשרה של המורים, לקבוע קריטריונים נוקשים לקבלת מורים למערכת, להעלות את השכר של המורים (בתקווה שקיצוצי התקציב והאינפלציה של השנים הבאות לא יורידו אותו), ואז לחכות 4-3 שנים ולראות אם הצלחנו. אבל אפשר לעשות יותר מכך, ולהצליח לחולל שינוי כבר בשנת הלימודים הבאה שתיפתח עלינו לטובה בעוד פחות מ-4 חודשים. אם יבוטלו מקצועות לימוד מיותרים, ושעות הלימוד יוגבלו לכמות סבירה, יהיה צורך בפחות מורים. מערכת החינוך תוכל לסנן את המורים שהישגיהם הנמוכים ביותר ולשחרר אותם כבר כעת. רמת המורה הממוצע שיפגוש כל תלמיד תעלה מיד, וההתמקדות במקצועות הליבה תאפשר לשפר את התוצאות בהם. הוצאות השכר של המורים שישוחררו מהמערכת והחיסכון העקיף מהפחתת מקצועות (הפחתת מתכנני תוכניות לימוד ומפקחיהן והפחתת מספר בחינות בגרות), בצד הוצאות השכר של הביורוקרטיה שתקוצץ מאגפים מיותרים במשרד החינוך יפנו מספיק משאבים כדי לוודא ששכרם של המורים אכן יעלה משמעותית ויישאר גבוה.
מידע נוסף - עוד בנושא שיפור מערכת החינוך ניתן לקרוא במאמרי הקודם בקישורית: [קישור]

תאריך:  12/05/2009   |   עודכן:  12/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיצוץ בחינוך - לא בעיה, הזדמנות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כשל חינוכי של שר חינוך
מתריע בשער  |  13/05/09 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
למה להיאבק מאבק נואש במחלות אשר ניתן למונען מראש בחיסון פשוט? זוהי גישתם של ח"כ אופיר פינס וח"כ שלי יחימוביץ' אשר מציעים חיסון מפני שחיתות של חברי כנסת    לכמה מהם זה כבר הולך להיות מאוחר מדי
ענבל בר-און
הצעת החוק שיזמה תנועת הורות=שווה הובילה לתוצאות    ח"כים מכל רחבי הקשת הפוליטית מציעים חוק שיחייב רשויות למסור מידע שווה לשני ההורים
יעקב איציקוביץ
מה רוצה הנגיד פישר והמפקח חזקיהו מהתנהלות בנק הפועלים? האם צודק פישר? האם יש כאן מקרתיזם? מי הציל את מי? ואת מה? האם זה חשוב לכולנו? האם כל כלכלת ישראל ניצלה מהתמוטטות בזכותו של פישר?    שלל שאלות; אין תשובות
נתן גלילי
ערכי הליברליזם אומנם היו ערכים אוניברסלים-אבסולוטים, אך היעדרות האל מן התודעה האידיאולוגית למעשה הבטיחה את התערערות הערכים – מוחלטים ככל שיהיו    כאשר אין אלוהים – אין שום דבר אבסולוטי
יערה שרי
צריכת קוביית שוקולד מריר במשקל 6.3 גרם ליום הביאה לירידה של 1.5 מ"מ כספית בלחץ דם סיסטולי ו-1.0 מ"מ כספית בלחץ דם דיאסטולי במבוגרים עם יתר לחץ דם קל
רשימות נוספות
ציון נכשל לממשלה בנושא תקציב המדינה  /  איריס בר-טל
"הצעת התקציב - פגיעה אנושה באוטיסטים"  /  עופר וולפסון
שביתה במערכת החינוך  /  עידן יוסף
עכשיו, נערי האוצר מתלוננים  /  מנחם רבוי
שר החינוך בשבע עיניים  /  ד"ר יעקב טפלר
(לא) בחרנו קוסם  /  נרי אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il