X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אורי אבנרי עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בפוזה של וינסטון צ'רצ'יל, האיש שהזהיר את העולם מפני עליית גרמניה הנאצית, השמיע פרס באוזני אובמה את משפט-המחץ: "כיהודים איננו יכולים שלא להשוות בין אירן לגרמניה הנאצית". ואשר להשוואת אירן לגרמניה הנאצית - היא נכונה ממש כמו השוואת שמעון פרס לסר וינסטון
▪  ▪  ▪
סר וינסטון פרס [צילום: אמיל סלמן/ג´יני]

קודם כל אני רוצה להתנצל פה לפני העוסקות במקצוע העתיק בעולם. לא מכבר אמרתי ששמעון פרס הוא זונה פוליטית. בתגובה על כך פנתה אלי אחת הקוראות ומחתה בתוקף. הזונות, היא אמרה, מרוויחות את לחמן ביושר. הן מקיימות את מה שהן מבטיחות.
נשיאנו, לעומת זאת, אינו אומר אמת אלא בטעות. הוא נוכל פוליטי ומתחזה מקצועי. לגביו אפשר לצטט את המילים שאמר וינסטון צ'רצ'יל על אחד מראשי-הממשלה הקודמים: "הג'נטלמן הנכבד נתפס לפעמים באמירת אמת, אבל הוא תמיד מתאושש וממשיך בדרכו כאילו לא קרה כלום". וגם הדברים שאמר אמנון רובינשטיין על אריאל שרון: "הוא מסמיק כשהוא אומר אמת".
כמו סוכן-נוסע המוכר מוצר מזויף, פרס מוכר עכשיו את הסחורה ששמה בנימין נתניהו. הוא מציג לעולם את נתניהו שלא הכרנו: שוחר-שלום, איש-אמת, אדם שאין לו שאיפה אחרת מלבד עשיית היסטוריה על-ידי כינון מדינת פלשתין. ממש חסיד האומה הפלשתינית.
כל השקרים האלה הם כאין וכאפס לעומת גימוד השואה. בכמה ארצות זהו פשע פלילי, ודינו מאסר. לגימוד פנים רבות. למשל: הטענה שלא היו בכלל תאי-גזים. או: שלא נספו בה שישה מיליונים, אלא שש מאות אלף בלבד. אבל הצורה המסוכנת ביותר של גימוד היא השוואת השואה לכל בעיה חולפת, ובכך להפוך אותה לעניין זניח.
השבוע ביצע שמעון פרס את הפשע הזה. כמו משרת ההולך לפני המלך ומפזר על דרכו פרחים. כך טס השבוע שמעון פרס לארצות-הברית כדי להכין את הקרקע לביקור בנימין נתניהו שם. הוא כפה את עצמו על ברק אובמה, שלא רצה בו אך לא יכול היה לסרב לקבלו.
בפוזה של וינסטון צ'רצ'יל, האיש שהזהיר את העולם מפני עליית גרמניה הנאצית, השמיע פרס באוזני אובמה את משפט-המחץ: "כיהודים איננו יכולים שלא להשוות בין אירן לגרמניה הנאצית".
על פסוק זה אפשר להגיד לפחות שלושה דברים: (א) אין בו אמת, (ב) הוא מגמד את השואה ו(ג) הוא מבטא מדיניות הרת-אסון.
האם דומה אירן באמת לגרמניה הנאצית?
המשטר השולט שם אינו המשטר החביב עלי. כאתיאיסט מושבע, הדוגל נחרצות בהפרדת הדת מהמדינה, אני מתנגד לכל משטר המבוסס על אמונה דתית - באירן, בישראל ובכל מקום אחר בעולם.
אינני אוהב גם שליטים מסוגו של מחמוד אחמדינג'אד. אני אלרגי למנהיגים העומדים על מרפסת ונואמים להמונים. אני מתעב מנהיגים המבססים את הקריירה שלהם על הפנייה ליצרים אפלים של שנאה ופחד.
למרבה הצער, אחמדינג'אד אינו השליט היחידי מהסוג הזה. העולם מלא בבני-סוגו, שאחדים מהם נמנים עם הידידים הנאמנים ביותר של ממשלת ישראל. גם בישראל עצמה אין לנו מחסור בטיפוסים כאלה.
אבל אירן אינה מדינה פאשיסטית. לפי עדויות רבות, יש בה מידה רבה למדי של חופש אישי, ובכלל זה גם חופש הביטוי. אחמדינג'אד אינו המועמד היחידי לנשיאות במערכת-בחירות המתנהלת עכשיו. יש כמה מועמדים נגדיים, קיצוניים יותר וקיצוניים פחות.
אירן גם אינה מדינה אנטי-שמית: יש בה קהילה יהודית, שחבריה מסרבים להגר. לפי עדויות ניטרליות, הקהילה נהנית מחופש הפולחן ויש לה נציג בפרלמנט. גם אם נתייחס לעדויות כאלה בערבון מוגבל, ברור שהיהודים באירן אינם נרדפים כמו בגרמניה הנאצית.
וחשוב מכל: אירן אינה מדינה תוקפנית. במאות השנים האחרונות לא פתחה בשום מלחמה. מלחמת עירק-אירן הארוכה והעקובה-מדם נפתחה ביוזמת סדאם חוסיין. כדאי לזכור שאז תמכה ישראל (בניגוד לארצות-הברית) דווקא בצד האירני ואף סיפקה לו נשק. (עסקה אחת כזאת נחשפה במקרה בפרשת אירן-גייט) לפני מהפכת חומייני, הייתה אירן בעלת-הברית החשובה ביותר שלנו במרחב.
אחמדינג'אד שונא את מדינת-ישראל. חסידיו אומנם מכחישים את הטענה שאיים להשמיד את ישראל. נראה שבנאום המפורסם תורגם המשפט הקובע באופן שגוי. הוא לא הכריז על כוונתו למחוק את ישראל מהמפה, אלא הביע את הדעה שישראל תיעלם מן המפה.
אינני חושב שיש הבדל גדול בין שתי הגירסות. כשנשיא של מדינה גדולה מביע את התקווה שהמדינה שלי תיעלם מהמפה, זה בהחלט מדאיג אותי. כאשר אותה מדינה פועלת להשגת פצצה גרעינית, זה מדאיג אותי עוד יותר. אני מסיק מכך מסקנה, ועל כך בהמשך.
חוץ מזה, אחמדינג'אד - שלא כמו היטלר - אינו השליט העליון בארצו. מעליו יושבת ההנהגה האמיתית, המורכבת מכוהני-דת. לפי כל הסימנים, אין זו הנהגה הרפתקנית. להפך, היא שקולה מאוד, מתוחכמת וזהירה מאוד. כעת היא נכנסת בזהירות למשא-ומתן עם ארצות-הברית, מתוך שאיפה להגיע איתה להסכם מבלי להקריב את שאיפותיה להשפעה במרחב המזרח התיכון, שהן די נורמליות.
בקיצור, נאומים של מנהיג דמגוג אינם הופכים מדינה לגרמניה הנאצית. אירן אינה מדינה משוגעת. אין לה אינטרס ישיר בישראל/פלשתין. האינטרסים שלה ממוקדים במפרץ הפרסי, והיא שואפת להגביר את השפעתה במזרח התיכון כולו. יחסיה עם סוריה, חיזבאללה וחמאס משמשים בעיקר למטרה זו, וכך גם ההסתה האנטי-ישראלית של אחמדינג'אד.
בקיצור, מבחינה עובדתית אין להשוואה עם גרמניה הנאצית שום בסיס עובדתי. מבחינה יהודית, ההשוואה פסולה עוד יותר.
השואה הייתה פשע יחיד במינו. אמנם, המאה ה-20 הכירה גם מקרים נוראים אחרים של רצח-עם, אך הם לא דמו לשואה. בממלכה העות'מאנית נערך טבח מחריד באזרחים הארמנים, וזה היה רצח-עם. היטלר עצמו הסתמך עליו כשאמר ש"העולם ישכח" גם את השמדת היהודים. סטלין רצח מיליוני אזרחים סובייטיים למען אידיאולוגיה מפלצתית, שהתחילה דווקא כתורה הומניסטית. כך גם פול פוט, שרצח מיליונים כדי לתקן את החברה. ברואנדה רצח שבט אחד את בני השבט האחר. והדוגמאות למרבית הזוועה רבות.
אבל גרמניה הנאצית הייתה מיוחדת במינה בזה שהשתמשה בכלים של חברה תעשייתית מודרנית כדי לחסל מיעוטים חסרי-ישע (אל נשכח גם את הצוענים, חולי-הנפש וההומוסקסואלים). במאמץ הממושך, שהיה מתוכנן ומאורגן להפליא, השתתפו כל זרועות השלטון. לולא הובסו הנאצים במלחמה, היה היטלר פותח בהשמדת מיליוני פולנים, אוקראינים ורוסים.
שום דבר כזה אינו סביר שיתרחש באירן. לא האידיאולוגיה, לא מבנה המשטר ולא שום סימן אחר אינו מוביל בכיוון זה. אם מצביעים על היכולת הגרעינית שתהיה לה בקרוב - כוח-ההרתעה של ישראל מספיק בהחלט כדי למנוע עליית מחשבה כזאת. (ואל נשכח שהמדינה היחידה בעולם שהשתמשה אי-פעם בפצצות גרעיניות הייתה דווקא ידידתנו, ארצות-הברית.)
שום דבר הקורה עכשיו בעולם אינו דומה לשואה, שבה נספו שישה מיליוני יהודים. הפלשתינים לא הרגו שישה מיליון יהודים, ואנחנו לא הרגנו ששה מיליון פלשתינים. השוואת הערבים לנאצים מתועבת לא פחות מהשוואת הישראלים לנאצים. נעשו ונעשים בשמנו דברים נוראים - אבל הם רחוקים ממעשי הנאצים כמרחק שבין כדור-הארץ וגלקסיות רחוקות.
כל השוואה כזאת למען יתרון תעמולתי חולף מגמדת את השואה ומטהרת את מחולליה. אם הנאצים אינם יותר גרועים מהאייתוללות, סימן שהשואה לא הייתה כל-כך נוראה.
בכל מגעיי עם מנהיגים פלשתינים, ובכללם יאסר ערפאת, יעצתי להם להימנע מהשוואה מקוממת כזאת. זוהי עצה טובה גם למנהיגי ישראל.
האם השוואת אירן לגרמניה הנאצית משרתת אינטרס ישראלי?
אירן קיימת. היא הייתה בת-בריתנו בעבר, והיא עשויה להיות שוב בת-בריתנו בעתיד. מנהיגים באים והולכים, אבל אינטרסים גיאו-פוליטיים אינם משתנים בקלות. במקום אחמדינג'אד יכול לבוא מנהיג הרואה את האינטרס האירני באור אחר.
האיום הגרעיני על ישראל לא ייעלם - לא בעקבות נאום (גרוע) של פרס, ולא בעקבות נאום (טוב) של נתניהו. בכל המרחב יקומו מפעלים גרעיניים. זהו תהליך שלא ניתן לעצרו. כולנו זקוקים לאנרגיה גרעינית כדי להתפיל מים ולייצר חשמל מבלי להרוס את הסביבה. כפי שאמר השבוע פרופסור ישראלי, שהשתתף בהקמת הכור בדימונה: יש לחשוב מחדש על המדיניות הגרעינית שלנו. ייתכן מאוד שכדאי לקבל את דרישתה של הדוברת האמריקנית שישראל (יחד עם הודו ופקיסטן) יצטרפו לחוזה לאי-הפצת הנשק הגרעיני, במסגרת של פיקוח קפדני.
הנשיא ברק אובמה אומר עכשיו לממשלת ישראל: שימו קץ לסכסוך הישראלי-פלשתיני. זהו תנאי מוקדם לחיסול האיום על ישראל. כאשר הפלשתינים, והעולם הערבי כולו, יעשו שלום עם ישראל - לא תוכל אירן לנצל עוד את הסכסוך לקידום האינטרסים שלה. אמרנו זאת כבר לפני הרבה שנים.
התנגדותם של נתניהו-ליברמן-ברק לדרישה זו מגלה את השקריות של טענתם בעניין האירני. שהרי אילו האמינו באמת שאירן מהווה סכנה קיומית, היו ממהרים לסלק את ההתנחלויות, לחסל את המאחזים ולעשות שלום. זהו מחיר קטן מאוד כדי למנוע סכנה קיומית. סירובם מעיד עליהם שכל הסיפור הקיומי הוא בלוף.
ואשר להשוואת אירן לגרמניה הנאצית - היא נכונה ממש כמו השוואת שמעון פרס לסר וינסטון.

למאמר במקור - על צד שמאל
הכותב הוא עיתונאי ולוחם-שלום ותיק, מנהיג "גוש שלום". בעבר עורך "העולם הזה" וחבר כנסת.
תאריך:  15/05/2009   |   עודכן:  15/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סר וינסטון פרס
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
לנרי שהפך למהטמה גנדי
חושב  |  15/05/09 14:38
 
- אולי גם תקרא חוץ מלחשוב
עודד ב  |  15/05/09 17:51
 
- הנה דוגמא לסמולצ'יק- סמרטוט...
החושב הסמולצ'יק..  |  15/05/09 20:15
2
אני מפחד מאורי אבנרי. ל"ת
פחד אלוהים.  |  15/05/09 15:01
3
הלמוט אוסטרמן
vdftww  |  15/05/09 17:15
4
אתה תועמלן זול...
י.ש  |  15/05/09 19:15
 
- כמו חיים יבין,כמו נתן זך,שטרנה
אורי היק"ה..  |  15/05/09 20:20
5
אין קשר בין
אזרח מודאג  |  15/05/09 22:36
6
רב המרחק בין אורי אבנרי לפרס
אביבה.  |  16/05/09 08:42
 
- פרס מעורר רחמים...אין לו כוח.!
פרס תאב כבודמזויף  |  16/05/09 12:40
7
טענה: פרס הפליל את פולארד
רותי אברהם  |  16/05/09 09:34
 
- איננו מבינים למה לא פורסםהמעשה
רותי, מזעזע....  |  16/05/09 13:00
8
פרס בחייו המיט הרס והעלה חרס ל"ת
מה לו ולצ'רציל ?  |  16/05/09 11:28
9
הוזה המזרח התיכון החדש...
פרס,ההוזה...  |  16/05/09 12:49
10
תאב כוח שהתמכר להנאות השלטון
דניאל בן סימון  |  16/05/09 15:09
11
פרס עייף מחונף מזוייף מיופייף ל"ת
מתי שוב לחול עף ?  |  16/05/09 15:23
12
פרס עוד יקבור את כולנו....
קוים לדמותו  |  16/05/09 17:20
13
פרס יצור הפכפך, מאכזב וכוזב ל"ת
מתי לחו"לפרס עוזב  |  16/05/09 17:39
14
פרקליטם של שונאי-ישראל
שי אלידע  |  17/05/09 13:05
15
אורי אבנרי בפוזה של צ'מברלין
נחום שחף  |  18/05/09 16:57
16
אקרע קריעה על המדינה
משה שרת  |  18/05/09 20:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אייל שגיא
לאור מצבו של השידור הציבורי, יהיה זה נכון להתכונן כבר כעת ליום בו הפיקוח על שידורי הטלוויזיה יאבד ממשמעותו, במקום להשקיע מאמצים היום בפיקוח על אתרי האינטרנט ההגונים המעטים, המציעים תוכן חוקי ומשלמים תמלוגים ליוצרים
יוסי עבדי
הוא לא ידע לאן הוא נכנס: זה התחיל בתביעה שהוגשה נגדו, והסתיים בתביעה שהגיש הוא עצמו נגד עורך הדין שלו    הטענה: פרקליטו התרשל, שכח דיונים, שכח מועדים, והביא למתן פסק דין, בלא הגנה    עתה הוא דורש: החזר לי את שכר הטירחה - ושלם את מלוא הנזק!
אברהם (פריצי) פריד
נצלבים בשמים    מדד הדיור בשטחים    עוד 4 שנים לבחירות    שופטים ותקשורת    חשמל ונמל    עבודה על אידיאולוגיה
ד"ר יובל ברנדשטטר
עבדאללה: אם נתניהו חושב לפתור את הבעיה הפלשתינית בשטחי, שישכח מזה. בדיוק כמוהו, גם אני מסרב להתאבד    נתניהו: אם עבדאללה יפריע לנו בדרך לאירן, מבחינתי, אני מעביר את כל החמאס לצד שלו של הירדן, ואקרא לזה מחווה הומניטרית ואיחוד משפחות
נסים ישעיהו
בהקשר לביקור של אותו גוי מפורסם בארץ הקודש, הדבר בלט ביותר. המונח הזה, 'ארץ הקודש' אינו שגור על לשוננו ואין אנו רגילים לשמוע אותו מפי מעצבי דעת הקהל אצלנו. פתאום, השבוע, הצירוף הזה נשמע במחוזותינו. נו טוב, אם זו לא הייתה ארץ הקודש - מה יש לאותו גוי לחפש כאן?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il