מטוס-הקרב המתקדם אף-35 לא יהיה מוכן לניסויים מבצעיים עד אמצע שנת 2018 - כיוון שלא נפתרו עדיין בעיות בתוכנתו ועניינים טכניים נוספים. כך דווח ביום רביעי לוועדת בית-הנבחרים האמריקני לכוחות מזוינים.
את הדיווח מסר לוועדה מייקל גילמור, מנהל האגף לניסויים ולהערכה מבצעיים בפנטגון. לדבריו, מתקנים כרגע 'באגים' בתוכנת המטוס לפני שיתחילו לטפל בגרסה הבאה של התוכנה, כדי שהתוכנה תפעל כהלכה. עד שלא יתבצע ניסוי כזה, המטוס אינו כשיר לייצור סדרתי, הבהיר גילמור. ובלעדי השלב הזה, לא יאושר המטוס לפעילות מבצעית.
כרגע יש בעיות בתזמון התוכנה עם מכ"ם מטוס - בעיה, הגורמת לנפילת תוכנה בערך לאחר כל ארבע שעות טיסה, הסביר לוטננט-ג'נרל כריסטופר בוגדן, מנהל תוכנית אף-35 בפנטגון. רק בעוד כחודש ייוודע האם הצליחו המהנדסים להתגבר על הבעיות בתוכנת המטוס, ולהכפיל את הזמן בין תקלות לשמונה עד עשר שעות טיסה. זה פתרון לא-משוכלל, אך מקובל בעיני הטייסים, אמר גנרל בוגדן.
נוחת אנכית הגנרל אמר, כי הוא אופטימי לגבי ההתגברות על התקלות במטוס-הקרב, שהנו המיזם היקר ביותר של הפנטגון. "כללית, תוכנית אף-35 מתנהלת היטב במונחי רכש, והיא מצליחה", ציין הגנרל.
נמסר, כי התוכנית צברה כבר יותר מ-50 אלף שעות טיסה בשלושת דגמי המטוס. דגם בי, הממריא ונוחת אנכית, ומיועד לחיל הנחתים, הגיע ראשון לסטטוס מבצעי. הוא יוצב בחודש ינואר במסגרת כוחות הנחתים ביפן. כעת הוא משתתף בתרגיל רב-חילי של הנחתים במתקן אימונים אוויר-קרקע של החיל בקליפורניה.
לדגם אי-של המטוס, המיועד לחיל-האוויר, מתוכננות הופעות רבות בתערוכות, כדי לקדם את יחסי הציבור של המטוס. בין השאר, ידגים המטוס את יכולתו בתערוכה האווירית בפארנבורו בבריטניה.
משרד הבקרה של הקונגרס (GAO) מסר לבית הנבחרים האמריקני, כי גם בשנים הקרובות תשקיע ארצות-הברית כ-14 מיליארדי דולר בשנה ברכש מטוסים אף-35, שיימשך עד שנת 2038. הסכום אינו כולל את תחזוקת המטוסים, שיסופקו לכוחות המזוינים האמריקניים. התחזית שונה בתכלית מהתוכניות הראשוניות, שדיברו על רכש המטוס עד שנת