X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אברשה טנא מורה, מחנך ועורך ספרותי על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
המפגש עם הממשל האמריקני החדש מאפשר לנו היום לומר בבירור ובקול גדול: המאחזים, וחלק גדול מן ההתנחלויות - הם פגיעה ברוטאלית בשלטון החוק
▪  ▪  ▪
לא מכבדים את החוק? דור המתנחלים החדש [צילום: פלאש 90]

כל מי שהתייחס בסלחנות לפורעי החוק של תנועת "ההתיישבות", או התרפק בנוסטלגיה על "החלוצים האמיתיים" - נחרד היום לגלות כי כאן, בקרבנו, נולד דור "שהתחנך מינקוּת על 'אמת' אחת ויחידה, על ייעודו ל'שליחות' דתית ולאומית, על 'נרדפוּת' כלפי פנים (מול 'חילוניים', 'שמאלניים', 'ממשלות זדון בוגדניות') וכלפי חוץ ('כל העולם נגדנו'), וזהו דור העלול לעורר חלחלה בכל מי שחָרֵד לעתידה הדמוקרטי השפוי של המדינה" [ברוך קימרלינג,'הארץ', 19.05.1995].
אפילו ראשי הציבור החרד"לי מודים היום, בזעזוע רב, כי הם איבדו שליטה, והגבולות בין החינוך האמוני לבין הגישה הכהניסטית היטשטשו לחלוטין.
ברוך קימרלינג כתב עוד ב'הארץ': "הדור הצעיר של המתנחלים זמין מאוד לגיוס פוליטי מיידי וקולקטיביסטי. ...בני הנוער הופכים להמון תוקפני ופרוע, שהפרטים בו מאבדים את השליטה אף על עצמם. זהו 'המצב הפאשיסטי' של הנוער הזה...".
על-רקע המציאות האלימה המתנהלת כיום בשטחים מוכרחים לברר ולשאול: איך קבוצה קטנה של אידאליסטים נלהבים הוציאה מקרבה את העשבים השוטים האלה?
ראשיתו של "גוש-אמונים" - במרד הנעורים של החברה הדתית-לאומית. עד מלחמת ששת-הימים היה הנוער הדתי-לאומי שוּלי בַּמרקם החברתי של המדינה. הובילו את המהלכים הגדולים - בצבא, בפוליטיקה, בתרבות - בני ההתיישבות העובדת, בני הקיבוצים והמושבים.
בין מלחמת 1967 למלחמת 1973 עלה כוחם של צעירי 'מרכז-הרב' והתפתחה אידיאולוגיה חדשה: במקום שבואו של המשיח יהיה מותנה בתיקון-עולם ובקיום תרי"ג מצוות, אפשר מעתה להביא את הגאולה ל"עמישראל" על-ידי התנחלות בארץ האבות ההיסטורית, זאת שֶׁמִּיַּם ועד ים.
הסתבר שהדור החרד"לי הצעיר הסתכל בקנאה על "פרועי הבלורית" מהפלמ"ח ומהיחידות המובחרות, וכאשר ההזדמנות באה – ניסה לחוות את מה שהחמיץ. אלא שהנסיבות השונות הפכו את הנסיונות שלהם למצג נלעג ופאתטי. בתחילה הם סיגלו לעצמם את הגינונים שאִפיינו את הנוער המובחר של ראשית ימי המדינה: הלבוש המרושל, הפעילות בתנועת הנוער, הטיולים, הלשון ה"סח'בקית", ההתרפקות על שירי ארץ-ישראל, ריקודי-העם; אחר-כך החלו - במצוות הרבנים - להתגייס לצבא, להתנדב ליחידות המובחרות ולהתרפק על סיפורי הגבורה. כידוע, רוב הפיקוד הזוטר בצה"ל מורכב היום מהקבוצה הזאת.
אלא שכאן מסתיים הדמיון. הנוער של ימי טרום-המדינה נלחם בכובש זר. צעירינו ביקשו אז לאפשר עלייה חופשית, הם הקימו יישובים עבריים במאבק על המדינה שבדרך, הם התנדבו לכל משימה כדי להגשים את חלום הדורות - בית לעם היהודי במדינת ישראל.
צעירי "גוש-אמונים" וממשיכיהם, בני "נוער-הגבעות", נקטו אלימות קשה נגד המדינה הריבונית היהודית, ושמו ללעג את חוקיה. רוב היישובים בגדה המערבית - אלה שלטענת המתנחלים הוקמו באישור כל ממשלות ישראל - הם תוצאה של "קומבינה" וקריצת-עין (אפילו עפרה הוגדרה על-ידי ארגון 'בצלם' כמאחז לא חוקי). להפרת החוק "המוסכמת" הזאת היו שותפות כל ממשלות ישראל - מימין ומשמאל.
הדור הצעיר של ההתנחלויות נולד אל מצב של חוסר כיבוד החוק מלכתחילה, ועכשיו, כאשר הוריו "התברגנו" והתבססו, הוא מבקש לבטא את מצוקות גיל-התבגרות שלו במלחמת חורמה בַּכֹּל: במטעי הזיתים, בפלשתינים, ב"שמאלנים" ובייחוד - במדינת ישראל, בחוקיה, בשופטיה ובכל עושי-דברה - הגולם קם על יוצרו!
ודוק - ספירת הבתים החדשים בהתנחלויות (על-ידי פעילי 'שלום-עכשיו') לא תועיל כאן. גם לא פינוי נלעג של מעוז-אסתר ודומיו. המפגש עם הממשל האמריקני החדש מאפשר לנו היום לומר בבירור ובקול גדול: המאחזים, וחלק גדול מן ההתנחלויות - הם פגיעה ברוטאלית בשלטון החוק. שום משא-ומתן רופס עם שתדלני המתנחלים לא יחליף פעולה עיקשת ונחושה. הגיעה הזמן להתעשת ולאכוף את החוק לאלתר לפני שיהיה מאוחר מדי.

למאמר במקור
אברשה טנא הוא מורה, מחנך ועורך ספרותי.
תאריך:  28/05/2009   |   עודכן:  28/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפני שיהיה מאוחר מדי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מורה ומחנך עאלק
שרון ר.  |  28/05/09 17:56
2
מורה ומחנך סמולני הזוי ומסומם ל"ת
חץ  |  28/05/09 23:52
3
למזלנו אתה קרוב לפנסיה..... ל"ת
י.ש  |  28/05/09 23:58
4
שקר חוזר - חזק מאמת שמשתיקים
שלטון השקר  |  29/05/09 02:42
5
אברשה-אתה צודק לחלוטין ,
אבנר צפוני  |  29/05/09 05:43
6
פרבדה לסמולן המצוי
מחשבה היא בערות  |  29/05/09 13:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רו"ח חובב לויטס
החלטת הנהלת החברה על מטבע הפעילות, יש בה בכדי להשפיע על אופן הצגת התוצאות לציבור, או יותר מדויק לומר: אופן הבנת התוצאות על-ידי הציבור    כל מה שצריך לדעת על הכתוב בדוחות כספיים
רונן הלל
תפקידו של איש יחסי הציבור מתרחב יחד עם התרחבותן של המדיות השונות ועליו להיות ער לצרכים ההולכים וגוברים של הלקוח שלו, המעוניין לא רק בחשיפה במדיה ספציפית, אלא בפנייה מסוימת לקהל מסויים גם אם אינו קהל המטרה הספציפי
הרב ישראל רוזן
אתגר הגיור העיקרי הוא 'ביום שאחרי', בקליטה הקהילתית והחברתית    הגיור בנוי על צפיית פני העתיד, ועתידן של המתגיירות בידינו, בידי הקהילות המבוססות והנכונות לאתגרים לאומיים, דתיים וחברתיים    זכרו את מגילת רות, את אווירת הניכור הבראשיתית ואת הסיפא - ברכת לידתו של המשיח
נסים ישעיהו
אוהבים את הקב"ה ולכן מקיימים מצוות עשה כגון מתן צדקה, כיבוד הורים, נרות וקידוש בשבת, שמחה בחגים וכדומה, אבל אוהבים גם דברים אחרים מענייני עולם הזה ואפילו מתמכרים להם, בלי להרגיש בסתירה שבין האהבות
ד"ר אברהם בן-עזרא
בית המשפט מצפה מצד לדיון לנקוט בעמדה נחרצת לטובת עצמו, כתנאי הכרחי להתייחסות ברצינות לטענותיו, וככל שהטענות נטענות בשפה רפה - דינן להידחות. כך בנוגע לטענות, להבאת ראיות ולתצהירים, כולל של עדים מומחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il