X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דן בבלי לשעבר יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטת חיפה המרכז היהודי ערבי אוניברסיטת חיפה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עד כה אין סימן כי מרצ מצאה דרך שתצביע על היותה חלופה רצינית לדרך שבה מתנהל השלטון במדינה
▪  ▪  ▪

חלפו יותר ממאה ימים מאז הבחירות, ואין בכנסת מפלגה ציונית שאידיאולוגית ניתן להגדירה כאופוזיציה. הדבר אמור גם לגבי מרצ, שאין סימן כי החלה להשתקם. בכיר נבחריה, חיים אורון (ג'ומס), כשהסביר מדוע אינו רואה מקום להתפטרותו לאחר המפלה, הדגיש כי תפקידו לתקן ולהבריא. ספק אם התומכים השורדים חשים בהתהוות. ליד ג'ומס - שני חברי כנסת נוספים שמידי פעם מדברים יפה, אך אין להם השפעה כלשהי בפנים ובחוץ. כיום נראה שהשמאל הישראלי שקוע בתרדמת עמוקה, וספק אם יש ביכולת נציגי התנועה בכנסת לעוררו.
עד כה אין סימן כי מרצ מצאה דרך שתצביע על היותה חלופה רצינית לדרך שבה מתנהל השלטון במדינה. כצבר ותיק, הצופה על הנעשה במדינה מפאתי הר מירון, אני מתרשם משני כשלים יסודיים למשבר המתמשך של מרצ. האחד - מחדל ארגוני: היעדר קשר של ראשי התנועה עם התומכים, לפחות בגליל. הכשל השני - היעדר המסר האידיאולוגי. לא ברור מהם סדרי העדיפויות של מרצ כיום. לבטח שהחשוב שבהם, המחוייבות לשלום - אינו אחד מהם. מרצ הפכה להיות עוד תנועה לאומית, שאין לה דרך משכנעת להשגת שלום, והשוני בינה לבין מפלגת העבודה וימינה ממנה - מזערי.
איתות רועם לחולי של מרצ הוצג בבחירות, כשהסתבר שגדל מספר בוחרי חד"ש שבעבר הצביעו בנאמנות למרצ (ביישובי, מצפה חרשים, הצביעו כ-12% לחד"ש). קשה להבין כיצד לאחר שחלפו יותר משלושה חודשים מהבחירות, אין כל סימן למחשבה תוססת חדשה שתשכנע תומכים בפוטנציה כי פני התנועה לשלום. האם מרצ ערוכה ליוזמה להקים חזית שמאל משותפת עם לחד"ש, שיחד יפעלו להסדר שלום? ציבור התומכים המוטרד לא קיבל עד כה הסבר ענייני מדוע לא נעשה אפילו ניסיון עשייה בכיוון זה. האם תמר גוז'נסקי, חנא סוויד ודב חנין - פסולים מלהיות בני ברית? בשיחות פרטיות עם בכירי מרצ הם מביעים אי נוחות בכל הקשור בשיתוף בעשייה עם מקביליהם הערבים. צריך להיות להם ברור כי כדי לשרוד - חיוני שיתגברו על מחסומים פסיכולוגיים אלה.
פרופסור סמי סמוחה פרסם (ב-18.5.09) את ממצאי המדד ליחסי ערבים-יהודים לשנת 2008. הנתון הראשון שציין הוא כי "רוב הערבים והיהודים בעד שילוב, הערבים תומכים יותר בשילוב מאשר היהודים....", והוא מוסיף כי יותר מ-61% מהערבים מרגישים שישראל היא מקום טוב לחיות בו. ובנפרד, שבדומה ל-50% בקירוב מהיהודים, קרוב ל-60% מהערבים חשים אי אמון כלפי המשטרה. בדוח ממצאים המראים כי בנושאים רבים יש מכנה משותף מספיק רחב בדעות הנשאלים הערבים והיהודים, לדיונים ולעשייה משותפת בנושאים חברתיים-פוליטיים. רצוי כי ראשי מרצ ילמדו וישקלו כיצד ניתן לנצל באופן חיובי את הדברים שנכתבו בדוח זה.
במסגרת הסיסמאות שנכללו במצע מרצ בבחירות, לא היה לה סיכוי להצליח. המסרים היו דלים ומשומשים, והיה ברור שלא ישכנעו. כדי שהתנועה תשנה כיוון, חיוני כי נבחריה ישכנעו את ציבור בוחריה, את אלה שנטשו, ואת אלה שטרם מצאו גוף שיענה על כמיהותיהם - כי מרצ תפעל בכנות ובהתלהבות למען השלום, בשיתוף עם כל אזרחי ישראל המאמינים שזו הדרך. כדי לעשות זאת, חיוני לגייס מתנדבים רבים לפרק זמן ממושך. אשתקד עשה כך בהצלחה רבה ברק אובמה בארה"ב. ספק אם חברי הכנסת הנוכחיים של מרצ, או המופיעים בעשיריית המועמדים הראשונים - הם חריפי מחשבה או בעלי יכולת שכנוע המתקרבים לכישוריו של ברק אובמה, אך זה מה שיש לנו. מרצ צריכה להיהפך למפלגת שלום אמיתית, דבר שיאפשר לה לטפס החוצה מהבור העמוק שבו היא כיום. חבל לבזבז זמן, יש להתחיל במשימה כבר היום.

למאמר במקור: 'על צד שמאל'
דן בבלי הוא יו"ר המרכז היהודי-ערבי באוניברסיטה בחיפה, תושב מצפה-חרשים שבגליל, בעבר רואה-חשבון.
תאריך:  29/05/2009   |   עודכן:  29/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מרצ - מה (לא) הולך?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ואולי הבעיה היא במציאות?
רואה נכוחה  |  29/05/09 22:45
 
- אכן
אדל  |  30/05/09 15:23
2
12% במצפה חרשים= זוג אחד סכ"ה ל"ת
לב אברהם  |  30/05/09 20:00
3
התקשורת עויינת אין חופש ביטוי.
מרצ  |  30/05/09 22:36
4
לא ברור אם הכותב רק חרש או גם
עיוור פוליטי  |  31/05/09 01:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גבריאל בן-עמי
כשהשמאל רוצה משהו - הוא קורא לו "שלום", וכשהוא אינו רוצה - הוא קורא לו "הפרת זכויות אדם"    מעניין איך הוא יקרא לנאמנות ממשלת ישראל לבוחריה, לנוכח לחץ אמריקני לעקירת יהודים לטובת השתלטות פלשתינית עוינת
עמוס גורן
שפה צריך לטפח, כפי שעושים במדינות אחרות, גם בעזרת חוקים
ד"ר אברהם בן-עזרא
ברק חוסיין אובמה מצחיק בדרישת הגזירה שלא להרחיב יישובים קיימים ביהודה ובשומרון, ואשרי מדינת ישראל שמעמדת הכוח בה היא מצויה, יכולה להרשות לעצמה ללגלג על דרישת הגזירה ולהשיב במעשים המתבקשים
ידידיה ארגמן
כל אחד והדרך שלו להתמודד עם העובדה שההתלהבות הציונית שהקימה את המדינה הזו היא לא משהו שיכול להחזיק לאורך זמן; שחלק מלהפוך להיות נורמליים, עם ככל העמים, זה השחתת המידות. זה איבוד התמימות. זה הרבה ציניות. זה קצת ניכור. זה פיתוח של שכבת אליטה שהיא קצת מנוכרת לעמך. כזו שחושבת שמה שמראים בערוץ שתיים זה זבל שאיננו ראוי לצפייה. כזו שלא מאמינה לאף אחד
בועז ארד
בתי המשפט ומוסדות השלטון בישראל מתנהלים בספירה המנותקת לעיתים מן המציאות בה אנו חיים ואין הדבר נובע מעקרונות נעלים של הגנה על זכויות האדם אלא מניתוק הרה אסון בין מערכת המשפט לעקרונות אלו    בארה"ב התקבלו שתי פסיקות מאד רלוונטיות לקיומינו כאן, האחרונה שבהן אתמול, האם נלמד מהן משהו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il