X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנה נעלם החג ולאן נעלם השיר המאפיין אותו, ומדוע? תהיות בעקבות חג השבועות והביכורים
▪  ▪  ▪
התאריך והשיר המסמל את החג נעלמו ונשכחו [צילום: פלאש 90]
שידורי הרדיו בחג השבועות כללו אינסוף שירים עבריים יפים, ורק לא השיר "סלינו על כתפינו". כאמור, השיר נכתב לפני קום המדינה, לפני היות "קו ירוק" ובוודאי לפני שהיו "שטחים", "גדה מערבית", ו"כיבוש". רבים מאתנו שרו אותו כילדים בשנות החמישים והששים של המאה העשרים. השיר איננו פוליטי. ההתנכרות אליו היא פוליטית

לאן נעלם החג?
פרסום חוצות בתל אביב הזמין את תושבי העיר ל"מן הכפר אל העיר, הבאנו ביכורים". היכן? שדרות בן-גוריון; מתי? יום חמישי, 28 במאי. אף מילה לא הסבירה את הסיבה לאירוע ולמועדו. למה ביכורים? מדוע דווקא ב-28 במאי, ומה המיוחד דווקא בתאריך זה?
התופעה איננה חדשה או יחידה. היא חוזרת על עצמה, וככל הנראה מייצגת מגמה של התעלמות מהלוח העברי, דווקא ובמיוחד בעיר העברית הראשונה (?!). באופן דומה מוזמנים תושבי העיר לשיר בכיכר בתאריך כלשהו באפריל, בלי לציין שמדובר בערב יום הזיכרון, כלומר בערב ד' באייר, הקודם ליום העצמאות. כך גם הקפות שניות המתקיימות בעיר מדי שנה, אי-שם בספטמבר/אוקטובר, אך לא במוצאי כ"ב בתשרי, מוצאי שמחת תורה.
אין פסול בשימוש בלוח הנוצרי, אבל בנוסף, ולא במקום, הלוח העברי, ואין אדם חייב להיות דתי לשם כך. על אף תהליך ההתרחקות וההתכחשות, חגי ישראל ואירועים ממלכתיים ואישיים מצוינים ונחגגים לפי הלוח העברי, והתעלמות ממנו מייצגת תלישות. העלמת חג השבועות בפרסום הנ"ל הופכת את האירוע לבלתי מובן ומנותק מן ההקשר.
לאן נעלם השיר?
לפני שמונים שנה בדיוק, בשנת תרפ"ט-1929, נכתב השיר שליווה את חג השבועות במשך עשרות שנים. כתב אותו לוין קיפניס, והלחין - ידידיה אדמון. מדובר בשיר "סלינו על כתפינו", שעליו גדלו דורות של ילדים ומבוגרים. בכל אירוע של החג שרו את השיר. כל תוכנית רדיו בחג השבועות כללה שיר ידוע זה.
בשנים האחרונות השיר אינו משודר כמעט ברדיו. המילה כמעט נכתבה רק מטעמי זהירות ודיוק: אולי הושמע השיר פעם אחת ב-3 לפנות בוקר... נשאלת השאלה: מדוע? מה גרם לגניזתו לכאורה של השיר הידוע של חג הביכורים. הסבר אפשרי: מקור הבאת הביכורים. לוין קיפניס כתב את השיר 19 שנים לפני קום המדינה, ומנה בשירו את חבלי ארץ ישראל מהם הובאו הביכורים: "...מקצות הארץ באנו, הבאנו ביכורים, מיהודה ומשומרון, מן העמק והגליל..., מגולן, מבשן, מן הנגב והירדן...". שמותיהם של כל האזורים הללו הם שמות גיאוגרפיים-היסטוריים שהיו שגורים בפינו אלפי שנים, והם חסרי משמעות פוליטית. השיר משמיע את זמרת עולי הרגל שהביאו ביכורים לירושלים מכל קצות הארץ.
במשך 19 השנים שבין חיבור השיר לקום המדינה ובמשך 19 השנים הראשונות של מדינת ישראל היה מדובר בשיר המאפיין את החג. אבל, בתשכ"ז-1967, 19 שנים אחרי קום המדינה, נפל דבר: בעקבות מלחמת ששת הימים השמות הוותיקים והבלתי-פוליטיים נגנזו, ובמקומם הוכנסו לשיח הציבורי שמות שמשמעותם פוליטית ושהמסר הכלול בהם הוא ארעיות: "שטחים", "הגדה המערבית". אפילו איש שמאל המוכן לוותר ("להחזיר") על לב המולדת אינו אמור להתנכר לשמותיהם הגיאוגרפיים-היסטוריים של אזורים אלה.
שידורי הרדיו בחג השבועות כללו אינסוף שירים עבריים יפים, ורק לא השיר "סלינו על כתפינו". כאמור, השיר נכתב לפני קום המדינה, לפני היות "קו ירוק" ובוודאי לפני שהיו "שטחים", "גדה מערבית", ו"כיבוש". רבים מאתנו שרו אותו כילדים בשנות החמישים והששים של המאה העשרים. השיר איננו פוליטי. ההתנכרות אליו היא פוליטית.
בפגישות עם ראשי רשות השידור לדורותיהם מחיתי על אי-השמעת השיר. הם זעו ונעו בכורסאותיהם באי-נוחות, הכחישו קיומה של מדיניות כזו, והבטיחו לבדוק. חלקם כבר פרשו לעולם שכולו טוב; חלקם עדיין בודקים... אין זה מפריע לרדיו "הממלכתי" להשמיע בחג הפסח שוב ושוב את גרסתה המעוותת של חווה אלברשטיין לשיר חד גדיא, שיר מסורתי עתיק יומין, שזכה לעיוות פוליטי מכוער: "...הייתי פעם כבש וגדי שליו/ היום אני נמר וזאב טורף/ הייתי כבר יונה והייתי צבי/ היום איני יודעת מי אני...". מי שרואה בלב ארצו "שטחים" ומתנכר לשורשיו, ממילא אינו יודע מי הוא/היא. הסכנה הגדולה לישראל היא ההתכחשות לשורשים, לשפה וללוח, ולמחוזות הארץ מימים ימימה.
לא סביר שקיימת מדיניות רשמית באמצעי התקשורת בעניין המותר והאסור להשמעה בשידורים ה"ממלכתיים". אבל, קיימת כנראה "רוח המפקד" המכתיבה קו פוליטי מסוים, המוצג כ"נאור". משטרת המחשבות של "הנאורים" בעיני עצמם מנסה כנראה להשליט את המסר שלה גם באמצעות השמעה ואי-השמעה של שירים מסוימים: ככה ייעשה לשיר אשר התקשורת חפצה ביקרו, או שאינה חפצה ביקרו.

תאריך:  31/05/2009   |   עודכן:  31/05/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלם חג השבועות?
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
"הרוח" נמצאת אצל מצנזרי טוקבק
LOG FILE  |  31/05/09 17:43
2
הימין אמנם זכה לרוב בבחירות
אברהם מכפר סבא  |  31/05/09 18:28
3
אכן זו לא מדינה יהודית...
ירון זכאי  |  31/05/09 23:44
4
הירחקת לכת ולא במקרה והחמצת!
לד"ר הנכבד  |  1/06/09 00:13
 
- מיתמם? או "טומן ראשך בחול"? ל"ת
הניה  |  1/06/09 23:29
5
אמרו פעם
יהוידע  |  1/06/09 07:13
6
אין כאן דמוקרטיה
שמואל פישר  |  1/06/09 09:07
7
רון התפקד לליכוד - שם השלטון! ל"ת
די להיות "צודק"!  |  1/06/09 09:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יובל שרלו
הרהורים על קורבנות סולטן יעקב, קרב בו הרב השתתפתי כחיפוי    על החובה לזכור את הנעדרים ולא לשכוח - לזכרו של יונה באומל
רפי לאופרט
ישראל היא מדינה יהודית. מי שלא נוח לו בכך, אינו חייב לחיות בה או לאהוב אותה אבל אסור לו לפעול נגדה    כל מי שמבקש לערער על תוקפה של הציונות, מערער על זכותו של העם היהודי למדינת לאום וגם פועל נגד ישראל    כל מי שעושה כן מציב עצמו במעמד של אויב בפועל, וכך חייבת מדינת ישראל להתייחס אליו
שולמית קיסרי
טעם התירס על חוף הים - זיכרון מתוק ובלתי נשכח; טקס טעימת וקניית האבטיח - תם ונפגם; הסברס - כבר לא סקסי כפעם    מנעמי העבר הוחלפו במנעמי הקידמה
אורן פרסיקו
המשבר ביחסי ישראל-ארה"ב הגיע ל"ישראל היום"    ידיעות אחרונות מוביל את קמפיין שליט    הארץ ומעריב נאבקים על חופש הביטוי
פרופ' פלטיאל וינר
כמה עובדות ומספרים שכדאי לדעת לפני שאתם מחליטים לקחת סיגריה ליד
רשימות נוספות
שבועות או לא להיות  /  אינדקס מדיה
קמפיין אגרסיבי של צעירי חב"ד לקראת שבועות  /  מוני אנדר
קצת על אירועי שבועות במרכז  /  אינדקס מדיה
חג שבועות, חג שבועות...  /  אריאל ורדיגר
סגולות החלב  /  ענת טימין
"חג מתן תורה - הזדמנות לשפר חיינו"  /  הרצל חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il