X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אובמה מספר לישראל כי "חברים צריכים להיות כנים" נאומו מלא החנופה לעולם המוסלמי היה נעדר כנות באשר להפרות השיטתיות של זכויות אדם ברחבי ארצות האיסלאם סימטריה? לא בעידן האובמי
▪  ▪  ▪
אובמה בקהיר. בניגוד לקודמיו, לא דרש מן העולם המוסלמי לשפר את מצב זכויות האדם[צילום: AP]
דוחושב אובמי
הנשיא ציטט מן הקוראן על החשיבות שבאמירת אמת, ומספר ימים לפני כן אמר ביחס לישראל שידידים צריכים להיות כנים. על-פי הקריטריונים שלו, הנשיא חטא כלפי קהל שומעיו. בתחילת נאומו דחה את הטענה כאילו דת האיסלאם עוינת זכויות אדם, אולם לא הזכיר שבפועל מדינות ערב עושות זאת. באופן דומה נמנע אובמה ולו ברמז מאזכור אחריותם של הפלשתינים לאסונות אשר פקדו אותם. דו-הפרצופיות בתחום זה הגיעה לשיאה כאשר הנשיא ציין שהוא הורה לסגור את מחנה המעצר בגואנטנאמו, צעד שזכה לאהדה ואזכור שזיכה אותו בתשואות, זאת כאשר העולם הערבי זרוע במחנות גרועים לאין ערוך מן האמריקני. הנאום אכזב את מעט הרפורמאטורים בעולם הערבי, ומבטיח ברית הדוקה עם המשטרים האוטוריטאריים תומכי היציבות.

   רשימות קודמות
  המועמדים לנשיאות והמזרח התיכון
  דרך חדשה בעירק?
  על ביקור רה"מ בוושינגטון

הנאום בקהיר ממשיך, ומדגים ביתר שאת, את גישתו הבסיסית של הנשיא ברק אובמה כלפי הזירה הבינלאומית. בנאומים קודמים - במיוחד בנאומיו באירופה, באמריקה הלטינית ובאנקרה - הנשיא התנצל במפורש או במרומז על טעויותיה של ארצות הברית בעבר, הבטיח הקשבה והתייעצות במקום תכתיבים, והציע להחליף מחלוקות ועימותים על המפריד בשיתוף פעולה לקידום המאחד, הכול ותמיד על בסיס "כבוד ואינטרס הדדיים". אובמה לרוב גם מפרט צעדים פופולריים ש-ארצות הברית תחת הנהגתו נקטה ותנקוט. אין ספק שעצם בחירתו לנשיא, גישתו הבינלאומית והרטוריקה בה הוא משתמש שינו מאד ולחיוב את האווירה הבינלאומית מסביב וכלפי ארצות הברית.
מצד שני, יש להניח שחלק נכבד מהתגובות הנלהבות לנאומיו נובע מכך שהנשיא אינו מדבר על טעויותיהם של מארחיו, וגם אינו מציע - בוודאי שלא דורש - צעדים קונקרטיים מצידם. ככל הנראה אובמה מצפה שמתן השראה ודוגמה ישאו פירות. בינתיים, המאזן שלילי: אירופה התמידה בסירובה לתגבר את הכוח הצבאי באפגניסטאן, רוסיה לא שינתה את התנהלותה במזרח אירופה, צפון קוריאה מסלימה, ואירן לכל הפחות איננה מגיבה בהושטת יד. הממשל הצליח עד כה להוביל ל"שינוי" בסוגיות בהן הוא קיבל את האג'נדה של בר-השיח (רוסיה ו-משא-ומתן על פירוק נשק גרעיני, פתיחות כלפי קובה), או כשמדובר בסוגיות בהן ארצות הברית פועלת למעשה ללא שותפים (עירק, אפגניסטאן-פקיסטן). כאמור, הנאום בקהיר משתלב במגמה זו.
מטרת הנאום הייתה לתרום לשינוי ביחסו של העולם המוסלמי-ערבי כלפי ארצות הברית, יעד ראשון במעלה עבור אובמה. הנאום מהווה המשך ושיא לקו רציף שהחל כבר בנאום ההשבעה, בו "העולם המוסלמי" היה הגורם הבינלאומי היחיד אותו הזכיר הנשיא החדש, ולו הציע "דרך חדשה קדימה המבוססת על אינטרס וכבוד הדדיים" (ניסוח שחזר בקהיר). כזכור, הראיון התקשורתי הראשון של הנשיא הוענק לרשת אל-ערביה, והנאום בפרלמנט באנקרה אף הוא חלק מקו זה.
ואכן במסר המרכזי של הנאום בקהיר, מבחינת תוכן, לא היה חדש. אובמה דיבר על החלפת המתיחות והחשדות והמחלוקות והסטריאוטיפים ב"התחלה חדשה"; רמז להתייחסות שלילית של המערב לעולם המוסלמי-ערבי במהלך המאה העשרים (קולוניאליזם, המלחמה הקרה); ציין את חלקם של מוסלמים ב-ארה"ב; חזר שוב על כך של-ארה"ב אין מלחמה עם האיסלאם אלא רק עם קבוצות מיעוט קיצוניות ואלימות (ללא שימוש במושג "טרוריסטים" שאינו אהוד על המוסלמים); והביע כבוד והערכה הן לדת המוסלמית והן לתרומתו של העולם המוסלמי לאנושות. חלק זה של הנאום, משובץ בפסוקי קוראן, וכולו אומר פוליטקלי-קורקט, הצליח ללא ספק בשידור מסר של פתיחות וחיפוש קירבה. למרות שמבחינת תוכן לא היה חדש בנאום (לא ביחס לדברי אובמה קודמים ואף לא ביחס למסרים שהביע קודמו השנוא), חשיבותו נעוצה בנסיבות: נשיא ארה"ב נוסע למרחקים ומשקיע מאמץ רב בחיזור אחרי העולם המוסלמי-ערבי. יש בכך חשיבות רבה.
בחלק השני של הנאום התייחס הנשיא למספר סוגיות מדיניות. שוב, לא היה חדש בדבריו לגבי עירק ואפגניסטאן-פקיסטן, בהם הבטיח להיאבק בארגונים האלימים (לא "הטרוריסטים"),ולסייע למדינות להיבנות. בניגוד לרושם שאולי נוצר בישראל, רק כ-15% מהנאום הוקדש לסכסוך באזורנו. גם בחלק זה לא היה חדש מבחינת תוכן, כולל לא בניסוח הנחרץ ביחס להתנחלויות ולנוסחת "שתי מדינות לשני עמים". למרות המקום וקהל היעד ומטרת הנאום, הנשיא הזכיר את הקשר "שלא ינתק" בין ארה"ב לישראל, את השואה ומכחישיה (אבל לא את האנטישמיות המוסלמית-ערבית), ואת זכותה של ישראל לביטחון. מצד שני השתמש הנשיא בניסוחים חסרי תקדימים (וצורמים לאוזניים ישראליות) ביחס למצוקת הפלשתינים, תוך הקבלתה המרומזת לעבדות הכושים ב-ארה"ב ולאפרטהייד בדרום אפריקה. כאמור, מבחינת תוכן אין הצדקה לכותרות בנוסח "נאום היסטורי" או "עידן חדש". כבר המועמד אובמה הביע עמדה חריגה במושגים אמריקניים מבחינת איזון לגבי הסכסוך הישראלי-פלשתיני. ביחס לנטייה הפרו-ישראלית המסורתית בוושינגטון, הנשיא החדש נתפס כיום בקרב חלק מהישראלים אולי כפרו-פלשתיני/ערבי; בפועל גם נאום קהיר מצביע על תזוזה רק לאמצע, לנקודת האיזון, לעמדת "המתווך ההוגן". על ישראל להבין ולהטמיע שבראייתו של ממשל פרגמטי משוחרר מהטיות רגשיות ו/או פנים-פוליטיות, העולם המוסלמי-ערבי חשוב יותר מהמדינה היהודית, וישראל היא לא רק נכס אלא גם (בנסיבות מיוחדות) נטל. הנאום לא חידש זאת, אלא 'רק' שיקף גישה זו שוב.

התנהלות סובלנית, מטרידה, אל מול אירן
מו"מ ללא תנאים מוקדמים [צילום: AP]

להבדיל מקודמו אשר שאף למנוע יכולת העשרת אורניום, הנשיא הנוכחי מסתפק במניעת פיתוח נשק. ולבסוף, הנשיא דבר על פירוז גלובלי מנשק גרעיני ועל הצטרפות "כל ארצות האזור" לאמנה למניעת הפצה, שני רמזים בעייתיים מבחינת מדיניות העמימות הישראלית. נקודות אלה, כולל הימנעותו של אובמה מגינוי איראן בסוגיית הגרעין ובסוגיות אחרות, מצטרפות לתמונה מדאיגה מאד מבחינת התנהלות אמריקנית מרוככת וסבלנית מול איראן.

משמעותי ביותר מבחינת תוכן היה החלק שעסק בסוגיית הגרעין ואירן. ראשית, בדברו על "נושאים רבים לדיון" בין שתי המדינות, רמז הנשיא לכך שההידברות הישירה הצפויה להיפתח לאחר הבחירות באירן תעסוק לא רק בסוגיית הגרעין. כלומר, התהליך יארך זמן רב יותר, על כל המשתמע מכך לגבי השעון המתקתק. שנית, אובמה הביע נכונות "לנוע קדימה ללא תנאים מוקדמים". יש בכך לראשונה יותר מרמז שהוא מוכן לוותר על התנאי שאירן תשעה את תוכנית הגרעין כדי לאפשר משא-ומתן. אם אכן לכך הכוונה, זו התפתחות משמעותית ומסוכנת. שלישית, הנשיא לא הזכיר בכלל אופציות אחרות, לא סנקציות ובוודאי שלא צבאיות. רביעית, אובמה הכיר בזכותה של אירן ליכולת גרעינית אזרחית, ובכך ביטא שוב קו המקבל את אירן כ"מדינת סף". להבדיל מקודמו אשר שאף למנוע יכולת העשרת אורניום, הנשיא הנוכחי מסתפק במניעת פיתוח נשק. ולבסוף, הנשיא דבר על פירוז גלובלי מנשק גרעיני ועל הצטרפות "כל ארצות האזור" לאמנה למניעת הפצה, שני רמזים בעייתיים מבחינת מדיניות העמימות הישראלית. נקודות אלה, כולל הימנעותו של אובמה מגינוי אירן בסוגיית הגרעין ובסוגיות אחרות, מצטרפות לתמונה מדאיגה מאד מבחינת התנהלות אמריקנית מרוככת וסבלנית מול אירן.
החלק השלישי של הנאום, למעלה מרבע ממנו, עסק בדמוקרטיה וחופש דת וזכויות נשים ופיתוח כלכלי. הנשיא דיבר על חשיבותם של תחומים אלה, שיבח את הערכים הכרוכים בהם, ביקר מעט מאד ובעדינות, ושיבח כמה דוגמאות זניחות. הוא נמנע לחלוטין מלקרוא במפורש לעולם המוסלמי-ערבי ליישם ערכים אלה, לא ברמת העיקרון ובוודאי שלא בפירוט לצעדים. ריסון זה בולט במיוחד על-רקע השוואה עם הנאום שנשאה באותו מקום לפני כארבע שנים מזכירת המדינה דאז קונדוליזה רייס. לא רק שעסקה באותו נושא ביתר נחרצות, אלא אף תרגמה זאת לשורה של דרישות ספציפיות מהמשטר בקהיר. בתקופת הממשל הקודם לחץ אמריקני בנושא זכויות אזרח הביא לשחרורו של ראש האופוזיציה המצרי מהכלא וגרע מאתיים מיליון דולר מהסיוע האמריקני למצרים. נאום אובמה מבהיר שאצלו זה לא יקרה. זאת ועוד, הנשיא ציטט מן הקוראן על החשיבות שבאמירת אמת, ומספר ימים לפני כן אמר ביחס לישראל שידידים צריכים להיות כנים. על-פי הקריטריונים שלו, הנשיא חטא כלפי קהל שומעיו. בתחילת נאומו דחה את הטענה כאילו דת האיסלאם עוינת זכויות אדם, אולם לא הזכיר שבפועל מדינות ערב עושות זאת. באופן דומה נמנע אובמה ולו ברמז מאזכור אחריותם של הפלשתינים לאסונות אשר פקדו אותם. דו-הפרצופיות בתחום זה הגיעה לשיאה כאשר הנשיא ציין שהוא הורה לסגור את מחנה המעצר בגואנטנאמו, צעד שזכה לאהדה ואזכור שזיכה אותו בתשואות, זאת כאשר העולם הערבי זרוע במחנות גרועים לאין ערוך מן האמריקני. הנאום אכזב את מעט הרפורמאטורים בעולם הערבי, ומבטיח ברית הדוקה עם המשטרים האוטוריטאריים תומכי היציבות.
לסיכום, נאום קהיר ירשם כציון דרך ב"עוצמה הרכה" ובדיפלומטיה הציבורית המתבססות על שכנוע וסמלים ותקשורת. יש להניח שהוא תרם לעליה בפופולריות של ארה"ב ב"רחוב הערבי". ברם, עליה זו לא תשפיע על מוסלמים באפגניסטאן-פקיסטן שנפגעים כתוצאה מהמאבק נגד קיצוניים אלימים (לא "טרוריסטים"), על אותם עירקים שמאסו באמריקנים, ועל כל מי שממתין שאובמה קודם כל יצליח לסלק את ישראל משטחי פלשתין. חשוב מכך, שוב ושוב הוכח בעבר שהשפעתו של "הרחוב הערבי" ע ממשלותיו מוגבלת. מבחינה זו יש למדוד את הנאום על-פי תרומתו לשכנוע מדינות ערב לנרמל הדרגתית את קשריהן עם ישראל (הקריאה הקונקרטית היחידה בנאום). יש להניח שזה לא יקרה, בוודאי שלא לפני שישראל תקפיא את ההתנחלויות (אבן דרך אותה יצק הנשיא). כאזרחי העולם יש לשמוח על המאמץ לשנות את "התנגשות התרבויות" להידברות התרבויות. כישראלים, יש סיבה לדאגה.

פורסם במבט על, גיליון 111, 7 ביוני 2009.
תאריך:  07/06/2009   |   עודכן:  07/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נאום אובמה בקהיר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האמריקאים משקרים - מצ"ב לינק
דבר בשם אומרו  |  7/06/09 22:20
2
משיח עכשיו-שחור,יפה ומוסלמי רכ
קורן נאוה,טבריה  |  9/06/09 15:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל רבינוביץ
בפסק דין נכון וצודק, הן מבחינה מוסרית והן מבחינה משפטית נפסק כי גבר אשר קיים יחסי מין בהסכמה עם אישה שהרתה כתוצאה מיחסי מין אלה - לא יוכל לחייבה בביצוע הפלה - רק משום שאין רצונו בלידת הילד    התוצאה... מעולה, אך הדרך....
שלמה גזית
מדינת ישראל חייבת לגבש תוכנית הינתקות אזרחית חדשה. עלינו לקבוע חד-צדדית את קו הגבול המזרחי שאנו מציעים לישראל, ומכאן את השטח שיעמוד לרשות העם הפלשתיני, אם וכאשר יקים את מדינתו
אבשלום וילן
ה"אנטי" שיש בקרב קובעי מדיניות, פרשנים ופקידים נגד החקלאות נובע ממידע ישן שכבר אינו רלוונטי כיום - הגיע הזמן לקעקע אותו ולפתוח דף חדש
ד"ר אברהם בן-עזרא
בעקבות ההרשאה שבעקבות ההשראה - תבוא גם הרשעה? כמה עצוב לו לגבר האלים, שהזמנים השתנו ולפי הכללים החדשים בחברה - עבירה פלילית כבר אינה משחק ילדים קונדסי ומעשה שובבות
דודו אלהרר
את העובדה שחיי יהודי אחד ויחיד עולים בערכם על חיי מאות ואלפי ערבים, קבעו הערבים עצמם. הנה ממש בימים אלה כלוא החייל שישראל מוכנה מיד לפדותו בתמורה למחבל ערבי. הערבים עצמם, שהעלו את ערכם של חיי היהודים, גורמים להשפלת ערך חייהם של הערבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il