X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הענבים נמצאים בראש רשימת המזונות שאכילתם מעשירה אותנו בשפע רכיבי תזונה חיוניים הענבים מהווים מקור מצוין לויטמינים ולמינרלים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף ולסיבים תזונתיים
▪  ▪  ▪
ענבים. תורמים לבריאות

הקיץ כבר כאן וכבר מתחילים לראות אותם: קטנים או גדולים, עגולים או אליפטיים, ירוקים, אדומים או סגולים, כהים או בהירים, עם ובלי גרעינים. אלו הם הענבים - שילוב מופלא של פריכות, עסיס בטעם מתוק, עם חמיצות עדינה ורעננות ההופכים אותם לפירות המועדפים.
בשנים האחרונות מתברר שהטעם הנפלא מביא איתו גם שלל סגולות בריאותיות. הענבים נמצאים בראש רשימת המזונות שאכילתם מעשירה אותנו בשפע רכיבי תזונה חיוניים. המחקר הרפואי מגלה בהם עוד ועוד רכיבי תזונה ייחודיים התורמים לבריאות.

טיפים לבחירת ענבים ואחסון

  • בחרו ענבים עגלגלים ושלמים ללא קמטוטים: הקפידו שהפרי יהיה שלם ללא נזילות של מיץ. כדאי שהענבים יהיו מחוברים לגבעול מוצק ולא יבש, אך גם ענבים שנשרו מהאשכול טובים לאכילה;
  • בחנו את הצבע: צבע הענבים מעיד על מתיקותם. ענבים ירוקים מתוקים יהיה בעלי גוון צהבהב וענבים אדומים סגולים או שחורים צריכים להיות בעלי צבע עמוק ועשיר;
  • בחרו ענבים בשלים: כמות נוגדי התזונה עולה ככל שהצבע עמוק יותר והפרי בשל יותר. מחקרים הראו שכמות נוגדי החמצון בשיאה כשהפירות בשיא הבשלות;
  • אחסנו את ענבים במקרר: ענבים נוטים לתסוס ולהתקלקל מהר יותר בטמפרטורת החדר. עטפו את הענבים בנייר מגבת בצורה רופפת ושמרו בקופסה במקרר. בדרך זו הם ישמרו על טריותם טעמם ופריכותם לאורך זמן.

טיפים לשטיפה ולטיפול בענבים

  • מומלץ לשטוף את הענבים תחת זרם מים קר בסמוך לאכילתםף
  • לאחר השטיפה כדי להעביר למסננת לניקוז הנוזלים או לנגבם;
  • אשכולות גדולים מומלץ להפריד על-ידי מספריים לאשכולות קטנים ולא לתלוש את הענבים מהשיזרה. כך הענבים הנותרים יישארו טריים והשיזרה לא תתייבש.

טיפים לשילוב ענבים בתפריט היומי

  • ענבים מוקפאים: חטיף בריא שיעורר את סקרנות ילדכם. קחו ענבים רחוצים יבשים. סדרו שכבה אחת של ענבים בצורה כלשהי צמודים אחד לשני, אפשר להיעזר בקורצי עוגיות. הקפיאו אותם;
  • סלט פירות: ענבים מומלצים להעשרת טעם הסלט. הוסיפו ענבים מכמה צבעים;
  • שלבו בסלט חסה ועלים ירוקים ענבים חצויים;
  • הוספת ענבים לתבשילי קדרה מתובלים מוסיפה לתבשיל טעם נפלא;
  • ענבים טריים הם תוספת מעניינת וטעימה לגבינות קשות ויין;
  • אוהבים לשתות מיץ ירקות? תוספת של כ-8-6 ענבים לכוס מיץ ירקות לא רק תוסיף בריאות, אלא תעשיר ותקפיץ את טעם המשקה.

כמה ענבים לאכול: המלצות לתזונה נכונה

כבר הסבתות שלנו ידעו את זה, אך התפתחות המדע ותגליות חדשות של השנים האחרונות התמקדו בפיגמנטים הצבעונים הנמצאים בצמחים ופיטונוטריינטים נוספים הנמצאים בהם.
נמצא, כי הרבה מהסגולות הבריאותיות של הפירות והירקות טמונות בפיגמנטים אלו וכי לאכילת מגוון ירקות ופירות מכמה צבעים יש השפעה טובה יותר מאכילת ירק בצבע אחד.
אז כמה לאכול?
משרד החקלאות האמריקני פרסם ב-2005 עידכון להמלצות התזונתיות ולפירמידת המזון. לראשונה ההנחיות מפרידות בין צריכת ירקות לצריכת פירות. כמות הפירות המומלצת מוגדרת בספלים. כמובן שכמות הפירות המומלצת תלויה בגיל, מין, מצב בריאותי ורמת פעילות גופנית.
הכמות מומלצת לאדם ממוצע אדם במשקל ממוצע בין גיל 50-18 שנים היא כ-2-1.5 ספלים ביום. (כוס ענבים, כ-100 גרם, מכילה כ-30-25 ענבים בינוניים). שלבו פירות בתפריט בריא ומאוזן המכיל את כל קבוצות המזון בכמויות המתאימות לכם.

פירות קטנים עם יתרונות תזונתיים גדולים

כוס ענבים (כ-100 גרם, 30-25 ענבים) מכילה רק כ-60 קלוריות. הענבים מהווים מקור מצויין לויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקוד תקין של הגוף ולסיבים תזונתיים.
אכילת ענבים מעשירה את התפריט היומי בשלל ויטמינים ומינרלים כמו ויטמין C, מגנזיום, ויטמינים מקבוצת B ובסיבים תזונתיים החשובים ליעילות תקינה של מערכת העיכול.
הענבים הם אחד ממקורות התזונה העשירים בפלאבונים - רכיבי תזונה פעילים (פיטונוטריינטים) המעניקים לענבים את הצבע המיוחד ואת הסגולות הבריאותיות. רכיבים אלו הינם בעלי פעילות נוגדת חמצון (אנטי-אוקסידנטית), העשויה להגן מפני התפתחות סרטן, טרשת עורקים, קטרקט ואף האטת תהליכי ההזדקנות.
הענבים מכילים למעלה מ-1,600 תרכובות פעילות מסוג זה, כשהבולטות שבהן הן הרסברטרול ‭,(Resveratrol)‬ נוגד חמצון שנמצא בעיקר בקליפת הענבים, והאנתוציאנינים (Anthocyanins) קבוצה חשובה מאוד של פיגמנטים צמחיים המתפתחים היטב בעיקר בתנאים אקלימיים מיטביים, כאשר טמפרטורת הלילה קרירה כמו זו השוררת באזור בו שוכן מושב לכיש, וכן נוגדי חמצון מסוג פוליפנול שנמצאים בעיקר בענבים אדומים.
מחקרים רבים הראו את יכולת תרכובות אלו לסייע במניעת מחלות רבות, להפחתת הסיכון לסרטן, ליתר לחץ דם, למחלות לב ולכלי דם, לטרשת עורקים ולמניעת זיהומים.
הערך התזונתי-בריאותי של הענבים נמצא בשיאו כאשר הם נאכלים טריים ובשלים עם הקליפה והגרעין. בזמן זה הענבים עשירים ביותר ויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון.
אמנם רוב הסגולות הבריאותיות מגולמות בפרי הטרי (בעיקר מתחת לציפה ובגרעין), אך גם בצימוקים נותר ערך בריאותי רב שטמון בקליפה ובסיבים וכמובן גם ביין, ולכן נצלו את הקיץ הישראלי לאכילת טריים ובשלים.

מחברת המאמר הינה דיאטנית קלינית, יועצת לענבי טלי מושב לכיש
תאריך:  08/06/2009   |   עודכן:  08/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל מה שצריך לדעת על ענבים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מאלפת, חסר הסרטון הזה:
Sides  |  8/06/09 19:31
2
מה עם הצבע?
ראובן1235  |  13/06/09 12:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי בלום הלוי
מנהיגי העולם החופשי כרעו ברך בפני הטרור, אף ביקורת לא נאמרה על הדת המקדשת את המוות לשם מלחמת הקודש. פני הדור העולמי הוא כפני הכלב ונאום אובמה סימל יום שחור לאנושות. אובמה הכריז מלחמה על העם היהודי, הציונות ומדינת ישראל, ואלו - לא ייכנעו!
ראובן לייב
את הפגנות השבת של ירושלים אפשר למנוע, גם ללא התערבות משטרה, רק במודוס ויוונדי של שני הצדדים היריבים
עו"ד אברהם פכטר
"מבצע טופז" - סיפק הרבה כותרות, הרבה רכילות, הרבה הדלפות משטריות מכוערות ובעיקר הרבה עצב - על כוכב שנפל    הובלת טופז - באזיקי ידיים ורגליים - הוא מעשה מיותר, אך בעיקר משפיל    ניסיון ההתאבדות, או הזעקה לעזרה ורחמים, הייתה צפויה בנסיבות
אמילי לנדאו ואפריים אסכולי
ללא פעולה תקיפה מצדה של ארצות הברית, אנו עלולים להיכנס לדינמיקה חדשה עם התפתחויות מקבילות: תפוצה גרעינית המתקדמת בקצב מואץ, לצד שיח מעורר השראה אך בלתי יעיל על אמנות בינלאומיות (שאינן זוכות לתשומת לב) לפיקוח על נשק גרעיני
אהרון אביתר
הצעת החוק נגד ציון הנכבה ע"י האזרחים הערבים-ישראלים, הנדונה בימים אלו, תקוותי היא שבית המשפט יפסול את החוק לכשיופעל, אך אין בכך מזור לפצע האנוש שסופגת הדמוקרטיה שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il