X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
בית המשפט השלום בהרצליה, בשבתו כבית משפט לעניינים מקומיים, ביטל צו הפסקה מנהלי שהוציא פקח עירייה לסניף "קפה קפה" בחוף הים בעיר הסיבה : רק ראש העיר מוסמך להוציא צווים, לא פקח.
▪  ▪  ▪
המרינה בהרצליה
תורת הבטלות היחסית
ענבל בר-און
בבואה של הרשות המינהלית להפעיל סמכותה עליה לפעול מכוח סמכות אשר ניתנה לה בחוק, בסבירות, בהגינות, תוך מתן זכות שמיעה לכל הצדדים * מהי נפקות המעשה המינהלי אשר בוצע שלא בסמכות ותוך אי קיום זכויותיו הפרוצדורליות של האזרח?
לרשימה המלאה

"אין זה מתקבל על הדעת, אפוא, שפקח עירוני, עם כל ההערכה לתפקידו, יהא הגורם שימלא את הפרטים האופרטיביים של צו הפסקה, שנחתם "על החלק", כאשר אין בידיו סמכות לפי דין לעשות כן. זאת ועוד: לנוכח אופיה הדרסטי של הסמכות ליתן צו הפסקה, גם בעל הסמכות הוגבל על-ידי המחוקק בהוצאת הצו לתקופה של שלושים יום בלבד. לפיכך, מועד מתן הצו הינו מועד חיוני שיש לציינו ב"זמן אמת", דהיינו: בעת החתימה על הצו; ופשיטא שפקח, שאינו בעל הסמכות, אינו יכול להשלים בדיעבד פרט זה". הדברים האלו נאמרו על-ידי שופט בית משפט השלום בהרצליה, ד"ר שאול אבינור, בבקשה שהגישה רשת בתי הקפה "קפה קפה", לביטול צו סגירה שהטילה עליה עיריית הרצליה.
רשת "קפה קפה" זכתה במכרז שערכה עיריית הרצליה, באפשרות לפתוח במרחק של פחות ממאה מטרים מקו החוף בית קפה. למרות שהרשת משלמת שכ"ד של כמיליון וחצי שקלים חדשים מראש לשבע שנים לעירייה – העירייה עצמה הוציאה לבית הקפה צו הפסקה מנהלי, צו דרסטי שמוצא במקרי קיצון של חריגות מהיתרי ושימושי בניה.
הרשת טענה בבקשתה כי העירייה אינה יכולה לפעול בשתי זרועות, מחד, לגבות מן הרשת דמי שכירות ובכך 'להכשיר' את פעולתה, ובזרועה השניה להוציא לרשת צו סגירה. השופט אבינור דחה טענה זו אולם קיבל את טענתה של הרשת כי צו הסגירה הוצא בחוסר סמכות, על-ידי פקח ולא על-ידי העירייה, ועל כן הצו בטל מדעיקרא.

עובדות המקרה

רשת "קפה קפה" זכתה במכרז שערכה עיריית הרצליה, באפשרות לפתוח במרחק של פחות ממאה מטרים מקו החוף בית קפה. למרות שהרשת משלמת שכ"ד של כמיליון וחצי שקלים חדשים מראש לשבע שנים לעירייה – העירייה עצמה הוציאה לבית הקפה צו הפסקה מנהלי, צו דרסטי שמוצא במקרי קיצון של חריגות מהיתרי ושימושי בניה.
כנגד הצו עתרה "קפה קפה" לבית המשפט לעניינים מקומיים בהרצליה, בבקשה לבטלו בגין ליקויים מהותיים חמורים.

טענות הצדדים

לטענת הרשת, ישנו חוסר תום לב מהותי מצד העירייה, שמחד גובה בחפץ לב את שכר הדירה, ביודעה את מטרת השכירות, ומאידך - נוקטת שרירותיות בהקשותה על פעילות המקום, משל הייתה גוף בעל שתי זרועות שאחת אינה יודעת את מעשי השניה. כמו-כן, טוענת "קפה קפה" כי בנסיבות כאלה שהעירייה היא המשכיר, עליה להטות חסד ולאפשר למקום לפעול, אף ללא רישיון, עד שיוצא כזה.

קביעות בית המשפט

  • ההשכרת וגם הטלת קנס? - בית המשפט סירב לקבל את הטענה כי על העירייה לאפשר לעסק לפעול ללא רישיון - אפילו בנסיבות בהן העירייה היא המשכיר, ורישיון העסק כבר בדרך להינתן - זאת מחשש של מתן לגיטימציה לעסקים רבים לפעול ללא רישיון.
  • פגמים פרוצדורליים בצו - מנגד, מצא בית המשפט באופן מילוי הצו פגמי פרוצדורה חמורים, חמורים עד כדי היותם עילת פסלות מהותית: "...פגם היורד לשורשו-של-עניין, שיש בו כדי להביא לבטלותו של הצו מדעיקרא...."
  • פגם בסמכות במתן הצו - לדברי השופט, הדוקטור שאול אבינור, סעיפים 20-21 לחוק רישוי עסקים יוצרים משוואה, על פיה בצו הפסקה מנהלי שמוציאה עירייה חייבים להופיע מועדי התחלת וסיום הצו, מועדים שעליהם יכריע ראש הרשות המקומית, לאחר ששקל את מכלול הנסיבות של הפעלת סנקציה כה דרסטית. מכיוון שאת מועדי תוקף הצו רשם הפקח בעת מסירת הצו לבעלי המקום, כפי הנראה, על-פי שיקול דעתו הוא שהתגבש "על המקום", הרי שהצו ניתן בחוסר סמכות מהותית ממש: החוק הסמיך ראש עיר להכריע על מתן צו הפסקה מנהלי, לאחר הפעלת שיקול דעת, לא פקח. בשולי דבריו כותב השופט אבינור :
"אין זה מתקבל על הדעת, אפוא, שפקח עירוני, עם כל ההערכה לתפקידו, יהא הגורם שימלא את הפרטים האופרטיביים של צו הפסקה, שנחתם "על החלק", כאשר אין בידיו סמכות לפי דין לעשות כן. זאת ועוד: לנוכח אופיה הדרסטי של הסמכות ליתן צו הפסקה, גם בעל הסמכות הוגבל על-ידי המחוקק בהוצאת הצו לתקופה של שלושים יום בלבד. לפיכך, מועד מתן הצו הינו מועד חיוני שיש לציינו ב"זמן אמת", דהיינו: בעת החתימה על הצו; ופשיטא שפקח, שאינו בעל הסמכות, אינו יכול להשלים בדיעבד פרט זה".

תוצאת ההליך

הצו בוטל מעיקרו.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בהרצליה
- בפני השופט ד"ר שאול אבינור
- בשם התובעת: עו"ד קרני מור
- בשם הנתבעת: עו"ד אייל רייך

בש"א 49/09 קפה קפה בע"מ נ' עיריית הרצליה
תאריך:  14/06/2009   |   עודכן:  15/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: פקח אינו יכול להחליף את ראש העיר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע כי על בני הזוג המתגרשים להתחלק בנכסים שווה בשווה, למעט נכסים שרכש כל אחד מהם בעצמו טרם הנישואין    השופט ויצמן עוקף עיקרון זה באמצעות מוסד ה"ידועים בציבור"
ענבל בר-און
לפי החוק, לא ניתן לתבוע שופט בנזיקין, אלא רק את המדינה כשולחתו    ובכל זאת, באופן כזה יתאפשר דיון 'בדלת האחורית' בפעילותו השיפוטית    המקרים אשר מאפשרים הגשת תביעה שכזו הם נדירים ביותר    ובכל זאת, בית המשפט פתח את הדלת לדיון
מאיר הילזנרט
בית המשפט העליון דחה את בקשת רשות הערעור שהגישה בולגריה כנגד אישור בית המשפט המחוזי בירושלים את פסק הבוררות בו חויבה בולגריה לשלם לחברה ישראלית מליוני דולרים
ענבל בר-און
העותרים ביקשו להשהות את המתת העדר הנגוע, בכדי לאמוד את שומתו בעוד העיזים בחיים, שאחרת ייגרם להן "נזק קנייני בלתי הפיך"    ביהמ"ש קבע כי קל יותר לאמוד את שוויין בעודן מתות
ענבל בר-און
סגן שר נועד כדי לסייע לשר    סגן שר במעמד שר, מקום בו המשרד מיותם משר, זוהי פיקציה אשר נועדה לשרת שיקולים קואליציונים, אשר להחטיא את תכלית החוק    הפעם בג"צ לא יתערב, אבל רק הפעם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il