X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה ניל פוסטמן ודב יודקובסקי היו אומרים על שירות המסרים טוויטר, והאם חדשות ב-140 תווים הן העתיד הלא ורוד של העיתונות
▪  ▪  ▪
מגביר את חוסר האונים [צילום: AP]

אילו חוקר התקשורת האמריקני ניל פוסטמן היה חי בימים אלה, סביר להניח שזה מה שהוא היה כותב על הטוויטר, הייצור הצייצני שכובש כל חלקה טובה, משער המגזין "טיים" ועד "העין השביעית" וכל מה שביניהם: "תרומתו של הטוויטר לשיח הציבורי היא העלאת ערכה של האי-רלוונטיות והגברת חוסר האונים. הטוויטר הפך את השיח הציבורי לבלתי לכיד במהותו, יוצר עולם של זמן שבור ותשומת לב מרוסקת. יכולתו לשנע מידע ולא ללקט, להסביר או לנתח אותו.
"ערכו של הטוויטר מתערער אם מחילים עליו אמות מידה של קביעות, המשכיות או לכידות. הוא מתאים רק להבזקת ידיעות, המתחלפות במהירות בהודעות אחרות, עדכניות יותר. עובדות דוחפות לתודעה עובדות אחרות, ואז הן הודפות אותן משם החוצה במהירויות שאינן מאפשרות ואינן דורשות הערכה".
"החדשות בטוויטר לובשות צורת סיסמה. להבחין בה בהתרגשות ואז לשכוח במהירות. שפתו נעדרת לחלוטין כל מידה של המשכיות. שום הודעה אינה בעלת קשר לזו שקדמה לה או לזו שבאה אחריה. כל 'כותרת' ניצבה לבדה כהקשר לעצמה [...] העולם שמתאר הטוויטר מתחיל להיראות בלתי ניתן לניהול ובלתי ניתן לפענוח. 'ידיעת' העובדות מקבלת משמעות חדשה, שכן לא משתמעת ממנה הבנה של השתמעויות, של רקע או של קישורים. לדידו של טוויטר, אינטליגנציה משמעה ידיעה של הרבה דברים, לא ידיעה עליהם".
איך אני מנחש מה היה פוסטמן, שמת ב-2003, יותר מחמש שנים לפני שבקע טוויטר מביצתו, היה אומר עליו? כי זה בדיוק מה שהוא כתב על המצאה טכנולוגית אחרת - הטלגרף, שהחל לשמש להעברת ידיעות חדשותיות לעיתוני אמריקה באמצע המאה ה-19. סמואל מורס, שפיתח את השפה שבאמצעותה הפכו מלים לאותות אלקטרוניים וחזרה למלים, הקדים את חזון מרשל מקלוהן על כפר גלובלי כאשר אמר שהטלגרף "יהפוך את כל הארץ לשכונה אחת". אכן שכונה.
רוב ספרו החשוב של פוסטמן "בידור עד מוות: השיח הציבורי בעידן עסקי השעשועים" (הספר הופיע בעברית רק ב-2000, 15 שנה לאחר שפורסם בארצות-הברית) מוקדש לנזקי הטלוויזיה, אבל הוא עוסק גם בטלגרף (עמ' 65-66 בגרסה העברית, ספריית פועלים) כשלב מקדים לטלוויזיה, כחלק מן התהליך שמרסק את הידע, המחשבה, הבחינה והדיון לביטים של מידע מקוטע. לא רק העולם הולך וקטן, גם המוח שלנו מתכווץ.

יד עיתונאית שתעשה את העבודה

כשהחלו העיתונים באמריקה לפרסם מהדורות מקוונות באינטרנט באמצע שנות התשעים, נדמה היה לעורכים שאחד מיתרונות הטכנולוגיה הוא הגישה הישירה שתוענק לקוראים למקורות ראשוניים.
קראתם ידיעה על דיון סוער בקונגרס? הקישו על הקישורית ודלגו לפרוטוקול. מחלוקת על הוצאות הפנטגון? קליק ואתם בספר התקציב. אבל כפי שהודתה לאחר זמן קצר מעצבת האתר של ה"וושינגטון פוסט", מינדי מקאדמס, התברר שהקוראים אינם רוצים את חומרי הגלם. הם רוצים "מטפורה של עיתון": חומר מעובד, עם כותרת, כותרת משנה, פתיח מסודר. יד עיתונאית שתעשה את העבודה, כי למי יש חשק וזמן לקרוא את המסמכים המקוריים, אלא אם זה הדוח העסיסי של השופט קנת סטאר על עלילות ביל קלינטון ומוניקה לוינסקי.
מאז חלפו עשור וחצי. הסבלנות שלנו לטקסטים ארוכים הולכת ופוחתת, אבל האם צרכני החדשות באמת מוכנים למציאות שבה חדשות יוטחו בהם במקטעים גולמיים של 140 תווים, הכל מיד, בלי שיהיה רגע לבדוק, להעריך, לשקול, לצרף "חבילת פרשנות" הולמת, או בקיצור: לתת משמעות למידע?
ואולי טוויטר הוא פלטפורמה לעוד סוג חדשות, ולא מבשר העתיד של העיתונות כולה? כמו שגם 150 שנה אחרי שהטלגרף התחיל לתקתק ידיעות מקליפורניה לניו-יורק עדיין אפשר לקרוא את עמוד המאמרים של ה"ניו-יורק טיימס", את המגזין השבועי שלו ואת מוסף הספרים, בעיתון המודפס או במהדורתו המקוונת, לקבל מידע ומשמעות ורעיונות למחשבה?
הנה מסר ב-96 תווים למי שממשיך לנקר את גרגירי הטוויטר: מצדי כבר עדיף לקבל את הצלחת הגדושה להתפקע שמפניה הזהיר יודקובסקי: לפחות שם מישהו בישל את האוכל.
עוד בנושא:

משל המסעדה הצרפתית של דב יודקובסקי

דב יודקובסקי, האיש שהזניק יחד עם נוח מוזס את ידיעות אחרונות למעמדו הנוכחי כעיתון של המדינה, נעזר לעתים בדימויים מעולם האוכל כשביקש ללמד איך לערוך. פעם הסביר ברוח גסטרונומית מדוע גודש של גושים אפורים של טקסט ארוך ופסקאות שאין להן קץ מרתיע את הקורא. תחשבו, אמר יודקובסקי, על מסעדה שבה זורקים לכם לצלחת אחת צלי בשר, הר של תפוחי אדמה וירקות מבושלים, ומוסיפים גם כף גדושה של סלט, וכל המאכלים מתערבבים זה בזה וכמעט גולשים מעבר לשפה.
האוכל אולי טעים, אבל הר מזון כזה איננו מעורר תיאבון. אכילה היא גם חוויה לעיניים. כמו במסעדה צרפתית, אמר יודקובסקי: שם מחלקים את האוכל למנות קטנות על צלחות נפרדות. העין מתמוגגת והתיאבון גובר. כך גם בעיתון.
נזכרתי השבוע במשל המסעדה הצרפתית. בגלל טוויטר. לא, לא מפני ש-140 התווים הם התגלמות ההגשה הקצרה נוסח יודקובסקי (ממש לא), אלא משום שעלתה בדעתי אסוציאציה אחרת מהתחום הגסטרונומי: ההרגשה שלי בימים אלה היא כשל מי שנכנס למסעדה, ובמקום צלחת עמוסה או מנות קטנות שובות עין, רצים אליו המלצרים בזה אחר זה וכל אחד מניח על הצלחת משהו: קולורבי בקליפתו, קופסת טונה פתוחה למחצה, שתי ביצים, פולקה נאה של עוף, חצי חציל, בטטה, פלח לימון וכמה גרגרי מלח גס. בתיאבון.
הערב רב הזה של חומרי גלם הוא בדיוק מה שאנחנו מקבלים עכשיו מטהרן ומיתר העולם, באדיבות טוויטר, מבזקי הסלולרי והמייל. טוחנים לנו את השכל, תסלחו לי, עם חומרי גלם. טחינה גולמית. הכל מיידי, עכשווי, טרי, אבל ראשוני.
זה לא חדש, כפי שהראו לנו פוסטמן ואחרים. התהליך שהחל עם הטלגרף נמשך מאז בהתמדה. אבל בעשורים האחרונים הקצב הואץ. מבזקי חדשות, "גל פתוח", שידורים חיים, חומרי וידיאו של אזרחים ממצלמות וטלפונים סלולריים, האינטרנט על שלל הטכנולוגיות שלו, דיווחי בלוגרים וה"עיתונות אזרחית" ("כל אחד יכול להיות עיתונאי"), עידכוני SMS. הכל קצר, מהיר, מעודכן, מקוטע. שפע של חומרי גלם שמרביתם בלתי מעובדים, שמשאירים אותך מבולבל כמו אסטרונאוט שנקלע למטר מטיאורים או צנחן שירד משמים אל תוך חגיגת הזיקוקים הגדולה של יום העצמאות האמריקני.

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  22/06/2009   |   עודכן:  22/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דפנה שמורק-נתניהו
האם בנאום ראש הממשלה באוניברסיטת בר-אילן נפרץ הסכר למדינה פלשתינית, או אולי דווקא נסתם הגולל על האפשרות הזאת?
ראובן לייב
המשבר בענף הנסיעות לחו"ל מעניק למי שמבקש לטוס אל מעבר לים הנחות ובונוסים אם רק ישכיל לכלכל את מהלכיו    מדריך לנוסע התועה בדרך
עמוס שריג
ביבי הציע לפלשתינים מדינה, אבל הם, כרגיל, מיהרו לדחות את ההצעה    הפלשתינים הם כמו השפן שמציב תנאים לאריה: הם רוצים מדינה בגבולות 67, את ירושלים המזרחית כבירתה, את זכות השיבה וביטול הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית, אחרת הם...    או שייקחו את ההצעה של ביבי, או שיחפשו אותי ואת שכמותי בסיבוב!
דני רשף
נושא ההסברה של ישראל תמיד לוקה בחסר. כמקובל במערכות הפוליטיות האשם הקבוע הוא התקציב ואולי היעדר ברור של סמכות. ובכן, הבעיה בהסברה הישראלית היא לא הכסף והתפקידים אלא השכל הישר, הפשוט וקורטוב ממה שקרוי יצירתיות
פרופ' בן-עמי סלע
למרות שכבר כתבתי אינספור מאמרים וחוות דעת על הקשר בין עישון לסרטן ריאה, השתכנעתי למקרא אותן "פנינים משפטיות" של עורכי-דין המנסים לטשטש קשר זה, להעלות על הכתב את השורות הבאות, המסכמות ידע בלום שהצטבר בעולם על עונשם של מעשנים
רשימות נוספות
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
הדרישה לסמל  /  אורן פרסיקו
פיל לבן, חור שחור  /  אורן פרסיקו
נא לכוון שעונים  /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il