בתפקידך בעבר, עת כיהנת כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, פניתי אליך שתהיה נחרץ בריסון עמלות הבנקים שהם קרטל לכל דבר. למרות המאבק שניהלת להגנת הצרכנים, נשלל ממך הכוח לכפות ריסון הבנקים כאשר ניטלה הסמכות מידי הוועדה בראשותך, בלחץ הבנקים, והועברה לבחינה של בנק ישראל.
תוצאות הבחינה של בנק ישראל הובילו להעלאת התעריפים בשיעור של כ-15 אחוזים. לצערם של אזרחי ישראל, הכנסת לא הצליחה למלא את ייעודה ולהגן על האזרחים. ראוי להזכיר דבר מובן מאליו: הריבון הוא העם והכנסת היא הנציגה שלו כדי להגן עליו לא רק מהאיום האירני אלא גם משוד אלגנטי של המונופולים והקרטלים השודדים את האזרחים מבלי להסתכן.
מה שלא הצליחה לעשות ועדת הכלכלה בעניין ריסון עמלות הבנקים, הצליחה הממונה על ההגבלים העסקיים להצהיר כי הבנקים הם קרטל לכל דבר. עוד לא ניתן להבחין בתוצאות הכרזתה של הממונה על ההגבלים העסקיים, אולם המחויבות להשלמת המהלך והגבלת עמלות הבנקים יידרש מיורשיך בוועדת הכלכלה של הכנסת.
הקדמתי בתזכורת בעניין הכישלון בריסון עמלות הבנקים כדי להפנות תשומת לבך כי הקרטל בענף הטלפונים הסלולרים הוא דורסני יותר מקרטל הבנקים. בידך לחסום את גזילת החברות הסלולריות את אזרחי ישראל. אם בהיותך יו"ר ועדת הכלכלה סמכויותיך היו מוגבלות, אין הדבר כן באשר לסמכויותך כשר התקשורת.
חברות הסלולר הישראליות הנפיקו מניותיהן על בסיס שווי החברות בסכום של כששה מיליארד דולר. השווי הגבוהה אינו תוצאה של השקעה גבוהה אלא של יתרונות הקרטל המתבטאים במחירים מופקעים. לראיה- חברות הסלולר הן בין הבודדות במשק שממשיכות להציג רווחים נאים בתום כל רבעון. הרווח המצרפי של שלוש החברות הסלולריות עלה ברבעון הראשון של 2009 ב-20% ל-874 מיליון שקל.
הדרך לריסון עמלות החברות הסלולריות המתנהלות בקרטל היא על-ידי קביעת מחירי תקרה לכל התעריפים עבור שירותי החברות הסלולריות. הגבלה צריכה לכלול איסור דווקני לחייב לקוחות בהסכמי התקשרות לטווח ארוך, הן בגלוי הן בעקיפין, כך שהלקוח יוכל בקלות לעבור מספק לספק מבלי שיידרש לתשלום כתוצאה מהמעבר לספק אחר. במקביל, על הממשלה ליזום ולעודד כניסת מתחרים נוספים לענף כיוון שהחברות הסלולריות אינן פחות מוכשרות מאשר הבנקים וגם הן יצליחו לעקוף המגבלות שיוטלו עליהן כקרטל, אבל ריבוי המתחרים יקשה על התנהלותן כקרטל.