X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניזרי והירשזון נהנו מן הקירבה לקופה הציבורית - וזה רע. אבל יש רבים בשירות הציבורי שעושים מעשים מטרידים יותר: הם פשוט מפירים את האמון שהציבור נותן בהם, בבוטות שבה הם נוהגים בעבודתם או ברשלנותם - ובכך פגיעתם בציבור קשה וכואבת פי כמה
▪  ▪  ▪
עונשו שימש תמרור אזהרה. שלמה בניזרי [צילום: פלאש 90]

שלמה בניזרי איננו חבר הכנסת הראשון שמחליף את הכיסא החמים והמפנק בבית הנבחרים בספסלי הנאשמים בבית המשפט והוא, כנראה, גם לא האחרון, אולם עונשו בוודאי מציב תמרור אזהרה גדול וברור במיוחד. ציבור האזרחים, קצה נפשו בשחיתות הגואה בכל מערכות השלטון. השופט אדמונד לוי נתן לכך הפעם ביטוי חד-משמעי ויש להניח שיש לא מעט אנשים שנזכרים בימים אלה בדבריו של סגן נשיא ארצות הברית, ספירו אגניו, בתקופתו של ריצ'ארד ניכסון, מי שהואשם בעבירות שחיתות שונות: 'המנוולים שינו את כללי המשחק ושכחו לספר לי'.
אז עכשיו כבר לא יוכל איש לטעון במדינת ישראל שהוא לא ידע שכללי המשחק שונו. לא שטענה מן הסוג הזה יכולה הייתה להתקבל גם בעבר, אבל עתה, לפחות, המסר הוא חד וברור והוא צריך להיות נהיר לא רק לנבחרי הציבור, שמהם כולנו מצפים לניקיון כפיים, אלא, בעיקר, לכל אלה שסובבים אותם, בלשכותיהם או בפרוזדורי השלטון למיניהם, ומנסים לגזור קופונים בגלל הקרבה אל מקבלי ההחלטות.
דומה שאין כמעט אחד שלא נתקל בחומות כאלה ואחרות שמציבה בפניו הביורוקרטיה של הפקידים - אבל מה שתמיד מכעיס את כולנו הוא הידיעה שיש כאלה ששווים יותר; שאותן ה'חומות' הללו לא מצליחות לעצור. הם יודעים תמיד למצוא את 'המאכער' המתאים או את 'הלוביסט' המקושר שיודע לעגל פינות ולרבע מעגלים. לפעמים הם גם נעזרים בנבחרי ציבור שפרשו, כאלה שמבקשים לממש מהר ככל שרק ניתן את הפוטנציאל הגלום בהיכרותם את מי שנשאר במשרדי הממשלה כדי 'לעשות לביתם'. היכולת להרים טלפון ישירות לשר זה או אחר מבלי להתברבר עם הפקידים היא נכס ששווה הרבה מאוד כסף. חיים רמון, למשל, צדיק ידוע בדורותיו, עוד מהתקופה שבה מותר היה לחברי כנסת לעסוק גם בעריכת דין, או בפרנסות אחרות, עומד להרוויח ממון רב כבר בשבועות הראשונים שלאחר פרישתו. הוא לא יופיע בבתי משפט והוא גם לא יטרח על קריאת פסקי דין. עיקר עיסוקו, מן הסתם, יהיה כרוך ב'הסרת מכשולים'.
וזאת, למעשה, הרעה החולה האמיתית. לא איזה שר כזה או אחר שנוטל לעצמו כספים לא לו, תופעה מרגיזה כשלעצמה, אלא השחיתות העמוקה, המוגדרת בדין הפלילי כמעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד. התנהגות כזו היא זאת שאוכלת בכל מערכות חיינו בכל פה ומשגעת כל אחד מאיתנו בעת שאנחנו מגלגלים שיחות-נפש בימי שישי בחוג חברינו. הידיעה שקרקעות של המדינה אף פעם לא יגיעו לידינו בדרך ישרה; שבנקים כושלים נמכרים בפרוטות למקורבים; שהיתרי בנייה מפליגים ברוחב-ליבם לעולם לא ייהנו מהם אזרחים שאינם מקושרים; שההקלות במיסים תמיד יינתנו למי שלא באמת צריך זאת.
מה שבטוח הוא, שההלוואות הנדיבות ומחיקת החובות הנדיבה עוד יותר תמיד גורמת לצמרמורת אצל כל מי שפקידי הבנק דורשים ממנו ל'סגור' חריגה של כמה מאות שקלים. גם הסלחנות המפליגה כלפי כל אלה ששולחים את ידם אל נכסי הציבור בזכות היכרותם עם יודעי-חן - כגון חברי כנסת או שרים לשעבר - או משכורות העתק שמשולמות בחברות ציבוריות או מצנחי-הזהב המחולקים על חשבון הכלל גורמת בוודאי לבחילה לא קלה אצל רבים ולרצון לתפוס אנשים כאלה בגרונם ולנער אותם לכל הרוחות.
העבירה של הפרת אמונים, בנסיבות אלה, אין חשובה ממנה - וחבל שבמשך שנים כה רבות היא לא זכתה לשדרוג הראוי לה. הגדרתה זכתה אומנם לחידוד ולהבהרה במשפטו של שמעון שבס, מנהל לשכתו של יצחק רבין, אבל כיום כבר ברור לכל שמה שהיה טוב לתקופות אחרות כבר לא יצלח לימינו אלה.
שלמה בניזרי או אברהם הירשזון נהנו מן הקירבה לקופה הציבורית - וזה רע. אבל יש רבים מאוד-מאוד, לצער כולנו, בשירות הציבורי, בדרגים נמוכים בהרבה, ברשויות המקומיות ובמשרדי הממשלה, שעושים מעשים מטרידים הרבה יותר: הם פשוט מפירים את האמון שהציבור נותן בהם, בבוטות שבה הם נוהגים בעבודתם או ברשלנותם - ובכך פגיעתם בציבור קשה וכואבת פי כמה.
אל כל אלה התכוונה העבירה של הפרת אמונים.

תאריך:  29/06/2009   |   עודכן:  29/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאומנים בהפרת אמונים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
התעלמת מ'הרעה החולה' האמיתית!
לעו"ד הנכבד משגב  |  29/06/09 18:06
2
טוב להיות חברים של ביבי
א. פובליציסט  |  29/06/09 19:02
 
- אובססיה היא מתסמיני מחלת הנפש ל"ת
א מ רול  |  30/06/09 00:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב לוי
כיצד שוכפלו דיסקים לפני מספר שנים וכיצד הם משוכפלים היום - פלאי הטכנולוגיה
מנחם רהט
הימין יכול לנצח בבחירות, אבל השליטה בתקשורת תישאר לעולם בידי השמאל, לעיתים אף ללא מראית עין של איזון
צפורה בראבי
גם לכם יש ילד שאובחן כהיפראקטיבי? להלן עצות פשוטות וקלות ליישום אשר תבאנה את הילד לדרך המלך. קצת מאמץ ורצון טוב הם המפתח לשיפור
אפרי הלפרין
במשך שנים היה התיאטרון חלק מוביל בתרבות של אומות העולם. המאה העשרים ואחת מבשרת את סוף עידן התיאטרון, וזאת בשל המצאה שטותית שהומצאה במאה העשרים - הפלאפון או בשמו העברי הטלפון הנייד
אורן פרסיקו
לילך סיגן, עורכת "גלובס הערב", פסלה לפרסום טור דעה כי "ליכלך באלימות על המדינה"    הכותב, קובי ניב, מודיע כי לא יכתוב יותר טורי דעה ב"גלובס"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il