X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפרשת "מדבקת המיליארד" יש תקדימים מסמרי-שיער של אחיזת-עיניים, בוואריאציות שונות ומשונות: מהילולת גילוי הנפט "בכמויות מסחריות", דרך הנורה שתאיר את "כל רמת-גן", ועד ל"הצמחת שיער לקירחים"
▪  ▪  ▪
מדבקת הקלון של התקשורת הישראלית
עו"ד מתן פריידין
גיבורה של פרשת מדבקת "לייף קיפר" אינו אריק קליין אלא התקשורת הישראלית שנחשפה במלוא מערומיה
לרשימה המלאה

עופר וולפסון
עסקה לפי מיליארד דולר: מדבקה תתריע מאירועי לב

האם פרשת "מדבקת המיליארד" היא, אכן, עסקת ענק, או שזוהי סתם הונאה של תרגיל-עוקץ? ימים יגידו. בינתיים, מכל מקום, מתרבים הסימנים שהמדובר, בסך-הכל, בעוד ישראבלוף, אחד מני רבים, שכבר קנו להם אצלנו חזקה בעבר.
מקורו של הישראבלוף, למי ששכח, הוא במערכון אלמותי של ה"גשש החיוור" מימים עברו. הוא ניתן לשיטה נפוצה להגדרת רכיבי-שכר בעלי שמות פיקטיביים, שאין מאחוריהם כל ממש. במערכון מנסים שני מנהלי-בנק לשכנע נער-שליחויות לדווח על הוצאות רכב וספרות מקצועית, כאילו היו לו, באמת, הוצאות כאלה, והכל כדי שיזכה לשכר גבוה יותר.
הוותיקים שבינינו זוכרים, מן הסתם, את ההילולה הגדולה של מחצית המאה החולפת, עם גילוי נפט בחלץ שבדרום. ב-23 בספטמבר 1955 פרץ, לפתע, בקידוח של חברת "לפידות", סילון אדיר של נפט ממעמקי האדמה. הגילוי המרעיש הביא לפרץ היסטרי של שמחה ותקווה. ברחובות הערים יצאו הכל בשירה ובמחולות. פתאום נשכח הצנע כלא היה, ואיגרות מלווה הפיתוח הישראלי זינקו אל על בעשרות אחוזים. הכותרות השמנות של העיתונים בישרו על בוא המשיח לכלכלה הישראלית.
אלא שכגודל הציפיות היה גם גודל האכזבות. מאגרי הנפט ה"אדירים" התבררו, בסופו של דבר, כקטנטנים וחסרי משמעות, ובכל זאת המשיך הרדיו להשמיע, עוד זמן רב, את הלהיט של שלמה וייספיש, "נפט זורם בחוליקאת".
ציפיות ואכזבות
אלא שסיפור גילוי הנפט לא היה הישראבלוף היחיד. ב-28 ביוני, 1981, ערב הבחירות לכנסת העשירית, התראיין לרשתות הרדיו יעקב מרידור, מבכירי המועמדים לרשימת הליכוד לכנסת, ובפיו בשורה מרעישה על המצאה חדשה: בידי מדען, העובד עימו, עלה, לדבריו, להמציא מתקן לייצור אנרגיה, המתבסס על תהליך כימי, בעל יעילות ותפוקה בלתי-רגילות. את ההמצאה הוא הרשה לעצמו לכנות "מהפכה עולמית, שעדיין לא ניתן לתפוס אותה", ואז גם רמז על מהותה: "זה, כאילו, לקחת נורה רגילה של בית ולהאיר בה עיר שלמה כמו רמת-גן". שבעה חודשים מאוחר יותר, בעודו מכהן כשר הכלכלה, נתן מרידור פומבי להמצאה, במשדר מיוחד של הטלוויזיה, וכבש למספר ימים את הכותרות הראשיות בעיתונים. אבל, משנחשף כי הממציא, דני ברמן, איננו אלא נוכל שהורשע בדין, הפך השר לחוכא ואטלולא, ו"הברווז העיתונאי" הזה הוזכר עוד שנים רבות לאחר מכן.
ולא שכחנו את רובינס קוסמטיקום, "מדשיא הקרחות" מתל אביב, שבתחילת שנות השבעים של המאה החולפת הבטיח לכל קרח שגאולתו הגיעה. לאלפי לקוחותיו, שהמתינו בתור, הוא "שתל", במו ידיו, שיער, שאמור היה לצמוח, עד שהתרמית נחשפה לעין כל.
תעודות פיקטיביות
והייתה פרשת ההונאה של תעודות אקדמאיות פיקטיביות, שהונפקו בארץ לבוגרי שלוחות מפוקפקות של אוניברסיטאות בחו"ל. בין הנופלים בפח היו מורים ו...קציני משטרה בכירים, שנאלצו מאוחר יותר לבלוע את הכובע ולשלם את מחיר ההונאה; והיו בוגרי החוגים למנהל-עסקים של 13 מוסדות אקדמיים בארץ, שבתואריהם אפשר היה רק לנגב את..., וזאת כאשר המועצה להשכלה גבוהה מצאה שהמדובר ב"לימודים שהם מתחת לכל ביקורת, ובמרצים-גימלאים, תשושים וחסרי חדוות הוראה". הסתבר שהמתכון ללימודים היה כמו מתכון לאוכל: קורס בחשבונאות, עם קורס במימון; קצת כלכלה מיקרו-מאקרו; מערבבים עם איזה קורס בסטטיסטיקה וחקר-ביצועים; בודקים איזה קורס-בחירה ביסודות השיווק; ולפני שגובים אלפי שקלים מהסטודנטים, משקשקים טוב-טוב, והופ - יוצא לך בוגר ל...מינהל-עסקים, תואר שבישראל איננו מכשיר לשום דבר, לא מלמד שום דבר, ולא מתמקד בשום דבר.
ואחרי כל הנסים והנפלאות האלה, אי-אפשר שלא להיזכר ב"שיר הפטנטים" ההיסטורי של אורי זוהר, ממחצית המאה הקודמת: "התריס הזה נותן שלושה מינים של צלליות; התריס הזה שובר קרניים אולטרה-סגוליות; לא מדינה נידחת, לא עסק מפוקפק; הארץ מתפתחת בצעדי ענק; זה עסק יסודי, מספיק עם סנטימנטים, הראש היהודי ממציא לנו פטנטים".
ודי, כמובן, לחכימא ברמיזא.

תאריך:  09/07/2009   |   עודכן:  09/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלגוליו המדהימים של הישראבלוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אוסלו- הישראבלוף של התקשורת
לואיס קרול  |  9/07/09 09:37
2
ומה עם המצבר ללא אוטו
עודד ב  |  9/07/09 14:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
מהו הגורם הקובע ביחס לבחינת הניכויים במס שבח - האם הניכוי בפועל במס הכנסה או שמא מה שניתן היה לנכות גם אם לא נוכה? הגיעה העת לפרשנות סימטרית בסוגיה זו
עו"ד משה גולבלט
מערכת המשפט סבורה כי לו רק הציבור היה קורא פסקי דין, הוא היה "מבין אותה"? אומנם דומה כי במקרה הזה, 'יפה בורות (הציבור) לדימוי (הציבור של ביהמ"ש העליון)'
עמנואל גרטל
קיומו של ממשל אמריקני הנתון בידי צוות המנותק מהמציאות מעמיד סכנה כפולה ומכופלת בפני ישראל    בנימין נתניהו יעשה משגה גדול אם יתייחס ברצינות לקבוצת חלושי הנפש היושבת בבית הלבן. כל יחס רציני כזה יעורר באופן פרדוקסלי עוינות משום שחלושי הנפש יזהו בו את חולשתם-הם    מאידך, כל גילוי עוצמה ונחישות שיגלה נתניהו יעודד אותם. שוב, באופן פרדוקסלי
אפרים אסכולאי
שאלת הקמתה של תחנת כוח גרעינית היא לפיכך רבת פנים    יש לשקול סוגיות של בטיחות, אבטחה, אי הפצה והאפשרות של המדינה להקים ולתחזק יכולת הפקת חשמל גרעיני    בהחלט עשויה להיות בכך ברכה למדינות המקימות ולאזור בכללו
מנחם ברוד
ימי האבל של בין המצרים מחדירים לתודעת הצעיר והמבוגר, טוב יותר מכל התוכניות החינוכיות, את תחושת השייכות לעם היהודי ולמורשתו    אין לנו גאולה אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il