X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומנים אישיים

בפרשת פנחס מורה ה' למשה להכשיר את המנהיג הבא אחריו - את יהושע, וכה נאמר בספר במדבר פרק כ"ז פסוקים ט"ו עד י"ח:
"וידבר משה אל ה' לאמור: יפקוד ה' אלהי הרוחות לכל בשר איש על העדה, אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם, ואשר יוציאם ואשר יביאם ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה. ויאמר ה' אל משה, קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו וסמכת את ידך עליו".
יהושע התגלה לאחר מכן כמצביא לדורות, ולזכותו נרשמו מלחמות כיבוש הארץ. כאשר מברכים בבתי הכנסת את צה"ל, לפי גרסאות מסוימות כוללים את יהושע בן נון בצד יואב בן צרויה וגיבורי חיל אחרים מן התנ"ך כדוגמה לחיקוי. משה לא נכלל בין הגיבורים, ולא בכך חדר לתודעה היהודית. והנה, טוען רש"י בפירושו שם:
"אשר יצא לפניהם, לא כדרך מלכי האומות שיושבים בבתיהם ומשלחין את חיילותיהם למלחמה, אלא כמו שעשיתי אני שנלחמתי בסיחון ובעוג. שנאמר: אל תירא אותו [לעיל כ"א ל"ד], וכדרך שעשה יהושע, שנאמר: וילך יהושע אליו ויאמר לו הלנו אתה וגו' [יהושע ה' י"ג], וכן בדוד הוא אומר: כי הוא יוצא ובא לפניהם [ש"א י"ח ט"ז], יוצא בראש ונכנס בראש".
לאמור, משה הוא אשר לימד את יהושע ושימש לו דוגמה להילחם בראש הצבאות - כפי שמשה נלחם נגד סיחון האמורי ונגד עוג מלך הבשן. כך גם מפרש רבנו בחיי. הרלב"ג מחדד את העניין ואומר במפורש כי משה עולה כמצביא על יהושע - ולהלן פירושו בפרשת פנחס, בהתייחסו לפסוק י"ז בפרק כ"ה ("צרור את המדיינים והיכיתם אותם"):
"ועוד, שזאת המלחמה תושלם על-ידי משה, באופן יותר מושלם לכלות המדיינים ממה שייעשה על-ידי יהושע, לחוזק ההבדל שבין משה ליהושע. ולזה תמצא בזאת המלחמה מהפלא, מה שלא יימצא כמוהו במלחמה אחת ממלחמות יהושע. כי בעם מעט נצחו תכף עם גדול ורב, לא החיו כל נשמה מהזכרים. והיו באופן מהריבוי שהיה מספר הנקבות והטף אשר לא ידעו משכב זכר ל"ב אלף, ועם כל זה לא נפקד איש מאנשי המלחמה אשר באו שם. ולזה רצה השם יתעלה שתיעשה זאת המלחמה קודם שייאסף משה אל עמיו. וזה ממה שיורה על עוצם העונש שנעשו לישראל כשלא הייתה להם הארץ ירושה על-ידי משה רבנו, כמו שזכרנו במה שקדם".
על-פי מבחן התוצאה, מלחמות משה היו יותר מוצלחות ממלחמות יהושע, והעברת השרביט ליהושע - זה בבחינת עונש לישראל, על אשר לא היו ראויים למנהיגותו של משה בכיבוש הארץ המובטחת. משה רבנו לא היה רק מורה ליהושע בניהול המלחמות, אלא גם טוב ממנו בהן.

תאריך:  13/07/2009   |   עודכן:  13/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
הסיפור של לור אינו סיפור סינדרלה קלאסי. הוא לא כותב מיוסר שאיבד את כל נכסיו, אלא כותב מוכשר שלא העריך מספיק את כשרונו הייחודי
רועי אורן
שיטת היורוליג מבטיחה טובות גם לקבוצה שמסיימת במקום השלישי, אך רצוי לסיים באחד משני המקומות הראשונים כדי לקבל שיבוץ נוח בשלב השני
אפרי הלפרין
גדה יחצנית היא אשתו של גד יחצנית, ההורים של נירה יחצנית. גד העיתונאי המוביל במדמנת ישמעאל
יוסי קרמר
יוסי קרמר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il