X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על אף ניהול כושל של המלחמה היו הישגים רבים חיזבאללה לא הוכרע, אך הובס וסבל אבידות קשות בנפש, ברכוש ובהרס תשתיות החלטת האו"מ 1701 - הישג דיפלומטי גדול על הנייר, אך פחות מרשים על הקרקע סיכום ביניים: רבותי, סליחה, אבל ניצחנו
▪  ▪  ▪

למרות האווירה הציבורית הקודרת שנופחה ללא פרופורציות ע"י התקשורת, כאשר הבליטה בצורה קיצונית רק את הכישלונות והתעלמה כליל מההישגים - הצטברותם יחד יכולה להוביל למסקנות שונות וחיוביות, כפי שיפורט בהמשך. אומנם לא הייתה הכרעה צבאית בנוסח שצה"ל היה רגיל לה, אפילו בהשוואה למלחמת לבנון הראשונה, אך בוודאי שלא היה כישלון בנוסח שהובא לציבור ע"י פרשנים, עיתונאים ומחפשי כישלונות מקצועיים, הצצים בכל מלחמה.
דוח וינוגרד המלא מתאר ומקיף הן את בעיית הממשלה, המנהיגות האזרחית והצבאית ותוצאותיהן.
ההתייחסות לצה"ל:
אי-אפשר להתעלם מהכשלים ומחוסר הבהירות והנחישות של קברניטי המדינה, שהקרינו על מנהיגות צה"ל במלחמה. שר הביטחון עמיר פרץ, חסר ניסיון, חסר כריזמה ואוטוריטה ביטחונית, שהשאיר את ניהול המלחמה בידי הרמטכ"ל דן חלוץ, איש חיל אוויר, טייס ומפקד חיל מוכשר, אך ללא ניסיון ואופק מבצעי לניהול קרב יבשה, עם כוחות יבשה: חי"ר שריון, תותחנים ונספחיהם.
הניסיון להכריע את נסראללה ע"י חיל האוויר בשבוע הראשון של המלחמה לא הצליח, והמעבר לשלב היבשתי היה באיחור, מהוסס, לא ברור למפקדים בשטח, פקודות לא אחידות, מבולבלות, משתנות מהר מדי. התוצאה - כשל טקטי בהפעלת כוח היבשה ואי השגת היעדים בזמן ובדרך הראויה.
המביך בכל הפרשה הזו, שהיו תוכניות אופרטיביות טובות ומוכנות למצב שנוצר שאפילו תורגלו בעבר, אך במציאות לא השתמשו בהן, ולא במפקדים שהכינו אותן והיו זמינים.
המפקדים הבכירים ותרומתם:
אכזבה גדולה, זה מה שניתן לומר על מרבית המפקדים הבכירים בפיקוד הצפון ובמטכ"ל. הרמטכ"ל, סגנו - האלוף קפלינסקי, אלוף הפיקוד, סגנו, מפקדי האוגדות, מפקד כוחות היבשה - האלוף גנץ, לא תרמו את חלקם וכישוריהם לניהול המלחמה.
המאכזבים הגדולים - סגן הרמטכ"ל אלוף קפלינסקי, איש פיקוד צפון, איש חי"ר מנעוריו, מכיר את השטח, מכיר את תוכניות שהוכנו, לא הפעיל, לא לחץ, לא השפיע, התבטל בפני הרמטכ"ל דן חלוץ, ובכך נכשל. מודה בפומבי שנעשו שגיאות וטעויות של הנהגת צה"ל. כך גם פעלו והתנהלו: אלוף הפיקוד, סגנו, האלוף גנץ - כולם אנשי שטח, אנשי חי"ר ושריון, מכירים את האיזור, התנהגו ופעלו כטירונים חסרי ביטחון.
מפקדי האוגדות: כישלון טוטאלי של קצינים מעולים ואמיצים אבל רובם לא הוכשרו לשריון ולמלחמה בסדר גדול של אוגדות וארמיות, והתוצאות היו בהתאם. הרמטכ"ל דן חלוץ, לאור נאומו האחרון לסיכום המלחמה - כנראה לא למד כלום, לא שכח כלום, ולא קרה את דוח וינוגרד בעיון.
שדרת הפיקוד מסא"ל ומטה:
אלה U<המפקדים והחיילים שהצילו את מלחמת לבנון השנייה מקטסטרופה והובילו את החיילים ואת צה"ל להישגים מרשימים ולתוצאות ממשיות בשטח - על אף הכשל בדרגים העליונים. בכל הקרבות וברוב המגעים המבצעיים, יד חיילי צה"ל הייתה על העליונה, תוך לחימה עיקשת, גילוי עז רוח, חברות, הקרבה ודבקות במשימה.
לא לחינם אמר שר הביטחון דהיום, אהוד ברק, בטקס לשלוש שנות המלחמה, כי "החיילים כיפרו בלחימתם על מחדלי הפיקוד הגבוה". העובדה שקצינים בכירים, מפקדי חטיבות, אוגדונרים, לא נמצאו עם ובראש חייליהם, הייתה כישלון ערכי - כאשר חשבו שניתן לנהל קרבות עם עכברים ומסכי פלזמה.
הרמטכ"ל גבי אשכנזי וצוות המטה הכללי החדש שינו את התפיסה הזו, ומלחמת עזה ה-II הוכיחה שצה"ל חזר לדפוסי הלחימה והערכים הישנים והטובים, שהצטיינו במפקדים ההולכים ראשונים, הנותנים דוגמה אישית, העושים ושומרים על חיי החיילים בחומת אש, והסיסמה "אחרי" - שוב הדהדה בשטח.
הישגי מלחמת לבנון השנייה:
למרות כל הנאמר לעיל, אסור להתעלם גם מההישגים הרבים שהיו, אשר בשקלול הכללי משנים התוצאה לחיוב.
א. התשתיות של חיזבאללה הוכו קשות, כולל הרקטות לטווח ארוך שהושמדו מיד בתחילת הלחימה.
ב. רובע דאחייה בביירות - מעוז החיזבאללה בלבנון ובעיר הבירה וגאוותו של נסראללה, נהרסה כליל.
ג. נסראללה עצמו עד היום עדיין מסתתר וחי מבונקר לבונקר.
ד. צבא דרום לבנון ירד דרומה אחרי יותר מ-25 שנה ומחזיק את קו הגבול ודרום לבנון שהיה בלעדית בידי החיזבאללה.
ה. החיזבאללה לא יושב רשמית ובגלוי על קו הגבול והמוצבים שמעליו, שרובם נהרסו בידי צה"ל.
ו. שלוש שנים של שקט בצפון, עם צפי זהה לעתיד, מפחד של תגובת צה"ל. כולל - אי התערבות במלחמת עזה השנייה (עופרת יצוקה) והדבר אומר דרשני לגבי הרתעת צה"ל.
ז. נסראללה וסגנו התבטאו, מספר פעמים, שאילו ידעו שתגובת ממשלת ישראל לחטיפת החיילים בצפון תהיה מלחמת לבנון השניה, על תוצאותיה - לא היו עושים זאת.
ח. נסראללה ביקש סליחה מתושבי לבנון, ובמיוחד בדרום על ההרס, הסבל וההרוגים שהביאה המלחמה.
ט. החלטת האו"ם 1701 - שניתנה פה אחד ע"י 17 מדינות של מועצת הביטחון, הקובעות, בעניין זכותה של ישראל להגנה עצמית והגיבוי הבינלאומי למלחמה בלבנון, שהקרינה גם על המלחמה בעזה - חשובה ביותר. הקמת כוח יוניפיל שיפקח על דרום לבנון והחיזבאללה, כולל התחמשות ושליטת כוח לבנוני על דרום לבנון - הם הישגים חשובים ביותר, מבחינת מדיניות חוץ ומעמד ישראל בעולם.
י. הפסד החיזבאללה בבחירות האחרונות בלבנון - תוצר לוואי של מלחמת לבנון השניה.
יישום החלטת 1701 בשטח:
כפי שציינתי לעיל, יישום ההחלטה לא מבוצע בכל הנוגע למניעת התחמשות חיזבאללה מנשק סורי, אירני המוברח אליהם. כוח יוניפיל לא יכול לפקח ולבצע את המשימה, מאחר ואוכלוסיית דרום לבנון כולה תומכת ושייכת לחיזבאללה, אך למרות זאת - יש לנוכחות שלהם חשיבות דיפלומטית וסמלית, ולגבי הנשק וההרתעה צה"ל יצטרך לדאוג לכך גם בעתיד.
אי לכך ניתן לסכם את מלחמת לבנון:
א. למרות הכשלים בניהול המלחמה ואי השגת כל היעדים שהצהירו עליהם, הסיכום חיובי ומוכיח עצמו בשטח.
ב. אפשר לומר: רבותי סליחה - אבל ניצחנו.
תגובת האופוזיציה:
נציגי האופוזיציה בהנהגת הגב' ציפי לבני התנפלו, דווקא ביום שסוכמו שלוש שנים למלחמת לבנון השנייה, על ביבי במליאת 100 ימים לשלטונו, בביקורות ובסטיקרים. הסטיקר המוביל של קדימה: "100 ימים - 0 הישגים". ממליץ לליכוד על סטיקר נגדי בשביל קדימה: "שלוש שנים - שלושה הישגים", והם:
א. ניהול מלחמת לבנון השנייה - ראה דוח וינוגרד.
ב. ניהול מו"מ עם אבו מאזן - שלוש שנים (של ניסיונות עקרים - ללא התקדמות ריאלית).
ג. כישלון בהרכבת ממשלה ובאבדן הממשלה, וכתוספת - מינוי הירשנזון כשר האוצר, ההולך לכלא.
להזכיר לגב' לבני שהיא וחבריה היו בכירים בממשלת אולמרט, לאורך כל המלחמה ושלוש שנים של אחריה, והתוצאות להיום שואפות ל-0.
ולמרות כל האמור: אל דאגה - יש לנו ארץ נהדרת, ממשלה חדשה וצה"ל משופר.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  14/07/2009   |   עודכן:  14/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמת לבנון ה-II - שלוש שנים, סיכומים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
במאזן הכללי בלתי מספיק
עלי  |  14/07/09 23:33
2
המדידה לפי: מטרות,תוצאות והדרך
מולטקה  |  15/07/09 07:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי פלאוט
שני העקרונות החשובים ביותר להצלחת עסק: שיווק נכון ולמידה מניסיון של אנשים אחרים    וגם: לעבוד רק במה שאוהבים ולהאמין בחלומות
ד"ר צ'לו רוזנברג
"אני מודה שלא שעיתי לעצות חברים, לפוליטיקאים נקיי כפיים. זהו חטא היוהרה. עבדכם הנאמן נפל אל תוך המלכודת של 'יהיה בסדר'"
ענת גרינשטיין
רצוי לאכול פירות כשהם בשלים ולא בוסר    רצוי לאכול אותם עם הקליפה    סחיטה ממעיטה מאיכות הפרי
אלכס נחומסון
צריך לתת לאירנים את הקרדיט שבחירתם באחמדינג'אד הינה רציונאלית בדיוק כמו לעזתים שבחרו בחמאס    כל גלי המחאות לא הניבו ראיה ברורה אחת שמדובר בזיוף ועלינו להיזהר מלהפוך לפרקליטי השטן
ענבל בר-און
ניצן הורוביץ יוזם חוק לאיסור כליאת ילדים    הוא מתייחס אך ורק לכליאת ילדי עובדים זרים בידי משטרת ההגירה    ומה אם מדובר בילד שהוגדר כלוקה בנפשו על-ידי עובדת סוציאלית? האם אז כליאתו תהפוך כשרה?    הכוח להגדיר הוא הכוח להגביל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il