X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
השופט אשר גרוניס דחה את בקשת עיריית חיפה להיפטר ממתן ערבון לתשלום הוצאות המשפט של המשיבה בערעור שהגישה העירייה הסיבה רק גוף אמיד ואמין זוכה בפטור
▪  ▪  ▪
השופט אשר גרוניס. "לא ניתן לעמוד על מצבה הכלכלי של רשות מקומית בכל מקרה ומקרה" [צילום: פלאש 90]

"...כאמור, בנוסף להוכחת איתנות כלכלית נדרש כי יוכח נוהג לכבד פסיקת הוצאות ללא סייג וללא העמסת מכשולים בירוקרטיים. נוכח מסקנתי כי רשות מקומית אינה חוצה את סף הדרישה להוכיח איתנות כלכלית לעניין הסוגיה בה עסקינן, איני נדרש לשאלה: האם מתקיים התנאי הנוסף במקרה של המערערת." כך (יום ה' 16.7.09), בפוסלו את כל העיריות בארץ מלהיות ראויות למתן פטור מערבון להוצאות משפט הצד שמנגד, חילץ עצמו באלגנטיות שופט בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, מהצורך להכריע האם העיריות במדינת ישראל - ייתכן הוא הדבר כי נגועות הן בכשלים ביורוקרטיים.
עיריית חיפה הפסידה במשפט מנהלי לעמותת העדה הספרדית בחיפה. מכאן ערעור העירייה לבית המשפט העליון. רשמת בית המשפט העליון שטיפלה בפרוצדורת הערעור, הרשמת גאולה לוין, קבעה כי על עיריית חיפה, כעל (כמעט) כל מערער אחר, להפקיד ערבון בבית המשפט לכיסוי הוצאות המשיבה, באם תזכה זו גם בערעור. סכום הערבון שנקבע:25,000 ש"ח.
העירייה, מודעת לעובדה שבית המשפט העליון נוטה לפטור גופים אמידים ואמינים מהפקדת ערבון ומסתפק בהבטחתם לשלם את הוצאות המשפט באם יחויבו בהם, לא מצאה סיבה מדוע לא תיפטר אף היא מהפקדת הערבון וביקשה את הפטור המיוחל. ביקשה - ונדחתה על-ידי הרשמת גאולה לוין, שכן מצאה סיבה מדוע לא תיפטר העירייה מהפקדת הערבון. מכאן הערעור בו מבקשת העירייה להיפטר מהפקדת הערבון תחת שיסתפק בית המשפט בהתחייבותה העצמית למקרה בו תחויב בהוצאות משפט.
לדברי העירייה, היות והיא גוף איתן ואמין על בית המשפט לפטור אותה מהפקדת ערבון ולהסתפק בהבטחתה, בהתחייבותה העצמית לשלם את הוצאות המשיבה באם תחויב בכך.
שופט בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, דחה את הערעור. לדבריו, על-מנת שגוף מסוים ייפטר מחיוב הפקדת ערבון לכיסוי הוצאות משפט עליו לעמוד בשני תנאים: א'. להיות גוף אמיד ב'. להיות גוף אמין.
מאחר ועיריות ככלל, לסברת השופט, אינן גופים אמידים, נשללת מהן, לדבריו, האפשרות להיפטר ממתן הערבון. מאחר ופסלן כבר מתחילה בשל אי עמידתן במבחן הפיננסי חילץ עצמו השופט גרוניס מהצורך לעסוק בשאלה, האם העיריות בארץ עומדות בתנאי האמינות.

עובדות המקרה

העדה הספרדית בחיפה זכתה בעתירה המנהלית כנגד עיריית חיפה. כנגד פסק הדין הגישה העירייה ערעור לבית המשפט העליון ונדרשה על-ידי הרשמת גאולה לוין להפקיד ערבון בסך 25,00 ש"ח לשם הבטחת הוצאות הערעור של העדה הספרדית, למקרה בו תפסיד העירייה בערעור ותחויב בהוצאות משפט.
מאחר ועל-פי משוואת תקנות 427-430 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 קבע בית – המשפט העליון בפסיקות קודמות כי גוף שהוא גם איתן פיננסית וגם אמין יכול להמיר ערבות בהתחייבות עצמית - ביקשה עיריית חיפה, שכנראה ראתה עצמה כנסיכה שרגליה נכנסות לנעלי שני תארים אלה, להמיר את הערבון בהתחייבות עצמית. ביקשה - ונדחתה על-ידי הרשמת גאולה לוין, שאף סירבה לעיון מחודש בבקשה. מכאן הערעור בו מבקשת עיריית חיפה לפוטרה מהצורך במתן ערבון.

טענות הצדדים

בערעורה גורסת עיריית חיפה כי בשל היותה גוף פיננסי איתן יש לפוטרה ממתן עירבון ולהסתפק בהתחייבותה העצמית.

קביעות בית המשפט

השופט אשר גרוניס דחה את ערעורה של עיריית חיפה. לדבריו, לרשם המאשר את הערעור ניתנה הסמכות על פי התקנות האמורות להכריע האם להתנות את זכות הערעור במתן ערבון או האם להסתפק בהתחייבותו העצמית של המערער.
למעשה, כותב השופט, אין בהתחייבותו העצמית של מערער לתשלום הוצאות משפט שום משמעות משפטית. זאת משום שבאם נפסקו על המערער הוצאות הוא הפך למחויב על פי דין. כך שהתחייבותו העצמית מיותרת ביחס לחיובו על ידי בית המשפט. בפרקטיקה, באם המחויב בהוצאות משפט לא מכבד את הפסיקה יאלץ המשיב, על מנת לגבות את חובו, לכתת רגליו במידה שווה בין לשכות ההוצאה לפועל בין אם המערער התחייב לשלם את הוצאות המשפט בין אם לאו. כך השופט גרוניס.
מכל מקום, כותב השופט גרוניס, הושרש בקרב רשמי בית המשפט העליון הנוהג לפטור גופים שמקוימים בהם שני התנאים כדלקמן מהפקדת ערבון על סמך התחייבותם העצמית:
  • הגוף איתן מבחינה פיננסית.
  • הגוף הוא בעל מוניטין של מי שמשלם את הוצאות המשפט של המשיב במידה וחויב בהן.
דוגמאות לגופים שניתן לסמוך עליהם ומשכך נפטרו בעבר על סמך התחייבותם העצמית מהפקדת ערבון מביא השופט גרוניס בדמות ממשלת ארה"ב והסוכנות היהודית. אף דוגמאות הפוכות, של מי שלא ניתן לסמוך עליהם, ולכן, חרף בקשותיהם, לא פטרם בית המשפט מהפקדת ערבון הביא השופט, ואלו הן עיריית נצרת עילית, עיריית באר שבע ועיריית ירושלים.
מאחר ואין ערך משפטי ממשי להתחייבות העצמית, שואל השופט גרוניס, מדוע פוטרים הרשמים גופים מסויימים ממתן ערבות בתמורה להבטחה בעלמא? ומשיב – שערך משפטי אינו חזות הכל. להתחייבות עצמית לתשלום חוב ישנו ערך מוסרי. משכך היכן שהוכח לגבי גוף כי הוא דבק בערך המוסרי של קיום הבטחה – יש להסתמך על הבטחתו.
לדברי השופט גרוניס, בבוא הרשם להכריע האם לפטור גוף מסוים מהפקדת ערבות עליו לברר - לא בצורה פרטנית - אלא בקווים כלליים של "ידיעה שיפוטית" ושל חזקות האם הגוף איתן פיננסית אם לאו והאם הוא משלם את חובותיו במהרה או שמא מערים קשיים ביורוקרטים רבים. משכך צדקה, לדבריו, הרשמת, שאור למצב הכללי הפיננסי של הרשויות המקומיות לא איפשרה לעיריית חיפה להמיר את הערבון בהתחייבות עצמית.
מאחר ובין כה, בשל היותה רשות מקומית, נפסלה עיריית חיפה מלהמיר את הערבון בשל המצב הפיננסי הלקוי של כלל הרשויות המקומיות, לא מצא השופט גרוניס מקום להמשיך ו"לברר" האם – באמת - ייתכן - שרשויות מקומיות נכשלות לעבור גם את המשוכה השניה שצריך לעבור גוף הרוצה להיפטר ממתן ערבות - משוכת היעדר הביורוקרטיה וקיום התחייבויות. כך:
"המערערת היא רשות מקומית. מן המפורסמות, כי מצבן הכלכלי של חלק מן הרשויות המקומיות אינו שפיר (לפיכך, העובדה שהמערערת הינה רשות מקומית אינה מהווה כשלעצמה עילה להסתפק בהתחייבות עצמית חלף הפקדת ערבון). המערערת טוענת, כי היא נמנית על הרשויות המקומיות שמצבן הכלכלי איתן. להוכחת טענתה זו, צירפה המערערת תצהיר שבו מפרט הגזבר שלה את מצבה הכלכלי. אלא שכאמור, איני סבור שבגדר הליך מסוג זה יש לשעות לטענות ספציפיות של בעל דין בדבר חוסנו הכלכלי. משעה שהחוסן הכלכלי אינו נתון מובן מאליו, מתחייבת המסקנה שאין להסתפק בהתחייבות עצמית. אילו היינו מקבלים את גישת המערערת, היה על הרשם לבדוק בכל תיק ותיק בו רשות מקומית היא המערערת את מצבה הכלכלי, אם הוגשה בקשה בעניין. יתרה מזו, לא לעולם חוסן ומצבה של רשות מקומית עלול אף להתדרדר. היינו, אף אם בגדרו של תיק פלוני היה נקבע כי רשות מקומית מסוימת איתנה מבחינה כלכלית, לא היה הדבר מונע את הצורך לבדוק זאת שנית לאחר זמן. מצב דברים כזה עלול להטיל על המערכת השיפוטית ועל בעלי הדין נטל כבד ובלתי מוצדק.
כאמור, בנוסף להוכחת איתנות כלכלית נדרש כי יוכח נוהג לכבד פסיקת הוצאות ללא סייג וללא העמסת מכשולים בירוקרטיים. נוכח מסקנתי כי רשות מקומית אינה חוצה את סף הדרישה להוכיח איתנות כלכלית לעניין הסוגיה בה עסקינן, איני נדרש לשאלה האם מתקיים התנאי הנוסף במקרה של המערערת."

תוצאת ההליך

הערעור נדחה. על עיריית חיפה להפקיד ערבות על מנת שיקויים ערעור בעניינה, ולא- יידחה ערעורה.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון
- בפני השופט אשר גרוניס
- בא כח המערערת עיריית חיפה: עו"ד נועה הדרי קירשנר

בש"א 5385/09 עיריית חיפה נ' העדה היהודית הספרדית בחיפה ומדינת ישראל
תאריך:  28/07/2009   |   עודכן:  28/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השופט גרוניס: פטור מערבון ניתן לגוף איתן ואמין. לא לעיריות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פשוט למות מצחוק
פלונטר  |  5/08/09 02:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
חרף בקשתם והנזק העלול להיגרם להם אישר בית משפט השלום בירושלים את פרסום זהותם של חשודים בעבירות מכס למען יידע הציבור וייזהר
ענבל בר-און
דברים אלו שנכתבו בחוות דעת מטעם הקטין ואמו אומצו במלואם על-ידי השופט יצחק עמית    קטין שאושפז בכפייה, תוך מאבקי סמכות קשים בין הפסיכיאטר המחוזי לבית החולים, שוחרר מאשפוז כפוי    מלחמת תרבויות וסמכויות
ענבל בר-און
בעל עסק לשליחויות תבע את לקוחו בגין חוב שלא שולם    הוא טען לעוגמת נפש    ביהמ"ש קבע כי עיכוב בתשלום חוב אינו בין הגורמים לעוגמת נפש    עם זאת, נקבע כי אם הנתבע מסיג על גובה החוב, נטל ההוכחה עליו
מאיר הילזנרט
בית המשפט המחוזי בבאר - שבע דחה את ערעורם של מנהלי אולם אירועים שחויבו לפצות את אקו"ם כי איפשרו לתקליטן לנגן מוזיקה המוגנת על-פי חוק זכויות יוצרים    הטעם: למנהל בעסק בו הופרו זכויות יוצרים קמה תועלת אישית
ענבל בר-און
בית המשפט לתביעות קטנות דחה את תביעתו של אדם שייצג אחר אל מול המוסד למל"ל, לשכר טירחה    השופט ארניה: רק לעורכי דין מותר לייצג    בצעד נדיר נמנע פרסום שמו של עורך הדין המעורב בפרשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il