X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, מר מני מזוז, לחקור את פרשת ביניש-פוגלמן
▪  ▪  ▪
דורית ביניש [צילום: פלאש 90]
עוזי פוגלמן [צילום: בוצ´צ´ו]

מאת: שבתאי עזריאל, מהנדס תעשיה וניהול, 9.8.09
לכבוד: מר מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה
הנדון: התערבותך לחקור השתתפות נשיאת בית המשפט העליון בדיוני הוועדה לבחירת שופטים, על מר עוזי פוגלמן
אתכבד לפתוח בהערה שהשופטים היושבים בוועדה לבחירת שופטים, הם בסטטוס של "חברי ועדה" ועל כן חייבים בציות לחוק ולהוראותיך בהיותך הסמכות העליונה לפרשנות החוק בישראל, כל עוד בית המשפט לא פסק אחרת. אשר על כן, אם דעתם אינה נוחה מהחלטותיך (כאשר ארע ב-22.9.08), הדרך פתוחה בפניהם לעתור לבג"צ ככל חבר ועדה החולק על החלטותיך.
ולעצם העניין! חברת הוועדה גב' דורית ביניש, מסרבת להיענות לדרישה הציבורית להימנע מלהשתתף בדיוני הוועדה במועמדותו של מר פוגלמן לשפיטה בבית המשפט העליון. העילה לדרישה זו נובעת מכך שמר פוגלמן שפט בעתירה כנגד גב' ביניש ואף כתב את פסק הדין ביום 24.7.07 בבג"צ 6364/07 (יואב יצחק נ' הנשיאה ביניש), וזאת בעת היותו מועמד לשופט עליון ובעודו מצפה לתמיכת גב' ביניש במועמדותו בדיון המתוכנן שישה ימים לאחר הדיון בעתירה. נימוקיו מעוררי החמלה (או לחילופין נימוקיו גדושי הכזב), מצורפים כנספח למכתב זה וסופקו על ידו לוולב"ש כתגובה להשגה שהוגשה על-ידי הח"מ כנגד מועמדותו.
בעקבות הרעש הציבורי שהתעורר לאחרונה בעניין זה, פנה ח"כ מיכאל בן-ארי אל שר המשפטים יעקב נאמן ודרש את התערבותו כיושב-ראש הוועדה למנוע את השתתפותה של גב' ביניש בדיונים. לפי ידיעה עיתונאית, "ביניש ממאנת לפסול עצמה", מאת איציק וולף, 31.7.09, אתר החדשות News1, מר נאמן הגיב בפרישת כפיים ובמילים הבאות: "מבירור שערכתי עם נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת דורית ביניש עולה כי אין בינה לבין השופט פוגלמן, כל קירבה אישית או קשר מהסוג שיחייב אותה להימנע מלהשתתף בדיוני הוועדה לבחירת שופטים בנושא בחירתו של השופט עוזי פוגלמן".
אלא שמר נאמן טועה. כאמור, בהיותה חברת ועדה אין לגב' ביניש סמכויות של שופטת ועל כן, היא אינה רשאית למשל לעשות שימוש בחוקי פסלות שופטים (שאף הם מחייבים פסילה עקב עניין אישי ממשי בצד להליך), אלא יש לה סמכויות של חברת ועדה וחלים עליה חוקים אחרים. בניגוד לדברי גב' ביניש, בינה ובין מר פוגלמן יש קשר מהסוג שמחייב אותה להימנע מהדיון. הקשר לא נובע מקירבה אישית למועמד, אלא מיחסי תן וקח. כל חבר בכל ועדה שהיא, שהיה מבקש להשתתף בדיון בתנאים שבהם מצויה גב' ביניש, היה מסולק על הסף בהסתמך על סעיפים 295-290 בחוק העונשין המתייחסים לעבירת השוחד, ויודגש שבמקרה שבו עסקינן, אף אין מדובר בתופעת "שלח לחמך" אלא בבארטר לכל דבר ועניין וחזקה על השותפים למעשה - גב' ביניש ומר פוגלמן - שהם יודעים את החוק.
סעדים מבוקשים
אשר על כן, הנך מתבקש לפתוח בחקירת הפרשה ובינתיים, להורות לגב' ביניש להימנע מהשתתפות בדיון בעניינו של מר פוגלמן.
ארבע הערות לסיום
א. לתשומת לבך! אם בכוונתך להגיש בעתיד מועמדות לשפיטה בערכאה כלשהי, בעת שהנשיאה ביניש תכהן כחברת הוועדה לבחירת שופטים ותמיכתה תידרש לך, מוטב שתפקיד את הטיפול בפרשה בידיים נייטראליות. מצד שני, אליבא דביניש, לא יהיה בכך לפגום בנייטראליות שלך ושלה. העובדה היא שגם מר פוגלמן שפט אותה בעודו ממתין לתמיכתה ותראה שבוועדה לבחירת שופטים יימצאו מי שיהיו מוכנים לחתום שהם רואים במו עיניהם את הגלימה שהיא מסבירה לכולם שהיא עוטה. אלא שכאמור, לגב' ביניש אין מעמד של שופטת בוועדה אלא של "חברת ועדה". והואיל וניטלה ממנה גלימת השופט שתגן עליה מכל תעלול, עליה לנמק כיצד זה שכל הכללים המוכרים מתחומי הפסיכולוגיה החברתית ומדעי ההתנהגות פסחו עליה.
ב. כזכור לך היטב, הפרשה החלה בגללך. בבג"צ 6364/07 המוזכר לעיל, העיתונאי יואב יצחק עתר למנוע מצב שבו השופטת ביניש דנה בעתירות נגדך - בעניין החלטותיך בפרשת הנשיא קצב - בעוד שעליך להחליט בעניין התיק הפלילי לכאורה של בעלה. בתגובה לכך הודעת לבג"צ שלא אתה תדון בענייני בעלה של הנשיאה ומר פוגלמן ששפט בעתירה, התייחס לדבריך בפסק הדין במלים הבאות: "המשך הטיפול, אם וככל שיידרש, לא יהיה על ידו. נוכח אלה, עמדתו היא כי אין עילה בדין לפסילת נשיאת בית המשפט העליון מלשבת בדיון בעתירות בעניין הסדר הטיעון". כלומר, הודעתך לבית המשפט ממחישה שאתה, מר מזוז, תפסת בחושי הצדק שלך החדים כתער, שלא ייתכן שבעל סמכות כמו יועץ משפטי לממשלה יכריע בעניין עתידו הפלילי לכאורה של אדם, בעת שהוא עצמו נשפט על-ידי אשתו, ובהסתמך על הלוגיקה המנצחת שהצגת בפני בג"צ, מר פוגלמן דחה את עתירתו של יצחק.
לנוכח הדמיון בין המקרים, עליך לדרוש שגב' ביניש ומר פוגלמן יביאו לביטוי גם במערכת יחסיהם ההדדיים, את אותם הכללים הנבונים של החלטתך הנאורה ושעל פיהם כתב מר פוגלמן את פסק הדין. דהיינו, עליך למנוע מחברת הוועדה ביניש לדון בעתידו המקצועי של מי ששפט אותה, כדי למנוע ממנה לבצע עבירה על הסעיפים הנ"ל בחוק העונשין, אחרת עוד תימצא חוטא באי-סילוק מכשול מפני עיוור.
ג. הבעיה האמיתית היא, שהציבור חוזה בתדהמה כיצד הנשיאה שלו מבצעת עוד ועוד מעשים שהשכל הישר מסרב לעכל, ולאחר מכן היא מפגינה את עליונותה מעל לחוק במניפולציות ניסוחיות שאיש אינו קונה.
ד. ושאלה אישית לשופטים פרוקצ'יה ולוי, איכה לא תיבושו? עד אנה תשתפו פעולה?
נספחים
השגה על מר פוגלמן מ-29.7.07, שבתאי עזריאל אל הוולב"ש - [קישור]
תגובת המועמד מ-30.7.07 - [קישור]
תגובת עזריאל לתגובת המועמד מ-18.12.07 - [קישור]
בכבוד רב,
שבתאי עזריאל
העתקים
הוועדה לבחירת שופטים
ח"כ מיכאל בן-ארי
ועדת חוקה חוק ומשפט
מבקר המדינה

למאמר במקור
הכותב הוא מהנדס תעשיה וניהול, יועץ לאסטרטגיית הסברה ומאבקים ציבוריים, יו"ר נפגעי מס רכוש (נמ"ר).
תאריך:  10/08/2009   |   עודכן:  10/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תובא הפרשה לפני היועץ המשפטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסניוריטי והפריוריטי
עידןסובול  |  10/08/09 14:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס לוין
הקץ לתשלום יתר במדחני החניה; הנץ לתשלום הוגן דרך הטלפון - בחניה הסלולארית
אורי דרור
לא מעניינת אותי הנטייה המינית שלך. אם אתה מוכשר ומגיש איכותי - אתה לא צריך ליידע אותי על נטיותיך
נחמיה תנא
הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל אינה רפורמה. דבר לא השתנה וההפרטה אינה הפרטה
חיים סלע
עמיר פרץ הציניקן, יחד עם תואמיו אולמרט וחלוץ, דבק בכיסאו בלי הינד עפעף מול ההורים השכולים-לחינם ומול כל עם ישראל
ד"ר עפר דרורי
חוקרים בריטיים טוענים כי לא מצאו כל יתרון באכילת מזון שגודל בשיטות אורגניות על פני מזון רגיל    עוד מחקר "מדעי" שאין בו מדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il