X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המורים מואשמים כי אינם יכולים ללמד כיצד יוכלו ללמד בכיתה רועשת? על משרד החינוך לפתור בעיות משמעת באופן מערכתי
▪  ▪  ▪
להחזיר עטרת-המשמעת ליושנה [פלאש 90]
בתוכניתם זו הניחו שר החינוך ומנכ"ל המשרד תשתית לשיפור דרמטי באיכות ההוראה. הבעיה במערכת החינוך אינה שרוב המורים גרועים, אלא שבכאוס הקיים, רוב המורים מצליחים בקושי להגיע למצב שהם מעבירים שיעור כהלכתו

סרגל ענישה להפרת משמעת
עידן יוסף
לראשונה מפרט משרד החינוך את העונשים בהם יש לנקוט כלפי תלמידים סוררים * הורחבו סמכויות המנהלים והמורים
לרשימה המלאה

תוכניתם החדשה של שר החינוך ומנכ"ל המשרד להשבת אווירת לימודים תקינה בבתי הספר מצביעה על תופעה נדירה במחוזותינו - שר חינוך ומנכ"ל משרד שמבינים את הבעיות האמיתיות של מערכת החינוך ומוכנים לטפל בהן. במשך שנים ישבו במשרד החינוך שרים, בעלי כוונות טובות ושאיפות נעלות, שהתנהלו בעיוורון מוחלט בכל הנוגע למצב האמיתי במערכת החינוך. הם לא ידעו, או לא הבינו, שמזה זמן רב בעיות אלימות, משמעת וזלזול במורים הביאו לכך שכמעט אי-אפשר לקיים לימודים תקינים בכיתות. שרים אלה קידמו רפורמות גרנדיוזיות תוך התעלמות מוחלטת מכך שכל עוד נמשכת ההפקרות בכיתות רפורמות הן חסרות ערך ודינן להיכשל, והן אכן נכשלו.
שר החינוך ומנכ"ל המשרד הנוכחיים השכילו להבין שתנאי הכרחי להצלת מערכת החינוך הוא טיפול בנושאים אלה ואף הציגו את התוכנית לציבור כדבר הראשון שעל סדר יומם. שרים רבים בעבר ראו לעצמם "פחיתות כבוד" לעסוק בנושאי משמעת, אלימות, וכללי התנהגות בבית הספר. הם ראו בכך "דברים קטנים" שאין דבר בינם לבין "החינוך" בהא הידיעה ו"חינוך לערכים". בכך הם כשלו בהבנת האלף-בית של העבודה החינוכית. החינוך לערכים מצוי בדיוק ב"דברים הקטנים". חינוך לכבוד האדם כרוך בכך שתלמידים ידעו שהם אינם יכולים לנהוג באלימות אחד בשני, שאין מקום ללעג לתלמיד אחר ושאין להשחית רכוש. חינוך לערכי יצירה ועבודה כרוך בכך שתלמידים יכירו בכך שלימודים הם תהליך הכולל נוכחות ועבודה מתמשכת, וששקרים והעתקות הם אמצעים פסולים.
התנהלות בהתאם לכללים ברורים ושווים לכולם היא הבסיס לחברה חופשית ודמוקרטית. רבים הרואים בהתעקשות על כללים ברורים ועמידה בהם סוג של פשיזם, אך הבעיה אינה עצם הכללים. בכל מקום יש כללים - השאלה היא מי קובע אותם. אם משרד החינוך, מנהלים ומורים אינם קובעים כללים ברורים, אחידים ושווים בבתי הספר, התלמידים האלימים הם אלה שעושים זאת באופן המייצר אווירת פחד והפקרות. טעות זו הביאה לכך שבמשך זמן רב מדי הושם דגש על זכויות התלמיד האלים במקום על זכויות התלמידים המבקשים ללמוד וזכויות המורים המבקשים ללמד. בשם ההגנה על מתי מעט תלמידים אלימים, פורקו המורים מכל סמכות בעלת ערך והועמדו בכיתות חסרי יכולת וסמכות להגן על זכויותיהם של הרוב המכריע של התלמידים ללמוד בביטחון.
בתוכניתם זו הניחו שר החינוך ומנכ"ל המשרד תשתית לשיפור דרמטי באיכות ההוראה. הבעיה במערכת החינוך אינה שרוב המורים גרועים, אלא שבכאוס הקיים, רוב המורים מצליחים בקושי להגיע למצב שהם מעבירים שיעור כהלכתו. גרוע מכך - הם מואשמים, ומרגישים אשמים שהם אינם מצליחים להשתלט על הכיתה - כשזה אינו תפקידם. תפקידם ללמד ותפקיד משרד החינוך לתת פתרון מערכתי וכולל כדי שהם יוכלו לקיים לימודים תקינים. כשמורים יידרשו ללמד ולחנך ולא "להשתלט" על כיתה בתנאי הפקרות, נגלה שהרוב המכריע של המורים הם מורים טובים ואפילו טובים מאוד. יותר מכך - רבים יותר יבקשו להיות מורים, פחות יברחו מהמערכת דקה אחרי שהם יגלו שאין קשר בין רצונם להיות מורים לבין מה שקורה בבתי הספר, פחות יישחקו בה, ויותר ישגשגו בה.
שר החינוך ומנכ"ל המשרד צעדו צעד ראשון, חשוב ומשמעותי בכיוון הנכון הנדרש להצלת מערכת החינוך בישראל. אבל זהו רק צעד ראשון. העבודה המפרכת לפניהם. מכאן ואילך הם יעמדו במבחן יומיומי. כפי שתלמידים בוחנים ומותחים גבולות כדי לראות האם המורים שלהם נחושים, כך יהיו עיני המערכת נשואות לבחון האם השר ומנכ"ל המשרד עומדים מאחורי ההצהרות. הם יידרשו להוכיח שהם מגבים את המורים הפועלים ברוח ההנחיות, שהם אינם חוששים ממיעוט קולני, ושהם לא נשברים אל מול אינספור הניסיונות שיהיו לעקוף את הכללים ולדרוש חריגות והקלות. אם הם יעשו כל זאת והדרך שלפניהם אינה קלה כלל וכלל, הם יהוו דוגמה לזן נדיר של אנשי ציבור - אלה שמבינים את הבעיה נכוחה, נותנים לה את הפתרון המתאים ופועלים ליישומו ללא פשרות - עד להצלחה.

הכותבת היא מחברת הספר "בחזרה לאלף-בית: הדרך להצלת החינוך בישראל (ללא תוספת תקציב)" בהוצאת ידיעות אחרונות, ומיוזמי "תנו למורים ללמד"
תאריך:  29/08/2009   |   עודכן:  30/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי יקבע את הכללים?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מפשיזם לאנרכיזם - בגבול החופש.
מסיק מסקנות ריקות  |  30/08/09 03:15
2
תפקיד התקשורת בחינוך
אמא ומרצה  |  30/08/09 07:03
3
דרוש שינוי מערכתי
גדעון אמיר  |  30/08/09 14:17
4
בית הספר הפך למקום ללא יצירה
מסגרת לכולם  |  30/08/09 15:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
מה עושה איש תקשורת שנדרש לסקר חדשות אפורות? מתבלן בקלישאות נבובות, בלא כל קשר לתוכן הידיעה    תענוגות העברית (כ"ב)
קנת פרייס
לשם השגת מחירים נמוכים ותוצאות מיטביות, במצבים מסוימים בשירות הציבורי רצוי להחליף את שיטת המכרז במשא-ומתן עם ספקים נבחרים, תוך הפעלת נהלים להבטחת ניהולו בתום לב ובניקיון כפיים
אלכס נחומסון
כלפי חוץ נראה המפגע הזה בדרך כלל נורמטיבי,הולך ומדבר בדומה לכולם אבל משהוא בסיסי חסר בו - צלם אנוש
מרדכי קידר
הכחשתה של סוריה את ההאשמה בדבר שיתוף פעולה עם הטרוריסטים העומדים מאחורי הפיגועים ההמוניים בעירק, קשורה במאמציו של אסד אצל אובמה להביא למחיקת סוריה מרשימת המדינות התומכות בטרור
ד"ר אברהם בן-עזרא
מי באמת עומד מאחורי הוצאת הצווים לפירוק התנחלויות? ומי מנחה את הפרקליטות ועורך עבורה סדר יום ותוכנית עבודה? האם השרים מיותרים? בקרוב נדע...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il