X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כחלק מתוכנית ההתייעלות שמובילים ראשי התעשיה האוירית, נשקלת האפשרות להפסיק את הפעילות במפעל רמתא שבבאר שבע, שבו מייצרים בין היתר ספינות קרב גם פעילות תע"א לתחזוקת מסוקים בשדה התעופה עטרות בסכנה, ושינויים נוספים צפויים גם במטה היבשה
▪  ▪  ▪
ספינת סופר דבורה [צילום: Einam]

במסגרת תהליכי הארגון מחדש שמובילה הנהלת התעשיה האוירית, נמשכים המהלכים לצמצום היקף הפעילויות של החברה. ל"גלובס" נודע כי כעת התע"א בוחנת את סגירת פעילותה ארוכת שנים במפעל רמתא שבבאר שבע, שבו מייצרים ספינות קרב ורכיבים המשמשים לבניית מטוסי המנהלים של החברה.
במשך שנים ארוכות קו הפעילות המרכזי ברמתא עסק בייצור של ספינות קרב לחיל-הים הישראלי ולחילות ים נוספים בעולם, כמו גמביה, סרי לנקה, הודו ופורטוגל.
במפעל יוצרו דגמים רבים של ספינות צבאיות. מדובר בין היתר על ספינות הסיור "דבור" ו-"דבורה", ובמהלך העשור האחרון החברה פיתחה דגם חדש של ספינת סיור עבור חיל-הים, "סופר דבורה", שנועדה לענות על הצרכים המבצעיים של חיל-הים במסגרת הרחבת משימות הסיור והביטחון השוטף שלו.
חיל-הים אומנם רכש כמה ספינות "סופר דבורה", אך לדברי גורמים בחברה לא נכנסו אליה הזמנות חדשות בתחום במהלך השנתיים האחרונות. במפעל רמתא, שהוקם בסוף שנות ה-60 במטרה לפתח מקורות תעסוקה בנגב, מועסקים כיום כ-320 עובדים. כמחציתם, מועסקים בקו הייצור של כלי השייט.
בניסיון להבטיח פעילות רציפה במקום, התע"א העבירה אליו במשך השנים חלק מקווי הייצור של פעילויות אחרות שלה, בהם גם ייצור של רכיבים הקשורים למטוסי המנהלים שהיא מייצרת ומשווקת באמצעות חברת גלפסטרים האמריקנית.
גורם שמעורה בתוכניות שמתהוות בהנהלת תע"א אמר ל"גלובס" כי הפעילות של רמתא אינה רווחית - ובשנים האחרונות היא סובלת מהפסדים של כמה מיליוני שקלים בכל שנה. "הפעילות שנעשית שם היא הרת משמעות מבחינת מקומות תעסוקה בפריפריה. אם המדינה תרצה לשמר אותה, שתתכבד ותזרים הזמנות שיצדיקו אותה", אמר אותו גורם.
מפעל רמתא משתייך לחטיבה האזרחית של התעשיה האוירית אך בבואה לבנות ולאפיין את קבוצת התעופה החדשה שלה "רמתא לא סומנה כחלק מהחגיגה", כדברי אחד הגורמים בחברה שהוסיף, "בכל מקרה, כל החלטה שנוגעת לרמתא, בין אם היא מדברת על סגירה מלאה, חלקית או על המשך הפעילות שלה - תהיה שולית מבחינת השפעתה על המצב הכספי של התעשיה האוירית".
לפי אותו גורם, המרוויחה הגדולה מסגירת המפעל תהיה מספנות ישראל. "אם תע"א תפסיק לעסוק בייצור של כלי שיט, החברה היחידה בישראל שתעסוק בתחום וגם תקבל הזמנות עתידיות לספינות קרב תהיה מספנות ישראל. היא תיהנה משוק מקומי בלי תחרות".
ועד העובדים נגד תוכנית הקיצוצים
המהלך כאמור מתבצע כחלק ממגמה שמובילה הנהלת החברה. בשבוע שעבר "גלובס" חשף כי החברה בוחנת יציאה מפעילותה בתחום מטוסי המנהלים, וזאת בעקבות הפסדים כבדים שספגה במהלך העשור האחרון. עיקר ההפסדים נוצרו עקב המשבר הכלכלי העולמי של 2008, שהוביל לירידת ביקושים למטוסי מנהלים.
בחודשים הקרובים התע"א תידרש להכריע אם להשקיע סכומי עתק, כ-80 מיליון דולר, על פיתוח נגזרת חדשה למטוס זה כדי לשמר את הרלוונטיות שלה בשוק מטוסי המנהלים. אם תחליט שלא לעשות כן, היא למעשה תוביל לסגירת הפעילות בתחום זה במהלך השנים הקרובות. המשמעות היא פרישה טבעית של עובדים, ניוד של עובדים לתפקידים אחרים בחברה או פיטורים של אלה שלא ימצא להם שיבוץ מחודש.
בתחום מטוסי המנהלים מועסקים בתע"א כ-1000 עובדים בסך הכול. ספק אם מהלך זה יעבור בשקט, כפי שמתפרש מדברים שאמר היום (ד’) ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים בחברה, יאיר כץ: "אם לא תהיה כוונה להמשיך ולפתח מטוסי מנהלים בתע"א - אין בכלל צורך בהקמת קבוצת התעופה החדשה. לא נלך למהלך כזה".
קבוצת התעופה אמורה להיפתח בעוד כחודש ולאחד את כל הפעילויות האזרחיות של החברה, שנוגעות לכ-5000 עובדים - כשליש ממצבת כוח האדם של התע"א. בראש הקבוצה יעמוד הסמנכ"ל יוסי מלמד.
חרב הקיצוצים של התעשיה האוירית מרחפת גם מעל אתר מת"א ירושלים - פעילות שולית שהחברה מחזיקה בשדה התעופה עטרות שבצפון ירושלים. מדובר בפעילות שתע"א מקיימת במקום מזה כ-40 שנה, ובמרכזה מתן שירותי תחזוקה למסוקים המשמשים את חיל-האוויר ומסוקי הצי השישי האמריקני.
במהלך השנים האחרונות חלה ירידה חדה בנפח הפעילות של תע"א באתר זה, על-רקע שורה של החלטות שהתקבלו בחיל-האוויר להעברת תחזוקת המסוקים לבסיסיו - בחלק מהמקרים באמצעות חברות חיצוניות. כך, גם האמריקנים כמעט לא שולחים את מסוקיהם לעטרות.
חרף תשתיות של מבנים ומתקנים רבים שמותאמים למשימות תחזוקה של כלי טייס, תע"א מעסיקה כיום באתר זה רק כמה עשרות עובדים: "במשך כמה שנים המחשבות על המשך הפעילות של תע"א במת"א ירושלים וברמתא בבאר שבע עלו שוב ושוב על שולחן הדיונים - אבל לא התקבלו החלטות", אמר ל"גלובס" גורם בחברה.
הוא הוסיף ש"לפחות במקרה של מת"א, עלולה להיות להחלטה כזאת משמעות פוליטית - שכן שדה התעופה עטרות נמצא מעבר לקווי 67. עם זאת, התעשיה האוירית היא חברה עסקית ולא חברה שתפקידה להנציח את ירושלים המאוחדת ולהחזיק בשטח, אם אין בכך תועלת כלכלית".
קיצוצים באוויר, בים וגם ביבשה?
השינויים שנבחנים בהנהלת תע"א הוסברו בידי מקורבים לחברה בניסיון להיפטר מפעילויות שאינן רווחיות ושוחקות את רווחיות החברה. המטרה של ההנהלה היא התכנסות רק לתחומי ליבה שלגביהם יש תחזית וצפי לעסקות ולרווחים.
כך, אין בהירות גם לגבי עתידה של מנהלת היבשה במטה התע"א, אותה מנהלת שהובילה תוכניות פיתוח של אמצעים יבשתיים לצה"ל ולצבאות זרים. בראש המנהלת עומד כיום האלוף (במיל’) גדי שמני, שהודיע באחרונה להנהלת החברה כי יסיים את תפקידו בסוף השנה. שמני צפוי להתמנות לתפקיד סגן נשיא ICTS Europe, חברה פרטית שמספקת שירותי ניהול אבטחה, שירותי קרקע ועוד לשדות תעופה ברחבי העולם.
גורמים בחברה אמרו כי על-פי המסתמן, מטה היבשה ייסגר - וזאת כחלק מהמהלכים לצמצום מטה החברה. לדבריהם, בד-בבד החברה בוחנת אפשרות לפתח את תחום היבשה במסגרת הפעילות שנעשית כיום בחברת-הבת שלה, אלתא מערכות.
כך, על-פי המסתמן תע"א עתידה להרחיב משמעותית במהלך השנים הקרובות את פעילותה בתחום ההגנה האווירית, הרבה בזכות מערכות של טילי ברק 8. בשנתיים האחרונות החברה חתמה על שורה של עסקות עם משרד ההגנה ההודי לקראת אספקה של טילים ומערכות נלוות בהיקף של מיליארדי דולרים ובאופן שתרם משמעותית לצבר הזמנות האדיר שעומד לה, והיקפו כ-12 מיליארד דולר.
למרות הכסף הגדול שמבטיחות עסקות הענק בהודו, הן לא יתורגמו לעליה בנפח הפעילות של החברה בארץ. הסיבה היא שעל-פי המדיניות שמובילה ממשלת הודו, חברות שמתקשרות איתה במסגרת עסקות מחויבות להעתיק קווי ייצור אליה. חובה זו לא תפסח גם על התעשיה האוירית.
את המהלכים לארגון מחדש בתעשיה האוירית מובילים יו"ר הדירקטוריון שלה, הראל לוקר והמנכ"ל, האלוף (במיל’) נמרוד שפר, וזאת בשאיפה להעלות את שיעור הרווחיות שלה לכ-8%.
חרף מספר פניות מצד "גלובס", בתעשיה האוירית סרבו להגיב לדברים האמורים.

תאריך:  28/11/2018   |   עודכן:  28/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפעל שמייצר ספינות קרב לתע"א בסכנת סגירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למי חשובה הרווחיות ?
ארי כספי  |  28/11/18 20:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
יוצאים נגד הנחיית בית המשפט העליון, לאפשר לשר המדע להגיש תצהיר נפרד בנוגע למינוי בקרן ישראלית-גרמנית - לאחר שהפרקליטות התייצבה לימין העותרת    טוענים שאין להפריד בין הייעוץ לבין הייצוג, ולכן ייצוג נפרד יתאפשר לשרים ועובדי מדינה רק במקרים חריגים ביותר
איתמר לוין
המשמעות: אסור להעביר את הרשימה לגורמים אחרים או לעשות בה שימוש החורג מן המטרות שלשמן נמסר המידע הכלול בה
אלעזר לוין
הקונים יחויבו לשלם על צורת ואופן התשלום, אך לא על מקורות הכסף    תקופת הסתגלות של כמה חודשים    המטרה לצמצם שימוש במזומן, על-פי החוק בעניין זה
אלעזר לוין
תהרוס 60 דירות ישנות    יחס נמוך - 2.4 דירות חדשות על כל 1 ישנה    רווחי החברה-האם אשטרום גדלו ב-30%
מירב ארד
האלוף תמיר ידעי השתתף בכינוס לראשי הרשויות הנכנסים    הבהיר: חוסן תפקוד הרשויות ייקבע במידה רבה את יכולת התמודדות האוכלוסייה בחרום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il